LBK nr 282 af 17/03/2025
Social- og Boligministeriet
Bekendtgørelse af barnets lov § 113
Kommunalbestyrelsen skal med samtykke fra den unge tilbyde indsatser efter §§ 114 og 116 til unge i alderen fra 18 til 22 år, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til den unges behov for støtte, herunder på grund af negativ social kontrol eller en æresrelateret konflikt.
Stk. 2. Indsatsen skal bidrage til en god overgang til en selvstændig tilværelse, herunder have fokus på at understøtte den unges udvikling og trivsel, uddannelse, beskæftigelse og øvrige relevante forhold, herunder anskaffelse af selvstændig bolig.
Forarbejder til Bekendtgørelse af barnets lov § 113
RetsinformationDet fremgår af § 76, stk. 1, i serviceloven, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp efter § 76, stk. 2-5, til unge i alderen fra 18 til 22 år, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til den unges behov for støtte, og hvis den unge er indforstået hermed. Hjælpen skal bidrage til en god overgang til en selvstændig tilværelse og herunder have fokus på at understøtte den unges uddannelse og beskæftigelse samt øvrige relevante forhold, f.eks. anskaffelse af selvstændig bolig.
Det fremgår videre af § 76, stk. 2, i serviceloven, at kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om, at en udpeget fast kontaktperson, jf. § 52, stk. 3, nr. 6, eller § 13, stk. 1, nr. 7, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, kan opretholdes efter det fyldte 18. år.
Det fremgår af § 76, stk. 3, i serviceloven, at for unge, der er eller var anbragt uden for hjemmet på et anbringelsessted efter reglerne i kapitel 11 eller efter § 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet umiddelbart inden det fyldte 18. år, kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om, at døgnophold, jf. § 55, på et anbringelsessted, jf. § 66, opretholdes, at udpege en fast kontaktperson for den unge, jf. § 52, stk. 3, nr. 6, at etablere en udslusningsordning, jf. § 55, i det hidtidige anbringelsessted og at tildele andre former for støtte, der har til formål at bidrage til en god overgang til en selvstændig tilværelse for den unge.
Det fremgår yderligere af § 76, stk. 4, i serviceloven, at kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om, at støtte efter § 76, stk. 2 og 3, kan tildeles eller genetableres indtil det fyldte 23. år, hvis den unge fortryder tidligere at have afvist støtte og behovet fortsat er til stede, den unges situation ændrer sig, så der senere opstår et behov for støtte, eller støtte er ophørt, jf. stk. 7, og behovet herfor opstår igen.
Det fremgår af § 76, stk. 5, i serviceloven, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde unge, der umiddelbart inden det fyldte 18. år er eller var anbragt uden samtykke fra forældremyndighedsindehaveren, og den unge, der er fyldt 15 år, jf. § 58 eller § 14, stk. 2-4, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, støtte i form af en kontaktperson frem til det fyldte 23. år. Støtten tilbydes unge, der ikke tilbydes støtte i form af opretholdelse af døgnophold efter § 76, stk. 3, nr. 1, i serviceloven.
Det foreslås med stk. 1, at kommunalbestyrelsen med samtykke fra den unge skal tilbyde indsatser efter §§ 114-116 til unge i alderen fra 18 til 22 år, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til den unges behov for støtte, herunder på grund af negativ social kontrol eller en æresrelateret konflikt.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse med sproglige ændringer af § 76, stk. 1, 1. pkt., i serviceloven, med den ændring, at det tydeliggøres, at behovet for særlig støtte også kan skyldes, at den unge er udsat for eller i alvorlig risiko for en æresrelateret konflikt eller negativ social kontrol.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 76, stk. 1, 1. pkt., vil kommunalbestyrelsen skulle tilbyde indsatser efter de foreslåede §§ 114-116 til unge mellem 18 og 22 år, for at give mulighed for en mere glidende overgang til voksentilværelsen, jf. Folketingstidende 1999-2000, tillæg A, spalte 6740. Støtten vil i overensstemmelse med forarbejderne skulle gives, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til den unges behov for støtte, og den unge vil skulle være indforstået med, at kommunen vil kunne træffe afgørelse herom.
Den foreslåede stk. 1 vil således skulle være opfyldt for at få indsatser efter de foreslåede bestemmelser i §§ 114 – 116.
Støtten vil skulle gives til unge mellem 18 og 22 år, der forud for det fyldte 18 år har modtaget visse indsatser for børn og unge, hvilket er i overensstemmelse med gældende ret, jf. forarbejderne til servicelovens § 76, stk. 1, jf. Folketingstidende 1999-2000, tillæg A, spalte 6740. Støtten også vil skulle gives til unge mellem 18 og 22 år i situationer, hvor den unge er udsat for eller i risiko for æresrelaterede konflikter eller negativ social kontrol.
Der vil skulle være udsigt til en positiv udvikling, og den unge vil skulle kunne få noget væsentligt ud af at modtage ungestøtteindsats, men der vil ikke kunne blive opstillet et krav om, at den unge skal være helt selvhjulpen, således at der ikke er behov for støtte, når den unge fylder 23 år.
Det foreslås med stk. 2, at indsatsen skal bidrage til en god overgang til en selvstændig tilværelse, herunder have fokus på at understøtte den unges udvikling og trivsel, uddannelse, beskæftigelse og øvrige relevante forhold, herunder anskaffelse af selvstændig bolig.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse med sproglige ændringer af § 76, stk. 1, 2. pkt., i serviceloven, med den tydeliggørelse, at indsatsen også skal understøtte den unges udvikling og trivsel i overensstemmelse med den foreslåede § 2.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 76, stk. 1, 2. pkt., vil der skulle være et fremadrettet fokus på den unges livssituation og evne til at føre en selvstændig tilværelse i forbindelse med tilrettelæggelsen af støtte i form af ungestøtteindsats til den unge over 18 år, jf. Folketingstidende 2009-10, tillæg A, L 178 som fremsat, side 55.
Dette vil i overensstemmelse med forarbejderne indebære fokus på den unges udvikling, trivsel generelt samt uddannelse og beskæftigelse samt andre relevante forhold. Det vil f.eks. kunne være en stabil og selvstændig boligsituation for den unge eller økonomihåndtering, husholdning mv. Der vil skulle lægges vægt på, at indsatsen skal bidrage til en bedre overgang til en selvstændig tilværelse og herunder have fokus på at understøtte den unges uddannelse, beskæftigelse og andre relevante forhold f.eks. opnåelse af selvstændig bolig.
Formålet med den foreslåede § 113 er, at der også efter barnets lov fastsættes regler om, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde indsatser til unge mellem 18 og 22 år, hvis det er af væsentlig betydning af hensyn til den unge behov for støtte. Det vil også i barnets lov skulle fremgå, at hjælpen skal bidrage til en god overgang til en selvstændig voksentilværelse. Der er ikke med de foreslåede bestemmelser tiltænkt materielle ændringer i forhold til gældende ret, men dog foreslås enkelte sproglige ændringer og opdeling i flere stykker med henblik på at øge læsbarheden.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 3.14.3.