LBK nr 282 af 17/03/2025
Social- og Boligministeriet
Bekendtgørelse af barnets lov § 131
Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med løsladelse give unge under 18 år, der har afsonet frihedsstraf eller været varetægtsfængslet eller anbragt i varetægtssurrogat, et tilbud om udslusning.
Stk. 2. Tilbuddet om udslusning skal så vidt muligt etableres inden løsladelsen og have en varighed på mindst 6 måneder efter løsladelsen. Tilbuddet skal som minimum svare til en kontaktpersonordning efter § 32, stk. 1, nr. 3.
Forarbejder til Bekendtgørelse af barnets lov § 131
RetsinformationDet fremgår af § 57 d, stk. 1, i serviceloven, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med løsladelse skal give unge under 18 år, der har afsonet frihedsstraf eller været varetægtsfængslet eller anbragt i varetægtssurrogat, et tilbud om udslusning. Tilbuddet om udslusning skal så vidt muligt etableres inden løsladelsen og have en varighed på mindst seks måneder efter løsladelsen. Tilbuddet skal som minimum have et omfang svarende til en kontaktperson efter § 52, stk. 3, nr. 6, i serviceloven.
Det fremgår af § 52, stk. 3, nr. 6, at kommunalbestyrelsen kan iværksætte hjælp i form af udpegning af en fast kontaktperson for barnet eller den unge eller for hele familien.
Det foreslås med stk. 1, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med løsladelse skal give unge under 18 år, der har afsonet frihedsstraf eller været varetægtsfængslet eller anbragt i varetægtssurrogat, et tilbud om udslusning.
Med den foreslåede bestemmelse vil kommunalbestyrelsen skulle give en ung under 18 år, der har afsonet en frihedsstraf, været varetægtsfængslet eller anbragt i varetægtssurrogat, i forbindelse med løsladelse, et tilbud om udslusning. Udslusningen vil i overensstemmelse med forarbejderne til § 57 d, stk. 1, 1. pkt., i serviceloven kunne være i form af en kontaktperson, en mentor, et gruppeforløb eller andet, der vil kunne lette den unges overgang til et selvstændigt voksenliv, jf. Folketingstidende 2009-10, tillæg A, L 166 som fremsat, side 13. Udslusningsordningen vil bl.a. kunne støtte og hjælpe den unge med, hvor det er relevant, at finde bolig, skabe sig en struktureret hverdag, finde uddannelse eller arbejde, administrere sin økonomi, styrke sit netværk og finde fritidstilbud.
Målgruppen vil i overensstemmelse med forarbejderne til § 57 d, stk. 1, 1. pkt., være unge, der løslades efter ophold i åbent eller lukket anbringelsessted i socialt regi, arresthus eller fængsel i forbindelse med varetægtsfængsling, anbringelse i varetægtssurrogat eller afsoning af straf. Det vil dermed være sikret, at alle unge omfattet af målgruppen vil få et tilbud om udslusning, når de løslades, jf. Folketingstidende 2009-10, tillæg A, L 166 som fremsat, side 14.
Det vil i overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 57 d, stk. 1, 1. pkt., ikke være en forudsætning for tilbuddet om udslusning, at kommunen har udarbejdet de foreslåede afdækninger eller undersøgelser i §§ 19 og 20 eller en ungeplan efter den foreslåede § 108, stk. 1.
Allerede mens den unge opholder sig på en sikret døgninstitution, herunder også på en særligt sikrede afdeling, vil det i overensstemmelse med forarbejderne være vigtigt at sætte fokus på uddannelse. Unge på sikrede døgninstitutioner er omfattet af undervisningspligten efter folkeskoleloven, herunder også reglerne om specialundervisning, og vil skulle have tilbudt skolegang, som er tilpasset deres behov, mens de opholder sig på en sikret døgninstitution.
Unge, der opholder sig på særligt sikrede afdelinger, vil således også skulle tilbydes udslusning, hvilket ikke tidligere har været præciseret.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 57 d, stk. 1, 1. pkt., vil det med bestemmelsen blive sikret, at alle unge vil få ret til et tilbud om udslusning, når de løslades, uanset om de har behov for støttende indsatser eller anbringelse efter reglerne i de foreslåede § 32 og § 46.
Det foreslås med stk. 2, at tilbuddet om udslusning så vidt muligt skal etableres inden løsladelsen og have en varighed på mindst seks måneder efter løsladelsen. Tilbuddet skal som minimum svare til en kontaktpersonordning efter § 32, stk. 1, nr. 3.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse uden ændringer af § 57 d, stk. 1, 2. og 3. pkt., i serviceloven.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at tilbuddet om udslusning så vidt muligt vil skulle etableres inden løsladelsen.
