LBK nr 282 af 17/03/2025
Social- og Boligministeriet
Bekendtgørelse af barnets lov § 182
Social- og Boligstyrelsen skal i forbindelse med et pålæg efter §§ 180 eller 181 pålægge kommunerne i den pågældende region eller landsdel at indgå aftale om finansiering af driften af det tilbud, som pålægget vedrører.
Stk. 2. Har kommunerne ikke inden 4 måneder efter pålægget indgået aftale om en finansieringsmodel, træffer Social- og Boligstyrelsen afgørelse herom.
Stk. 3. Social- og Boligstyrelsen kan i forbindelse med et pålæg efter §§ 180 eller 181 meddele eller forlænge et midlertidigt pålæg efter § 161, stk. 3, indtil der foreligger en aftale eller afgørelse om en finansieringsmodel efter stk. 1 eller 2.
Forarbejder til Bekendtgørelse af barnets lov § 182
RetsinformationDet fremgår af § 13 c, stk. 3, i serviceloven, at Socialstyrelsen i forbindelse med et pålæg efter § 13 c, stk. 1 og 2, skal pålægge kommunerne i den pågældende region eller landsdel at indgå aftale om finansiering af driften af det tilbud, som pålægget vedrører. Hvis kommunerne ikke inden fire måneder efter pålægget har indgået aftale om en finansieringsmodel, træffer Socialstyrelsen afgørelse herom.
Det fremgår af § 13 c, stk. 1, i serviceloven, at for at sikre det fornødne udbud af højt specialiserede tilbud, som er tilpasset udviklingen i målgruppernes behov, på det mest specialiserede socialområde og specialundervisningsområde kan Socialstyrelsen undtagelsesvis pålægge en kommunalbestyrelse eller et regionsråd at etablere eller fortsat at drive et tilbud eller tilbyde en indsats omfattet af denne lov. Socialstyrelsen kan endvidere undtagelsesvis pålægge en kommune eller en region at videreføre eller forny en driftsaftale med et eksisterende privat tilbud og at indgå en ny driftsaftale, hvis en eksisterende driftsaftale er opsagt.
Det fremgår af § 13 c, stk. 2, i serviceloven, at på samme betingelser som i § 13 c, stk. 1, kan Socialstyrelsen undtagelsesvis meddele et pålæg om samling af små tilbud rettet mod samme målgruppe til ét tilbud, hvis Socialstyrelsen vurderer, at tilbuddene ikke hver for sig er fagligt og økonomisk bæredygtige. Kommunerne og regionerne aftaler, hvilken kommune eller region der skal drive det samlede tilbud og herunder overtage et eller flere tilbud efter § 186 a, stk. 1 eller 2. Hvis kommunerne og regionerne ikke inden fire måneder efter pålægget har indgået aftale om, hvem der skal drive tilbuddet, træffer Socialstyrelsen afgørelse herom. Andre kommuner og regioner kan i den periode, pålægget gælder, ikke oprette nye tilbud i forhold til denne målgruppe uden Socialstyrelsens godkendelse.
Det fremgår videre af § 13 c, stk. 4, i serviceloven, at Socialstyrelsen i forbindelse med et pålæg efter § 13 c, stk. 1 og 2, kan meddele eller forlænge et midlertidigt pålæg efter § 13 b, stk. 4, indtil aftale eller afgørelse om finansieringsmodel, jf. stk. 3, foreligger.
Det fremgår af § 13 b, stk. 3, i serviceloven, at Socialstyrelsen på baggrund af afrapporteringer om kommunalbestyrelsernes tilrettelæggelse og organisering af indsatsen i forhold til centralt udmeldte målgrupper og indsatser, jf. stk. 2, kan anmode kommunalbestyrelserne i en eller flere regioner om at foretage en fornyet behandling af deres tilrettelæggelse og organisering af indsatsen.
Det fremgår videre af § 13 b, stk. 4, i serviceloven, at Socialstyrelsen i forbindelse med en anmodning efter servicelovens § 13 b, stk. 3, kan meddele en kommunalbestyrelse eller et regionsråd et midlertidigt pålæg om at opretholde et tilbud, indtil Socialstyrelsen i medfør af servicelovens § 13 c har truffet afgørelse om pålæg vedrørende det pågældende tilbud eller ophæver det midlertidige pålæg.
