Command Palette

Search for a command to run...

Gældende

BEK nr 475 af 08/05/2024

Transportministeriet

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro § 1

I bekendtgørelse nr. 1105 af 28. september 2017 om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro foretages følgende ændringer:

1. Fodnoten til bekendtgørelsens titel affattes således:

»1) Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2012, nr. L 26, side 1, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring af direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2014, nr. L 124, side 1, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde fugle, EU-Tidende 2010, nr. L 20, side 7, som ændret ved Rådets direktiv 2013/17/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side 193, og dele af Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter, EF-Tidende 1992, nr. L 206, side 7, som ændret senest ved Rådets direktiv 2013/17/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side 193.«

2. Indledningen affattes således:

»I medfør af § 3, stk. 5, § 4, stk. 6, og § 19 a, stk. 2 og 3, i lov nr. 737 af 1. juni 2015 om anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro, som ændret ved lov nr. 1568 af 12. december 2023, og efter forhandling med miljøministeren, fastsættes:«

3. Overalt i bekendtgørelsen ændres »Trafik, Bygge- og Boligstyrelsen« til: »Trafikstyrelsen«.

4. I § 1 indsættes efter stk. 2 som nye stykker:

»Stk. 3. Ved offentligheden forstås i denne bekendtgørelse en eller flere fysiske eller juridiske personer eller foreninger, organisationer eller grupper.

Stk. 4. Ved den berørte offentlighed forstås i denne bekendtgørelse den del af offentligheden, som er berørt af, kan blive berørt af eller har en interesse i et projekt. Dette omfatter også ikke statslige foreninger og organisationer, der har beskyttelsen af landskab, kulturarv, natur eller miljøinteresser som formål, hvis disse har vedtægter eller love, som dokumenterer deres formål og repræsenterer mindst 100 medlemmer.

Stk. 5. Ved miljøkonsekvensvurdering forstås i denne bekendtgørelse en proces, der består af følgende elementer:

  1. Vejdirektoratets udfærdigelse af en supplerende miljøkonsekvensrapport, jf. § 7.

  2. Gennemførelse af høringer af offentligheden og berørte myndigheder og miljøministerens gennemførelse af høring af berørte stater i henhold til §§ 13 og 14.

  3. Trafikstyrelsens undersøgelse af de fremlagte oplysninger i den supplerende miljøkonsekvensrapport og eventuelle supplerende oplysninger, som Vejdirektoratet om nødvendigt har fremlagt i overensstemmelse med § 7, stk. 7, 2. pkt., samt af eventuelle relevante oplysninger modtaget via høringer i henhold til §§ 13 og 14.

  4. Trafikstyrelsens begrundede konklusion om en ændrings eller udvidelses væsentlige indvirkninger på miljøet under hensyntagen til resultaterne af den i nr. 3 omhandlede undersøgelse og myndighedens egen supplerende undersøgelse.

  5. Indarbejdelse af den begrundede konklusion i afgørelserne, jf. § 3, stk. 3.«

Stk. 3 bliver herefter stk. 6.

5. § 2, stk. 1, affattes således:

»Ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet, der bl.a. på grund af deres art, dimensioner eller placering kan forventes at få væsentlige indvirkninger på miljøet, herunder ændringer eller udvidelser, som i sig selv eller i forbindelse med andre planer og projekter kan påvirke et Natura 2000-område væsentligt, skal af Vejdirektoratet anmeldes skriftligt til Trafikstyrelsen.«

6. I § 3 indsættes som stk. 3 og 4:

»Stk. 3. Trafikstyrelsens afgørelse efter stk. 1, nr. 2, træffes på grundlag af Vejdirektoratets anmeldelse, miljøkonsekvensrapporten, eventuelle supplerende oplysninger, resultatet af de høringer, der er foretaget, og Trafikstyrelsens begrundede konklusion. Trafikstyrelsen skal, før der træffes afgørelse, sikre, at miljøkonsekvensrapporten, eventuelle supplerende oplysninger og den begrundede konklusion er tidssvarende.

Stk. 4. Trafikstyrelsen skal træffe afgørelse efter stk. 1, nr. 2, inden for en rimelig frist. Hvis Trafikstyrelsen ikke kan træffe afgørelse inden for en rimelig frist, meddeles dette Vejdirektoratet samt begrundelsen herfor.«

7. I § 6, stk. 1, indsættes som 2. pkt.:

»Udtalelsen skal tage hensyn til Vejdirektoratets fremlagte oplysninger, herunder navnlig oplysninger om projektets særlige karakteristika, herunder dets placering og tekniske kapacitet, og dets forventede indvirkning på miljøet.«

8. § 7, stk. 4, affattes således:

