LBK nr 282 af 17/03/2025
Social- og Boligministeriet
Bekendtgørelse af barnets lov § 140
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde forældremyndighedsindehaveren eller de kommende forældre og barnet eller den unge, der er fyldt 10 år, gratis advokatbistand, når der træffes afgørelse efter følgende bestemmelser:
-
Gennemførelse af en undersøgelse efter § 23.
-
Gennemførelse af en lægelig undersøgelse eller behandling efter § 40.
-
Anbringelse uden for hjemmet efter §§ 47 eller 49.
-
Opretholdelse af en anbringelse efter § 50.
-
Anbringelse på en delvis lukket døgninstitution eller en delvis lukket afdeling på en døgninstitution efter § 61, stk. 1.
-
Anbringelse på en sikret døgninstitution efter § 62, stk. 1.
-
Anbringelse på en særligt sikret afdeling efter § 63, stk. 1 eller 2.
-
Videreførelse af en anbringelse efter § 67.
-
Ændring af anbringelsessted efter § 98, stk. 4.
-
Afbrydelse af forbindelsen m.v. efter § 105.
-
Godkendelse af en foreløbig afgørelse efter § 143, stk. 4.
-
Tilbageholdelse efter § 11, stk. 1 og 2, i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge.
-
Brev- og telefonkontrol efter § 15, stk. 1, i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge.
Stk. 2. Forældremyndighedsindehaveren, barnet eller den unge, der er fyldt 10 år, og plejeforældrene skal have tilbud om gratis advokatbistand under en sag om flytning eller hjemtagelse fra privat familiepleje efter § 42, stk. 4.
Stk. 3. Under en sag om afbrydelse af forbindelsen m.v. efter § 105 i denne lov og en sag om brev- og telefonkontrol efter § 15, stk. 1, i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge med den af forældrene, der ikke har del i forældremyndigheden, skal denne have tilbud om gratis advokatbistand.
Stk. 4. Om salær og godtgørelse for udlæg til advokater gælder samme regler som i tilfælde, hvor der er meddelt fri proces, jf. retsplejelovens kapitel 31.
Forarbejder til Bekendtgørelse af barnets lov § 140
RetsinformationDet fremgår af § 72, stk. 1, i serviceloven, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde forældremyndighedens indehaver og den unge, der er fyldt 12 år, gratis advokatbistand under en sag om 1) gennemførelse af en undersøgelse efter § 51, 2) anbringelse uden for hjemmet efter § 58, 3) opretholdelse af en anbringelse efter § 62, 4) gennemførelse af en lægelig undersøgelse eller behandling efter § 63, 5) anbringelse på delvis lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger på døgninstitutioner efter § 63 a, stk. 1, 6) anbringelse på sikrede døgninstitutioner efter § 63 b, stk. 1, 7) anbringelse på særligt sikrede afdelinger efter § 63 c, stk. 1 og 3, 8) videreførelse af en anbringelse efter § 68 a, 9) godkendelse af en foreløbig afgørelse efter § 75, stk. 3, 10) ændring af anbringelsessted efter § 69, stk. 3, 11) afbrydelse af forbindelsen m.v. efter § 71, stk. 3-5, 12) tilbageholdelse efter § 11, stk. 1 og 2, i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge og 13) brev- og telefonkontrol efter § 15, stk. 1, i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge.
Det fremgår af § 72, stk. 2, i serviceloven, at forældremyndighedens indehaver, den unge, der er fyldt 12 år, og plejeforældrene skal have tilbud om gratis advokatbistand under en sag om flytning eller hjemtagelse fra privat familiepleje efter § 78, stk. 4.
Det fremgår af § 72, stk. 3, i serviceloven, at under en sag om afbrydelse af forbindelsen m.v. efter § 71, stk. 3-5, og en sag om brev- og telefonkontrol efter § 15, stk. 1, i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge, med den af forældrene, der ikke har del i forældremyndigheden, skal denne have tilbud om gratis advokatbistand.
Det fremgår af § 72, stk. 4, i serviceloven, at om salær og godtgørelse for udlæg til advokater gælder samme regler som i tilfælde, hvor der er meddelt fri proces, jf. retsplejelovens kapitel 31.
Det foreslås med stk. 1, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde forældremyndighedsindehaver eller kommende forældre og barnet eller den unge, der er fyldt 10 år, gratis advokatbistand, når der træffes afgørelse efter følgende bestemmelser: 1) Gennemførelse af en undersøgelse efter § 23. 2) Gennemførelse af en lægelig undersøgelse eller behandling efter § 40. 3) Anbringelse uden for hjemmet efter § 47 eller 49. 4) Opretholdelse af en anbringelse efter § 50. 5) Anbringelse på en delvis lukket døgninstitution eller en delvis lukket afdeling på en døgninstitution efter § 61, stk. 1. 6) Anbringelse på en sikret døgninstitution efter § 62, stk. 1. 7) Anbringelse på en særligt sikret afdeling efter § 63, stk. 1 eller 3. 8) Videreførelse af en anbringelse efter § 67. 9) Ændring af anbringelsessted efter § 98, stk. 4. 10) Afbrydelse af forbindelsen m.v. efter § 105. 11) Godkendelse af en foreløbig afgørelse efter § 143, stk. 4. 12) Tilbageholdelse efter § 11, stk. 1 og 2, i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge. 13) Brev- og telefonkontrol efter § 15, stk. 1, i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge.
