LBK nr 282 af 17/03/2025
Social- og Boligministeriet
Bekendtgørelse af barnets lov § 161
For at sikre det fornødne udbud af højt specialiserede tilbud til børn og unge, som er tilpasset udviklingen i målgruppernes behov, på det mest specialiserede socialområde for børn og unge og på området for den mest specialiserede specialundervisning kan Social- og Boligstyrelsen udmelde målgrupper eller særlige indsatser, hvor der er behov for øget koordination eller planlægning på tværs af kommunerne i en eller flere regioner.
Stk. 2. Social- og Boligstyrelsen kan på baggrund af afrapporteringer om kommunalbestyrelsernes tilrettelæggelse og organisering af indsatsen i forhold til centralt udmeldte målgrupper og indsatser, jf. stk. 1, anmode kommunalbestyrelserne i en eller flere regioner om at foretage en fornyet behandling af deres tilrettelæggelse og organisering af indsatsen.
Stk. 3. Social- og Boligstyrelsen kan i forbindelse med en anmodning efter stk. 2 meddele en kommunalbestyrelse eller et regionsråd et midlertidigt pålæg om at opretholde et tilbud, indtil Social- og Boligstyrelsen i medfør af §§ 180-185 har truffet afgørelse om pålæg om det pågældende tilbud eller ophæver det midlertidige pålæg.
Forarbejder til Bekendtgørelse af barnets lov § 161
RetsinformationDet fremgår af § 13 b, stk. 2, i serviceloven, at for at sikre det fornødne udbud af højt specialiserede tilbud, som er tilpasset udviklingen i målgruppernes behov, på det mest specialiserede socialområde og på området for den mest specialiserede specialundervisning kan Socialstyrelsen udmelde målgrupper eller særlige indsatser, hvor der er behov for øget koordination eller planlægning på tværs af kommunerne i en eller flere regioner.
Det fremgår af § 13 b, stk. 3, i serviceloven, at Socialstyrelsen på baggrund af afrapporteringer om kommunalbestyrelsernes tilrettelæggelse og organisering af indsatsen i forhold til centralt udmeldte målgrupper og indsatser, jf. § 13 b, stk. 2, kan anmode kommunalbestyrelserne i en eller flere regioner om at foretage en fornyet behandling af deres tilrettelæggelse og organisering af indsatsen.
Det fremgår videre af § 13 b, stk. 4, i serviceloven, at Social- og Boligstyrelsen i forbindelse med en anmodning efter servicelovens § 13 b, stk. 3, kan meddele en kommunalbestyrelse eller et regionsråd et midlertidigt pålæg om at opretholde et tilbud, indtil Socialstyrelsen i medfør af servicelovens § 13 c har truffet afgørelse om pålæg vedrørende det pågældende tilbud eller ophæver det midlertidige pålæg.
Det foreslås med stk. 1, at for at sikre det fornødne udbud af højt specialiserede tilbud, som er tilpasset udviklingen i målgruppernes behov, på det mest specialiserede socialområde for børn og unge og på området for den mest specialiserede specialundervisning kan Social- og Boligstyrelsen udmelde målgrupper eller særlige indsatser, hvor der er behov for øget koordination eller planlægning på tværs af kommunerne i en eller flere regioner.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse uden indholdsmæssige ændringer af § 13 b, stk. 2, i serviceloven afgrænset til målgrupperne efter barnets lov.
Social- og Boligstyrelsen vil i overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 13, b, stk. 2, skulle gives kompetence til at udmelde målgrupper og særlige indsatser, hvor der er behov for øget koordination eller planlægning mellem kommunerne for at sikre og videreudvikle den mest specialiserede indsats, jf. Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L 165 som fremsat, side 17.
I overensstemmelse med forarbejderne til § 13 b, stk. 2, i serviceloven vil det være forudsat, at Social- og Boligstyrelsen tager afsæt i en løbende faglig dialog med kommuner, regioner og bruger- og interesseorganisationer, som har kendskab til lokale, regionale og landsdækkende behov. Der vil skulle sættes fokus på forhold og udviklingstendenser, som er af betydning for sikring af specialiseret viden. Det vil skulle indgå, om kommunalbestyrelserne har viden om specialiserede tilbud, der er sårbare eller lukningstruede på grund af vigende efterspørgsel fra kommunerne. Derudover vil Social- og Boligstyrelsens viden på området, eksisterende forløbsbeskrivelser og data fra Social- og Boligstyrelsens overvågning skulle indgå.
