LBK nr 958 af 22/06/2022
Digitaliseringsministeriet
Bekendtgørelse af lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold § 41
(Ophævet).
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold § 41
RetsinformationDen foreslåede bestemmelse i § 41 fastsætter, hvilke afgørelser Energistyrelsen kan træffe, hvis fabrikanter, importører eller distributører ikke overholder deres forpligtelser bl.a. i forbindelse med, at de bringer apparater eller radioudstyr i omsætning eller gør disse tilgængelige på markedet, og hvor apparaterne eller radioudstyret ikke udgør en risiko.
Det foreslåede stk. 1 er en ny bestemmelse, som fastsætter, at hvis en fabrikant af apparater ikke har overholdt de foreslåede bestemmelser i §§ 4 og 5 og regler fastsat i medfør heraf, eller hvis en fabrikant af radioudstyr ikke har overholdt de foreslåede bestemmelser i §§ 18 og 19 og regler fastsat i medfør heraf, kan Energistyrelsen give fabrikanten påbud om at overholde den relevante bestemmelse.
Hvis en importør af apparater ikke har overholdt de foreslåede bestemmelser i § 8, stk. 1-4, eller hvis en importør af radioudstyr ikke har overholdt de foreslåede bestemmelser i § 22, stk. 1-4, kan Energistyrelsen give importøren påbud om at overholde den relevante bestemmelse.
Hvis en distributør af apparater ikke har overholdt de foreslåede bestemmelser i § 10, stk. 1 og 2, eller hvis en distributør af radioudstyr ikke har overholdt de foreslåede bestemmelser i § 24, stk. 1 og 2, kan Energistyrelsen give distributøren påbud om at overholde den relevante bestemmelse.
Det er en forudsætning for, at Energistyrelsen over for fabrikanten, importøren eller distributøren kan træffe afgørelse om, at den pågældende skal overholde en relevant bestemmelse, at der ikke er tale om et apparat eller radioudstyr, som udgør en risiko, jf. den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 1, nr. 18.
Et manglende CE-mærke kan være en indikation af, at det pågældende apparat eller radioudstyr ikke overholder de væsentlige krav, jf. de foreslåede bestemmelser i §§ 3 og 17 og regler fastsat i medfør heraf, og at apparatet eller radioudstyret kan udgøre en risiko. Sådanne sager vil eventuelt skulle behandles efter de foreslåede bestemmelser i § 38, stk. 1 eller 2. Hvis CE-mærket f.eks. har en forkert størrelse, er ulæseligt eller ikke er anbragt på emballagen, eller hvor det er tydeligt, at det manglende CE-mærke skyldes en forglemmelse, udgør apparatet eller radioudstyret ikke nødvendigvis af den grund en risiko, og sagen vil da skulle behandles efter denne bestemmelse.
Den manglende overensstemmelse kan også vedrøre den tekniske dokumentation, jf. regler fastsat i medfør af de foreslåede bestemmelser i § 4, stk. 5, nr. 2, eller § 18, stk. 6, nr. 2. Som ved manglende CE-mærke kan en manglende, ukorrekt eller ufuldstændig teknisk dokumentation give en indikation af, at det pågældende apparat eller radioudstyr ikke overholder de væsentlige krav, jf. de foreslåede bestemmelser i §§ 3 og 17 og regler fastsat i medfør heraf, og at apparatet eller radioudstyret kan udgøre en risiko, men det er også muligt, at sagen om den tekniske dokumentation vil skulle behandles efter denne bestemmelse.
Sager, som vil skulle behandles efter denne bestemmelse, kan f.eks. også være sager om manglende brugsanvisning, jf. de foreslåede bestemmelser i § 5, stk. 3, eller § 19, stk. 3, eller manglende kontaktoplysninger, jf. de foreslåede bestemmelser i § 5, stk. 1, eller § 19 stk. 1.
Det foreslåede stk. 1 omfatter ikke importørers eller distributørers forpligtelse, jf. de foreslåede bestemmelser i § 8, stk. 5, og § 22, stk. 5, til at sikre, at opbevaring og transport af apparater eller radioudstyr ikke bringer disses overensstemmelse med de væsentlige krav i de foreslåede bestemmelser i §§ 3 og 17 og regler fastsat i medfør heraf i fare. Denne forpligtelse er omfattet af det foreslåede stk. 3.
