LBK nr 282 af 17/03/2025
Social- og Boligministeriet
Bekendtgørelse af barnets lov § 114
For en ung, der er eller var anbragt uden for hjemmet på et anbringelsessted efter reglerne i kapitel 5 i denne lov eller efter § 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet umiddelbart inden det fyldte 18. år, kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om følgende:
-
At opretholde et døgnophold, jf. §§ 46 eller 47, på et anbringelsessted, jf. § 43.
-
At udpege en fast kontaktperson for den unge, jf. § 32, stk. 1, nr. 3.
-
At etablere en udslusningsordning i det hidtidige anbringelsessted.
-
At tildele andre former for støtte, der har til formål at bidrage til en god overgang til en selvstændig tilværelse for den unge.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om, at en udpeget fast kontaktperson, jf. § 32, stk. 1, nr. 3, i denne lov eller § 13, stk. 1, nr. 7, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, opretholdes efter det fyldte 18. år.
Forarbejder til Bekendtgørelse af barnets lov § 114
RetsinformationDet fremgår af § 76, stk. 2, i serviceloven, at kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om, at en udpeget fast kontaktperson, jf. § 52, stk. 3, nr. 6, eller § 13, stk. 1, nr. 7, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, kan opretholdes efter det fyldte 18. år.
Det fremgår af § 76, stk. 3, i serviceloven, at for unge, der er eller var anbragt uden for hjemmet på et anbringelsessted efter reglerne i kapitel 11 eller efter § 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet umiddelbart inden det fyldte 18. år, kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om, at døgnopholdet, jf. § 55 i serviceloven, på et anbringelsessted, jf. § 66, opretholdes, at udpege en fast kontaktperson for den unge, jf. § 52, stk. 3, nr. 6, at etablere en udslusningsordning, jf. § 55, i det hidtidige anbringelsessted og at tildele andre former for støtte, der har til formål at bidrage til en god overgang til en selvstændig tilværelse for den unge.
Servicelovens kapitel 11 omhandler regler om særlig støtte til børn og unge, herunder bl.a. servicelovens § 52, stk. 3, nr. 6, § 55 og § 66.
Det fremgår af § 52, stk. 3, nr. 6, i serviceloven, at kommunalbestyrelsen kan iværksætte hjælp i form af udpegning af en fast kontaktperson for barnet eller den unge eller for hele familien.
Det fremgår af § 55, stk. 1, i serviceloven, at under et døgnophold efter § 52, stk. 3, nr. 4, 5 og 7, § 76, stk. 3, nr. 1 og 3, og § 76 a, stk. 2, eller efter § 13, stk. 1, nr. 5 og 6, og § 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet modtager barnet, den unge eller de vordende forældre omsorg, personlig støtte, socialpædagogisk rådgivning og behandling. Ved særlige behov kan der endvidere foretages undersøgelser og observation samt ydes terapi eller anden behandling.
Det fremgår af § 66, stk. 1, i serviceloven, at anbringelsessteder for børn og unge kan være almene plejefamilier, forstærkede plejefamilier, specialiserede plejefamilier, netværksplejefamilier, egne værelser, kollegier eller kollegielignende opholdssteder, opholdssteder for børn og unge, døgninstitutioner, herunder delvis lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger på døgninstitutioner samt sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger, eller pladser på efterskoler, frie fagskoler og frie grundskoler med kostafdeling.
Det fremgår af § 13, stk. 1, nr. 7, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, at Ungdomskriminalitetsnævnet kan fastsætte et forbedringsforløb i form af en handleplan med en varighed af op til to år. For børn og unge i alderen 10 til 14 år kan handleplanen i helt særlige tilfælde have en varighed af op til fire år. Handleplanen skal angive en eller flere konkrete foranstaltninger for barnet eller den unge, som vurderes egnede i forhold til barnets eller den unges problemer og behov. Det kan herunder fastsættes, at barnet eller den unge skal have udpeget en fast kontaktperson.
Det fremgår af § 14, stk. 1, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, at Ungdomskriminalitetsnævnet kan som led i forbedringsforløbet træffe afgørelse om, at barnet eller den unge anbringes uden for hjemmet på et anbringelsessted, når det af hensyn til barnets eller den unges særlige behov for støtte må anses for at være af væsentlig betydning. Afgørelsen træffes med samtykke fra forældremyndighedsindehaverne og en ung, der er fyldt 15 år. Samtykket skal omfatte formålet med anbringelsen.
