LBK nr 282 af 17/03/2025
Social- og Boligministeriet
Bekendtgørelse af barnets lov § 129
For unge, der er idømt en sanktion efter straffelovens § 74 a, skal vurdering og revision af barnets plan eller ungeplanen, jf. § 95, stk. 4 eller 5, og § 96, stk. 2, særlig vedrøre, hvordan det sikres, at den unge kommer i uddannelse eller beskæftigelse.
Stk. 2. Det skal senest i forbindelse med den første vurdering af planen konkretiseres, hvordan de overordnede mål om uddannelse og beskæftigelse nås i løbet af sanktionen.
Forarbejder til Bekendtgørelse af barnets lov § 129
RetsinformationDet fremgår af § 70, stk. 3, i serviceloven, at for unge, der er idømt en sanktion efter straffelovens § 74 a, skal vurdering og revision af handleplanen eller den helhedsorienterede plan og indsats særligt vedrøre, hvordan det sikres, at den unge kommer i uddannelse eller beskæftigelse. Det skal senest i forbindelse med den første vurdering konkretiseres, hvordan de overordnede mål om uddannelse og beskæftigelse nås i løbet af sanktionen.
Det følger endvidere af servicelovens § 140, stk. 4, at for unge, der er idømt en sanktion efter straffelovens § 74 a, skal handleplanen indeholde en konkret plan for, hvordan den unge snarest muligt og senest ved afslutningen af sanktionen påbegynder en uddannelse eller kommer i beskæftigelse.
Det fremgår af § 74 a, stk. 1, i straffeloven, at hvis en person, der på gerningstidspunktet ikke var fyldt 18 år, har begået grovere personfarlig kriminalitet eller anden alvorlig kriminalitet, kan retten bestemme, at den pågældende skal undergive sig en struktureret, kontrolleret socialpædagogisk behandling af to års varighed, hvis det må anses for formålstjenligt for at forebygge yderligere lovovertrædelser (ungdomssanktion).
Det foreslås med stk. 1, at for unge, der er idømt en sanktion efter straffelovens § 74 a, skal vurdering og revision af barnets plan eller ungeplanen, jf. § 95, stk. 4 eller 5, og § 96, stk. 2, særligt vedrøre, hvordan det sikres, at den unge kommer i uddannelse eller beskæftigelse.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse af gældende bestemmelser i §§ 70, stk. 3 og 140, stk. 4 i serviceloven, dog med den ændring, at barnets plan og ungeplanen træder i stedet for handleplanen.
I overensstemmelse med forarbejderne vil der ved eventuel vurdering og revision, når det drejer sig om unge, idømt en ungdomssanktion, skulle tages særligt stilling til målene om uddannelse og beskæftigelse.
Kommunalbestyrelsen vil efter den foreslåede § 95, stk. 4, i forbindelse med den løbende opfølgning vurdere, om indsatsen skal justeres, eller om der er behov for yderligere afdækning eller undersøgelse af barnets eller den unges behov, jf. §§ 19, 20 eller 26. Kommunalbestyrelsen skal desuden løbende tage stilling til tilrettelæggelsen af opfølgningen og vurdere, om der er behov for at udarbejde eller revidere barnets plan, jf. § 91, eller ungeplanen, jf. § 108, eller revidere relevante dele af den helhedsorienterede plan, jf. § 110, eller et forbedringsforløb, jf. §§ 13 og 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Vurderingen efter den foreslåede § 95, stk. 4, vil efter den foreslåede § 95, stk. 5, skulle omfatte en stillingtagen til, hvorvidt andre forhold end dem, der fremgår af planen hidtil beskrevne, jf. §§ 92, 109 eller 110, eller § 13, stk. 1, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, er relevante. I givet fald skal disse forhold indgå i en revideret barnets plan, ungeplan, relevante dele af enden helhedsorienterede plan eller det reviderede forbedringsforløb.
Stk. 6. Beslutning om revision af barnets plan, ungeplanen eller relevante dele af en helhedsorienteret plan skal ske med inddragelse af barnet eller den unge og forældrene og så vidt muligt med samtykke fra forældremyndighedsindehaver og den unge, der er fyldt 15 år.
Yderligere følger det af den foreslåede § 96, stk. 2, at er barnet eller den unge anbragt uden for hjemmet, skal vurderingen af behovet for revision af barnets plan, ungeplanen eller relevante dele af den helhedsorienterede plan eller forbedringsforløbet, jf. § 95, stk. 4 og -5, ske med udgangspunkt i resultatet af den børnefaglige undersøgelse, jf. § 20, eller den ungefaglige undersøgelse efter § 31 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet
Det foreslås med stk. 2, at det senest i forbindelse med den første vurdering af planen skal konkretiseres, hvordan de overordnede mål om uddannelse og beskæftigelse nås i løbet af sanktionen.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse uden ændringer af § 70, stk. 3, 2. pkt., i serviceloven.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 70, stk. 3, 2. pkt., vil det senest i forbindelse med den vurdering, der foretages inden for de første tre måneder, skulle konkretiseres, hvordan de overordnede mål om uddannelse og beskæftigelse nås i løbet af sanktionen, jf. Folketingstidende 2006-07, tillæg A, side 6570.
Ved denne vurdering af barnets plan, jf. den foreslåede § 91, eller ungeplanen, jf. den foreslåede § 108, og indsats vil kommunen således i overensstemmelse med forarbejderne skulle sikre, at ungeplanen indeholder konkrete mål for, hvordan der skal arbejdes hen imod, at den unge kommer i uddannelse eller beskæftigelse. At det vil skulle konkretiseres, hvordan målene om uddannelse og beskæftigelse nås, vil betyde, at det vil skulle beskrives konkret, hvilke aktiviteter og tiltag der skal gennemføres for at sikre, at den unge kommer i uddannelse eller beskæftigelse.
I nogle tilfælde vil barnets plan eller ungeplanen allerede fra starten kunne indeholde en sådan konkretisering af indsatsen. I de tilfælde, hvor det fra starten kun er muligt at beskrive mere overordnede mål, vil konkretiseringen i overensstemmelse med forarbejderne til § 70, stk. 3, i serviceloven således skulle ske senest inden for de første tre måneder.
Vurderingen af indsatsen og barnets plan eller ungeplanen vil i overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 70, stk. 3, med fordel kunne knyttes sammen med afholdelse af netværksmøder efter den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 127, idet netværksmøderne vil kunne bruges til at følge op på, om de opstillede målsætninger er nået, og om der i den forbindelse er behov for at justere eller ændre målsætningerne. Ved at bruge netværksmøderne til at vurdere indsatsen og barnets plan og/eller ungeplanen, vil man samtidig kunne trække på den viden og de observationer, som anbringelsesstedet har gjort sig i den daglige kontakt med den unge.
Formålet med § 129 er således, at det også efter barnets lov fastsættes nærmere, at barnets plan og ungeplanen vil skulle indeholde, hvordan den unge kommer i uddannelse eller beskæftigelse, og hvornår det senest vil skulle konkretiseres. Der er ikke med de foreslåede bestemmelser tiltænkt materielle ændringer i forhold til gældende ret, men dog foreslås det, at barnets plan og ungeplanen vil træde i stedet for handleplanen, og der foreslås en opdeling i flere stykker med henblik på at øge læsbarheden.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 3.17.1-3.17.3.