LBK nr 282 af 17/03/2025
Social- og Boligministeriet
Bekendtgørelse af barnets lov § 128
Kommunalbestyrelsen skal udarbejde en barnets plan, jf. § 91, eller en ungeplan, jf. § 108, for unge, der er idømt en sanktion efter straffelovens § 74 a. Barnets plan eller ungeplanen skal indeholde en konkret plan for, hvordan den unge snarest muligt og senest ved afslutningen af sanktionen påbegynder en uddannelse eller kommer i beskæftigelse.
Forarbejder til Bekendtgørelse af barnets lov § 128
RetsinformationDet fremgår af § 140, stk. 1, 1. pkt., i serviceloven, at kommunalbestyrelsen skal udarbejde en handleplan, inden der træffes afgørelse om foranstaltninger, jf. servicelovens §§ 52, 76 og 76 a.
Det fremgår af § 140, stk. 2, 3. pkt., i serviceloven, at handleplanen, der skal udarbejdes efter § 140, stk. 1, i serviceloven, i forhold til de problemer, der er afdækket i den børnefaglige undersøgelse efter servicelovens § 50, skal indeholde konkrete mål i forhold til barnets eller den unges trivsel og udvikling i overensstemmelse med det overordnede formål med støtten, jf. servicelovens § 46.
Herudover skal handleplanen efter § 140, stk. 2, 4. pkt., for unge, der er fyldt 16 år, opstille konkrete mål for den unges overgang til voksenlivet, herunder i forhold til beskæftigelse og uddannelse.
Det fremgår af § 140, stk. 4, i serviceloven, at for unge, der er idømt en sanktion efter straffelovens § 74 a, skal handleplanen indeholde en konkret plan for, hvordan den unge snarest muligt og senest ved afslutningen af sanktionen påbegynder en uddannelse eller kommer i beskæftigelse.
Det fremgår af § 74 a, stk. 1, i straffeloven, at hvis en person, der på gerningstidspunktet ikke var fyldt 18 år, har begået grovere personfarlig kriminalitet eller anden alvorlig kriminalitet, kan retten bestemme, at den pågældende skal undergive sig en struktureret, kontrolleret socialpædagogisk behandling af to års varighed, hvis det må anses for formålstjenligt for at forebygge yderligere lovovertrædelser (ungdomssanktion).
En ungdomssanktion består typisk af tre faser, herunder et indledende ophold i en sikret afdeling (første fase), et ophold i en døgninstitution eller et egnet opholdssted (anden fase) og en periode i ambulant regi med tilsyn af de sociale myndigheder (tredje fase).
Det foreslås i § 128, at kommunalbestyrelsen skal udarbejde en barnets plan, jf. § 91, eller en ungeplan, jf. § 108, for unge, der er idømt en sanktion efter straffelovens § 74 a. Barnets plan eller ungeplanen skal indeholde en konkret plan for, hvordan den unge snarest muligt og senest ved afslutningen af sanktionen påbegynder en uddannelse eller kommer i beskæftigelse.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse med sproglige ændringer af § 140, stk. 4, i serviceloven, idet barnets plan og ungeplanen træder i stedet for handleplanen. Der henvises i denne forbindelse til bemærkningerne til lovforslagets §§ 91, 92, 108 og 109.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 140, stk. 4, vil barnets plan eller ungeplanen for unge, der er idømt en ungdomssanktion, som omfatter et to årigt struktureret socialpædagogisk behandlingsforløb, skulle indeholde en konkret plan for, hvordan den unge i løbet af ungdomssanktionen og senest ved afslutningen af den tredje fase kommer i gang med en uddannelse eller i beskæftigelse, jf. Folketingstidende 2006-07, tillæg A, side 6572.
Barnets plan eller ungeplanen vil tillige i overensstemmelse med forarbejderne til § 140, stk. 4, i serviceloven skulle opstille mål og delmål for, hvordan disse mål nås. Kravet om at barnets plan eller ungeplanen for unge, der er idømt en ungdomssanktion, vil skulle forholde sig til uddannelse og beskæftigelse, vil ikke erstatte kravene til barnets plan, jf. §§ 91 og 92 eller ungeplanen jf. §§ 108 og 109, men vil supplere disse.
Det vil i overensstemmelse med forarbejderne til § 140, stk. 4, i serviceloven af barnets plan eller ungeplanen skulle fremgå, hvordan man i de enkelte faser arbejder hen mod at forbedre den unges faglige og praktiske forudsætninger, således at den unge kan forbedre sine grundlæggende faglige og sproglige færdigheder, forberede sig på eller gå i gang med en ungdomsuddannelse eller komme i beskæftigelse.
Det følger af lov om kommunal indsats for unge under 25 år, at kommunalbestyrelsen skal vejlede unge under 25 år om valg af ungdomsuddannelse og erhverv. Ud over at vejledningen skal gives til elever i folkeskolens 7.-9. klasse og til elever, der følger folkeskolens 10. klasse, skal vejledningen gives til unge under 25 år med bopæl eller længerevarende ophold i kommunen, når de pågældende hverken er i fuldtidsbeskæftigelse eller i gang med eller har fuldført en ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelse, efter af de har forladt grundskolen, 10. klasse eller forberedende grunduddannelse.
Andre unge under 25 år skal have vejledning, hvis de henvender sig herom. Endvidere kan kommunalbestyrelsen efter anmodning fra jobcentret yde vejledning til unge under 30 år, der har fået uddannelsespålæg, jf. lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Den vejledning, der skal gives efter grundskolen og 10. klasse omfatter gruppevejledning og individuel vejledning samt bistand til at løse praktiske problemer i forbindelse med den unges bestræbelser på at begynde på en uddannelse eller komme i beskæftigelse. Hvis det ikke er muligt for kommunalbestyrelsen (den kommunale ungeindsats) at komme i kontakt med den unge skriftligt, elektronisk eller telefonisk, skal kommunalbestyrelsen sørge for, at der rettes personlig henvendelse til den unge.
Formålet med § 128 er, at det også efter barnets lov fastsættes, at ungeplanen skal indeholde en konkret plan for, hvordan den unge snarest muligt kommer i beskæftigelse eller i uddannelse. Der er ikke med den foreslåede bestemmelse tiltænkt materielle ændringer i forhold til gældende ret, men dog foreslås det, at barnets plan og ungeplanen vil træde i stedet for handleplanen. Endvidere foreslås enkelte sproglige ændringer med henblik på at øge læsbarheden. Der henvises i denne forbindelse til bemærkningerne til lovforslagets §§ 91, 92, 108 og 109.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 3.17.1-3.17.3.