Det fremgår af § 14, stk. 2, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, at der kan ske anbringelse uden for hjemmet efter stk. 1 uden samtykke fra forældremyndighedsindehaverne og en ung, der er fyldt 15 år, når der er begrundet formodning om, at barnets eller den unges problemer ikke kan løses under barnets eller den unges fortsatte ophold i hjemmet, og der er en åbenbar risiko for, at barnets eller den unges sundhed eller udvikling lider alvorlig skade på grund af utilstrækkelig omsorg for eller behandling af barnet eller den unge, overgreb, som barnet eller den unge har været udsat for, misbrugsproblemer, kriminel adfærd eller andre svære sociale vanskeligheder hos barnet eller den unge eller andre adfærds- eller tilpasningsproblemer hos barnet eller den unge.
Det foreslås med stk. 1, at for en ung, der er eller var anbragt uden for hjemmet på et anbringelsessted efter reglerne i kapitel 5 i denne lov eller efter § 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet umiddelbart inden det fyldte 18. år, kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om: 1) At et døgnophold, jf. §§ 46 eller 47 på et anbringelsessted, jf. § 43 opretholdes, 2) at udpege en fast kontaktperson for den unge, jf. 32, stk. 1, nr. 3, 3) at etablere en udslusningsordning i det hidtidige anbringelsessted eller 4) at tildele andre former for støtte, der har til formål at bidrage til en god overgang til en selvstændig tilværelse for den unge.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse uden ændringer af § 76, stk. 3, i serviceloven.
Det foreslåede stk. 1, nr. 1, indebærer, at for unge, der er eller var anbragt uden for hjemmet i et anbringelsessted efter reglerne i kapitel 5 eller efter § 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet umiddelbart inden det fyldte 18. år, kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om, at et døgnophold, jf. §§ 46 eller 47 på et anbringelsessted, jf. 43, opretholdes.
Med den foreslåede bestemmelse vil kommunalbestyrelsen således kunne træffe afgørelse om at opretholde et døgnophold på et anbringelsessted ud over det 18. år.
Herved vil behovet i overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 76, stk. 3, nr. 1, imødekommes for, at der for unge, der tidligere har været anbragt i alderen 20-22 år ydes en særlig socialpædagogisk indsats jf. Folketingstidende 1999-2000, tillæg A, spalte 6756-6757.
I overensstemmelse med forarbejderne til § 76, stk. 3, i serviceloven vil opholdet kunne opretholdes også i de tilfælde, hvor anbringelsesstedet ændres efter det fyldte 18. år.
Den unge, der er fyldt 18 år, vil efter den foreslåede § 188, stk. 1, skulle betale for døgnopholdet. De nærmere regler om betalingen forventes at blive fastsat efter den foreslåede § 188, stk. 2.
Det foreslåede stk. 1, nr. 2, indebærer, at for unge, der er eller var anbragt uden for hjemmet i et anbringelsessted efter reglerne i kapitel 5 eller efter § 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet umiddelbart inden det fyldte 18. år, kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om at udpege en fast kontaktperson for den unge, jf. § 32, stk.1, nr. 3.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 76, stk. 3, nr. 2, vil kommunalbestyrelsen have mulighed for at udpege en fast kontaktperson for unge i alderen 18 til 22 år, der var anbragt umiddelbart inden det fyldte 18. år, hvis den unge har samtykket, jf. Folketingstidende 1999-00, tillæg A, spalte 6757. Kommunalbestyrelsen vil i overensstemmelse med forarbejderne kunne træffe afgørelse om udpegning af en kontaktperson for unge over 18 år under de samme forudsætninger som for unge, der ikke er fyldt 18 år.
Den unge, der tidligere har været anbragt, vil herved få mulighed for at få en kontaktperson, hvis der efterfølgende viser sig behov herfor, selv om dette ikke var forudset inden det fyldte 18. år. En fast kontaktperson vil herefter over en kortere eller længere periode kunne være med til at give den unge råd og vejledning, tryghed og sikre eller fastholde den unge i et godt forløb.
Det foreslåede stk. 1, nr. 3, indebærer, at for unge, der er eller var anbragt uden for hjemmet på et anbringelsessted efter reglerne i kapitel 5 eller efter § 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet umiddelbart inden det fyldte 18. år, kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om at etablere en udslusningsordning, jf. § 45, i det hidtidige anbringelsessted.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 76, stk. 3, nr. 3, vil kommunalbestyrelsen over for den gruppe af unge, der har været eller er anbragt uden for hjemmet inden det fyldte 18. år, kunne tilbyde ophold af kortere varighed - betegnet udslusningsophold - i det tidligere anbringelsessted, jf. Folketingstidende 1999-00, tillæg A, spalte 6757. Der vil i overensstemmelse med forarbejderne kunne være tale om tilbud til unge som ikke har en naturlig familiemæssig hjemmebase, hvor de kan være i forbindelse med ferier, weekender mv.
