LBK nr 282 af 17/03/2025
Social- og Boligministeriet
Bekendtgørelse af barnets lov § 176
Kommunalbestyrelsen, som overtager et tilbud efter § 174, stk. 1, overtager aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte, der er knyttet til varetagelsen af tilbuddet.
Stk. 2. Svarer aktivernes og passivernes værdi ikke til hinanden, skal den kommunalbestyrelse, der overtager det regionale tilbud, eller regionsrådet kompenseres herfor.
Stk. 3. De pligter og rettigheder, der følger af lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse, finder tilsvarende anvendelse for personale omfattet af stk. 1, der er ansat i henhold til kollektiv overenskomst, bestemmelser om løn- og arbejdsforhold, der er fastsat eller godkendt af offentlig myndighed, eller individuel aftale, og som ikke er omfattet af lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse.
Stk. 4. Tjenestemænd, der overføres som følge af en kommunalbestyrelses overtagelse af et regionalt tilbud efter § 174, stk. 1, overgår til ansættelse under den nye ansættelsesmyndighed på vilkår, der i øvrigt svarer til de hidtidige vilkår.
Stk. 5. Tjenestemænd omfattet af stk. 4 får ved pensionering fra denne ansættelse udbetalt den samlede tjenestemandspension af den nye ansættelsesmyndighed.
Forarbejder til Bekendtgørelse af barnets lov § 176
RetsinformationEfter § 186, stk. 1, i serviceloven, kan en kommunalbestyrelse efter reglerne i serviceloven i hver valgperiode overtage regionale tilbud, der er beliggende i kommunen.
Det fremgår af § 186, stk. 5, i serviceloven, at kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen, som overtager et tilbud efter § 186, stk. 1, overtager aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte, der er knyttet til varetagelsen af tilbuddet. Svarer aktivernes og passivernes værdi ikke til hinanden, skal den kommunalbestyrelse, der overtager det regionale tilbud, eller regionsrådet kompenseres herfor.
Det fremgår af § 186, stk. 6, i serviceloven, at de pligter og rettigheder, der følger af lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse, finder tilsvarende anvendelse for personale omfattet af § 186, stk. 5, der er ansat i henhold til kollektiv overenskomst, bestemmelser om løn- og arbejdsforhold, der er fastsat eller godkendt af offentlig myndighed, eller individuel aftale, og som ikke er omfattet af lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse.
Det fremgår videre af § 186, stk. 7, i serviceloven, at tjenestemænd, der overføres som følge af en kommunalbestyrelses overtagelse af et regionalt tilbud efter § 186, stk. 1, overgår til ansættelse under den nye ansættelsesmyndighed på vilkår, der i øvrigt svarer til de hidtidige vilkår.
Det fremgår yderligere af § 186, stk. 8, i serviceloven, at tjenestemænd omfattet af § 186, stk. 7. ved pensionering fra denne ansættelse får udbetalt den samlede tjenestemandspension af den nye ansættelsesmyndighed.
Det foreslås med stk. 1, at kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen, som overtager et tilbud efter § 174, stk. 1-2, overtager aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte, der er knyttet til varetagelsen af tilbuddet.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse afgrænset til tilbud efter barnets lov, men i øvrigt uden ændringer af § 186, stk. 5, 1. pkt., i serviceloven.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 186, stk. 5, foreslås det med bestemmelsen, at beliggenhedskommunen vil skulle overtage de aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte, der er knyttet til det tilbud, der overtages, jf. Folketingstidende 2004-05 (2. samling), tillæg A, side 2171. Det vil dermed ikke kun være de ansatte, der arbejder i tilbuddet, men alle de ansatte, der er knyttet til varetagelsen af selve tilbuddet.
Det foreslås med stk. 2, hvis aktivernes og passivernes værdi ikke svarer til hinanden, skal den kommunalbestyrelse, der overtager det regionale tilbud, eller regionsrådet kompenseres herfor.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse afgrænset til tilbud efter barnets lov, men i øvrigt uden ændringer af § 186, stk. 5, 2. pkt., i serviceloven.
I overensstemmelse med forarbejderne til § 186, stk. 5, 2. pkt., i serviceloven vil det være forudsat, at den del af aktiver og passiver samt ansatte mv., der overtages, vil skulle svare til hinanden, og at der ikke skal være nogen finansiel fordel knyttet til tilbuddene, uanset om regionen eller kommunen overtager tilbuddene, jf. Folketingstidende 2004-05 (2. samling), B, betænkning over L 38, side 908. Såfremt dette ikke er tilfælde, vil den kommunalbestyrelse, der overtager tilbuddet, eller regionsrådet skulle kompenseres herfor.
Det foreslås med stk. 3, at de pligter og rettigheder, der følger af lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse, finder tilsvarende anvendelse for personale omfattet af § 176, stk. 1, der er ansat i henhold til kollektiv overenskomst, bestemmelser om løn- og arbejdsforhold, der er fastsat eller godkendt af offentlig myndighed, eller individuel aftale, og som ikke er omfattet af lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse afgrænset til tilbud efter barnets lov, men i øvrigt uden ændringer af § 186, stk. 6, i serviceloven.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 186, stk. 6, foreslås det med bestemmelsen, at lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 710 af 20. august 2002 som ændret ved § 4 i lov nr. 385 af 26. april 2017 og § 3 i lov nr. 530 af 27. marts 2021 (virksomhedsoverdragelsesloven), vil finde anvendelse for personale omfattet af den foreslåede § 176, der er ansat i henhold til kollektiv overenskomst, bestemmelser om løn- og arbejdsforhold, der er fastsat eller godkendt af offentlig myndighed, eller individuel aftale, og som ikke i forbindelse med beliggenhedskommunens overtagelse af et regionalt tilbud efter den foreslåede § 174, stk. 1, er omfattet af virksomhedsoverdragelsesloven, jf. Folketingstidende 2004-05 (2. samling), tillæg A, side 2171.
