LBK nr 1184 af 15/08/2022
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om visse naturskader § 16
Stormfald på private arealer skal af forsikringstageren anmeldes til forsikringsselskabet inden en frist, som fastsættes af Naturskaderådet. Selskabet videresender en kopi af anmeldelsen med eventuelle bemærkninger til Miljøstyrelsen.
Stk. 2. Ansøgning om tilskud sendes til Miljøstyrelsen inden for en frist, som fastsættes af Naturskaderådet. Ansøgning om tilskud skal være vedlagt en tilplantningsplan.
Stk. 3. Erhvervsministeren kan efter forhandling med miljøministeren og Naturskaderådet fastsætte nærmere regler om tilskudsordningens gennemførelse og administration samt delegation af beføjelser i forbindelse hermed til miljøministeren. Der kan herunder fastsættes regler om afgrænsning af de arbejder og de udgifter, hvortil der kan ydes tilskud, om ansøgningers form og indhold, tidsfrister, vilkår for tilskud, meddelelse om tilsagn om tilskud, ændring af meddelte tilsagn, udbetaling af tilskud, regnskaber, revision, afrapportering, kontrol og tilsyn.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om visse naturskader § 16
Retsinformationad stk. 1
Bestemmelsen svarer til § 8, stk. 1, i Stormflodsloven. I opgørelsen af stormfaldet kan medtages al fladefald, der er sket inden for fristen for anmeldelse af stormfaldet, dvs. 2 måneder efter hændelsen, og som opfylder § 13, stk. 1.
ad stk. 2
Når der gives en længere frist til udarbejdelse af den endelig ansøgning end til anmeldelsen, er det fordi, ansøgningen i forbindelse med fladefald på arealer på mindst 5 ha skal indeholde en tilplantningsplan.
Tilplantningsplanen skal på korresponderende kort og lister vise, hvilke slags bevoksninger der anlægges hvor og i hvilken rækkefølge. Af tilplantningsplanen skal det bl.a. fremgå, hvordan stormfaldsarealet er beliggende i forhold til den resterende del af skoven. Det skal også fremgå, hvilke arealer der tilplantes med tilskud, og hvilke der eventuelt tilplantes uden tilskud. Det er således muligt for skovejeren at vælge, hvor stor en andel af stormfaldsarealet, der skal tilplantes med tilskud. Samlet set skal gentilplantningen kunne understøtte robust skov, for at tilskud kan ydes.
Den endelige ansøgning skal være sendt til Stormrådet inden for en frist, som fastsættes af Stormrådet. Fristen må fastsættes individuelt fra stormfald til stormfald, idet skovejernes muligheder for at have udarbejdet en ansøgning med alle detaljer, herunder en tilplantningsplan, afhænger af omfanget af stormfaldet og hvor kompliceret det har været. Det forventes, at en frist på mellem ½ og 1 år efter stormfaldshændelsen normalt vil være rimelig. I forbindelse med stormfaldet den 3. 4. december 1999 fastsættes fristen for ansøgninger til 1 år, jævnfør § 33, stk. 2.
ad stk. 3
Hensigten med bemyndigelsen i denne bestemmelse er at give økonomiministeren mulighed for, efter forhandling med miljø- og energiministeren og Stormrådet, administrativt at kunne tilpasse tilskudsordningen som følge af ændrede forudsætninger, budgetmæssige forhold, ændringer i EU s forordningsgrundlag, direktiver eller beslutninger, eller en anderledes prioritering inden for de budgetmæssige eller forordningsmæssige rammer.
Bestemmelsen giver også økonomiministeren mulighed for at fastsætte regler om kontrol og tilsyn samt at fastsætte, hvem der skal være myndigheder, idet det må forudses, at der kan være behov for at bemyndige Skov- og Naturstyrelsen til at udføre dele af sagsbehandlingen af ansøgningerne om tilskud, herunder indhente supplerende oplysninger. Endvidere forudsættes det, at Skov- og Naturstyrelsen bemyndiges som tilsynsmyndighed.