Det vil derudover være forudsat, at der hvert år forud for drøftelse af potentielle udmeldinger i det faglige råd foretages en høring, hvor relevante organisationer, herunder bruger- og interesseorganisationer, kan komme med input til brug for Social- og Boligstyrelsens vurdering af, om der er behov for en central udmelding af målgrupper og indsatser, for at sikre og videreudvikle den mest specialiserede indsats på tværs af kommuner og regioner.
Det vil videre være forudsat, at potentielle udmeldinger hvert år derefter drøftes med det faglige råd, der sammensættes af repræsentanter fra Social- og Boligstyrelsen, Børne- og Undervisningsministeriet, KL, Danske Regioner, udvalgte eksperter samt evt. andre ministerier.
Social- og Boligstyrelsen vil efter en samlet vurdering af løbende input fra samarbejdspartnere, høringssvar og drøftelse i det faglige råd skulle træffe den endelige afgørelse af, om der er behov for at komme med en central udmelding på et område.
Der vil i overensstemmelse med forarbejderne ikke kunne fastlægges krav til hyppighed eller tidsfrist for centrale udmeldinger, herunder om at de skal være årlige. Det vil dog være forudsat, at en central udmelding foretages senest i januar måned, hvis den skal kunne behandles i forbindelse med rammeaftalen for det næstkommende år.
Den centrale udmelding vil bl.a. kunne dreje sig om behov for at sikre og videreudvikle specialiseret viden, hvis særlige vidensmiljøer er under pres, og Social- og Boligstyrelsen vurderer, at den viden, der findes i det særlige vidensmiljø, ikke kan undværes, viden eller indsatser bør udvikles, omlægges eller samles, f.eks. på baggrund af national eller international dokumenteret viden om effekt af indsatser på det sociale område, eller fordi de kan skabe mere omkostningseffektivitet, eller hvis der er behov for, at alle kommuner har adgang til et særligt specialiseret tilbud for den specifikke målgruppe.
En central udmelding vil kunne være regional eller landsdækkende. I sidstnævnte tilfælde vil der kunne stilles krav om, at der skal ske en koordinering på tværs af regioner.
I overensstemmelse med forarbejderne vil det kunne fastsættes i den bekendtgørelse om rammeaftaler m.v. på det sociale område og på det almene ældreboligområde (rammeaftalebekendtgørelsen), der vil kunne udstedes med hjemmel i den foreslåede § 173, stk. 3, og som efter gældende ret udstedes med hjemmel i § 6, stk. 3, i serviceloven, at kommunalbestyrelserne i hver region vil skulle behandle den centrale udmelding i det eksisterende rammeaftale-regi.
Det foreslås med stk. 2, at Social- og Boligstyrelsen på baggrund af afrapporteringer om kommunalbestyrelsernes tilrettelæggelse og organisering af indsatsen i forhold til centralt udmeldte målgrupper og indsatser, jf. § 161, stk. 1, kan anmode kommunalbestyrelserne i en eller flere regioner om at foretage en fornyet behandling af deres tilrettelæggelse og organisering af indsatsen.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse uden indholdsmæssige ændringer af servicelovens § 13 b, stk. 3, i serviceloven afgrænset til målgrupperne efter barnets lov.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 13 b, stk. 3, foreslås det med bestemmelsen, at Social- og Boligstyrelsen på baggrund af modtagne afrapporteringer for, hvorledes kommunalbestyrelserne i en region vil tilrettelægge indsatsen i forhold til en central udmelding, vil blive givet beføjelse til at anmode kommunalbestyrelserne i regionen eller flere regioner om en fornyet behandling heraf, jf. Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L 165 som fremsat, side 18. Som det fremgår af forarbejderne, vil denne mulighed kun skulle tages i anvendelse, hvis dialogen med kommunalbestyrelsen ikke i sig selv sikrer en tilstrækkelig løsning.
Det vil i overensstemmelse med forarbejderne til § 13 b, stk. 3, i serviceloven som udgangspunkt være op til kommunalbestyrelserne i hver region selv at beslutte, hvordan de vil tilrettelægge og organisere indsatsen i forhold til de udmeldte målgrupper og indsatser. Kommunerne vil f.eks. kunne aftale, at én kommune påtager sig ansvar for drift og udvikling af et specialiseret tilbud og indgår aftaler med en række af de øvrige kommuner om køb af ydelser. Kommunerne vil alternativt kunne bede regionen om at påtage sig driftsansvaret, hvis regionen f.eks. i forvejen har specialiseret viden/tilbud på det konkrete område.