Bestemmelsen omfatter heller ikke importørens forpligtelse, jf. de foreslåede bestemmelser i § 8, stk. 6, og § 22, stk. 6, til at underrette fabrikanten, hvis et apparat eller radioudstyr udgør en risiko, eller distributørens forpligtelse, jf. de foreslåede bestemmelser i § 10, stk. 4, og § 24, stk. 4, til at underrette fabrikanten eller importøren, hvis et apparat eller radioudstyr udgør en risiko. Disse forpligtelser er omfattet af det foreslåede stk. 4.
Energistyrelsen kan efter den foreslåede bestemmelse give fabrikanten, importøren eller distributøren påbud om at overholde den pågældende forpligtelse, som ikke var overholdt, herunder f.eks. give fabrikanten, importøren eller distributøren påbud om at vedlægge en brugsanvisning til et apparat eller radioudstyr eller angive kontaktoplysninger på apparatet eller radioudstyret, hvor de måtte mangle.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1, er ikke omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 47 og vil således ikke kunne straffes med bøde. En manglende efterkommelse af et påbud vil dog kunne følges op af en afgørelse om en anden foranstaltning i form af et forbud mod at bringe et apparat eller radioudstyr i omsætning eller at gøre det tilgængeligt på markedet, eller et påbud om at trække apparatet eller radioudstyret tilbage fra markedet eller at kalde det tilbage, jf. det foreslåede stk. 2.
Det foreslåede stk. 2 viderefører delvist § 17, stk. 2, nr. 1 og 3, i den gældende lov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold, hvorefter Energistyrelsen ved manglende overholdelse af loven og regler fastsat i medfør heraf kan meddele påbud om tilbagetrækning af radioudstyr, teleterminaludstyr, apparater og faste anlæg fra markedet, herunder påbud om annoncering med henblik på tilbagetrækning fra markedet.
Der foreslås dog en ændring i terminologien således, at et påbud om tilbagetrækning i stedet betegnes som et påbud om tilbagekaldelse, og et forbud mod markedsføring i stedet betegnes som et forbud mod at bringe apparater eller radioudstyr i omsætning eller at gøre disse tilgængelige. Der er alene tale om en tilpasning af terminologien til den, som anvendes i EMC-direktivet og radioudstyrsdirektivet, hvor der bl.a. ikke længere gøres brug af begrebet markedsføring, men om, at produkter bringes i omsætning eller gøres tilgængelige på markedet. Indholdsmæssigt svarer de to former for afgørelser til afgørelserne i den gældende lov.
Det foreslås som noget nyt i bestemmelsen, at Energistyrelsen kan træffe afgørelse over for en fabrikant, en importør eller en distributør, hvis denne undlader at efterkomme styrelsens påbud efter stk. 1.
Efter det foreslåede nr. 1 kan Energistyrelsen forbyde, at en fabrikant eller en importør bringer et apparat eller radioudstyr i omsætning, eller at en distributør gør et apparat eller radioudstyr tilgængeligt på markedet. Det vil indebære, at den pågældende forbydes at sælge apparatet eller radioudstyret eller på anden vis stille det til rådighed for andre.
Efter det foreslåede nr. 2 kan Energistyrelsen som noget nyt give en fabrikant, en importør eller en distributør påbud om at trække et apparat eller radioudstyr tilbage fra markedet. Det vil sige, at den pågældende skal sikre, at det ikke er muligt for en bruger eller andre erhvervsdrivende at købe eller på anden måde erhverve det pågældende apparat eller radioudstyr. Det kan f.eks. betyde, at en fabrikant skal sørge for, at salget af dennes apparat eller radioudstyr bliver standset hos alle distributører, og fabrikanten kan være nødt til at få tilbageleveret disse fra distributørerne for at sikre, at apparaterne eller radioudstyret bliver bragt i orden. Påbuddet medfører samtidig, at fabrikanten, importøren eller distributøren forbydes at gøre tilsvarende apparater eller radioudstyr tilgængelige på markedet.