Det foreslås med stk. 1, at Social- og Boligstyrelsen i forbindelse med et pålæg efter §§ 180 eller 181 skal pålægge kommunerne i den pågældende region eller landsdel at indgå aftale om finansiering af driften af det tilbud, som pålægget vedrører.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse afgrænset til tilbud efter barnets lov, men i øvrigt uden ændringer af § 13 c, stk. 3, 1. pkt., i serviceloven, ud over opdatering af styrelsens navn.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 13 c, stk. 3, foreslås det med bestemmelsen, at Social- og Boligstyrelsen i forbindelse med et pålæg efter §§ 180 eller 181 vil skulle pålægge kommunerne i den pågældende region eller landsdel at indgå aftale om finansiering af driften af det tilbud, som pålægget vedrører, jf. Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L 165 som fremsat, side 19.
Det foreslås med stk. 2, at har kommunerne ikke inden fire måneder efter pålægget indgået aftale om en finansieringsmodel, træffer Social- og Boligstyrelsen afgørelse herom.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse afgrænset til tilbud efter barnets lov, men i øvrigt uden ændringer af § 13 c, stk. 3, 2. pkt., i serviceloven, ud over opdatering af styrelsens navn.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 13 c, stk. 3, foreslås det med bestemmelsen, at hvis kommunerne ikke inden fire måneder efter pålægget har indgået aftale om finansiering, vil Social- og Boligstyrelsen skulle træffe afgørelse om finansieringsmodel, jf. Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L 165 som fremsat, side 19. Dette vil ligeledes i overensstemmelse med forarbejderne skulle ske efter forudgående drøftelse med KL. Finansieringsmodellen vil skulle sammensættes ud fra en konkret vurdering og vil blandt andet kunne bestå af en kombination af objektiv finansiering og takstfinansiering.
Det foreslås med stk. 3, at Social- og Boligstyrelsen i forbindelse med et pålæg efter §§ 180 eller 181 kan meddele eller forlænge et midlertidigt pålæg efter § 161, stk. 3, indtil aftale eller afgørelse om finansieringsmodel efter stk. 1 og 2, foreligger.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse afgrænset til tilbud efter barnets lov, men i øvrigt uden ændringer af § 13 c, stk. 4, i serviceloven, ud over opdatering af styrelsens navn.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 13 c, stk. 4, foreslås det med bestemmelsen, at Social- og Boligstyrelsen i forbindelse med et pålæg, vil kunne meddele eller forlænge et midlertidigt pålæg efter den foreslåede § 161, stk. 2, om at opretholde et tilbud indtil aftale eller afgørelse om sikring af den mest specialiserede indsats, herunder finansieringsmodel foreligger, jf. Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L 165 som fremsat, side 19. Dette vil i overensstemmelse med forarbejderne skulle ske for at sikre, at formålet med pålægget ikke forspildes, i perioden frem til aftale eller afgørelse foreligger.
Ikrafttræden af et driftspålæg vil være situationsbestemt, idet det vil afhænge af, hvad der ønskes opnået med pålægget, herunder hvor omfattende det er, hvilket er i overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 13 c, stk. 4. I tilfælde, hvor det allerede har været nødvendigt at meddele et midlertidigt pålæg efter de foreslåede § 161, stk. 3, eller § 182, stk. 3, for at opretholde et tilbud, vil ikrafttræden ofte være i forlængelse heraf, idet formålet ellers risikerer at forspildes. Hvorimod tilfælde, hvor pålæg meddeles med henblik på etablering af tilbud, efter omstændighederne vil kunne have en senere ikrafttræden.
Formålet med § 182 er, at der også efter barnets lov fastsættes nærmere regler om, at der i forbindelse med et pålæg efter de foreslåede §§ 180 eller 181 også skal indgås aftale om finansiering af driften af tilbuddet, at Social- og Boligstyrelsen kan træffe afgørelse om finansieringsmodel, hvis der ikke er indgået aftale herom inden for fire måneder, samt at Social- og Boligstyrelsen kan meddele eller forlænge et pålæg indtil aftale eller afgørelse om finansieringsmodel foreligger. Der er ikke med de foreslåede bestemmelser tiltænkt materielle ændringer i forhold til gældende ret, men dog foreslås opdeling i flere stykker med henblik på at øge læsbarheden.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 3.20.