Det er hensigten ved bekendtgørelse at fastsætte de nærmere betingelser for tilskud samt at fastsætte regler for hvilke foranstaltninger, der er berettigede til tilskud.
I forbindelse med udarbejdelse af de nærmere regler vil Skovrådet, som er rådgivende for miljø- og energiministerens område, blive hørt.
Der tænkes således fastsat mindstekrav til hvor stor en andel af den enkelte skovkultur, der skal bestå af stabile træarter som f.eks. skovfyr, lærk, douglasgran, ædelgran, bøg, eg, ask og lind. Arterne er fastlagt ud fra deres evne til at understøtte robust skov, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 2. Det foreslås, at mindstekravet bliver på 20 pct. af kulturens plantetal, idet tilskuddet vil være stigende med stigende andel stabile træarter.
Tilskud skal ikke kunne ydes til monokulturer, det vil sige bevoksninger, der kun består af een træart. Der vil blive stillet krav om, at ydre rande skal genkultiveres som løvskovbryn, og at den nuværende løvtræandel i skoven fastholdes. I tilfælde, hvor denne andel er lav, vil der blive stillet krav om, at den hæves til et bestemt niveau. Det foreslås, at andelen af løvtræ på de gentilplantede arealer som minimum skal udgøre 10 til 20 pct. For at sikre levedygtige og robuste skove skal der anvendes lokalitetstilpassede arter og provenienser (oprindelsessted) efter godkendt liste.
For fladefald på arealer på 5 ha eller derover skal der udarbejdes en tilplantningsplan, der viser hvilke kulturer, der påtænkes anvendt ved genkultiveringen, og den tidsmæssige følge af disse. Tilplantningsplanen skal desuden vise, hvordan gentilplantningen ud fra en helhedsbetragtning medvirker til sikring af, at den kommende skov bliver mere robust.
Der vil blive stillet krav om opfyldelse af bestemte plantetal afhængig af de forskellige kulturtyper. Desuden vil der blive stillet krav om, at der i den øvrige del af skoven (den del, der ikke ydes stormfaldstilskud til) skal opretholdes løvtræbevoksninger og stabile bevoksninger, indtil sidste rate af tilskuddet er udbetalt.
Der bliver mulighed for, at skovejeren i forbindelse med genkultiveringen på magre jorder kan anvende forkulturer og såning på op til 30 pct. af det areal, der gentilplantes med tilskud. Der vil også være mulighed for udlæg af arealer som ubevoksede, hvor disse kan indgå i en landskabelig, kulturhistorisk, naturmæssig eller friluftsmæssig sammenhæng. De mange stormfældede arealer efter orkanen der 3. 4. december 1999 har skabt en ekstraordinær situation, hvor det synes velbegrundet også ud fra hensynet til en naturnær drift i højere omfang end hidtil at udlægge arealer til fri succession. Udlæg af arealer til fri succession vil ske efter en konkret vurdering. Det forventes, at op til 10 pct. af de stormfældede arealer i en skov kan udlægges til fri succession. På magre jorder kan der i en stormfaldssituation være særlige grunde, der betinger, at der kan udlægges større arealer end 10 pct. af en skov til fri succession.
Der kan dog ikke gives gentilplantningstilskud til sådanne arealer, jf. bemærkningerne til § 13, stk. 3. Udlægning af arealer i fri succession og som ubevoksede arealer kræver særlig tilladelse efter Skovloven. En sådan tilladelse vil kunne gives samtidig med tilsagn om tilskud, hvis Skovlovens krav hertil i øvrigt er opfyldt.
Hjemmelen til at fastsætte regler om udbetaling af tilskud forudsættes udnyttet således, at overførsel af tilskud skal ske til en af ansøger anvist konto i et pengeinstitut eller et kreditinstitut, der er meddelt tilladelse i et andet land inden for Den Europæiske Union eller lande, som Fællesskabet har indgået aftale med. Baggrunden herfor er, at konto-til-konto overførsler er en hurtigere og sikrere betalingsmåde end via crossede checks. Samtidig er det en betalingsmåde, der bliver stadig mere sædvanlig. Krav om angivelse af konto til udbetaling af støttebeløb vil i øvrigt også omfatte f.eks. den, der har fået overdraget fordringen til eje eller pant efter dansk rets almindelige regler.
