LBK nr 282 af 17/03/2025
Social- og Boligministeriet
Bekendtgørelse af barnets lov § 160
Social- og Boligstyrelsen skal følge udviklingen i målgrupper, tilbud og indsatser og indsamle og formidle viden om effekten af indsatserne på det mest specialiserede socialområde for børn og unge og på området for den mest specialiserede specialundervisning, der gives i henhold til lov om folkeskolen eller lov om specialundervisning for voksne.
Forarbejder til Bekendtgørelse af barnets lov § 160
RetsinformationDet fremgår af § 13 b, stk. 1, i serviceloven, at Socialstyrelsen skal følge udviklingen i målgrupper, tilbud og indsatser og indsamle og formidle viden om effekt af indsatserne på det mest specialiserede socialområde og på området for den mest specialiserede specialundervisning, der gives i henhold til lov om folkeskolen eller lov om specialundervisning for voksne.
Det foreslås med bestemmelsen i § 160, at Social- og Boligstyrelsen skal følge udviklingen i målgrupper, tilbud og indsatser og indsamle og formidle viden om effekt af indsatserne på det mest specialiserede socialområde for børn og unge og på området for den mest specialiserede specialundervisning, der gives i henhold til lov om folkeskolen eller lov om specialundervisning for voksne.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse uden indholdsmæssige ændringer af § 13 b, stk. 1, i serviceloven afgrænset til målgrupperne for barnets lov.
Social- og Boligstyrelsen vil i lighed med gældende ret skulle have en overvågningsfunktion, der vil skulle skabe et nationalt overblik over viden og indsatser på det mest specialiserede socialområde og området for den mest specialiserede specialundervisning, hvilket er i overensstemmelse med gældende ret, jf. forarbejderne til lov nr. 722 af 25. juni 2014 om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og forskellige andre love (Opfølgning på evaluering af kommunalreformen vedrørende det mest specialiserede socialområde og den mest specialiserede specialundervisning m.v.), jf. Folketingstidende 2013-14, A, L 165 som fremsat, side 17. I overensstemmelse med forarbejderne vil der ikke kunne videregives personoplysninger efter den foreslåede bestemmelse.
Social- og Boligstyrelsen vil i overensstemmelse med forarbejderne løbende skulle fastlægge målgrupperne ud fra to kriterier, hvoraf mindst ét skal være opfyldt. For det første målgrupper der er meget små, og hvor der er meget begrænset underlag for at opbygge specialiseret viden. For det andet målgrupper, hvor der er kompleksitet i målgruppernes problemstilling eller en flerhed af problemstillinger, som kræver faglig specialviden, herunder tværfaglig viden.
Børne- og Undervisningsministeriet vil skulle inddrages i Social- og Boligstyrelsens overvågning af målgrupper m.v., for så vidt angår området for den mest specialiserede specialundervisning.
Social- og Boligstyrelsen vil i overensstemmelse med forarbejderne til § 13 b, stk. 1, i serviceloven skulle udarbejde vejledende, faglige forløbsbeskrivelser på det mest specialiserede socialområde og området for den mest specialiserede specialundervisning, når Social- og Boligstyrelsen vurderer, at der er behov for det, og at der er tilstrækkelig sikker viden om den specialiserede indsats på et område.
Forløbsbeskrivelser vil skulle indeholde den aktuelt bedste viden om, hvilke tilbud og indsatser der kan være relevante for den omfattede målgruppe, herunder hvilke faglige kompetencer, der er relevante at inddrage i indsatsen i de forskellige faser.
Forløbsbeskrivelserne vil på den baggrund skulle udgøre en faglig ramme for tilrettelæggelsen af kommunernes indsats over for en række målgrupper, men vil ikke skulle erstatte den konkrete individuelle vurdering i den enkelte sag.
Forløbsbeskrivelserne vil desuden være et vigtigt redskab, som kommunerne kan støtte sig til, når de skal visitere borgere med særligt komplekse og sjældne behov. Forløbsbeskrivelserne vil være på et overordnet niveau og derfor ikke tilstrækkelige detaljerede til at tage højde for variationer i borgernes komplekse behov og kunne fungere som en egentlig retningslinje for visitation.
Forløbsbeskrivelserne vil ikke forpligte den enkelte kommune i forhold til visitation og fastsættelse af serviceniveauer eller organisering af opgaven mellem kommuner og regioner. Dette vil fortsat skulle afklares lokalt, herunder bl.a. i regi af sundheds- og rammeaftaler, med mulighed for hensyntagen til lokale strukturer m.v. Borgeren vil heller ikke kunne støtte ret på dem i sin sag. Dette er bl.a. fordi, at det vil skulle være muligt for kommunerne at tilpasse indsatsen i den enkelte sag afhængigt af borgerens behov.
Forløbsbeskrivelserne vil skulle udarbejdes af en faglig arbejdsgruppe, bestående af Social- og Boligstyrelsen og KL samt med deltagelse fra Børne- og Undervisningsministeriet, når forløbsbeskrivelserne har betydning for området for den mest specialiserede specialundervisning. Sundhedsstyrelsen og Danske Regioner kan inddrages, hvis forløbet for borgeren indeholder indsatser som går på tværs af social- og sundhedsområdet.
Arbejdsgruppen om forløbsbeskrivelser vil skulle inddrage relevante organisationer m.v., herunder bruger- og interessegruppers erfaringer i udarbejdelsen af forløbsbeskrivelsen. Det overlades til arbejdsgruppen selv at afgøre, hvordan inddragelsen bedst sker i de konkrete tilfælde. Inddragelsen kan for eksempel ske ved, at Social- og Boligstyrelsen nedsætter en referencegruppe med relevante organisationer m.v., som kan fungere som dialogforum i forhold til arbejdet i selve arbejdsgruppen om forløbsbeskrivelser, eller ved at relevante organisationer m.v. inviteres til nogle af arbejdsgruppens møder.
Formålet med bestemmelsen er således, at der også i barnets lov fastsættes nærmere regler om, at Social- og Boligstyrelsen skal følge udviklingen i målgrupper, tilbud og indsatser og indsamle og formidle viden om effekt af indsatserne på det mest specialiserede socialområde og på området for den mest specialiserede specialundervisning, der gives i henhold til lov om folkeskolen eller lov om specialundervisning for voksne. Der er ikke med den foreslåede bestemmelse tiltænkt materielle ændringer i forhold til gældende ret.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 3.20.