LBK nr 282 af 17/03/2025
Social- og Boligministeriet
Bekendtgørelse af barnets lov § 112
Hvis en ung i alderen 18 til 22 år, der har været anbragt indtil sit fyldte 18. år, eller som har haft en fast kontaktperson indtil sit fyldte 18. år, skifter handlekommune, skal den hidtidige handlekommune, jf. § 111, stk. 2, forud for skiftet oversende den unges reviderede ungeplan eller relevante dele af den helhedsorienterede plan til den nye handlekommune, medmindre der er truffet afgørelse om indsatser efter § 120.
Stk. 2. Oversendelse af ungeplanen eller relevante dele af den helhedsorienterede plan skal ske med samtykke fra den unge og forældremyndighedsindehaveren.
Stk. 3. Den nye handlekommune skal inden 30 dage fra modtagelsen af ungeplanen efter stk. 1 træffe afgørelse om, hvorvidt den unge har behov for indsatser efter §§ 114 eller 115, og i givet fald træffe afgørelse om, hvilken indsats der skal iværksættes. Hvis der iværksættes indsatser efter §§ 114 eller 115, skal ungeplanen eller relevante dele af den helhedsorienterede plan opdateres, jf. §§ 108 eller 110.
Forarbejder til Bekendtgørelse af barnets lov § 112
RetsinformationDet fremgår af § 68, stk. 12, i serviceloven, at hvis en ung i alderen 18 til 22 år, der har været anbragt indtil sit fyldte 18. år, eller som har haft en fast kontaktperson indtil sit fyldte 18. år, skifter opholdskommune, skal den hidtidige opholdskommune forud for skiftet oversende den unges reviderede handleplan eller relevante dele af en helhedsorienteret plan, jf. § 68, stk. 11, til den nye opholdskommune, medmindre der er truffet afgørelse om foranstaltninger efter § 76 a. Oversendelse af handleplanen eller relevante dele af en helhedsorienteret plan skal ske med samtykke fra den unge og forældremyndighedsindehaveren.
Det fremgår videre af § 68, stk. 13, i serviceloven, at den nye opholdskommune inden 30 dage fra modtagelsen skal træffe afgørelse om, hvorvidt den unge har behov for støtte efter § 76, og i givet fald træffe afgørelse om, hvilke foranstaltninger der skal iværksættes. Hvis der iværksættes støtte efter § 76, skal der udarbejdes en ny handleplan, jf. § 140, eller relevante dele af en helhedsorienteret plan, jf. § 140 a, skal opdateres.
Det foreslås med stk. 1, at hvis en ung i alderen 18 til 22 år, der har været anbragt indtil sit fyldte 18. år, eller som har haft en fast kontaktperson indtil sit fyldte 18. år, skifter handlekommune, skal den hidtidige handlekommune, jf. § 111, stk. 2, forud for skiftet oversende den unges reviderede ungeplan eller relevante dele af en helhedsorienteret plan, til den nye handlekommune, medmindre der er truffet afgørelse om indsatser efter § 120.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse med ændringer af § 68, stk. 12, 1. pkt., i serviceloven, sådan at handleplanen erstattes af en ungeplan og med de sproglige ændringer, der følger af det samtidigt fremsatte handlekommunelovforslag.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 68, stk. 12, 1. pkt., vil den hidtidige handlekommune ved skift i handlekommune, skulle oversende den unges reviderede ungeplan eller relevante dele af en helhedsorienteret plan, jf. den foreslåede § 110, stk. 2, til den nye handlekommune forud for skiftet, dvs. forud for den unges 18. års fødselsdag, jf. Folketingstidende 2009-10, tillæg A, L 178 som fremsat, side 28.
Handlekommune forstås i overensstemmelse med retssikkerhedslovens §§ 9 og 9 a i § 1, nr. 2-11, i det samtidigt fremsatte handlekommunelovforslag.
Den foreslåede bestemmelse vil i overensstemmelse med forarbejderne til § 68, stk. 12, i serviceloven have til formål at sikre, at tilflytningskommunen vil få de nødvendige oplysninger fra fraflytningskommunen, så grundlaget for en kontinuerlig indsats uden unødvendige brud er lagt.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke ændre ved, at det er væsentligt, at de to kommuner indleder et samarbejde i forbindelse med revisionen af ungeplanen eller relevante dele af en helhedsorienteret plan. Det vil sikre, at den unge relativt tidligt ved, om der vil blive tilbudt støtte efter det fyldte 18. år. Samtidig vil et tæt samarbejde mellem kommunerne være med til at sikre udveksling af relevant viden om den unge og dennes forløb.
