LBK nr 282 af 17/03/2025
Social- og Boligministeriet
Bekendtgørelse af barnets lov § 115
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde en udpeget fast kontaktperson frem til det fyldte 23. år til en ung, der umiddelbart inden det fyldte 18. år er eller var anbragt uden samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15 år, jf. § 47 i denne lov eller § 14, stk. 2-4, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Opretholdes den unges døgnophold efter § 114, stk. 1, nr. 1, tilbydes dog ikke en kontaktperson.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde en udpeget fast kontaktperson frem til det fyldte 19. år til en ung, der umiddelbart inden det fyldte 18. år er eller var anbragt uden for hjemmet, jf. § 46 i denne lov eller § 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, på eget værelse, kollegium eller kollegielignende børne- og ungehjem, jf. § 43, stk. 1, nr. 5, og som ikke tilbydes opretholdelse af døgnopholdet efter § 114, stk. 1, nr. 1.
Forarbejder til Bekendtgørelse af barnets lov § 115
RetsinformationDet fremgår videre af § 76, stk. 5, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde unge, der umiddelbart inden det fyldte 18. år er eller var anbragt uden samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15 år, jf. § 58 eller § 14, stk. 2-4, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, støtte i form af en kontaktperson frem til det fyldte 23. år. Støtten tilbydes unge, der ikke tilbydes støtte i form af opretholdelse af døgnophold efter § 76, stk. 3, nr. 1, i serviceloven.
Det fremgår af § 76, stk. 6, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde unge, der umiddelbart inden det fyldte 18. år er eller var anbragt uden for hjemmet, jf. § 52, stk. 3, nr. 7, eller § 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, på eget værelse, kollegium eller kollegielignende opholdssteder, jf. § 66, stk. 1, nr. 5, i serviceloven støtte i form af en kontaktperson frem til det fyldte 19. år. Støtten tilbydes unge, der ikke tilbydes støtte i form af opretholdelse af døgnophold efter § 76, stk. 3, nr. 1.
Det fremgår af § 52, stk. 3, nr. 6, at kommunalbestyrelsen kan iværksætte hjælp i form af udpegning af en fast kontaktperson for barnet eller den unge eller for hele familien.
Det fremgår af § 58, stk. 1, i serviceloven, at er der en åbenbar risiko for, at barnets eller den unges sundhed eller udvikling lider alvorlig skade på grund af utilstrækkelig omsorg for eller behandling af barnet eller den unge, overgreb, som barnet eller den unge har været udsat for, misbrugsproblemer, kriminel adfærd eller andre svære sociale vanskeligheder hos barnet eller den unge eller andre adfærds eller tilpasningsproblemer hos barnet eller den unge, kan børn og unge-udvalget uden samtykke fra forældremyndighedens indehaver og den unge, der er fyldt 15 år, træffe afgørelse om, at barnet eller den unge anbringes uden for hjemmet, jf. § 52, stk. 3, nr. 7. Der kan kun træffes en sådan afgørelse, når der er begrundet formodning om, at problemerne ikke kan løses under barnets eller den unges fortsatte ophold i hjemmet.
Det fremgår af § 66, stk. 1, nr. 5, i serviceloven, at Anbringelsessteder for børn og unge kan være egne værelser, kollegier eller kollegielignende opholdssteder.
Det fremgår af § 76, stk. 3, nr. 1, i serviceloven, at for unge, der er eller var anbragt uden for hjemmet i et anbringelsessted efter reglerne i kapitel 11 eller efter § 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet umiddelbart inden det fyldte 18. år, kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om, at døgnophold, jf. § 55 i serviceloven, på et anbringelsessted, jf. § 66, opretholdes.
Det fremgår af § 14, stk. 2, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, at der kan ske anbringelse uden for hjemmet efter § 14, stk. 1, uden samtykke fra forældremyndighedsindehaverne og en ung, der er fyldt 15 år, når der er begrundet formodning om, at barnets eller den unges problemer ikke kan løses under barnets eller den unges fortsatte ophold i hjemmet, og der er en åbenbar risiko for, at barnets eller den unges sundhed eller udvikling lider alvorlig skade på grund af utilstrækkelig omsorg for eller behandling af barnet eller den unge, overgreb, som barnet eller den unge har været udsat for, misbrugsproblemer, kriminel adfærd eller andre svære sociale vanskeligheder hos barnet eller den unge eller andre adfærds- eller tilpasningsproblemer hos barnet eller den unge.
Det fremgår videre af § 14, stk. 3, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, at Ungdomskriminalitetsnævnet kan træffe afgørelse om, at barnet eller den unge skal anbringes uden for hjemmet efter § 14, stk. 2, selv om forældremyndighedsindehaverne og en ung, der er fyldt 15 år, giver samtykke til anbringelse efter § 14, stk. 1, når hensynet til barnet eller den unge på afgørende måde taler for det.
Det fremgår af § 14, stk. 4, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, at Ungdomskriminalitetsnævnet uanset betingelserne i § 14, stk. 2, kan anbringe en ung, der er fyldt 15 år, uden for hjemmet efter stk. 1, hvis den unge giver samtykke til anbringelsen, anbringelsen må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til den unges særlige behov, og problemerne ikke kan løses under den unges fortsatte ophold i hjemmet.
