LBK nr 282 af 17/03/2025
Social- og Boligministeriet
Bekendtgørelse af barnets lov § 111
Kommunalbestyrelsen i den unges handlekommune skal senest 6 måneder forud for ophør af en anbringelse ved det fyldte 18. år træffe afgørelse om ungestøtteindsatser til den unge efter §§ 114-116 og 120.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal, inden der træffes afgørelse efter stk. 1, i samarbejde med den unge have revideret ungeplanen eller relevante dele af den helhedsorienterede plan, herunder have taget stilling til den unges videre forløb med hensyn til uddannelse, beskæftigelse og øvrige relevante forhold.
Stk. 3. Har en ung frem til sit fyldte 18. år været anbragt som led i et forbedringsforløb, jf. §§ 13 og 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, skal kommunalbestyrelsen, inden der træffes afgørelse efter stk. 1, udarbejde en ungeplan, jf. § 108.
Forarbejder til Bekendtgørelse af barnets lov § 111
RetsinformationDet fremgår af § 68, stk. 11, i serviceloven, at kommunalbestyrelsen i den unges opholdskommune senest seks måneder forud for ophør af en anbringelse ved det fyldte 18. år skal træffe afgørelse om, hvorvidt den unge har behov for efterværn eller opretholdt anbringelse, jf. § 76 a, og i givet fald træffe afgørelse om, hvilke foranstaltninger der skal iværksættes efter §§ 76 eller 76 a.
Kommunalbestyrelsen skal forinden da i samarbejde med den unge have revideret handleplanen eller relevante dele af en helhedsorienteret plan og herunder have taget stilling til den unges videre forløb med hensyn til uddannelse og beskæftigelse samt øvrige relevante forhold. Hvis en ung frem til sit fyldte 18. år har været anbragt som led i et forbedringsforløb, jf. §§ 13 og 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, udarbejder kommunalbestyrelsen en handleplan, jf. § 140.
Det fremgår af § 13, stk. 1, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, at Ungdomskriminalitetsnævnet kan fastsætte et forbedringsforløb i form af en handleplan med en varighed af op til 2 år. For børn og unge i alderen 10 til 14 år kan handleplanen i helt særlige tilfælde have en varighed af op til 4 år.
Det foreslås med stk. 1, at kommunalbestyrelsen i den unges handlekommune senest seks måneder forud for ophør af en anbringelse ved det fyldte 18. år skal træffe afgørelse om ungestøtteindsatser til den unge efter §§ 114-116 og 120.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse med sproglige ændringer af § 68, stk. 11, 1. pkt., i serviceloven, således at der anvendes ungestøtteindsatser og handlekommune i stedet for efterværn og opholdskommune, og afgørelsen om, hvorvidt den unge har behov for ungestøtte eller opretholdt anbringelse, og hvilken indsats der skal iværksættes, samles.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 68, stk. 11, 1. pkt., vil kommunalbestyrelsen have pligt til senest seks måneder forud for ophør af en anbringelse ved det fyldte 18. år at træffe afgørelse om, hvorvidt der skal iværksættes en indsats efter de foreslåede §§ 114-116 og 120, jf. Folketingstidende 2004-05, tillæg A, spalte 264. Kommunalbestyrelsen vil kun skulle træffe afgørelse om en indsats efter de foreslåede §§ 114-116 og 120 såfremt dette er relevant for den unge.
Ved at kræve at kommunalbestyrelsen vil skulle træffe selve afgørelsen om ungestøtte, skærpes kommunalbestyrelsens opmærksomhed på ungestøtten, idet kommunalbestyrelsen ikke vil kunne træffe en afgørelse om ungestøtte uden at have forholdt sig til det videre forløb for den unge, og dermed hvilken indsats der skal iværksættes. Samtidig vil den unge få en skriftlig og begrundet afgørelse samt mulighed for at påklage afgørelsen til Ankestyrelsen.
Den foreslåede forpligtelse for kommunalbestyrelsen til senest seks måneder forud for ophør af en anbringelse ved det fyldte 18. år at træffe afgørelse vil også gælde for opretholdelse af en anbringelse, jf. den foreslåede § 120. I overensstemmelse med forarbejderne til § 68, stk. 11, 1. pkt., i serviceloven, vil unge med betydelige og varige funktionsnedsættelser ligesom øvrige unge i plejefamilie skulle have mulighed for at blive i deres plejefamilie indtil deres 23. år., hvis det vurderes at understøtte den enkelte unges behov for støtte, jf. Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L 15 som fremsat, side 8.
Det foreslås med stk. 2, at kommunalbestyrelsen forinden afgørelse, jf. stk. 1, i samarbejde med den unge skal have revideret ungeplanen, eller relevante dele af en helhedsorienteret plan og herunder have taget stilling til den unges videre forløb med hensyn til uddannelse og beskæftigelse samt øvrige relevante forhold.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse uden ændringer af § 68, stk. 11, 2. pkt., i serviceloven.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 68, stk. 11, 2. pkt., vil kommunalbestyrelsen have pligt til i samarbejde med den unge at revidere ungeplanen, eller relevante dele af en helhedsorienteret plan, og tage stilling til, hvad der i øvrigt skal ske i forhold til den unges uddannelse, beskæftigelse og andre relevante forhold, jf. Folketingstidende 2004-05, tillæg A, spalte 264.