Udgangspunktet for Social- og Boligstyrelsens behandling af kommunalbestyrelsernes afrapporteringer vil være en dialogbaseret tilbagemelding. Den dialogbaserede tilbagemelding indebærer, at Social- og Boligstyrelsen vil være i løbende dialog med kommunalbestyrelserne om, hvorvidt kommunernes anviste løsningsmuligheder er tilstrækkelige og sikrer den nødvendige specialiserede indsats på det udmeldte område.
Social- og Boligstyrelsens indgangsvinkel til dialogen vil være kommunekontaktrådene (KKR). Social- og Boligstyrelsen vil kunne bistå med viden og rådgivning med henblik på koordination og et landsdækkende overblik på tværs af regioner. Derudover vil eventuelle forløbsbeskrivelser på området kunne fungere som udgangspunkt for kommunernes arbejde med den centrale udmelding og med tilrettelæggelsen af indsatsen på området.
Social- og Boligstyrelsen vil skulle beslutte om, kommunalbestyrelsernes tilbagemelding giver anledning til opfølgning, og om der er behov for, at Social- og Boligstyrelsen benytter sin beføjelse til at pålægge kommunalbestyrelserne en fornyet behandling af afrapporteringerne. Social- og Boligstyrelsen vil dermed blive givet en reaktionsmulighed, der vil gøre det muligt at tilbagevise og dermed påvirke kommunernes løsningsforslag, hvis de ikke vurderes at være fagligt tilstrækkelige.
Beføjelsen vil indebære, at Social- og Boligstyrelsen vil kunne anmode kommunalbestyrelserne i en eller flere regioner om at foretage en fornyet behandling af deres tilrettelæggelse og organisering af indsatsen i forhold til centralt udmeldte målgrupper og indsatser. En sådan mulighed vil kun skulle tages i anvendelse, hvis dialogen med kommunalbestyrelsen ikke i sig selv sikrer en tilstrækkelig løsning.
Hvis Social- og Boligstyrelsen vurderer, at kommunernes løsningsforslag er tilfredsstillende, vil kommunerne kunne gå i gang med implementeringsfasen.
Social- og Boligstyrelsen vil skulle gå i dialog med kommunalbestyrelserne i en eller flere regioner om, hvad en fornyet behandling og afrapportering skal fokusere på, herunder om der er behov for koordinering på tværs af flere regioner.
Det foreslås med stk. 3, at Social- og Boligstyrelsen i forbindelse med en anmodning efter § 161, stk. 2, kan meddele en kommunalbestyrelse eller et regionsråd et midlertidigt pålæg om at opretholde et tilbud, indtil Social- og Boligstyrelsen i medfør af §§ 180-185 har truffet afgørelse om pålæg vedrørende det pågældende tilbud eller ophæver det midlertidige pålæg.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse uden indholdsmæssige ændringer af § 13 b, stk. 4, i serviceloven afgrænset til målgrupperne efter barnets lov.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 13 b, stk. 4, foreslås det, at Social- og Boligstyrelsen i forbindelse med en anmodning om fornyet behandling vil kunne meddele en kommunalbestyrelse eller et regionsråd et midlertidigt pålæg om, at opretholde et konkret tilbud indtil Social- og Boligstyrelsen i medfør af de foreslåede §§ 180-185 har truffet afgørelse om pålæg vedrørende det pågældende tilbud eller ophæver det midlertidige pålæg, jf. lov nr. 722 af 25. juni 2014 om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og forskellige andre love (Opfølgning på evaluering af kommunalreformen vedrørende det mest specialiserede socialområde og den mest specialiserede specialundervisning m.v.), jf. Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L 165 som fremsat, side 18.
Dette vil ligeledes i overensstemmelse med forarbejderne til § 13 b, stk. 4, i serviceloven skulle ske for at sikre, at formålet med pålægget ikke forspildes i perioden frem til, en afgørelse foreligger.
Formålet med den foreslåede § 161 er således, at der også efter barnets lov fastsættes nærmere regler om Social- og Boligstyrelsens mulighed for at anmode kommunalbestyrelserne om fornyet behandling af deres tilrettelæggelse og organisering af indsatsen samt at kunne pålægge kommunalbestyrelsen eller et regionsråd midlertidigt at opretholde et tilbud efter barnets lov. Der er ikke med de foreslåede bestemmelser tiltænkt materielle ændringer i forhold til gældende ret.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 3.20.2-3.20.3