Tidsmæssigt forudsættes det i overensstemmelse med forarbejderne, at opholdet ligesom ved støtteophold for unge under 18 år, jf. den foreslåede § 32, stk. 1, nr. 7, vil kunne strække sig fra en til to dage til to til tre uger ad gangen. Selve udslusningsordningen vil kunne fungere for en længere periode afhængig af den enkelte unges situation.
Ordningen vil ophøre, når tilbuddet ikke længere anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til den unges behov for støtte, eller senest når den unge fylder 23 år, jf. den foreslåede § 117.
Den unge vil herved få muligheden for "at læne" sig op af anbringelsesstedet hvor andre unge tilsvarende vil have muligheden for "at læne" sig op af deres forældre.
I forbindelse med udslusningen fra anbringelsesstedet vil det være vigtigt, at de unge har eller får et netværk. Anbringelsesstedet vil i overensstemmelse med forarbejderne på forskellig måde kunne være med til at forberede dette under anbringelsen, f.eks. ved at etablere netværks- eller rådgivningsgrupper, som tidligere anbragte børn og unge kan trække på.
Det foreslåede, stk. 1, nr. 4, indebærer, at for unge, der er eller var anbragt uden for hjemmet på et anbringelsessted efter reglerne i kapitel 5 eller efter § 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet umiddelbart inden det fyldte 18. år, kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om at tildele andre former for støtte, der har til formål at bidrage til en god overgang til en selvstændig tilværelse for den unge.
Det vil betyde, at kommunerne får mulighed for at tilpasse støtten efter den enkelte unges individuelle behov, idet nogle unge kan have behov for andre typer indsatser end de foreslåede § 114, stk. 1, nr. 1-3.
Det foreslås i overensstemmelse med forarbejderne at indsætte muligheden for kommunalbestyrelsen til at yde andre former for støtte, som har til formål at bidrage til en bedre overgang til en selvstændig tilværelse for den unge, jf. Folketingstidende 2009-10, tillæg A, L 178 som fremsat, side 55.
Kommunalbestyrelsen vil kunne tage hensyn til de unges individuelle behov, så støtten i bedst muligt omfang kan afhjælpe den unges problemer og medvirke til at give den unge den rette hjælp i henhold til formålet med støtten. F.eks. vil der være mulighed for at tildele psykologsamtaler til unge, som har gavn heraf, eller at danne og anvende netværks- eller samtalegrupper, oprette mødesteder for tidligere anbragte mv. Bestemmelsen vil således i overensstemmelse med forarbejderne kunne anvendes i situationer, hvor den unge har et behov, som de øvrige indsatsformer i de foreslåede nr. 1-3 i tilstrækkeligt omfang modsvarer.
Det foreslås med stk. 2, at kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om, at en udpeget fast kontaktperson, jf. § 32, stk. 2, nr. 3, i denne lov eller § 13, stk. 1, nr. 7, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, kan opretholdes efter det fyldte 18. år.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse uden ændringer af § 76, stk. 2, i serviceloven.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 76, stk. 2, vil kommunalbestyrelsen kunne træffe afgørelse om at opretholde en fast kontaktperson, der er tildelt den unge før det 18. år efter den foreslåede § 32, stk.1, nr. 3, i denne lov eller § 13, stk. 1, nr. 7, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, til den unge fylder 22 år, hvis den unge er indforstået hermed, jf. Folketingstidende 1999-00, tillæg A, spalte 6756.
En fast udpeget kontaktperson vil i overensstemmelse med forarbejderne til § 76, stk. 2, i serviceloven herved over en længere periode kunne være med til at give den unge råd, vejledning og tryghed og sikre eller fastholde den unge i et godt forløb også i forhold til uddannelse og beskæftigelse.
Der henvises til bemærkningerne til § 32, stk.1, nr. 3, om kontaktpersonsordningen.
Formålet med den foreslåede § 114 er, at der også efter barnets lov fastsættes regler om, at kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om støtte til en ung, der enten er eller har været anbragt inden den fyldte 18. år. Endvidere skal det også efter barnets lov fastsættes, at kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om opretholdelse af en fast udpeget kontaktperson. Der er ikke med de foreslåede bestemmelser tiltænkt materielle ændringer i forhold til gældende ret.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 3.14.1-3.14.3.