LBK nr 958 af 22/06/2022
Digitaliseringsministeriet
Bekendtgørelse af lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold § 47
Sikkerhedsstyrelsen kan pålægge udbydere af informationssamfundstjenester tvangsbøder med henblik på at gennemtvinge handlinger, som det påhviler udbyderne at foretage efter § 40 b.
Stk. 2. Undlader en udbyder af offentlige elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester at efterkomme Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs påbud i medfør af § 43, kan Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur pålægge udbyderen tvangsbøder.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold § 47
RetsinformationDen foreslåede bestemmelse gennemfører EMC-direktivets artikel 42 og radioudstyrsdirektivets artikel 46.
Der foreslås i stk. 1 straf af bøde for overtrædelse af lovforslagets bestemmelser.
I medfør af det foreslåede nr. 1, straffes den, som på handelsmesser, udstillinger, i forbindelse med demonstrationer af apparater, faste anlæg eller radioudstyr eller ved lignende lejligheder fremviser apparater, faste anlæg eller radioudstyr, som ikke er i overensstemmelse med loven og regler fastsat i medfør heraf, og hvis det ikke ved den pågældende lejlighed ved tydelig skiltning er oplyst, at det pågældende produkt hverken må gøres tilgængeligt på markedet eller anvendes, før det er bragt i overensstemmelse med loven og regler fastsat i medfør heraf, jf. de foreslåede bestemmelser i § 13, stk. 2, § 16, stk. 2, og § 27, stk. 2. Det er en videreførelse af § 27, stk. 1, nr. 1, i den gældende lov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold, hvorefter den, der overtræder § 3 i den gældende lov, kan straffes med bøde.
I medfør af det foreslåede nr. 2 straffes den fabrikant af et fast anlæg eller den ansvarlige for installationen af et fast anlæg, som undlader at sikre, at det faste anlæg er installeret i overensstemmelse med den foreslåede bestemmelse om de væsentlige krav for faste anlæg i § 14, stk. 1, eller undlader at sikre den fornødne dokumentation, jf. den foreslåede bestemmelse i § 14, stk. 2. Dette er en videreførelse af straffebestemmelsen i den gældende lovs § 27, stk. 1, nr. 1, og § 21, stk. 1, nr. 1, i den gældende bekendtgørelse om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold, hvorefter den, der overtræder den gældende lovs § 5, stk. 1, og § 6 a og bekendtgørelsens § 6, nr. 1, straffes med bøde.
Som det beskrives i bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse i § 14, stk. 1, foreslås den ansvarlige personkreds i de gældende regler om faste anlæg begrænset, så den ansvarlige for markedsføringen ikke længere indgår heri. Det skyldes, at de i forhold til faste anlæg relevante aktører, som skal overholde de væsentlige krav til faste anlægs konstruktion og installation samt pålægges de forpligtelser, der gælder i forhold til dokumentation for overholdelse af disse væsentlige krav, vil være fabrikanten og den ansvarlige for installationen. For faste anlæg vil der normalt ikke være andre led i afsætningskæden, idet et fast anlæg er en særlig kombination af forskellige apparater og eventuelt andre anordninger, der er samlet, installeret og beregnet til at blive anvendt permanent på et forudbestemt sted, jf. definitionen i den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 1, nr. 9.
I medfør af det foreslåede nr. 3 straffes den fabrikant af et fast anlæg eller den ansvarlige for installationen af et fast anlæg, som undlader at sikre, at der med apparater, der alene er bestemt til indbygning i et bestemt fast anlæg og i øvrigt ikke er gjort tilgængelige på markedet, følger informationsmateriale, der identificerer det faste anlæg, som apparaterne er bestemt til indbygning i, og som beskriver det faste anlægs karakteristika med hensyn til elektromagnetisk kompatibilitet. Endvidere skal informationsmaterialet oplyse om, hvilke foranstaltninger der skal træffes ved indbygningen af apparatet i det faste anlæg med henblik på at sikre, at det faste anlæg er i overensstemmelse med de væsentlige krav i den foreslåede bestemmelse i § 14, stk. 1. Der skal endelig være oplysninger om fabrikantens navn og registrerede firmanavn eller registrerede varemærke og en postadresse, et type- parti- eller serienummer eller anden form for angivelse, der kan identificere apparatet samt importørens navn og registrerede firmanavn eller registrerede varemærke og en postadresse, jf. de foreslåede bestemmelser i § 5, stk. 1 og 2, og § 8, stk. 3.
Den foreslåede bestemmelse er en videreførelse af straffebestemmelsen i den gældende lovs § 27, stk. 1, nr. 1, og § 21, stk. 1, nr. 1, i den gældende bekendtgørelse for overtrædelse af § 6 a, stk. 2, i den gældende lov og § 6, nr. 2, i den gældende bekendtgørelse med tilsvarende begrænsning i den ansvarlige personkreds som nævnt i bemærkningerne ovenfor til den foreslåede bestemmelse i nr. 2. Dog skal oplysninger om importøren i dette lovforslags § 8, stk. 3, også angives.
I medfør af det foreslåede nr. 4 straffes den fabrikant, importør, distributør eller ansvarlige for anvendelsen af et apparat, fast anlæg eller radioudstyr, som overtræder et forbud, som Energistyrelsen har nedlagt i form af en afgørelse efter de foreslåede tilsynsbestemmelser i § 34, stk. 1, nr. 1, stk. 2 og 3, § 36, stk. 7, nr. 1, § 38, stk. 1, nr. 1, og stk. 2, nr. 1, § 41, stk. 2, nr. 1, og § 42. Dette svarer til straffebestemmelsen i den gældende lovs § 27, stk. 1, nr. 3, hvorefter den, der undlader at efterkomme et forbud nedlagt i medfør af bestemmelsen i lovens § 17, stk. 2, straffes med bøde.
I medfør af det foreslåede nr. 5 straffes den fabrikant, importør eller distributør, fabrikant af et fast anlæg, ansvarlige for installationen af et fast anlæg, ansvarlige for anvendelsen af et apparat, fast anlæg eller radioudstyr eller udbyder af offentlige elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, som undlader at efterkomme et påbud, som Energistyrelsen har givet i form af en afgørelse efter de foreslåede bestemmelser i § 34, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 4, § 36, stk. 7, nr. 2 og 3, § 38, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, nr. 2 og 3, § 39, § 41, stk. 2, nr. 2 og 3, og stk. 3 og 4, og § 43. Dette svarer til straffebestemmelsen i den gældende lovs § 27, stk. 1, nr. 3, hvorefter den, der undlader at efterkomme et påbud givet i medfør af bestemmelsen i lovens § 17, stk. 2, straffes med bøde.
I medfør af den foreslåede bestemmelse i stk. 2 kan der i regler, som fastsættes i medfør af loven, fastsættes straf af bøde for overtrædelse af reglerne.
I medfør af den foreslåede bestemmelse i stk. 3 kan der pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.