Den hidtidige handlekommune vil i overensstemmelse med forarbejderne til § 68, stk. 12, i serviceloven skulle oversende den unges reviderede ungeplan eller relevante dele af en helhedsorienteret plan, til den nye handlekommune, hvis den får kendskab til, at den unge skifter handlekommune, når den pågældende fylder 18 år, jf. Folketingstidende 2009-10, tillæg A, L 178 som fremsat, side 51. Det vil i overensstemmelse med forarbejderne typisk ske, hvis den unge har været anbragt i en anden kommune end den anbringende kommune, og den unge så vælger at blive boende i kommunen. Hvis kommunen først senere får kendskab til, at den unge skifter handlekommune, vil ungeplanen eller relevante dele af en helhedsorienteret plan skulle oversendes snarest efter det tidspunkt, hvor kommunen får kendskab hertil.
Den oprindelige handlekommunes ungeplan eller relevante dele af en helhedsorienteret plan vil skulle bidrage til den nye handlekommunes grundlag for at træffe en afgørelse om ungestøtte.
Det foreslås med stk. 2, at oversendelse af ungeplanen eller relevante dele af en helhedsorienteret plan skal ske med samtykke fra den unge og forældremyndighedsindehaver.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse af § 68, stk. 12, 2. pkt., i serviceloven, med den ændring at handleplanen erstattes af en ungeplan.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 68, stk. 12, 1. pkt., vil oversendelse af ungeplanen eller relevante dele af en helhedsorienteret plan fra den hidtidige handlekommune til den nye handlekommune kun kunne ske med den unges og forældremyndighedsindehavers udtrykkelige samtykke. Samtykke skal forstås i overensstemmelse med de almindelige regler i databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen. Samtykke fra forældremyndighedsindehaver vil alene være relevant, når den unge er under 18 år, og dermed fortsat er under forældremyndighed.
Det foreslås med stk. 3, at den nye handlekommune inden 30 dage fra modtagelsen af ungeplanen skal træffe afgørelse om, hvorvidt den unge har behov for indsatser efter §§ 114, eller 115, og i givet fald træffe afgørelse om, hvilke indsatser der skal iværksættes. Hvis der iværksættes indsatser efter §§ 114 eller 115, skal der ske opdatering af ungeplanen, jf. § 108, eller relevante dele af en helhedsorienteret plan, jf. § 110.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse af § 68, stk. 13, i serviceloven, med den ændring at handleplanen erstattes af en ungeplan og ensretning af begrebet indsats.
Den foreslåede bestemmelse vil i overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 68, stk. 13, have til formål at sikre, at tilflytningskommunen vil få de nødvendige oplysninger fra fraflytningskommunen, så grundlaget for en kontinuerlig indsats uden unødvendige brud er lagt jf. Folketingstidende 2009-10, tillæg A, L 178 som fremsat, side 28.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke ændre ved, at det er væsentligt, at de to kommuner indleder et samarbejde i forbindelse med revisionen af ungeplanen eller relevante dele af en helhedsorienteret plan. Det vil sikre, at den unge relativt tidligt ved, om der vil blive tilbudt støtte efter det fyldte 18. år. Samtidig vil et tæt samarbejde mellem kommunerne være med til at sikre udveksling af relevant viden om den unge og dennes forløb.
Den oprindelige handlekommunes ungeplan vil skulle bidrage til den nye handlekommunes grundlag for at træffe en afgørelse om, hvorvidt den unge har behov for ungestøtteindsats, og i givet fald om, hvilke indsatser der skal iværksættes over for den unge.
Hvis der iværksættes en ny form for indsats efter §§ 114, 115 og 120, vil der i den forbindelse også skulle udarbejdes en ny eller opdateret ungeplan.
Formålet med den foreslåede § 112 er at fastsætte regler i barnets lov om, at en hidtidig handlekommune har pligt til at oversende ungeplanen eller relevante dele af en helhedsorienteret plan for en ung i alderen 18 til 22 år, der har været anbragt indtil sit fyldte 18. år, og som skifter handlekommune. Det foreslås endvidere at fremgå af bestemmelsen, at oversendelsen skal ske med samtykke, og at den nye handlekommune skal træffe afgørelse om, hvorvidt den unge har behov for støtte og i givet fald hvilken. Der er ikke med de foreslåede bestemmelser tiltænkt materielle ændringer i forhold til gældende ret, men dog foreslås enkelte sproglige ændringer og opdeling i flere stykker med henblik på at øge læsbarheden ligesom opholdskommune ændres til handlekommune i overensstemmelse med de foreslåede ændringer af retssikkerhedslovens §§ 9 og 9 a i § 1, nr. 2 og 11, i det samtidigt fremsatte handlekommunelovforslag.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 3.14.2-3.14.3.