LBK nr 282 af 17/03/2025
Social- og Boligministeriet
Bekendtgørelse af barnets lov § 110
For unge mellem 16 og 23 år kan kommunalbestyrelsen tilbyde, at ungeplanen, jf. § 108, erstattes af en helhedsorienteret plan.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan tilbyde, at de elementer af barnets plan, jf. § 92, der vedrører forældrene, erstattes af en helhedsorienteret plan.
Stk. 3. Den helhedsorienterede plan kan tilbydes forældre og unge med komplekse og sammensatte problemer, hvor der kan eller skal udarbejdes flere planer for indsatserne, og hvor der er et koordinationsbehov forbundet hermed. Det er en forudsætning, at forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 16 år, giver samtykke til, at ungeplanen erstattes af en helhedsorienteret plan.
Stk. 4. Den helhedsorienterede plan vedrører de indsatser, der iværksættes efter denne lov, og øvrige relevante indsatser efter anden lovgivning. Den helhedsorienterede plan skal opfylde kravene til indholdet af en barnets plan, jf. § 92, eller en ungeplan, jf. § 109.
Forarbejder til Bekendtgørelse af barnets lov § 110
RetsinformationDet fremgår af § 140 a i serviceloven, at når kommunalbestyrelsen skal udarbejde en handleplan til et barn eller en ung, jf. § 140, kan kommunalbestyrelsen tilbyde, at de elementer af en handleplan, jf. § 140, stk. 1-3 og 5, der vedrører forældrene, erstattes af en helhedsorienteret plan. For unge mellem 16 og 23 år kan kommunalbestyrelsen tilbyde, at handleplanen, jf. § 140, stk. 1-4, erstattes af en helhedsorienteret plan.
Det fremgår af § 140 a, stk. 2, i serviceloven, at den helhedsorienterede plan, jf. stk. 1, kan tilbydes forældre og unge med komplekse og sammensatte problemer, hvor der kan eller skal udarbejdes flere planer for indsatserne, og hvor der er et koordinationsbehov forbundet hermed. Det er en forudsætning, at forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 16 år, giver samtykke til, at handleplanen erstattes af en helhedsorienteret plan.
Det fremgår endvidere af § 140 a, stk. 3, i serviceloven, at den helhedsorienterede plan indeholder de sociale foranstaltninger og indsatser samt øvrige relevante indsatser efter anden lovgivning. Den helhedsorienterede plan skal opfylde kravene til indholdet af en handleplan efter § 140, stk. 1-4.
Det foreslås med stk. 1, at for unge mellem 16 og 23 år kan kommunalbestyrelsen tilbyde, at ungeplanen, jf. § 108, erstattes af en helhedsorienteret plan.
Der er tale om en videreførelse af servicelovens § 140 a, stk. 1, med de nødvendige redaktionelle ændringer som følge af, at handleplanen med den foreslåede § 108 foreslås erstattet af en ungeplan.
Det følger af det foreslåede stk. 1, i overensstemmelse med gældende retstilstand, jf. Folketingstidende 2017-18, tillæg A, L 232 som fremsat, side 39-41, at for unge mellem 16 og 23 år vil kommunalbestyrelsen kunne tilbyde, at ungeplanen, jf. det foreslåede § 108, erstattes af en helhedsorienteret plan. Den helhedsorienterede plan vil i disse tilfælde skulle opfylde kravene til indholdet m.v. af en ungeplan efter de foreslåede bestemmelser i §§ 108 og 109.
Den foreslåede bestemmelse indebærer videre, at når en ung mellem 16 og 23 år har en ungeplan efter reglerne i de foreslåede §§ 108 og 109, vil kommunalbestyrelsen kunne vælge at tilbyde den unge, at indholdet af den unges plan samles i en helhedsorienteret plan på tværs af lovgivning og områder.
Således vil kommunen kunne vælge at tilbyde forældrene eller den unge, at indholdet af planen kan indgå i en samlet, helhedsorienteret plan for forældrene eller den unge frem for, at der udarbejdes en særskilt plan efter barnets lov. Kommunens vurdering af, om en helhedsorienteret plan kan være relevant i den konkrete sag, vil bero på en konkret vurdering og vil bl.a. skulle baseres på, om forældrene eller den unge vurderes at have komplekse og sammensatte problemer, som med fordel kan sammentænkes via en helhedsorienteret plan. Der kan f.eks. være tale om en ung, som modtager støtte efter de foreslåede bestemmelser i §§ 32, 46, 47, 114-116 eller 120 i barnets lov, og hvor der er behov for at en særlig indsats i forhold til uddannelse eller beskæftigelse.
