LBK nr 282 af 17/03/2025
Social- og Boligministeriet
Bekendtgørelse af barnets lov § 136
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at der iværksættes en rettidig og systematisk vurdering af alle underretninger efter §§ 132, 133 og 135 med henblik på at afklare, om barnet eller den unge har behov for særlig støtte. Kommunalbestyrelsen skal foretage central registrering af underretningerne med henblik på at understøtte tilrettelæggelsen af indsatser.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal senest 24 timer efter modtagelsen af en underretning efter stk. 1 vurdere, om barnets eller den unges sundhed eller udvikling er i fare, og om der derfor er behov for at iværksætte akutte indsatser for barnet eller den unge.
Forarbejder til Bekendtgørelse af barnets lov § 136
RetsinformationDet fremgår af § 155 i serviceloven, at kommunen har pligt til at sikre, at der iværksættes en rettidig og systematisk vurdering af alle underretninger efter §§ 152-154 med henblik på at afklare, om barnet eller den unge har behov for særlig støtte. Kommunen skal sikre en central registrering af underretningerne og skal senest 24 timer efter modtagelsen af en underretning vurdere, om barnet eller den unges sundhed eller udvikling er i fare, og om der derfor skal iværksættes akutte foranstaltninger eller en anbringelse.
Det foreslås, at indholdet af bestemmelsen overføres uændret, med enkelte redaktionelle ændringer.
Det foreslås med stk. 1, at kommunalbestyrelsen skal sikre, at der iværksættes en rettidig og systematisk vurdering af alle underretninger efter de foreslåede §§ 132, 133 og 135 med henblik på at afklare, om barnet eller den unge har behov for støtte. Kommunalbestyrelsen skal foretage en central registrering af underretningerne med henblik på at understøtte tilrettelæggelsen af indsatsen.
Det foreslåede stk. 1 vil indebære, at kommunalbestyrelsen vil være forpligtet til at organisere behandlingen af indkomne underretninger på en måde, som sikrer, at kommunen følger rettidigt og systematisk op på alle indkomne underretninger.
Ved underretninger forstås en henvendelse til relevant offentlig myndighed, der indeholder bekymring for et barns eller en ungs trivsel og udvikling. Oplysningen kan være fra professionelle eller borgere. Oplysningen vil også kunne være en henvendelse fra barnet eller den unge selv eller fra forældremyndighedsindehaver. Oplysningerne vil kunne være meddelt mundtligt eller skriftligt.
Bestemmelsen indebærer ikke nærmere regulering af, hvordan kommunalbestyrelsen vil skulle udarbejde og gennemføre proceduren for behandling af underretninger. Det vil dog eksempelvis være hensigtsmæssigt, at en underretning bliver behandlet centralt og inden for en nærmere afgrænset tidsperiode, sådan at det vil blive sikret, at kommunalbestyrelsen hurtigst muligt får klarhed over, hvorvidt der er tale om et barn eller en ung, som kan have behov for hjælp. Det vil således være afgørende, at kommunens procedurer for behandling af underretninger så vidt muligt underbygger en hurtig afklaring af, om en given underretning giver anledning til at iværksætte en børnefaglig undersøgelse efter § 20 af barnets eller den unges forhold.
Det vil endvidere kunne være hensigtsmæssigt, at kommunalbestyrelsen sørger for, at behandlingen af underretninger gennemføres systematisk og baseres på et socialfagligt grundlag med henblik på at der sikres en fyldestgørende belysning af den pågældende bekymring for barnet eller den unge. Dette vil, foruden indsamling af relevante oplysninger fra det pågældende barn eller den unge og dets familie samt fra relevante fagfolk, også kunne omfatte måden, hvorpå en eventuel overlevering af sagen til anden børne- og ungerådgiver foregår, således at det sikres, at alle relevante oplysninger fremgår af sagen og videregives.
Der er med bestemmelsen ikke tale om, at kommunalbestyrelsens behandling af en underretning vil skulle antage samme omfang som en børnefaglig undersøgelse efter § 20. Kommunalbestyrelsen skal derimod i overensstemmelse med gældende ret vurdere, om der er grundlag for at iværksætte en undersøgelse på baggrund af en vurdering af konkrete relevante forhold, som kan belyse de forhold, underretningen bygger på.