De pågældende ansatte vil i overensstemmelse med forarbejderne til § 186, stk. 6, i serviceloven, herunder blive omfattet af virksomhedsoverdragelseslovens regler om videreførelse af de ansattes ansættelsesvilkår. Den nye ansættelsesmyndighed vil således indtræde umiddelbart i de rettigheder og forpligtelser, der består på overdragelsestidspunktet i henhold til kollektiv overenskomst og aftale, bestemmelser om løn- og arbejdsforhold, der er fastsat eller godkendt af offentlig myndighed, og individuel aftale om løn- og arbejdsforhold, jf. virksomhedsoverdragelseslovens § 2.
De pågældende ansatte vil endvidere i overensstemmelse med forarbejderne til § 186, stk. 6, i serviceloven blive omfattet af virksomhedsoverdragelseslovens særlige bevisbyrderegler, der beskytter de ansatte mod usaglige afskedigelser som følge af overtagelsen af tilbuddet, jf. virksomhedsoverdragelseslovens § 3.
Bestemmelsen vil også indebære, at alle overenskomstansatte m.v., der overføres som led i overtagelsen af et regionalt tilbud, som udgangspunkt er forpligtet til at opfylde arbejdsaftalen ved ansættelse hos den nye ansættelsesmyndighed.
Det foreslås med stk. 4, at tjenestemænd, der overføres som følge af en kommunalbestyrelses overtagelse af et regionalt tilbud efter § 174, stk. 1, overgår til ansættelse under den nye ansættelsesmyndighed på vilkår, der i øvrigt svarer til de hidtidige vilkår.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse afgrænset til tilbud efter barnets lov, men i øvrigt uden ændringer af § 186, stk. 7, i serviceloven.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 186, stk. 7, foreslås det med bestemmelsen, at tjenestemænd, der overføres som led i beliggenhedskommunens overtagelse af et regionalt tilbud, vil overgå til ansættelse på vilkår, der i øvrigt svarer til de hidtidige vilkår, jf. Folketingstidende 2004-05 (2. samling), tillæg A, side 2171-2172.
Det vil i overensstemmelse med forarbejderne ved den pensionsmæssige indplacering hos beliggenhedskommunen blive sikret, at der ikke som følge af overgangen sker forringelse af den pensionsret, der er optjent i den hidtidige ansættelsesmyndigheds regi. Tilsvarende vil de pågældende ved indplacering i de lønsystemer, der gælder hos beliggenhedskommunen, blive sikret mod lønnedgang som følge af overgangen.
Overgang til ansættelse hos beliggenhedskommunen vil i overensstemmelse med forarbejderne ikke i sig selv være en forflyttelse. De tjenestemænd, der overføres efter den foreslåede § 176, stk. 1, vil således ikke kunne kræve sig afskediget med rådighedsløn/ventepenge eller pension som følge af selve overgangen til ansættelse hos beliggenhedskommunen.
Endvidere indebærer den foreslåede bestemmelse i overensstemmelse med forarbejderne, at de pågældende tjenestemænd fremover vil kunne være forpligtede til at overtage en anden passende stilling inden for det nye ansættelsesområde, som ikke ændrer tjenestens karakter. Der kan ikke angives præcise retningslinjer for forpligtelsen til at påtage sig en anden stilling.
Det foreslås med stk. 5, at tjenestemænd omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 176, stk. 4, ved pensionering fra denne ansættelse får udbetalt den samlede tjenestemandspension af den nye ansættelsesmyndighed.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse afgrænset til tilbud efter barnets lov, men i øvrigt uden ændringer af § 186, stk. 8, i serviceloven.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 186, stk. 8, vil tjenestemænd, der som led i en beliggenhedskommunes overtagelse af et regionalt tilbud overføres til ansættelse i en kommune, ved pensionering fra ansættelsen få udbetalt tjenestemandspensionen af denne kommune, jf. Folketingstidende 2004-05 (2. samling), tillæg A, side 2172.
Formålet med § 176 er, at der også efter barnets lov fastsættes nærmere regler om hvilke aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte, der er knyttet til varetagelsen af tilbuddet, som medfølger ved overtagelsen af et tilbud, og hvad der gælder, hvis aktiverne og passivernes værdi ikke svarer til hinanden. Der skal også efter barnets lov fastsættes nærmere regler om pligter og rettigheder over for det personale, der overdrages til en kommunalbestyrelse samt regler for tjenestemænds ansættelse og pension ved overdragelse til en kommunalbestyrelse. Der er ikke med de foreslåede bestemmelser tiltænkt materielle ændringer i forhold til gældende ret, men dog foreslås opdeling af servicelovens § 186, stk. 5, i flere stykker med henblik på at øge læsbarheden.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 3.20.