LBK nr 1690 af 13/08/2021
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Bekendtgørelse af lov om Studievalg Danmark § 4
Studievalg Danmark samarbejder med ungdomsuddannelsesinstitutioner, videregående uddannelsesinstitutioner og vejledningsorganisationer og inddrager andre offentlige og private interessenter i forbindelse med vejledningen.
Stk. 2. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om Studievalg Danmarks tilrettelæggelse af samarbejde efter stk. 1.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om Studievalg Danmark § 4
RetsinformationEfter vejledningslovens § 11, stk. 2, 2. pkt., skal vejledningen tilbydes regionalt i samarbejde med ungdomsuddannelsesinstitutionerne, de videregående uddannelsesinstitutioner og beskæftigelsesregionerne.
Det fremgår af § 1 i studievalgsbekendtgørelsen, at vejledningscentrene samarbejder med uddannelsesinstitutionerne om vejledning af elever, kursister og studerende tilmeldt ungdomsuddannelser og videregående uddannelser.
Det følger af studievalgsbekendtgørelsens § 10, stk. 1, at vejledningen skal tilrettelægges i samarbejde med institutioner, der udbyder ungdomsuddannelser, således at institutionens arbejde med karrierelæring og vejledningscentrenes vejledning for den enkelte elev udgør en sammenhængende indsats. Samarbejdet skal gennemføres efter en årligt revideret plan. Planen skal sikre, at kollektiv vejledning om videreuddannelsesmuligheder, herunder adgangsbetingelser, til elever i ungdomsuddannelser så vidt muligt kan gives på elevens uddannelsesinstitution på et tidspunkt, der er relevant i forhold til valg af fag i ungdomsuddannelsen, tilmelding til videregående uddannelser m.v. Planen skal beskrive en procedure, som sikrer, at såvel uddannelsesinstitutionen som vejledningscentrene tilskynder eleverne til at modtage den tilbudte kollektive vejledning og får hensigtsmæssige tilbud om individuel og gruppevis vejledning efter bekendtgørelsen på deres uddannelsesinstitution. Når vejledningscentrene finder det hensigtsmæssigt, kan vejledning gives uden for uddannelsesinstitutionen.
Det følger videre af studievalgsbekendtgørelsens § 10, stk. 2, at vejledningscentrene samarbejder med uddannelsesinstitutioner, der udbyder videregående uddannelser, institutioner, der udbyder folkeoplysende aktiviteter, Ungdommens Uddannelsesvejledning, kommunernes jobcentre og den nationale vejledningsenhed med henblik på at gøre vejledningen synlig, gennemskuelig og let tilgængelig. Desuden skal samarbejdet sikre sammenhæng mellem uddannelses- og erhvervsvejledning, valgmuligheder i en igangværende uddannelse og institutionernes fastholdelsesarbejde.
Endelig følger det af studievalgsbekendtgørelsens § 10, stk. 3, at vejledningscentrene samarbejder med erhvervslivet og arbejdsmarkedets parter med henblik på at tilvejebringe en sammenhængende vejledningsindsats.
I praksis foregår en del af samarbejdet mellem de enkelte vejledningscentre og uddannelsesinstitutionerne og erhvervslivet gennem rådgivende fora, som er oprettet af de enkelte kontraktholdere. Disse fora har typisk repræsentanter fra både erhvervslivet, de videregående uddannelsesinstitutioner og ungdomsuddannelsesinstitutionerne, og de giver input til vejledningscentrene om vejledningens indhold og fokus samt om nye uddannelses- og erhvervspolitiske tiltag af relevans for vejledningen.
Det foreslås med stk. 1, at Studievalg Danmark samarbejder med ungdomsuddannelsesinstitutioner, videregående uddannelsesinstitutioner og vejledningsorganisationer og inddrager andre offentlige og private interessenter i forbindelse med vejledningen. Studievalg Danmark skal dermed samarbejde med og inddrage relevante parter og har i den forbindelse mulighed for at videreføre de nuværende vejledningscentres samarbejdsflader. Det findes således med den nye organisering af vejledningsopgaven afgørende for en vellykket vejledningsindsats, at der er et tæt og løbende samarbejde mellem Studievalg Danmark og ungdomsuddannelsesinstitutioner, videregående uddannelsesinstitutioner og vejledningsorganisationer som Ungdommens Uddannelsesvejledning og eVejledning under Undervisningsministeriet, ligesom der er et stort behov for at inddrage offentlige og private interessenter, f.eks. kommunernes jobcentre samt erhvervslivet og arbejdsmarkedets parter.
Formålet med det brede samarbejde er at styrke kvaliteten af vejledningen og understøtte en sammenhængende og koordineret vejledningsindsats til gavn for den enkelte og for samfundet. Formålet er desuden at få indspil til vejledningens indhold og fokus samt opdateret information om nye uddannelser og tiltag af relevans for vejledningen.
