LBK nr 282 af 17/03/2025
Social- og Boligministeriet
Bekendtgørelse af barnets lov § 138
Kommunalbestyrelsen skal senest 6 hverdage efter modtagelsen af en underretning efter §§ 132, 133 og 135 bekræfte modtagelsen af underretningen over for den, der foretog underretningen.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal orientere den, der har foretaget underretning efter § 133, om, hvorvidt der er iværksat en børnefaglig undersøgelse, en afdækning eller indsatser for det barn eller den unge, som underretningen vedrører. Dette gælder dog ikke, hvis særlige forhold gør sig gældende.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan ved en underretning efter § 133 orientere den, der foretog underretningen, om, hvilken type indsats der er iværksat, og om den planlagte varighed heraf, hvis oplysningen herom vil kunne have væsentlig betydning for den støtte, som den pågældende under udøvelse af hvervet eller tjenesten kan yde barnet eller den unge. Dette gælder dog ikke, hvis særlige forhold gør sig gældende.
Forarbejder til Bekendtgørelse af barnets lov § 138
RetsinformationDet fremgår af § 155 b i serviceloven, at kommunalbestyrelsen senest seks hverdage efter modtagelsen af en underretning efter servicelovens §§ 153-154 skal sende en bekræftelse af modtagelsen til underretter.
Det foreslås, at bestemmelsen videreføres med enkelte redaktionelle ændringer i barnets lov og herunder de ændringer, der følger af bestemmelserne om afdækning og undersøgelse i lovforslagets kapitel 3.
Det foreslås med stk. 1, at det fastsættes at kommunalbestyrelsen senest seks hverdage efter modtagelsen af en underretning efter denne lovs §§ 132, 133 og 135 skal bekræfte modtagelsen over for den, der foretog underretningen.
Bestemmelse vil indebære, at kommunen senest seks hverdage fra modtagelse af en underretning efter den foreslåede § 132 om mellemkommunal underretning, § 133 om fagpersoners skærpede underretningspligt eller § 135 om den generelle underretningspligt vil skulle bekræfte modtagelsen af underretningen over for underretter.
Det fremgår af § 155 b, stk. 2, i serviceloven, at kommunalbestyrelsen er forpligtet til på eget initiativ at orientere den der har underrettet efter reglerne i lovens § 153, om underretningen har givet anledning til at iværksætte en børnefaglig undersøgelse eller en foranstaltning vedrørende barnet eller den unge, med mindre særlige forhold gør sig gældende.
Det foreslås, at bestemmelsen videreføres med enkelte redaktionelle ændringer.
Det foreslås med stk. 2, at kommunalbestyrelsen skal orientere den, der har foretaget en underretning efter § 133, om, hvorvidt der er iværksat en afdækning, børnefaglig undersøgelse eller indsatser vedrørende det barn eller den unge, som underretningen vedrører med mindre særlige forhold gør sig gældende.
Kommunalbestyrelsens forpligtelse til på eget initiativ at videregive de nævnte oplysninger til den person, der underretter efter § 133, vil ikke være reguleret nærmere i forhold til, hvordan og på hvilket tidspunkt, videregivelsen bør ske. Af hensyn til forslagets formål bør den person, der underretter efter § 133, dog som udgangspunkt informeres inden for rimelig tid, for eksempel i forbindelse med, at der iværksættes en afdækning eller børnefaglig undersøgelse efter §§ 19-20 eller iværksættes støttende indsatser eller anbringelse efter §§ 32, 46 eller 47.
Efter det forslåede stk. 2, 2. pkt., vil kommunalbestyrelsen være undtaget fra at udveksle oplysninger efter stk. 1, 1.pkt. såfremt særlige forhold gør sig gældende, eksempelvis hvis der vil være særlige hensyn til det pågældende barn eller en ung og familien, som vil betyde, at udvekslingen ikke vil kunne fremme indsatsen på trods af, at fagpersonen i øvrigt skønnes omfattet af bestemmelsen. Dette vil for eksempel kunne gøre sig gældende i tilfælde, hvor familiens tillidsforhold til de offentlige myndigheder vil være af en sådan karakter, at udvekslingen af oplysninger vil skabe unødige barrierer for det videre samarbejde mellem parterne. Det vil endvidere kunne være i tilfælde, hvor der eventuelt eksisterer en konflikt mellem den konkrete fagperson og familien m.v.
