LBK nr 282 af 17/03/2025
Social- og Boligministeriet
Bekendtgørelse af barnets lov § 184
Afgørelse om driftspålæg kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 2. Social- og Boligstyrelsens afgørelser på området for den mest specialiserede specialundervisning efter § 180, § 181, stk. 1 og 3, § 182 og § 183, 3. pkt., træffes efter forhandling med Børne- og Undervisningsministeriet.
Forarbejder til Bekendtgørelse af barnets lov § 184
RetsinformationDet fremgår af § 13 c, stk. 6, i serviceloven, at afgørelse om driftspålæg, herunder eventuel afgørelse om en finansieringsmodel, ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Ved et driftspålæg pålægges en kommunalbestyrelse eller et regionsråd at etablere eller opretholde driften af et tilbud. Et driftspålæg kan meddeles af Socialstyrelsen efter servicelovens § 13 c, stk. 1 og 2. Et midlertidigt driftspålæg kan meddeles af Socialstyrelsen efter servicelovens § 13 b, stk. 4.
Det fremgår videre af § 13 c, stk. 7, i serviceloven, at Socialstyrelsens afgørelser på området for den mest specialiserede specialundervisning efter denne bestemmelse træffes efter forhandling med Børne- og Undervisningsministeriet.
Det foreslås med stk. 1, at afgørelse om driftspålæg, herunder eventuel afgørelse om en finansieringsmodel, ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse afgrænset til tilbud efter barnets lov, men i øvrigt uden ændringer af § 13 c, stk. 6, i serviceloven.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 13 c, stk. 6, foreslås det med bestemmelsen, at der ikke vil være adgang til at indbringe afgørelser om driftspålæg, herunder eventuel afgørelse om finansiering af driften, for anden administrativ myndighed. jf. Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L 165 som fremsat, side 20.
Dette vil i overensstemmelse med forarbejderne være begrundet i at sikre forsyningen af egnede tilbud på det mest specialiserede socialområde og området for den mest specialiserede specialundervisning, som er tilpasset udviklingen i målgruppernes behov, idet formålet hermed ellers risikerer at blive forspildt.
I overensstemmelse med forarbejderne vil det være forudsat, at pålæg anvendes undtagelsesvis, og at der i sådanne tilfælde vil have været en længere forudgående dialogproces, hvor det ikke vil have været muligt at finde en anden løsning i forhold til at videreføre indsatsen, samt at Social- og Boligstyrelsen vil være den myndighed med størst ekspertise på området.
Det foreslås med stk. 2, at Social- og Boligstyrelsens afgørelser på området for den mest specialiserede specialundervisning efter § 180, § 181, stk. 1 og 3, § 182 og § 183, 1. pkt., træffes efter forhandling med Børne- og Undervisningsministeriet.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse uden ændringer af § 13 c, stk. 7, i serviceloven, ud over opdatering af styrelsens navn.
I overensstemmelse med ordlyden af § 13 c, stk. 7, i serviceloven, foreslås det, at Social- og Boligstyrelsens afgørelser på området for den mest specialiserede specialundervisning efter de foreslåede § 180, § 181, stk. 1 og 3, § 182 og § 183, 3. pkt., træffes efter forhandling med Børne- og Undervisningsministeriet, idet kompetencen på specialundervisningsområdet er delt mellem Social- og Boligstyrelsen og Børne- og Undervisningsministeriet.
Formålet med § 184 er, at der også efter barnets lov fastsættes nærmere regler om, at en afgørelse om driftspålæg eller om finansieringsmodel ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed. Endvidere at der også efter barnets lov fastsættes regler om, at Social- og Boligstyrelsen efter forhandling med Børne- og Undervisningsministeriet har kompetencen til at træffe afgørelse på området for den mest specialiserede specialundervisning. Der er ikke med de foreslåede bestemmelser tiltænkt materielle ændringer i forhold til gældende ret.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 3.20.