Studievalg Danmarks samarbejde med ungdomsuddannelsesinstitutioner, videregående uddannelsesinstitutioner og vejledningsorganisationer samt inddragelse af offentlige og private interessenter kan blandt andet ske ved, at Studievalg Danmark, som der har været praksis for hidtil, nedsætter et eller flere rådgivende fora med deltagelse på frivillig basis af relevante parter.
Erhvervslivet og arbejdsmarkedets parter kan herudover f.eks. deltage i eller arrangere åbent hus-arrangementer for at være med til at øge kendskabet til arbejdsmarkedet og stille deres viden til rådighed for Studievalg Danmark og de vejledningssøgende.
Samarbejdet med ungdomsuddannelsesinstitutioner vedrører tilrettelæggelse af vejledningsaktiviteter på ungdomsuddannelsesinstitutioner inden for de enkelte afdelingers område. Der kan være tale om aktiviteter på de enkelte institutioner, men også f.eks. arrangementer for elever fra flere institutioner. Særligt for så vidt angår samarbejdet med ungdomsuddannelsesinstitutionerne er det vigtigt, at vejledningens indhold, tilrettelæggelse og tidsmæssige placering afpasses efter elevernes og uddannelsernes behov og ungdomsuddannelsesinstitutionernes egne vejledningstilbud med henblik på at understøtte en sammenhængende vejledningsindsats over for den unge. Vejledning, der omfatter regler om adgangskrav til videregående uddannelser, bør eksempelvis tænkes ind i vejledningsaktiviteter målrettet elever på første årgang med henblik på at give eleverne tilstrækkelig viden i forhold til at vælge de fag i ungdomsuddannelsen, der eventuelt er nødvendige for, at eleven kan opfylde adgangskravene til en bestemt videregående uddannelse. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 16, nr. 5.
Samarbejdet med videregående uddannelsesinstitutioner kan eksempelvis omhandle udveksling af viden om åbent hus-arrangementer, studiepraktik, adgangskrav (f.eks. specifikke krav om gymnasiale fag på A-, B- eller C-niveau) og optagelsesregler (opdeling af studiepladser i kvote 1 og 2).
For så vidt angår samarbejdet med andre vejledningsorganisationer som Ungdommens Uddannelsesvejledning og eVejledning er det vigtigt med et tæt og løbende samarbejde for at understøtte en sammenhængende og relevant vejledningsindsats, og hvor de enkelte vejledningstilbud er forpligtede til at henvise til hinanden afhængig af det individuelle vejledningsbehov med henblik på at give den vejledningssøgende den efterspurgte information og rådgivning. Studievalg Danmark kan f.eks. i sine vejledningsydelser på ungdomsuddannelserne blive mødt med spørgsmål om mulighederne for at tage en erhvervsuddannelse efter en anden afsluttet ungdomsuddannelse. Det er her relevant, at Studievalg Danmark oplyser om muligheden for at søge vejledning om valg af erhvervsuddannelser og fremtidigt erhverv hos Ungdommens Uddannelsesvejledning, eVejledning og de enkelte erhvervsskoler, som vejleder herom.
Det foreslås med stk. 2, at uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om Studievalg Danmarks tilrettelæggelse af samarbejdet efter stk. 1. Bemyndigelsen forventes anvendt til at fastsætte nærmere regler om forhold, der i dag reguleres i studievalgsbekendtgørelsens § 10, herunder om tilrettelæggelse af vejledningen i samarbejde med institutioner, der udbyder ungdomsuddannelser, således at uddannelsesinstitutionens arbejde med karrierelæring og Studievalg Danmarks vejledning for den enkelte elev udgør en sammenhængende indsats, at vejledningen så vidt muligt gives på elevens uddannelsesinstitution på et tidspunkt, der er relevant i forhold til valg af fag eller retning i ungdomsuddannelsen, ansøgning til videregående uddannelse m.v. Karrierelæring er forløb og aktiviteter i ungdomsuddannelserne, som skal styrke elevernes evne til at håndtere valg og overgange i uddannelsessystemet. Studievalg Danmark kan her med brug af relevante vejledningsmetoder og vejledningsværktøjer bidrage med indgående viden og kendskab til hele det videregående uddannelsesområde. Reglerne skal ses i sammenhæng med regler om vejledningen efter den foreslåede § 3, stk. 3, jf. bemærkningerne til denne bestemmelse.
Derudover forventes at blive fastsat regler om rammer for tilrettelæggelse af vejledningen i samarbejde med videregående uddannelsesinstitutioner og vejledningsorganisationer, herunder for samarbejde og i relevant omfang henvisning til vejledningsorganisationer, med henblik på at understøtte en sammenhængende vejledningsindsats med inddragelse af relevant viden om blandt andet de videregående uddannelsesinstitutioner.