Efter det foreslåede nr. 3 kan Energistyrelsen give en fabrikant, en importør eller en distributør påbud om at kalde et apparat eller radioudstyr tilbage, hvilket har til formål at sikre, at apparater eller radioudstyr, der er solgt til brugere, returneres. Den pågældende skal således sikre, at alle apparater eller radioudstyr af den pågældende type, som allerede er solgt eller på anden vis stillet til rådighed for brugerne og andre, så vidt muligt leveres tilbage til fabrikanten, importøren eller distributøren. Påbuddet medfører samtidig, at fabrikanten, importøren eller distributøren forbydes at gøre tilsvarende apparater eller radioudstyr tilgængelige på markedet. Det kan af påbuddet fremgå, hvordan dette skal efterkommes. Der kan være tale om indrykning af annoncer i dagblade, hvori apparatet eller radioudstyret kaldes tilbage, opslag i butikker, e-mails til kunder eller offentliggørelse af en pressemeddelelse. Det kan også være en kombination af flere tiltag.
Energistyrelsen vil på baggrund af en proportionalitetsvurdering træffe afgørelse om den mindst indgribende foranstaltning over for fabrikanten, importøren eller distributøren, som er tilstrækkeligt for at afhjælpe den manglende overholdelse af reglerne.
Den afgørelse, som måtte være blevet truffet efter stk. 2, nr. 1-3, vil efterfølgende blive ophævet, hvis fabrikanten, importøren eller distributøren efterkommer styrelsens påbud efter stk. 1.
Efterkommer fabrikanten, importøren eller distributøren ikke Energistyrelsens forbud eller påbud efter stk. 2, nr. 1-3, kan det straffes med bøde, jf. de foreslåede bestemmelser i § 47, stk. 1, nr. 4 eller 5.
Bestemmelsen gennemfører radioudstyrsdirektivets artikel 43 og EMC-direktivets artikel 40.
Det foreslåede stk. 3 er en ny bestemmelse, som fastsætter, at hvis en importør undlader at sikre, at dennes opbevaring og transport af apparater eller radioudstyr ikke bringer apparaternes eller radioudstyrets overensstemmelse med de væsentlige krav i §§ 3 eller 17 og regler fastsat i medfør heraf i fare, jf. de foreslåede bestemmelser i § 8, stk. 5, og § 22, stk. 5, kan Energistyrelsen give importøren påbud om at sikre en passende opbevaring eller transport.
Hvis en distributør undlader at sikre, at dennes opbevaring og transport af apparater eller radioudstyr ikke bringer apparaternes eller radioudstyrets overensstemmelse med de væsentlige krav i §§ 3 eller 17 og regler fastsat i medfør heraf i fare, jf. de foreslåede bestemmelser i § 10, stk. 3, og § 24, stk. 3, kan Energistyrelsen give distributøren påbud om at sikre en passende opbevaring eller transport.
Det kan f.eks. være, at en distributør opbevarer radioudstyr på et fugtigt lager, og at de fugtige omgivelser kan eller har påvirket radioudstyrets overensstemmelse med de væsentlige krav, jf. den foreslåede bestemmelse i § 17 og regler fastsat i medfør heraf. Her vil Energistyrelsen kunne give distributøren påbud om at sikre, at radioudstyret opbevares på en passende måde.
Efterkommer importøren eller distributøren ikke Energistyrelsens påbud, kan det straffes med bøde, jf. den foreslåede bestemmelse i § 47, stk. 1, nr. 5.
Det foreslåede stk. 4 er en ny bestemmelse, som fastsætter, at hvis en importør ikke underretter fabrikanten om et apparat eller radioudstyr, som udgør en risiko, jf. de foreslåede bestemmelser i § 8, stk. 6, eller § 22, stk. 6, eller hvis en distributør ikke underretter importøren eller fabrikanten herom, jf. de foreslåede bestemmelser i § 10, stk. 4, eller § 24, stk. 4, kan Energistyrelsen give den pågældende påbud om at foretage en sådan underretning.
Efterkommer importøren eller distributøren ikke Energistyrelsens påbud, kan det straffes med bøde, jf. den foreslåede bestemmelse i § 47, stk. 1, nr. 5.
Ifølge de nævnte bestemmelser har en importør pligt til at underrette fabrikanten, hvis et apparat eller radioudstyr udgør en risiko, og en distributør har pligt til at underrette fabrikanten eller importøren herom. Pligten omfatter også en underretning af Energistyrelsen, men denne del er ikke omfattet af den foreslåede bestemmelse. Hvor Energistyrelsen bliver bekendt med, at et apparat eller radioudstyr udgør en risiko, jf. den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 1, nr. 18, vil et eventuelt påbud om, at importøren eller distributøren skal underrette styrelsen om risikoen, være uden praktisk indhold.