Med forslagets stk. 1, 2. pkt., skal kommunalbestyrelsen foretage en central registrering af alle underretninger. Bestemmelsen indebærer, at underretningerne registreres centralt ved modtagelsen, således at der fremkommer overblik over antallet af modtagne underretninger i kommunen, hvor hurtigt underretningerne herefter behandles m.v.
Formålet hermed vil være at understøtte kommunernes mulighed for at anvende data vedrørende underretningerne i et strategisk øjemed for eksempel som led i den generelle ledelsesinformation og øvrige tilrettelæggelse af kommunens indsats på området. Eksempelvis kan der ved registrering af underretningerne vise sig et behov for en særlig indsats på et konkret område, for eksempel hvis kommunen registrerer en stigning i underretninger vedrørende kriminelle børn og unge eller vedrørende for eksempel små børn af unge mødre. Formålet vil endvidere være at styrke den kommunale ledelsesinformation blandt andet med henblik på at ansvarliggøre kommunalbestyrelsen politisk, som herved får mulighed for at følge området og iværksætte tiltag, hvis der vurderes behov herfor.
Der vil med bestemmelsen ikke være tale om specifikke krav til kommunalbestyrelsens registrering af underretningerne, og registreringen kan således tilrettelægges i overensstemmelse med kommunens øvrige procedurer på området, herunder for eksempel under hensyn til om kommunen anvender DUBU eller andet tilsvarende it-system.
Nøgledata vedrørende underretningerne skal indberettes efter reglerne i bekendtgørelse nr. 1542 af 19. december 2022 om dataindberetninger på socialområdet til brug for den landsdækkende statistik over underretninger fra fagpersoner og borgere til kommunerne om konkrete børn og unge, som de er bekymrede for.
Det primære formål med pligten til at registrere og indberette underretningerne vil være at kunne følge udviklingen i underretninger og underretningsmønstre på nationalt plan samt sikre, at kommunerne selv får et præcist grundlag for at følge udviklingen.
Det foreslås i stk. 2, at kommunalbestyrelsen senest 24 timer efter modtagelse af en underretning efter stk. 1 skal vurdere, om barnets eller den unges sundhed eller udvikling er i fare, og om der derfor er behov for at iværksætte akutte indsatser for barnet eller den unge.
Det følger af stk. 2, at kommunalbestyrelsen inden for 24 timer efter, at en underretning er modtaget, vil skulle vurdere, om barnets eller den unges sundhed eller udvikling er i fare, således at der straks vil skulle iværksættes en indsats. Bestemmelsen vil rette sig mod de tilfælde, hvor kommunen modtager en underretning med en alvorlig bekymring, eksempelvis hvis et barn eller en ung har været udsat for overgreb. Sådanne bekymringer må antages at være af så alvorlig karakter, at barnet eller den unge kan risikere at lide alvorlig skade og have behov for akut hjælp. Forslaget vil indebære et krav om, at alle indkomne underretninger vil skulle vurderes hurtigst muligt og senest inden for 24 timer med henblik på at afgøre, om der er behov for akut indsats i forhold til at hjælpe og beskytte barnet eller den unge. Hvis det vurderes, at der ikke er behov for en akut indsats, kan den pågældende underretning overgå til kommunens øvrige sagsgang for indkomne underretninger. Der henvises til bemærkningerne til bestemmelsens stk. 1.
Kravet om, at alle underretninger skal vurderes, inden der er gået 24 timer, vil også omfatte weekender og helligdage m.v. Det bemærkes, at fristen vil gælde fra det tidspunkt, hvor underretningen er modtaget i den del af forvaltningen, som behandler underretninger. Ved underretninger, som indkommer uden for kommunens åbningstid, vil kommunens eksisterende beredskab kunne benyttes. Kommunen vil i den forbindelse eventuelt kunne vælge at oprette en særskilt mailadresse for akutte underretninger, som indgives uden for kommunens åbningstid. Kommunen vil endvidere kunne vælge at oprette en autoreply på indkomne mails m.v., der angiver, hvor man skal henvende sig, hvis man ønsker at indsende en underretning, som kræver en akut indsats, således at kommunen ikke overser underretninger, som sendes til mailadresser, som ikke bliver anvendt uden for kommunens åbningstid.