Det foreslås med stk. 1, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde en udpeget fast kontaktperson frem til det fyldte 23. år til en ung, der umiddelbart inden det fyldte 18. år er eller var anbragt uden samtykke fra forældremyndighedsindehaver og den unge, der er fyldt 15 år, jf. § 47 i denne lov eller § 14, stk. 2-4, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Opretholdes den unges døgnophold efter § 114, stk. 1, nr. 1, tilbydes dog ikke en kontaktperson.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse med sproglige ændringer af § 76, stk. 5, i serviceloven.
Kommunalbestyrelsen vil med den foreslåede bestemmelse skulle tilbyde unge, der umiddelbart inden det fyldte 18 år, er eller var anbragt uden for hjemmet uden samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15 år, en fast udpeget kontaktperson.
Der vil således være tale om en ret for den unge, såfremt den unge selv ønsker det.
Retten til en kontaktperson må i overensstemmelse med forarbejderne til § 76, stk. 5, i serviceloven ikke erstatte mere egnede indsatser, medmindre den unge selv ønsker dette, jf. Folketingstidende 2009-10, tillæg A, L 178 som fremsat, side 55. Kontaktpersonen vil med fordel kunne tænkes sammen med indsatsen i forbindelse med udslusningsordningen eller øvrige relevante støtteformer.
Unge, der tilbydes støtte i form af opretholdelse af døgnophold efter den foreslåede § 114, stk. 1, nr. 1, vil i overensstemmelse med forarbejderne til § 76, stk. 5, i serviceloven ikke have ret til en kontaktperson efter den foreslåede § 115, stk. 1, hvis anbringelsen fortsættes umiddelbart efter det fyldte 18. år, da personalet på anbringelsesstedet forventes at kunne varetage samme funktion som en støtteperson.
Når den unge ikke længere modtager en indsats i form af et døgnophold, vil den unge have ret til en kontaktperson frem til det fyldte 23. år efter den foreslåede § 115, stk. 1. Endvidere vil den unge kunne opretholde en tildelt støtteperson efter den foreslåede § 115, stk. 1, hvis den unge vælger at genoptage et døgnophold, jf. den foreslåede § 114, stk. 1, nr. 1, frem til det fyldte 23. år efter den foreslåede § 116.
Kommunalbestyrelsen vil fortsat, jf. den foreslåede § 113, stk. 1, skulle vurdere den unges støttebehov, herunder om den unge, der er fyldt 18 år, som tidligere har fået tildelt en kontaktperson efter den foreslåede § 52, igen under anbringelsen, jf. den foreslåede § 115, stk. 1, kan opretholde eller få tildelt en kontaktperson efter den foreslåede § 52.
Hvis en ung, der tilbydes og takker ja til en kontaktperson efter den foreslåede § 115, stk. 1, tidligere har haft en kontaktperson, som den unge har tillid til, og som har positiv effekt for den unge, vil det være hensigtsmæssigt, hvis det så vidt muligt bliver denne person, som fortsætter med at være kontaktperson for den unge som ungestøtte.
Det foreslås med stk. 2, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde en udpeget fast kontaktperson til en ung, der umiddelbart inden det fyldte 18. år er eller var anbragt uden for hjemmet, jf. § 46 eller § 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, på eget værelse, kollegium eller kollegielignende børne- og ungehjem, jf. § 43, stk. 1, nr. 5, frem til det fyldte 19. år. Kontaktpersonen skal tilbydes en ung, der ikke tilbydes støtte i form af opretholdelse af døgnophold efter § 114, stk. 1, nr. 1.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse med sproglige ændringer af § 76, stk. 6, i serviceloven.
Efter den foreslåede bestemmelse vil kommunalbestyrelsen være forpligtet til at tilbyde unge, der umiddelbart inden det fyldte 18. år er eller har været anbragt uden for hjemmet, jf. 46, på eget værelse, kollegium eller kollegielignende børne- og ungehjem, jf. den foreslåede § 43, nr. 5, støtte i form af en udpeget fast kontaktperson frem til det fyldte 19. år.
Der vil således være tale om en ret for den unge, såfremt den unge selv ønsker det.
Forpligtelsen for kommunen vil efter den foreslåede bestemmelse alene gælde i forhold til unge, som ikke tilbydes støtte i form af et døgnophold efter den foreslåede § 114, stk. 1, nr. 1, idet denne gruppe vil få anden støtte under anbringelsen.
Hvis en ung, der tilbydes og takker ja til en kontaktperson efter den foreslåede § 115, stk. 2, tidligere har haft en kontaktperson, som den unge har tillid til, og som har positiv effekt for den unge, vil det være hensigtsmæssigt, hvis det så vidt muligt bliver denne person, som fortsætter med at være kontaktperson for den unge som ungestøtte.
Formålet med den foreslåede § 115 er, at der også efter barnets lov fastsættes regler om, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde unge, der umiddelbart inden det fyldte 18. år er eller var anbragt uden for hjemmet en fast udpeget kontaktperson frem til det fyldte 23. år. Endvidere skal det også efter barnets lov fastsættes, at kommunalbestyrelsen er forpligtet til at tilbyde en kontaktperson til en ung frem til det 19. år, hvis den unge umiddelbart inden det fyldte 18. år er eller har været anbragt på eget værelse, kollegium eller kollegielignende børne- og ungehjem. Der er ikke med de foreslåede bestemmelser tiltænkt materielle ændringer i forhold til gældende ret, men dog foreslås enkelte sproglige ændringer med henblik på at øge læsbarheden og som følge af den ændrede terminologi for opholdssteder og døgninstitutioner.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 3.14.1-3.14.3.