Økonomiministeriet informerer over for mulige ansøgere om tilskudsmulighederne og de tilknyttede regler.
Administrationen af ordningen skal ske på følgende måde: Ved en stormfaldshændelse træder Stormrådet sammen og beslutter, om stormfaldet er dækket af bestemmelserne i lovens § 2. I givet fald annonceres i dagspressen, skovbrugsblade o.lign herom med angivelse af hvortil og med hvilken frist anmeldelse af stormfaldet og ansøgning om tilskud skal ske.
Stormrådet fastsætter efter udtalelse fra miljø- og energiministeren taksterne på basis af de rammer, der er fastlagt i bemærkningerne til loven.
Anmeldelse skal ske til forsikringsselskabet inden for en frist på 2 måneder efter stormfaldet. Anmeldelsen skal indeholde tilstrækkeligt præcise oplysninger til, at der på baggrund heraf vil kunne gives tilsagn om udbetaling af et a conto beløb til udbedring af de skadede arealer. Der vil blive udarbejdet en standardblanket til brug for anmeldelsen. Anmeldelsen vedlægges dokumentation for at arealet er omfattet af basisforsikring. Forsikringsselskabet videresender anmeldelsen til Stormrådet, som videresender anmeldelserne til Skov- og Naturstyrelsen. På baggrund af anmeldelsen kan Stormrådet udbetale 1. rate af tilskuddet, som dækker oprydning af arealerne.
Inden for den frist, der fastsættes af Stormrådet, skal der indsendes en ansøgning, som for fladefald over 5 ha skal være vedlagt en tilplantningsplan. Ansøgningen sendes til Stormrådet, som videresender den til Skov- og Naturstyrelsen, som foretager den egentlige sagsbehandling, herunder vurdering af tilplantningsplanen. Skov- og Naturstyrelsen udarbejder en indstilling til Stormrådet, som træffer den endelige afgørelse om udbetaling af tilskud og meddeler det til ansøgeren.
Tilsagn skal udnyttes inden en bestemt frist, som fremgår af tilsagnet. Når betingelserne for udbetaling af sidste rate af tilskuddet er opfyldt, meddeles dette Stormrådet, som udbetaler beløbet.
Der er i loven åbnet mulighed for, at økonomiministeren kan delegere kompetence til Skov- og Naturstyrelsen, og at Stormrådet kan aftale med Skov- og Naturstyrelsen, hvordan styrelsen skal inddrages i arbejdet. Det forventes, at Skov- og Naturstyrelsen, som i forvejen har opbygget et administrativt system for behandling og udbetaling af tilskud, bemyndiges til i vidt omfang at foretage den egentlige behandling af ansøgningerne og til i nogle sammenhænge at udbetale tilskuddet. Stormrådet kan således vælge alene at foretage egentlig sagsbehandling af sager, hvor tilskudsbeløbet overstiger f.eks. 1 mio. kr., eller hvor der opstår tvister med ansøger om tilskudsfastsættelsen. Det er dog erfaringen fra den nuværende tilskudsadministration i Skov- og Naturstyrelsen, at sådanne tvister kun sjældent opstår.
Skov- og Naturstyrelsens udgifter ved administration af ordningen opgøres på baggrund af en timeregistrering og tilhørende timelønninger for de funktionærgrupper, der har udført arbejdet. I opgørelsen indregnes også udgifter til lokaler, varme, telefon og tilhørende følgeudgifter samt udgifter til udvikling, drift og vedligeholdelse af nødvendig EDB-software/hardware. Alle udgifter dokumenteres, og der fremsendes en årlig regning til betaling af Stormrådet.