LBK nr 282 af 17/03/2025
Social- og Boligministeriet
Bekendtgørelse af barnets lov § 158
Regionsrådet fører tilsyn med regionalt drevne tilbud efter § 83 og § 84, stk. 1, jf. § 13.
Stk. 2. Tilsynet efter stk. 1 omfatter dog ikke tilbud, hvor en kommune eller et regionsråd har indgået en generel aftale om anvendelse af samtlige pladser i tilbuddet og om tilsyn.
Stk. 3. Regionsrådet kan delegere sin kompetence efter stk. 1 til socialtilsynet, jf. § 2 i lov om socialtilsyn.
Forarbejder til Bekendtgørelse af barnets lov § 158
RetsinformationDet fremgår af § 5, stk. 8, i serviceloven, at regionsrådet skal føre tilsyn med regionalt drevne tilbud om beskyttet beskæftigelse og aktivitets- og samværstilbud efter §§ 103 og 104 og regionalt drevne særlige dag- og klubtilbud tilbud efter §§ 32 og 36, jf. § 5, stk. 1, nr. 2. Det gælder dog ikke for tilbud, hvor en kommune har indgået en generel aftale om anvendelse af samtlige pladser i tilbuddet og om tilsyn. Regionsrådet kan delegere sin kompetence efter denne bestemmelse til socialtilsynet, jf. § 2 i socialtilsynsloven.
Det foreslås med stk. 1, at regionsrådet fører tilsyn med regionalt drevne tilbud efter § 83 og § 84, stk. 1, jf. § 13.
Med § 158, stk. 1, foreslås en videreførelse af den gældende bestemmelse i § 5, stk. 8, 1. pkt., i serviceloven, dog således, at regionsrådets tilsyn målrettes særlige dag- og klubtilbud efter de foreslåede bestemmelser i § 83 og § 84, stk. 1. Tilbud efter de foreslåede bestemmelser i § 83 og § 84, stk. 1, er videreførelser af de eksisterende bestemmelser i servicelovens § 32, stk. 3, og § 36, stk. 1, uden indholdsmæssige eller sproglige ændringer. Der er derfor ikke tiltænkt indholdsmæssige ændringer i gældende ret.
Med det foreslåede § 83 vil kommunalbestyrelsen skulle sørge for, at der er det nødvendige antal pladser i særlige dagtilbud til børn, der på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har et særligt behov for støtte, behandling m.v., der ikke kan dækkes gennem ophold i et af de almindelige dagtilbud eller fritidshjem efter dagtilbudsloven.
Med det foreslåede § 84, stk. 1, vil kommunalbestyrelsen skulle sørge for, at der er det nødvendige antal pladser i særlige klubtilbud til større børn og unge, der på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har et særligt behov for støtte, behandling m.v., der ikke kan dækkes gennem deltagelse i et af de tilbud, der er nævnt i §§ 65 og 66 i dagtilbudsloven. Af tilbud i servicelovens § 5, stk. 8, er det alene særlige dag- og særlige klubtilbud, som videreføres i denne lov Derfor vil det foreslåede § 158, stk. 1, alene indeholde en henvisning til særlige dag- og klubtilbud.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 158, stk. 1, vil det enkelte regionsråd alene skulle føre driftsorienteret tilsyn med regionalt drevne tilbud efter § 83 og § 84, stk. 1, beliggende i regionen. Den stedlige regions forpligtelse til at føre driftsorienteret tilsyn med tilbud, der ligger i regionen, vil gælde, uanset at regionens børn og unge ikke benytter det pågældende tilbud.
Det driftsorienterede tilsyn vil omfatte tilsyn med tilbuddets personale, bygningsmæssige forhold og økonomi. Det vil bl.a. omfatte tilsyn med, om personalets kvalifikationer svarer til den opgave, som tilbuddet skal løse, bygningsmæssige forhold og om tilbuddets forvaltning af økonomien er forsvarlig.
Det foreslås med stk. 2, at tilsynet efter § 158, stk. 1, ikke omfatter tilbud, hvor en kommune har indgået en generel aftale om anvendelse af samtlige pladser i tilbuddet og om tilsyn.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 158, stk. 2, vil regionsrådets tilsyn ikke omfatte tilbud, som har indgået en generel aftale med en kommunalbestyrelse om anvendelse af samtlige pladser og om tilsyn. Bestemmelsen af en videreførelse af § 5, stk. 8, 2. pkt., i serviceloven. Der er derfor ikke tiltænkt indholdsmæssige ændringer i gældende ret.
Det foreslås med stk. 3, at regionsrådet kan delegere sin kompetence efter § 158, stk. 1, til socialtilsynet, jf. § 2 i lov om socialtilsyn.
Med § 158, stk. 3, foreslås en videreførelse af den gældende bestemmelse i § 5, stk. 8, sidste pkt., i serviceloven, uden indholdsmæssige ændringer, dog således, at kompetencen som kommunalbestyrelsen vil kunne delegere alene indeholder tilsyn med særlige dag- og klubtilbud efter § 83 og § 84, stk. 1, da tilsynet efter lovforslagets § 158, stk. 1, alene omfatter disse tilbud.
Når et regionsråd delegerer sin kompetence til at varetage en opgave til socialtilsynet efter den foreslåede bestemmelse i § 158, stk. 3, vil det betyde, at socialtilsynet udfører opgaven og træffer afgørelse på vegne af regionsrådet. Ansvaret for opgaven, herunder det økonomiske, vil fortsat være placeret hos det delegerende regionsråd.
Formålet med den foreslåede bestemmelse i § 158 og tilsynet er, at følge op på om tilbuddenes bygninger og økonomi samt personalets kvalifikationer på det enkelte anbringelsessted, svarer til den opgave, som tilbuddet skal løse.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 3.21.2 og 3.21.3.