LBK nr 282 af 17/03/2025
Social- og Boligministeriet
Bekendtgørelse af barnets lov § 157
Kommunalbestyrelsen fører generelt driftsorienteret tilsyn med egne tilbud efter § 83 og § 84, stk. 1, og med private tilbud efter § 83 og § 84, stk. 1. Det driftsorienterede tilsyn omfatter tilsyn med tilbuddenes personale, bygninger og økonomi.
Stk. 2. Tilsynet efter stk. 1 omfatter dog ikke tilbud, hvor en anden kommunalbestyrelse eller et regionsråd har indgået aftale om anvendelse af samtlige pladser i tilbuddet og om tilsyn.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan delegere sin kompetence efter stk. 1 til socialtilsynet, jf. § 3, stk. 1, nr. 2, i lov om socialtilsyn.
Forarbejder til Bekendtgørelse af barnets lov § 157
RetsinformationDet fremgår af § 148 a, stk. 1, i serviceloven, at kommunalbestyrelsen fører generelt driftsorienteret tilsyn med egne tilbud efter denne lov, som ikke er omfattet af § 4 i socialtilsynsloven, og med private tilbud efter serviceloven beliggende i kommunen, som ikke er omfattet af § 4 i socialtilsynsloven. Det driftsorienterede tilsyn omfatter tilsyn med tilbuddenes personale, bygninger og økonomi.
Det fremgår af § 148 a, stk. 2, i serviceloven, at tilsynet efter § 148 a, stk. 1, dog ikke omfatter tilbud, hvor en anden kommunalbestyrelse eller et regionsråd har indgået aftale om anvendelse af samtlige pladser i tilbuddet og om tilsyn.
Det fremgår af § 148 a, stk. 3, i serviceloven, at tilsynet efter stk. 1, ikke omfatter netværksplejefamilier, jf. § 66, stk. 1, nr. 4, eller egne værelser m.v., jf. § 66, stk. 1, nr. 5.
Det fremgår af § 148 a, stk. 4, i serviceloven, at kommunalbestyrelsen kan delegere sin kompetence efter denne bestemmelse til socialtilsynet, jf. § 3, stk. 1, nr. 2, i socialtilsynsloven.
Det foreslås med stk. 1, at kommunalbestyrelsen fører generelt driftsorienteret tilsyn med egne tilbud efter de foreslåede bestemmelser i § 83 og § 84, stk. 1, og med private tilbud efter de foreslåede bestemmelser i § 83 og § 84, stk. 1. Det driftsorienterede tilsyn omfatter tilsyn med tilbuddenes personale, bygninger og økonomi.
Med stk. 1 foreslås en videreførelse af den gældende bestemmelse i § 148 a, stk. 1, i serviceloven, dog således, at kommunalbestyrelsens driftsorienteret tilsyn målrettes særlige dagtilbud og særlige klubtilbud efter de foreslåede bestemmelser i § 83 og § 84, stk. 1. Af børne- og ungetilbud er det alene særlige dagtilbud og særlige klubtilbud, jf. servicelovens §§ 32 og 36, som ikke er omfattet af socialtilsynets kompetence, jf. socialtilsynslovens § 4 samt netværksplejefamilier, jf. servicelovens § 66 b og egne værelser m.v., jf. servicelovens § 66 e, som begge skal være godkendt som konkret egnet. Derfor foreslås det, at tilsynet alene skal gælde særlige dagtilbud og særlige klubtilbud til børn og unge. Tilbud efter de foreslåede bestemmelser i § 83 og § 84, stk. 1, er videreførelser af de eksisterende bestemmelser i servicelovens § 32, stk. 3, og § 36, stk. 1, uden indholdsmæssige eller sproglige ændringer. Der er derfor ikke tiltænkt indholdsmæssige ændringer i gældende ret.
Med det foreslåede § 83 vil kommunalbestyrelsen skulle sørge for, at der er det nødvendige antal pladser i særlige dagtilbud til børn, der på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har et særligt behov for støtte, behandling m.v., der ikke kan dækkes gennem ophold i et af de almindelige dagtilbud eller fritidshjem efter dagtilbudsloven.