Formålet med at få tilbuddet etableret inden løsladelsen vil i overensstemmelse med forarbejderne til § 57 d, stk. 1, 2. pkt., i serviceloven være at sikre, at de nødvendige sagsbehandlingsskridt og praktiske forhold er på plads så hurtigt som muligt, så den unge ikke vil stå uden relevant støtte på tidspunktet for løsladelsen, jf. Folketingstidende 2009-10, tillæg A, L 166 som fremsat, side 14.
I nogle tilfælde vil det være vanskeligt at nå at etablere udslusningen inden løsladelsen, f.eks. i forbindelse med kortvarige varetægtsfængslinger eller kortvarige anbringelser i varetægtssurrogat. Det må dog forventes, at det altid vil være muligt at etablere udslusningen før løsladelsen, når der er tale om løsladelse fra afsoning, længerevarende varetægtsfængslinger eller længerevarende anbringelser i varetægtssurrogat.
Tilbuddet om udslusning bør i overensstemmelse med forarbejderne til § 57 d, stk. 1, i serviceloven indgå som led i barnets plan eller den ungeplan, kommunerne vil have pligt til at tage stilling til, om en plan skal udarbejdes efter de foreslåede §§ 91 og 108, for unge, der har begået voldskriminalitet eller anden alvorlig kriminalitet samt i de handleplaner, som kommunerne skal koordinere med kriminalforsorgen jf. bekendtgørelse nr. 642 af 15. juni 2006 om kommunernes pligt til at koordinere handleplaner med kriminalforsorgen for visse persongrupper.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at tilbuddet om udslusning vil skulle have en varighed på mindst seks måneder efter løsladelsen og minimum skulle svare til en kontaktpersonordning. Formålet hermed vil være at sikre tilstrækkelig tid til at gennemføre en hensigtsmæssig udslusning, herunder i forhold til at få den unge i uddannelse eller beskæftigelse, og sikre at der vil kunne ydes vejledning og støtte i forhold til hele den unges livssituation.
Forpligtelsen til at tilbyde udslusning vil i overensstemmelse med forarbejderne til § 57 d, stk. 1, i serviceloven ikke erstatte kommunalbestyrelsens forpligtelse til at afdække eller udrede den unges støttebehov, jf. de foreslåede §§ 19 og 20, og at udarbejde en ungeplan efter den foreslåede § 108, stk. 1, hvis det vurderes, at den unge har behov for støtte efter loven. Der vil efter de almindelige regler skulle iværksættes støttende indsatser efter den foreslåede § 32, hvis afdækningen eller den børnefaglige undersøgelse og ungeplanen viser, at den unge har behov for støtte efter loven ud over tilbuddet i forbindelse med udslusningen.
I nogle tilfælde vil det i overensstemmelse med forarbejderne til § 57 d, stk. 1, i serviceloven, f.eks. være relevant at formidle et praktiktilbud efter den foreslåede § 32, stk. 1, nr. 4, for at styrke den unges tilknytning til arbejdsmarkedet, mens det i andre tilfælde vil være relevant at iværksætte behandling af den unges problemer efter den foreslåede § 32, stk. 1, nr. 5, med henblik på at sikre en vedvarende forandring i den unges adfærd og handlemønstre. Det kan f.eks. være i form af psykologhjælp eller misbrugsbehandling.
Hvis et barn eller en ung, der løslades, har behov for mere omfattende støtte efter barnets lovs regler og/eller støtte af en anden karakter, vil denne i overensstemmelse med forarbejderne til § 57 d, stk. 1, i serviceloven skulle iværksættes, jf. Folketingstidende 2009-10, tillæg A, L 166 som fremsat, side 14. Kommunalbestyrelsen vil herunder skulle være opmærksom på, om barnet eller den unge har en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, der indebærer, at den pågældende har ret til handicapkompenserende ydelser m.v. efter det foreslåede kapitel 8.
Formålet med § 131 er, at det også efter barnets lov fastsættes, at den unge under 18 år efter afsonet frihedsstraf, varetægtsfængsling eller anbringelse i varetægtssurrogat vil skulle tilbydes udslusning. Det vil også efter barnets lov skulle fastsættes, hvornår tilbuddet om udslusning skal etableres, varigheden heraf og omfangets minimum. Der er ikke med den foreslåede bestemmelse tiltænkt materielle ændringer i forhold til gældende ret, men dog foreslås der opdeling i flere stykker med henblik på at øge læsbarheden.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 3.17.1-3.17.3.