Pligten til at tage stilling til den unges videre uddannelse og beskæftigelsesforløb vil i overensstemmelse med forarbejderne have til hensigt at sikre, at den unge efter anbringelsen fortsætter i et hensigtsmæssigt og fremadrettet forløb. I de tilfælde hvor den unge allerede er inde i et godt uddannelses- eller beskæftigelsesforløb, der ikke afbrydes ved hjemgivelsen, vil det være tilstrækkeligt for kommunalbestyrelsen at konstatere dette i ungeplanen den helhedsorienterede plan. I andre tilfælde vil der kunne være behov for initiativer fra kommunalbestyrelsens side, f.eks. med et samarbejde mellem de relevante afdelinger i kommunen.
Kommunalbestyrelsen vil efter den foreslåede bestemmelse skulle sikre, at den unge kommer i kontakt med de relevante hjælpesystemer, således at den unge vil komme i gang med relevant uddannelse eller beskæftigelse.
Hvilke forhold, kommunalbestyrelsen i øvrigt vil skulle inddrage i revisionen af ungeplanen eller relevante dele af en helhedsorienteret plan, vil afhænge af den konkrete sag. Der kan f.eks. være tale om boligforhold, familiesituation m.v.
For unge med funktionsnedsættelse i alderen 18 til 22 år vil der i overensstemmelse med forarbejderne være et andet fokus på beskæftigelse og uddannelse end ved ungestøtte, da formålet med opretholdelsen af anbringelsen vil være et andet end for ungestøtte efter §§ 114-116, jf. Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L 15 som fremsat, side 8. For disse unge vil kommunalbestyrelsen i overensstemmelse med forarbejderne skulle begrunde, hvorfor den unge vurderes ikke at være i stand til at få en selvstændig voksentilværelse gennem uddannelse og arbejde og forholde sig til den unges udviklingspotentialer. Med udgangspunkt heri vil kommunalbestyrelsen skulle tage stilling til den unges videre forløb og herunder overveje formålet med indsatsen, hvilken indsats der er nødvendig i forhold hertil, den forventede varighed af indsatsen og andre relevante forhold. I den forbindelse vil der skulle indgå overvejelser om den unges udviklingsmuligheder samt, hvilke(n) indsats(er) der kan understøtte den unges udvikling, såfremt det vurderes aktuelt. Det vil f.eks. kunne være, at den unge vurderes at kunne starte på en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU), komme i beskyttet beskæftigelse, aktivitets- og samværstilbud eller lignende.
Handleplanen vil endvidere skulle udarbejdes ud fra den unges forudsætninger og så vidt muligt i samarbejde med den unge.
Det foreslås med stk. 3, at har en ung frem til sit fyldte 18. år været anbragt som led i et forbedringsforløb, jf. §§ 13 og 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, skal kommunalbestyrelsen, inden der træffes afgørelse efter stk. 1, udarbejde en ungeplan, jf. § 108.
Den foreslåede bestemmelse er således en videreførelse af § 68, stk. 11, 3. pkt., i serviceloven, med sproglige ændringer, herunder den ændring at handleplanen erstattes af en ungeplan.
I overensstemmelse med forarbejderne til servicelovens § 68, stk. 11, 3. pkt., vil kommunalbestyrelsen skulle udarbejde en ungeplan, hvis en ung frem til sit fyldte 18. år har været anbragt som led i et forbedringsforløb, jf. §§ 13 og 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, jf. Folketingstidende 2018-19 (1. samling), tillæg A, L 85 som fremsat, side 68.
Børn og unge, der er eller har været i et forbedringsforløb, vil ikke få udarbejdet en ungeplan efter den foreslåede § 108. De vil i stedet få en handleplan i form af forbedringsforløbet, jf. §§ 13 og 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Der vil således være behov for, at kommunalbestyrelsen i den unges handlekommune udarbejder en ungeplan for at kunne vurdere, om den unge har behov for ungestøtte eller opretholdt anbringelse efter de foreslåede §§ 114-116 og 120 i barnets lov.
At barnet eller den unge frem til sit fyldte 18. år har været anbragt uden for hjemmet som led i et forbedringsforløb vil indebære, at den ungeplan, som kommunalbestyrelsen vil skulle udarbejde for en ung efter den foreslåede bestemmelse, i praksis vil være en revidering af forbedringsforløbet, men med et indhold som opfylder kravene i den foreslåede §§ 108 og 109.
Formålet med den foreslåede bestemmelse vil være at sikre, at kommunalbestyrelsen i den unges handlekommune, også når en ung frem til det fyldte 18. år har været anbragt som led i et forbedringsforløb, jf. §§ 13 og 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, senest seks måneder forud for ophør af en anbringelse ved det fyldte 18. år, jf. den foreslåede § 111, stk. 1, vil skulle træffe afgørelse om, hvorvidt den unge har behov for ungestøtteindsats eller opretholdt anbringelse, jf. §§ 114-116 og 120 og i givet fald træffe afgørelse om, hvilke indsatser der skal iværksættes efter §§ 114-116 og 120.
Formålet med den foreslåede § 111 er at fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsens forpligtelse til at træffe afgørelse forud for ophør af en anbringelse ved det fyldte 18. år efter barnets lov. Det vil både gælde for anbringelse hos en plejefamilie og anbringelse som led i et forbedringsforløb. Der er ikke med de foreslåede bestemmelser tiltænkt materielle ændringer i forhold til gældende ret, men dog foreslås enkelte sproglige ændringer og opdeling i flere stykker med henblik på at øge læsbarheden.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 3.14.2 og 3.14.3.