LBK nr 282 af 17/03/2025
Social- og Boligministeriet
Bekendtgørelse af barnets lov § 163
En uvildig konsulentordning yder gratis rådgivning og vejledning i sager om hjælp til børn og unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau og deres familier.
Forarbejder til Bekendtgørelse af barnets lov § 163
RetsinformationDet fremgår af § 15 i serviceloven, at en uvildig konsulentordning yder gratis rådgivning og vejledning i sager om hjælp til personer med nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau.
Det foreslås med § 163, at en uvildig konsulentordning yder gratis rådgivning og vejledning i sager om hjælp til personer med nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau og deres familier.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse med ændringer af § 15 i serviceloven afgrænset til målgrupperne efter barnets lov, således at det præciseres, at det både er rådgivning og vejledning til personer med nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau og deres familier.
Ordningen vil i overensstemmelse med forarbejderne til daværende § 70 a, i serviceloven, der nu er § 15 i serviceloven, være forudsat oprettet som en selvejende institution med en bestyrelse og vil blive tilrettelagt i samarbejde med de kommunale parter og repræsentanter fra brugerorganisationerne på området, jf. lov nr. 489 af 7. juni 2001 om ændring af lov om social service og lov om hjemmesygeplejerskeordninger (Indførelse af en grundtakstmodel for visse sociale serviceydelser i stedet for delt finansiering), jf. Folketingstidende 2000-01, tillæg A, spalte 4489.
Formålet med konsulentordningen vil være at bidrage til at styrke retssikkerheden for mennesker med handicap ved at kunne yde gratis rådgivning og vejledning i enkeltsager og generelt at kunne bidrage med oplysninger om udviklingen på handicapområdet. Den primære målgruppe for konsulentordningen vil være mennesker med handicap og deres pårørende, der frit kan rette henvendelse om bistand.
Den uvildige konsulentordning vil også kunne rådgive eller give sparring til kommunale børne- og ungerådgivere i "sager, der går i hårdknude", hvor det især er kommunikationen eller samarbejdet mellem kommunen og borgeren, der giver vanskeligheder. Her vil den uvildige konsulentordning kunne spille en uvildig rolle til forbedring af samarbejdet. Det vil være en forudsætning, at forældremyndighedsindehaveren til barnet eller den unge giver samtykke.
Ligeledes vil den uvildige konsulentordning kunne give rådgivning til kontaktpersoner og andre kommunalt ansatte, som har kontakt med en borger med handicap, som har brug for rådgivning. Forudsætningen vil her være, at forældremyndighedsindehaveren til barnet eller den unge giver samtykke.
Den uvildige konsulentordning vil ikke kunne give vejledning til kommunale børne- og ungerådgivere om regler og regelfortolkning. Kommunerne vil skulle søge en sådan vejledning hos Social-, Bolig- og Ældreministeriet eller hos Ankestyrelsen.
Den uvildige konsulentordning vil også have til opgave at oplyse om klagemuligheder og hjælpe med at udforme klager til offentlige myndigheder.
Formålet med § 163 er således, at der også efter barnets lov vil være fastsat regler om, at en uvildig konsulentordning skal yde gratis rådgivning og vejledning i sager om hjælp til børn og unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau og deres familier. Der er ikke med den foreslåede bestemmelse tiltænkt materielle ændringer i forhold til gældende ret.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 3.20.