Med forslaget nedsættes aldersgrænsen for, hvornår barnet eller den unge skal have tilbud om gratis advokatbistand, til 10 år imod de 12 år, som følger af gældende ret. Forslaget er en konsekvens af, at aldersgrænsen for selvstændig partstatus med lovforslaget til barnets lov foreslås fastsat til 10 år. Der henvises i den forbindelse til de almindelige bemærkninger, punkt 3.18.2 og 3.18.3.
Forslaget skal desuden ses i sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i § 145, stk. 1, hvorefter aldersgrænsen for at påklage en afgørelse til Ankestyrelsen foreslås fastsat til 10 år imod de 12 år, som gælder i dag.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at kommunalbestyrelsen vil skulle tilbyde forældremyndighedsindehaver eller kommende forældre og barnet eller den unge, der er fyldt 10 år, gratis advokatbistand, når der behandles en sag om nærmere bestemte forhold, jf. de opregnede bestemmelser i nr. 1-13. Det vil bl.a. gælde for afgørelser om anbringelse uden samtykke eller om ændring af anbringelsessted uden samtykke.
Ved kommende forældre forstås den gravide kvinde og den, der efter børneloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 772 af 7. august 2019, anses som retlig forælder til barnet. Dette omfatter kvindens ægtefælle, medmindre denne efter børneloven ikke anses som forælder til barnet, og den mand eller kvinde, der har anerkendt faderskabet henholdsvis medmoderskabet til barnet på afgørelsestidspunktet. Derimod omfatter det ikke den mand eller kvinde, der er far eller medmor til barnet, men hvis forældreskab til barnet endnu ikke er fastslået. Endvidere omfatter det den mand eller kvinde, som ifølge moren er eller kan være far eller medmor til barnet.
I forhold til opregningen af konkrete afgørelser i nr. 1-13 er der tale om en videreførelse af gældende ret efter servicelovens § 72, stk. 1, med de nødvendige konsekvensændringer som følge af, at de konkrete afgørelser, der i dag træffes efter serviceloven, fremadrettet vil blive truffet efter de relevante bestemmelser i barnets lov, og af den foreslåede § 49 om afgørelse om anbringelse af over for kommende forældre.
Forslaget vil betyde, at barnet eller den unge, der er over 10 år, vil skulle have tilbudt gratis advokatbistand under en klagesag på lige fod med forældremyndighedsindehaveren, samt at også barnet eller den unge over 10 år skal gøres bekendt med retten til aktindsigt efter forvaltningsloven og med retten til at udtale sig, inden afgørelsen træffes. Der henvises i den forbindelse til det foreslåede § 141.
I overensstemmelse med gældende ret vil tilbuddet om gratis advokatbistand således omfatte den, der er part i en sag, hvor der ifølge den foreslåede bestemmelse, træffes en afgørelse uden samtykke.
Gratis advokatbistand vil være bestemt som støtte til sagens parter i forbindelse med afgørelsen. Bestemmelsen vil skulle sikre, at parterne får tilstrækkelig adgang til at gøre indsigelse mod sagens faktiske og retlige omstændigheder, inden der træffes afgørelse om indsatser uden samtykke.
Der vil ikke med forslaget være fastsat noget tidspunkt for, hvornår der skal gives et tilbud om advokatbistand, men det anses for afgørende for en advokats mulighed for at bistå under sagen, at advokaten får en rimelig tid til at sætte sig ind i sagen inden mødet i børne- og ungeudvalget.
Som udgangspunkt vil retten til gratis advokatbistand alene omfatte situationer, hvor der er berammet møde i børne- og ungeudvalget. I særlige tilfælde vil der dog være ret til gratis advokatbistand, selvom der ikke har været berammet møde i børne- og ungeudvalget.
Det vil f.eks. kunne være situationer, hvor kommunen har undladt at fastsætte samvær, og hvor afbrydelse af samvær ikke har været forelagt børne- og ungeudvalget. Her vil sagens parter alligevel have ret til at få dækket udgifterne til advokatomkostninger, som har været nødvendige for enten at få fastsat samværet eller kontakten eller få sagen forelagt børne- og ungeudvalget.
Gratis advokatbistand vil i så fald skulle ydes for perioden fra kommunen undlader at fastsætte samværet til samværet fastsættes eller sagen forelægges for børne- og ungeudvalget.