»Stk. 4. Miljøkonsekvensrapporten skal indeholde de oplysninger, der med rimelighed kan kræves for at nå frem til den begrundede konklusion om projektets væsentlige indvirkninger på miljøet, idet der tages hensyn til gældende viden og vurderingsmetoder i overensstemmelse med bilag 3.«

9. I § 7 indsættes som stk. 6:

»Stk. 6. Trafikstyrelsen skal sikre, at miljøkonsekvensrapporten for ændringen eller udvidelsen opfylder kravene i stk. 1-5. Trafikstyrelsen kan om nødvendigt indhente yderligere oplysninger fra Vejdirektoratet til opfyldelse af de krav, der følger af stk. 2 og bilag 3, som er direkte relevante for, at Trafikstyrelsen kan nå frem til den begrundede konklusion om en ændrings eller udvidelses væsentlige indvirkninger på miljøet. Trafikstyrelsen skal sikre, at styrelsen har eller efter behov kan få adgang til tilstrækkelig ekspertise til at undersøge miljøkonsekvensrapporten.«

10. § 13 affattes således:

»§ 13. For at sikre offentlighedens og berørte myndigheders effektive deltagelse i miljøkonsekvensvurderingen af en ændring eller udvidelse af anlægsprojektet, jf. § 3, stk. 1, nr. 2, skal Trafikstyrelsen tidligt i miljøkonsekvensvurderingen, og senest så snart oplysningerne med rimelighed kan gives, stille oplysningerne nævnt i stk. 2 til rådighed for offentligheden og berørte myndigheder.

Stk. 2. De oplysninger, som Trafikstyrelsen skal stille til rådighed, jf. stk. 1, er følgende:

  1. Anmeldelsen, jf. § 2.

  2. Oplysning om, at ændringen eller udvidelsen af anlægsprojektet er underkastet en miljøkonsekvensvurdering, og hvis det er relevant, at § 14 finder anvendelse.

  3. Oplysning om, hvilken myndighed der skal træffe afgørelse.

  4. Oplysning om, hvorfra der kan indhentes relevante oplysninger, og hvortil bemærkninger eller spørgsmål kan rettes, og nærmere oplysninger om fristerne for fremsendelse af bemærkninger eller spørgsmål.

  5. Oplysning om karakteren af eventuelle afgørelser eller udkast til afgørelse, hvis et sådant foreligger, og efter hvilke lov eller bekendtgørelse afgørelsen skal træffes.

  6. Oplysning om, hvorvidt de miljøoplysninger, der er indhentet af Vejdirektoratet eller Trafikstyrelsen til brug for sagens behandling, er til rådighed for offentligheden.

  7. Oplysning om, hvornår, hvor og hvordan relevante oplysninger stilles til rådighed.

  8. Oplysning om, hvilke foranstaltninger der er eller vil blive truffet med henblik på offentlighedens deltagelse i miljøkonsekvensvurderingen.

  9. Miljøkonsekvensrapporten, jf. § 7, udtalelsen om afgrænsning af miljøkonsekvensrapportens indhold, jf. § 6, stk. 1, resultatet af høringerne, jf. stk. 4, og indhentede oplysninger, jf. § 7, stk. 6, 2. pkt.

  10. Eventuelle supplerende oplysninger, herunder de vigtigste rapporter og anbefalinger m.v., som Trafikstyrelsen har modtaget.

  11. Andre oplysninger end de oplysninger, der er nævnt i nr. 1-10, som er relevante for afgørelsen.

Stk. 3. Trafikstyrelsen skal foretage høring af berørte myndigheder, inden styrelsen træffer afgørelse efter § 5, stk. 1. Trafikstyrelsen fastsætter en passende frist for høringen, som giver myndighederne mulighed for at forberede sig og opnå en reel deltagelse i processen.

Stk. 4. Trafikstyrelsen skal foretage høring af berørte myndigheder, inden styrelsen afgiver udtalelse efter § 6, stk. 1. Trafikstyrelsen fastsætter en passende frist for høring, som giver myndighederne mulighed for at forberede sig og opnå en reel deltagelse i processen.

Stk. 5. Trafikstyrelsen skal efter gennemgang af miljøkonsekvensrapporten sende denne, anmeldelsen og eventuelle supplerende oplysninger i høring med henblik på at give berørte myndigheder og offentligheden mulighed for at fremsætte bemærkninger, før der træffes afgørelse om administrativ tilladelse. Trafikstyrelsen fastsætter en passende frist for fremsættelse af bemærkninger til miljøkonsekvensrapporten, dog mindst 30 dage, som giver myndighederne og offentligheden mulighed for at forberede sig og opnå en reel deltagelse i processen. Fristen skal fremgå af høringen.

Stk. 6. Trafikstyrelsen udpeger de berørte myndigheder, der skal ske høring af efter stk. 3-5 for den enkelte ændring eller udvidelse af anlægsprojektet.«