Derudover kan andre personlige forhold for forældrene og den unge, f.eks. motivation, samarbejdsvilje, egne og familiemæssige ressourcer m.v. indgå i vurderingen af, hvordan indsatserne mest hensigtsmæssigt tilrettelægges, herunder også hvorvidt forældrene eller den unge bør tilbydes en helhedsorienteret plan.
Samtidig vil administrative hensyn, herunder hensyn til bl.a. organisatoriske, ledelsesmæssige og prioriteringsmæssige forhold, kunne indgå i kommunernes vurdering af, om forældrene eller den unge kan tilbydes en helhedsorienteret plan. Den foreslåede bestemmelse vil ikke give forældrene og den unge et retskrav på at få tilbudt en helhedsorienteret plan.
Kommunens beslutning om at udarbejde en helhedsorienteret plan efter den foreslåede § 110 vil alene være en processuel beslutning og berører ikke de tilbud og indsatser, jf. de foreslåede bestemmelser i §§ 32, 46, 47, 114-116 eller 120, som den unge har ret til efter barnets lov. Beslutningen om at udarbejde en helhedsorienteret plan vil således ikke være en forvaltningsretlig afgørelse, og den unge og forældremyndighedsindehaveren vil ikke kunne klage over kommunens beslutning.
Det foreslås med stk. 2, at kommunalbestyrelsen kan tilbyde, at de elementer af barnets plan, jf. §§ 91 og 92, der vedrører forældrene, erstattes af en helhedsorienteret plan.
Der er tale om en videreførelse af servicelovens § 140 a, stk. 1, med de nødvendige redaktionelle ændringer som følge af, at handleplanen med det foreslåede § 91 foreslås erstattet af en barnets plan.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i overensstemmelse med gældende retstilstand, jf. Folketingstidende 2017-18, tillæg A, L 232 som fremsat, side 39-41, at når kommunalbestyrelsen udarbejder en barnets plan, jf. det foreslåede § 91, vil kommunalbestyrelsen kunne tilbyde, at de elementer af barnets plan, jf. det foreslåede § 92, der vedrører forældrene, erstattes af en helhedsorienteret plan. Den helhedsorienterede plan vil i disse tilfælde skulle opfylde kravene til indholdet m.v. til en barnets plan efter de foreslåede bestemmelser i §§ 91 og 92.
Forslaget vil indebære, at kommunalbestyrelsen vil kunne vælge at tilbyde forældrene, at de dele af barnets plan, som vedrører forældrene, vil kunne indgå i en helhedsorienteret plan, der samler forældrenes indsatser og tilbud på tværs af lovgivning og områder.
Kommunens beslutning om at udarbejde en helhedsorienteret plan efter den foreslåede § 110 vil alene være en processuel beslutning og berører ikke de tilbud og indsatser, jf. de foreslåede bestemmelser i §§ 32, 46, 47, 114-116 og 120, som barnet har ret til efter barnets lov. Beslutningen om at udarbejde en helhedsorienteret plan vil således ikke være en forvaltningsretlig afgørelse, og barnet og forældremyndighedsindehaveren vil ikke kunne klage over kommunens beslutning.
Det foreslås med stk. 3, at den helhedsorienterede plan, jf. stk. 1, kan tilbydes forældre og unge med komplekse og sammensatte problemer, hvor der kan eller skal udarbejdes flere planer for indsatserne, og hvor der er et koordinationsbehov forbundet hermed. Det er en forudsætning, at forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 16 år, giver samtykke til, at ungeplanen erstattes af en helhedsorienteret plan.
Der er tale om en videreførelse af servicelovens § 140 a, stk. 2, med de nødvendige redaktionelle ændringer som følge af, at handleplanen med det foreslåede § 91 og § 108 foreslås erstattet af en barnets plan og ungeplan.
Det følger af det foreslåede stk. 3, at den helhedsorienterede plan, jf. stk. 1, vil kunne tilbydes forældre og unge med komplekse og sammensatte problemer, hvor der kan eller skal udarbejdes flere planer for indsatserne, og hvor der er et koordinationsbehov forbundet hermed. Det vil være en forudsætning, at forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 16 år, samtykker til, at ungeplanen erstattes af en helhedsorienteret plan.
