LBK nr 282 af 17/03/2025
Social- og Boligministeriet
Bekendtgørelse af barnets lov § 122
Kommunalbestyrelsen skal, når en ung med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse, som modtager støtte efter denne lov, fylder 16 år, påbegynde forberedelsen af overgangen til voksenlivet.
Stk. 2. Stk. 1 finder også anvendelse for unge, hvis forældremyndighedsindehavere modtager støtte efter denne lov alene med afsæt i den unges betydelig og varigt nedsatte fysiske eller psykiske funktionsevne eller indgribende kroniske eller langvarige lidelse.
Forarbejder til Bekendtgørelse af barnets lov § 122
RetsinformationDet fremgår af § 19 a, stk. 1, 1. og 2. pkt., i serviceloven, at kommunalbestyrelsen, når en ung med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse, som modtager hjælp efter denne lov, fylder 16 år, skal påbegynde forberedelsen af overgangen til voksenlivet. Det samme gælder for unge, hvis forældremyndighedsindehavere modtager hjælp efter denne lov alene med afsæt i den unges betydelige og varigt nedsatte fysiske eller psykiske funktionsevne eller indgribende kroniske eller langvarige lidelse.
Det foreslås med stk. 1, at kommunalbestyrelsen, når en ung med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse, som modtager støtte efter denne lov, fylder 16 år, skal påbegynde forberedelsen af overgangen til voksenlivet.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse med sproglige ændringer af § 19 a, stk. 1, 1. pkt., i serviceloven.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 19 a, stk. 1, 1. pkt., vil kommunalbestyrelsen blive pålagt en forpligtelse til at igangsætte forberedelsen af overgangen til voksenlivet, når den unge med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse, som modtager støtte efter barnets lov fylder 16 år, uanset hvilke bestemmelser i barnets lov, støtten gives efter, jf. Folketingstidende 2020-21, tillæg A, L 17 som fremsat, side 4.
Bestemmelsen vil omfatte unge med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse, som modtager støtte efter barnets lov.
Det bemærkes, at den foreslåede forpligtelse til at igangsætte forberedelsen af overgangen til voksenlivet, når den unge fylder 16 år, i overensstemmelse med forarbejderne til § 19 a, stk. 1, i serviceloven, vil have til formål at lovfæste de processkridt, kommunalbestyrelsen skal tage i forbindelse med forberedelsen af den unges overgang til voksentilværelsen, jf. Folketingstidende 2020-21, tillæg A, L 17 som fremsat, side 4.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke indebære en selvstændig klageadgang, idet sådanne processkridt ikke vil blive betragtet som egentlige afgørelser. Kommunalbestyrelsens generelle forpligtelse til at efterleve lovgivningen og sikre en rettidig sagsbehandling vil dog også gælde den foreslåede bestemmelse.
Det foreslåede krav i stk. 1 om, at kommunalbestyrelsen vil skulle påbegynde forberedelsen, når den unge fylder 16 år, vil i overensstemmelse med forarbejderne til § 19 a, stk. 1, i serviceloven, indebære, at kommunen vil skulle påbegynde forberedelsen så hurtigt som muligt efter den unges 16 års fødselsdag, jf. Folketingstidende 2020-21, tillæg A, L 17 som fremsat, side 6. Forberedelsen vil skulle ses i sammenhæng med og bygge videre på de tidligere indsatser over for den unge og familien, herunder de eventuelle langsigtet forberedende og forebyggende forløb, som måtte være iværksat allerede i de tidlige barneår.
Det foreslås med stk. 2, at stk. 1 finder anvendelse for unge, hvis forældremyndighedsindehavere modtager støtte efter denne lov alene med afsæt i den unges betydelige og varigt nedsatte fysiske eller psykiske funktionsevne eller indgribende kroniske eller langvarige lidelse.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse med sproglige ændringer af § 19 a, stk. 1, 2. pkt., i serviceloven.
Den foreslåede § 122, stk. 1, vil ud over, at omfatte en ung med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse, som modtager støtte efter denne lov, fylder 16 år, ligeledes omfatte unge, hvis forældre modtager støtte efter barnets lov alene med afsæt i den unges betydelige og varigt nedsatte fysiske eller psykiske funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse.
En del af de foreslåede bestemmelser i barnets lov, som skal sikre den nødvendige indsats og støtte til børn og unge under 18 år med betydelig og varig funktionsnedsættelse eller indgribende lidelse, vil ikke blive givet til barnet eller den unge selv, men til forældremyndighedsindehaverne.
Det vil gælde indsatser til dækning af nødvendige merudgifter efter den foreslåede § 86 og indsatser til dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter den foreslåede § 87 I nogle familier kan der være tale om, at der ikke gives støtte direkte til barnet eller den unge under 18 år, men at der udelukkende gives støtte til forældremyndighedsindehaverne, selv om støtten alene har afsæt i den unges betydelige og varige funktionsnedsættelse eller indgribende lidelse.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 19 a, stk. 1, 2. pkt., vil den foreslåede § 122, stk. 2, sikre, at unge fra sådanne familier også bliver en del af målgruppen for den foreslåede bestemmelse, jf. Folketingstidende 2020-21, tillæg A, L 17 som fremsat, side 6.
Formålet med den foreslåede § 122 er at fastsætte regler om de processkridt, kommunalbestyrelsen skal tage i forbindelse med forberedelsen af den unge med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse, eller unge, hvis forældremyndighedsindehaveren modtager støtte efter barnets lov med afsæt i den unges betydelige og varigt nedsatte fysiske eller psykiske funktionsevne eller indgribende kroniske eller langvarige lidelse, fylder 16 år og dennes overgang til voksentilværelsen. Der er ikke med de foreslåede bestemmelser tiltænkt materielle ændringer i forhold til gældende ret, men dog foreslås enkelte sproglige ændringer og opdeling i flere stykker med henblik på at øge læsbarheden.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 3.14.1-3.14.3.