Den foreslåede bestemmelse fastsætter, at der vil skulle gives et tilbud om advokatbistand, men det vil være forældremyndighedsindehaver, barnet eller den unge over 10 år eller andre berettigede, der vil skulle afgøre, om de vil tage imod tilbuddet, og hvilken advokat de ønsker at lade sig bistå af. Kommunen kan ikke med den foreslåede ordning påtvinge forældremyndighedsindehaveren, barnet eller den unge eller andre en advokat mod deres vilje. Kommunen vil imidlertid som en del af den almindelige vejledning kunne opfordre parterne til at benytte sig af tilbuddet. Kommunen bør i den forbindelse være opmærksom på de tilfælde, hvor der af f.eks. forældremyndighedsindehaveren eller barnet eller den unge, der er fyldt 10 år, gives udtryk for ønske om at tage imod tilbuddet, men hvor den pågældende ikke selv er i stand til eller ikke selv ønsker at tage kontakt med en advokat. Kommunen bør i så fald gøre en aktiv indsats for at skaffe en advokat til den pågældende. Kommunen bør i den forbindelse være opmærksom på eventuelle særlige hensyn hos barnet eller den unge eller forældrene, herunder f.eks. på grund af en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
Det foreslås med stk. 2, at forældremyndighedsindehaver, barnet eller den unge, der er fyldt 10 år, og plejeforældrene skal have tilbud om gratis advokatbistand under en sag om flytning eller hjemtagelse fra privat familiepleje efter § 42, stk. 4.
Forslaget er en videreførelse af servicelovens § 72, stk. 2, med den nødvendige konsekvensændring som følge af, at barnet eller den unge med forslaget til barnets lov vil have partstatus fra 10 år mod 12 år i dag. Der henvises i den forbindelse til de almindelige bemærkninger, punkt 3.18.2 og 3.18.3. Der er herudover ikke tilsigtet ændringer i den gældende retstilstand.
Forslaget vil indebære, at plejeforældrene ved privat familiepleje vil have ret til gratis advokatbistand under en sag om flytning eller hjemtagelse fra privat familiepleje efter lovens § 42, stk. 4, på lige fod med forældremyndighedsindehaver og barnet eller den unge, der er fyldt 10 år.
Forslaget vil skulle ses i sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i § 141, stk. 2, hvorefter plejeforældrene ved privat familiepleje vil have ret til at se sagens akter og til at udtale sig, inden der træffes afgørelse om flytning eller hjemtagelse fra privat familiepleje efter lovens § 42, stk. 4, på lige fod med forældremyndighedsindehaver og barnet eller den unge, der er fyldt 10 år.
Det foreslås med stk. 3, at under en sag om afbrydelse af forbindelsen m.v. efter § 105 i denne lov, og en sag om brev- og telefonkontrol efter § 15, stk. 1, i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge, med den af forældrene, der ikke har del i forældremyndigheden, skal denne have tilbud om gratis advokatbistand.
Forslaget er en videreførelse af servicelovens § 72, stk. 3, med de nødvendige konsekvensændringer som følge af, at servicelovens § 71, stk. 3-5, foreslås erstattet af § 105 i barnets lov. Der er således ikke med forslaget tilsigtet ændringer i forhold til gældende ret.
Efter § 15 i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge, vil børne- og ungeudvalget uden retskendelse kunne træffe afgørelse om kontrol med barnets eller den unges brevveksling, telefonsamtaler og anden kommunikation med nærmere angivne personer uden for institutionen under barnets eller den unges ophold på anbringelsessteder efter § 43, stk. 1, nr. 6, i barnets lov, når det er nødvendigt af hensyn til barnets eller den unges sundhed eller udvikling.
Med den foreslåede bestemmelse i stk. 1, nr. 13, vil forældremyndighedsindehaver og barnet eller den unge, der er fyldt 10 år, have ret til gratis advokatbistand i forbindelse med behandling af en sag i børne- og ungeudvalget om brev- og telefonkontrol efter § 15, stk. 1, i lov om voksenansvar over for anbragte børn og unge.
Med den foreslåede ordning vil der være samme ret til gratis advokatbistand for den af forældrene, der ikke har del i forældremyndigheden, når den konkrete afgørelse vedrører den pågældende. Dette er i overensstemmelse med gældende ret, jf. Folketingstidende 2015-16, tillæg A, L 163 som fremsat, side 18.
Det foreslås endvidere med stk. 4, at om salær og godtgørelse for udlæg til advokater gælder samme regler som i tilfælde, hvor der er meddelt fri proces, jf. retsplejelovens kapitel 31.
Den foreslåede bestemmelse er en videreførelse af servicelovens § 72, stk. 4, hvorefter der gælder de samme regler om salær og godtgørelse til advokater som i sager, hvor der er meddelt fri proces, jf. retsplejelovens kapitel 31. Formålet er at sikre en mere ensartet honorering af advokaterne i overensstemmelse med gældende ret, jf. Folketingstidende 1996-97, tillæg A, L 229 som fremsat, s. 4972, spalte 1.
Forslaget indebærer, at dommeren i børne- og ungeudvalget vil skulle træffe beslutning om salær og godtgørelse for udlæg, jf. forretningsordenens § 9. Ved sagens behandling i Ankestyrelsen vil det være forvaltningen, der vil skulle træffe afgørelse om salær og godtgørelse. Der vil ikke være mulighed for at klage over salærfastsættelsen. I tvivlstilfælde vil forvaltningen eventuelt kunne rådføre sig med dommeren, men dommeren vil ikke være forpligtet til at yde rådgivning.
Der henvises til retsplejelovens regler herom.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 3.18.2 og 3.18.3.