Med det foreslåede § 84, stk. 1, vil kommunalbestyrelsen skulle sørge for, at der er det nødvendige antal pladser i særlige klubtilbud til større børn og unge, der på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har et særligt behov for støtte, behandling m.v., der ikke kan dækkes gennem deltagelse i et af de tilbud, der er nævnt i §§ 65 og 66 i dagtilbudsloven.
Efter den foreslåede bestemmelse i stk. 1 vil den enkelte kommunalbestyrelse alene skulle føre driftsorienteret tilsyn med egne tilbud og private tilbud efter § 83 og § 84, stk. 1, beliggende i kommunen. Den stedlige kommunes forpligtelse til at føre driftsorienteret tilsyn med tilbud, der ligger i kommunen, vil gælde, uanset at kommunens børn og unge ikke benytter det pågældende tilbud.
Det driftsorienterede tilsyn vil omfatte tilsyn med tilbuddets personale, bygningsmæssige forhold og økonomi. Det vil bl.a. omfatte tilsyn med, om personalets kvalifikationer svarer til den opgave, som tilbuddet skal løse, bygningsmæssige forhold og om tilbuddets forvaltning af økonomien er forsvarlig. Da sociale tilbud har forskelligt indhold, vil tilsynet altid skulle tilpasses forholdene i det enkelte tilbud.
Hvis en kommune i forbindelse med sit driftsorienterede tilsyn bliver opmærksom på bekymrende eller kritisable forhold i et tilbud, vil kommunen kunne orientere de visiterende kommuner om forholdene under hensyn til, at denne orientering af de visiterende kommuner vil kunne have så indgribende betydning for tilbuddet, at der vil være tale om en de facto afgørelse, som vil skulle opfylde de almindelige forvaltningsretlige regler om f.eks. partshøring og begrundelse.
Det foreslås med stk. 2, at tilsynet efter den foreslåede bestemmelse i stk. 1 dog ikke omfatter tilbud, hvor en anden kommunalbestyrelse eller et regionsråd har indgået aftale om anvendelse af samtlige pladser i tilbuddet og om tilsyn.
Med stk. 2 foreslås en videreførelse af den gældende bestemmelse i § 148 a, stk. 2, i serviceloven, uden ændringer.
Efter den foreslåede bestemmelse i stk. 2 vil den stedlige kommunes forpligtelse til at føre det generelle driftsorienterede tilsyn ikke omfatte de situationer, hvor en anden kommune eller en region har indgået aftale om anvendelse af alle pladser i det pågældende tilbud og om tilsyn. Undtagelsen vil gælde uanset, om den anden kommune eller region har disponeret over nogle af pladserne ved at "videresælge" enkeltpladser. Det vil være den kommune, som i henhold til aftalen råder over samtlige pladser, som vil være forpligtet til at føre det generelle driftsorienterede tilsyn i disse tilfælde.
Det foreslås med stk. 3, at kommunalbestyrelsen kan delegere sin kompetence efter stk. 1 til socialtilsynet, jf. § 3, stk. 1, nr. 2, i socialtilsynsloven.
Med stk. 3 foreslås en videreførelse af den gældende bestemmelse i § 148 a, stk. 4, i serviceloven, uden materielle ændringer, dog således, at kompetencen, som kommunalbestyrelsen vil kunne delegere, alene indeholder driftsorienteret tilsyn med særlige dag- og klubtilbud efter §§ 83 og 84, da det driftsorienterede tilsyn efter stk. 1, alene omfatter disse tilbud.
Når en kommunalbestyrelse delegerer sin kompetence til at varetage en opgave til socialtilsynet efter den foreslåede bestemmelse i § 157, stk. 4, vil det betyde, at socialtilsynet udfører opgaven og træffer afgørelse på vegne af den stedlige kommunalbestyrelse. Ansvaret for opgaven, herunder det økonomiske, vil fortsat være den delegerende kommunalbestyrelses.
Formålet med den foreslåede bestemmelse i § 157 og det driftsorienterede tilsyn er, at følge op på om tilbuddenes bygninger og økonomi samt personalets kvalifikationer på det enkelte anbringelsessted, svarer til den opgave, som tilbuddet skal løse.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 3.21.2 og 3.21.3.