Det fremgår af § 155 b, stk. 3, i serviceloven, at kommunalbestyrelsen ved underretninger efter servicelovens § 153 desuden kan oplyse underretter om typen og forventet varighed af foranstaltningen, der er iværksat, hvis oplysningen kan have væsentlig betydning for den støtte, som den pågældende kan yde barnet eller den unge som led i sit arbejde eller hverv. Det gælder dog ikke, hvis særlige forhold gør sig gældende.
Bestemmelsen foreslås videreført uændret i barnets lov.
Det foreslås med stk. 3, at kommunalbestyrelsen ved underretning efter § 133 kan orientere den, der fortog underretningen om, hvilken type indsats kommunen har iværksat, og om den planlagte varighed heraf, hvis oplysningen herom vil kunne have væsentlig betydning for den støtte, som den pågældende under udøvelsen af sit hverv eller tjeneste kan yde barnet eller den unge. Det gælder dog ikke, hvis særlige forhold gør sig gældende.
Med det foreslåede stk. 3 foreslås i forlængelse af forslaget i stk. 2, at kommunalbestyrelsen på baggrund af et konkret skøn vil kunne videregive oplysninger vedrørende type og varighed af en given indsats til den fagperson, der underretter, såfremt nærmere bestemte forhold gør sig gældende. Det fremgår således af forslaget, at de pågældende oplysninger vil kunne udveksles, såfremt de skønnes at have væsentlig betydning for den støtte, som den pågældende under udøvelsen af hvervet eller tjenesten kan yde barnet eller den unge. Dette vil således kunne ske, såfremt den, der underretter, er en fagperson som via sin ansættelse skønnes at kunne kvalificere den pågældende indsats over for barnet eller den unge på en måde, der giver større sikkerhed for, at indsatsen vil få den ønskede effekt. Det bemærkes i den forbindelse, at det som udgangspunkt vil være fagpersoner i for eksempel dagtilbud, skole og sundhedspleje, som vil være omfattet af bestemmelsen. Det forudsættes dermed, at den pågældende fagperson i kraft af sit daglige arbejde vil varetage en opgave over for barnet eller den unge, som vil give mulighed for at understøtte den indsats, der er igangsat for at afhjælpe de pågældende problemer. Eksempelvis vil en pædagog i et dagtilbud kunne bakke op om en iværksat familiebehandling, der har til hensigt at afhjælpe udadreagerende adfærd. Den endelige vurdering af, hvorvidt den pågældende fagperson vil kunne medvirke til at kvalificere effekten af en given indsats, vil afhænge af et konkret skøn.
Efter stk. 3, 2. pkt., vil kommunalbestyrelsen være undtaget fra at udveksle oplysninger efter 1. pkt. såfremt særlige forhold gør sig gældende. I forhold til uddybning af videregivelse af oplysninger til fagpersoner, henvises til bemærkningerne til stk. 2, 2. pkt. herover.
Særlige forhold kan for eksempel gøre sig gældende i tilfælde, hvor familiens tillidsforhold til de offentlige myndigheder er af en sådan karakter, at udvekslingen af oplysninger vil skabe unødige barrierer for det videre samarbejde mellem parterne. Det vil endvidere kunne være i tilfælde, hvor der eksisterer en konflikt mellem den konkrete fagperson og familien.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at den fagperson, der underretter, vil få viden om, hvorvidt kommunalbestyrelsen har fulgt op på den pågældende bekymring. Dette vil kunne være relevant for den pågældende fagpersons eventuelle videre arbejde med det pågældende barn eller den unge samt i de tilfælde, hvor fagpersonen overvejer at underrette Ankestyrelsen om sin bekymring vedrørende barnet eller den unge, fordi der fortsat er bekymring for barnet eller den unge.
Videregivelse af nødvendige oplysninger vil skulle ske inden for reglerne i databeskyttelsesforordningen, forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og databeskyttelsesloven. Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 6.