Komplekse og sammensatte problemer vil f.eks. kunne dække over, at forældrene eller den unge over 16 år har flere samtidige udfordringer, som f.eks. sygdom eller misbrugsproblemer, arbejdsløshed eller udfordringer i forhold til uddannelse, der skal tages højde for ved tilrettelæggelsen af indsatser for forældrene eller den unge. Der vil også kunne være tale om udfordringer, som har betydning for flere områder af forældrenes eller den unges tilværelse f.eks. i forhold til familielivet, beskæftigelse eller uddannelse, og at disse udfordringer vil medføre kontakt med flere forvaltninger, myndigheder eller tilbud. Ved koordinationsbehov forstås i forlængelse heraf, at forældrenes eller den unges udfordringer og de indsatser, der sættes i gang på baggrund heraf, vil medføre et behov for, at indsatserne koordineres mellem forskellige myndigheder, forvaltninger eller tilbud, så der sikres en sammenhængende indsats.
Forældrene eller den unge, der er fyldt 16 år, vil skulle samtykke til, at der udarbejdes en helhedsorienteret plan, der samler indsatser på tværs af sektorområder. Samtykket vil kunne bidrage til en generel accept fra borgeren af, at kommunen foretager en tværgående koordinering af indsatser og i den forbindelse deler nødvendige oplysninger om forældrene eller den unge til brug for udarbejdelsen af den helhedsorienterede plan.
Samtidig vil samtykket være et vigtigt element i at sikre forældrenes og den unges ejerskab til og deltagelse i arbejdet med at sikre en sammenhængende og koordineret indsats gennem den helhedsorienterede plan. Med samtykket vil blive igangsat en dialog med forældrene og den unge, som er afgørende for udviklingen af samarbejdet mellem kommunen og forældrene og den unge om den helhedsorienterede plan.
Såfremt forældrene og den unge, der er fyldt 16 år, ikke samtykker til en helhedsorienteret plan, vil kommunen skulle udarbejde en barnets plan eller ungeplan i overensstemmelse med de foreslåede §§ 91 eller 108 i barnets lov.
Såfremt der udarbejdes en helhedsorienteret plan, jf. den foreslåede § 110, stk. 1, og indehaveren af forældremyndigheden eller den unge, der er fyldt 16 år, efterfølgende trækker samtykket tilbage, vil kommunen herefter hurtigst muligt skulle udarbejde en barnets plan eller en ungeplan efter reglerne i de foreslåede §§ 91 eller 108.
Det foreslås med stk. 4, at den helhedsorienterede plan vedrører de indsatser, der iværksættes efter denne lov, samt øvrige relevante indsatser efter anden lovgivning. Den helhedsorienterede plan skal opfylde kravene til indholdet af en barnets plan, jf. § 92, eller en ungeplan, jf. § 109.
Der er tale om en videreførelse af servicelovens § 140 a, stk. 3, med de nødvendige redaktionelle ændringer som følge af, at handleplanen med det foreslåede §§ 91-92 og §§ 108-109 foreslås erstattet af en barnets plan og ungeplan.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i stk. 3, at den helhedsorienterede plan vil vedrøre de indsatser, der iværksættes efter barnets lov, samt øvrige relevante indsatser efter anden lovgivning. Den helhedsorienterede plan vil skulle opfylde kravene til indholdet af en barnets plan, jf. § 92, eller en ungeplan, jf. § 109.
Forslaget indebærer, at den helhedsorienterede plan vil kunne indeholde både indsatser, der ydes efter barnets lov, og andre indsatser efter anden lovgivning, der i det konkrete tilfælde er relevante at indarbejde i den helhedsorienterede plan. Forslaget indebærer videre, at der vil blive stillet samme krav til indholdet af den helhedsorienterede plan, som der stilles til indholdet af barnets plan efter den foreslåede § 92 og ungeplanen efter den foreslåede § 109.
Formålet med den foreslåede bestemmelse i § 110 er at understøtte adgangen til, at der kan ydes en sammenhængende indsats i en helhedsorienteret plan for personer med komplekse og sammensatte problemer. Forslaget har således til formål at understøtte en helhedsorienteret plan for indsatser til forældre og unge med komplekse problemer på tværs af sektorområder, idet kommunalbestyrelsen vil have adgang til at tilbyde forældre og unge en helhedsorienteret plan frem for flere planer efter forskellig sektorlovgivning.
Den helhedsorienterede plan vil skulle udarbejdes i samarbejde med forældrene og den unge og vil skulle samle indsatser og tilbud på tværs af lovgivning og sektorområder og vil dermed skulle medvirke til at sikre borgerne og myndighederne overblik over og sammenhæng mellem indsatser f.eks. på tværs af det sociale område, integrationsområdet, undervisningsområdet eller beskæftigelsesområdet.