LBK nr 282 af 17/03/2025
Social- og Boligministeriet
Bekendtgørelse af barnets lov § 181
På samme betingelser som efter § 180 kan Social- og Boligstyrelsen undtagelsesvis meddele et pålæg om samling af små tilbud efter denne lov eller lov om social service rettet mod samme målgruppe til ét tilbud, hvis Social- og Boligstyrelsen vurderer, at tilbuddene ikke hver for sig er fagligt og økonomisk bæredygtige.
Stk. 2. Kommunalbestyrelserne og regionerne aftaler, hvilken kommune eller region der skal drive det samlede tilbud og herunder overtage et eller flere tilbud efter § 178, stk. 1 eller 2.
Stk. 3. Hvis kommunerne og regionerne ikke inden 4 måneder efter pålægget har indgået aftale om, hvem der skal drive tilbuddet efter stk. 2, træffer Social- og Boligstyrelsen afgørelse herom.
Stk. 4. Andre kommuner og regioner kan i den periode, jf. § 183, pålægget gælder, ikke oprette nye tilbud i forhold til denne målgruppe uden Social- og Boligstyrelsens godkendelse.
Forarbejder til Bekendtgørelse af barnets lov § 181
RetsinformationDet fremgår af § 13 c, stk. 2, i serviceloven, at på samme betingelser som i § 13 c, stk. 1, kan Socialstyrelsen undtagelsesvis meddele et pålæg om samling af små tilbud rettet mod samme målgruppe til ét tilbud, hvis Socialstyrelsen vurderer, at tilbuddene ikke hver for sig er fagligt og økonomisk bæredygtige. Kommunerne og regionerne aftaler, hvilken kommune eller region der skal drive det samlede tilbud og herunder overtage et eller flere tilbud efter § 186 a, stk. 1 eller 2. Hvis kommunerne og regionerne ikke inden fire måneder efter pålægget har indgået aftale om, hvem der skal drive tilbuddet, træffer Socialstyrelsen afgørelse herom. Andre kommuner og regioner kan i den periode, pålægget gælder, ikke oprette nye tilbud i forhold til denne målgruppe uden Socialstyrelsens godkendelse.
Det foreslås med stk. 1, at Social- og Boligstyrelsen på samme betingelser som i den foreslåede § 180 undtagelsesvis kan meddele et pålæg om samling af små tilbud efter denne lov og serviceloven rettet mod samme målgruppe til ét tilbud, hvis Social- og Boligstyrelsen vurderer, at tilbuddene ikke hver for sig er fagligt og økonomisk bæredygtige.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse af § 13 c, stk. 2, 1. pkt., i serviceloven med alene den ændring, at der vil kunne meddeles pålæg om samling af små tilbud efter serviceloven og barnets lov. Denne ændring vil ikke have materiel betydning, da tilbud efter forslag til barnets lov efter gældende ret er tilbud efter serviceloven. Desuden er styrelsens navn opdateret.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 13 c, stk. 2, foreslås det med bestemmelsen, at Social- og Boligstyrelsen på samme betingelser som efter den foreslåede bestemmelse i § 180 undtagelsesvist vil kunne meddele pålæg om samling af små tilbud rettet mod samme målgruppe til ét tilbud, hvis tilbuddene hver for sig ikke vurderes at være fagligt og økonomisk bæredygtige, jf. Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L 165 som fremsat, side 19.
Det foreslås med bestemmelsen, at Social- og Boligstyrelsen også fremadrettet vil kunne meddele et pålæg om samling af små tilbud, såfremt de små tilbud oprettet efter henholdsvis serviceloven og barnets lov retter sig mod samme målgruppe.
Det foreslås med stk. 2, at kommunerne og regionerne aftaler, hvilken kommune eller region der skal drive det samlede tilbud og herunder overtage et eller flere tilbud efter § 178, stk. 1 eller 2.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse afgrænset til tilbud efter barnets lov, men i øvrigt uden ændringer af § 13 c, stk. 2, 2. pkt., i serviceloven, ud over opdatering af styrelsens navn.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 13 c, stk. 2, foreslås det med bestemmelsen, at kommunerne og regionerne indbyrdes vil skulle aftale, hvilken kommune eller region der skal drive det samlede tilbud efter den foreslåede § 180, og herunder overtage et eller flere tilbud efter den foreslåede § 178, stk. 1 eller 2, jf. Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L 165 som fremsat, side 19.
Kommunalbestyrelserne og regionsrådet vil skulle følge proceduren for overførsel af regionale tilbud efter den foreslåede § 178, stk. 1 og 2.
Det foreslås med stk. 3, at hvis kommunerne og regionerne ikke inden fire måneder efter et pålæg efter den foreslåede § 181, stk. 1, har indgået aftale om, hvem der skal drive tilbuddet efter stk. 1, træffer Social- og Boligstyrelsen afgørelse herom.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse afgrænset til tilbud efter barnets lov, men i øvrigt uden ændringer af § 13 c, stk. 2, 3. pkt., i serviceloven, ud over opdatering af styrelsens navn.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 13 c, stk. 2, foreslås det med bestemmelsen, at hvis kommunerne og regionerne ikke inden fire måneder efter pålægget har indgået aftale om, hvem der skal drive tilbuddet, vil Social- og Boligstyrelsen skulle træffe afgørelse herom, jf. Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L 165 som fremsat, side 19. Social- og Boligstyrelsen vil i overensstemmelse med forarbejderne forud for en sådan afgørelse skulle drøfte mulige udfald med KL.
Det foreslås med stk. 4, at andre kommuner og regioner i den periode, pålægget gælder, ikke kan oprette nye tilbud i forhold til denne målgruppe uden Social- og Boligstyrelsens godkendelse.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse afgrænset til tilbud efter barnets lov, men i øvrigt uden ændringer af § 13 c, stk. 2, 4. pkt., i serviceloven, ud over opdatering af styrelsens navn.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 13 c, stk. 2, foreslås det med bestemmelsen, at øvrige kommuner og regioner, i den periode pålægget gælder, vil skulle henvende sig til Social- og Boligstyrelsen, hvis de ønsker at oprette nye tilbud i forhold til samme målgruppe, jf. Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L 165 som fremsat, side 19. Social- og Boligstyrelsen vil ligeledes i overensstemmelse med forarbejderne skulle foretage en vurdering af hensigtsmæssigheden heraf og godkende om oprettelse kan ske.
Formålet med § 181 er, at der også efter barnets lov fastsættes nærmere regler om, at Social- og Boligstyrelsen undtagelsesvis skal have hjemmel til at kunne meddele et pålæg om samling af små tilbud rettet mod samme målgruppe til ét tilbud, hvis Social- og Boligstyrelsen vurderer, at tilbuddene ikke hver for sig er fagligt og økonomisk bæredygtige. Endvidere skal der også efter barnets lov fastsættes regler om, at kommunerne og regionerne selv kan aftale indbyrdes, hvilken kommune eller region, der skal drive det samlede tilbud. Det skal også fastsættes efter barnets lov, at hvis denne aftale ikke indgås inden fire måneder, vil det være Social- og Boligstyrelsen, der træffer afgørelse herom. Endelig skal det efter barnets lov fastsættes, at andre kommuner og regioner i den periode, pålægget gælder, ikke kan oprette nye tilbud i forhold til denne målgruppe uden Social- og Boligstyrelsens godkendelse. Der er ikke med de foreslåede bestemmelser tiltænkt materielle ændringer i forhold til gældende ret, men dog foreslås opdeling i flere stykker med henblik på at øge læsbarheden.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 3.20.