LBK nr 63 af 19/01/2021
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Bekendtgørelse af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner § 25
(Ophævet)
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner § 25
RetsinformationI bestemmelsen foreslås, at der i udligningssystemet indarbejdes en automatisk reguleringsmekanisme, der har til formål at udjævne en eventuel fremtidig kraftigere indkomstvækst i hovedstadsområdet i forhold til det øvrige land.
Bestemmelsen indebærer, at hver gang den procentvise vækst i det budgetterede beskatningsgrundlag pr. indbygger i hovedstadsområdet overstiger væksten i det øvrige land med 1 procentpoint, så forøges udligningsniveauet i landsudligningen med 1 procentpoint.
Udligningsniveauet kan højst øges med 1 procentpoint i det enkelte år fra udgangspunktet på 58 procent og kan højst øges til 68 procent. Der vil således i tilfælde af en fremtidig mervækst i hovedstadsområdet automatisk ske en opregulering af udligningsniveauet i landsudligningen, der hurtigst vil kunne ske over en 10-årig periode.
Reguleringen sker med udgangspunkt i basisåret 2007 og kan udløses første gang fra og med tilskudsåret 2010, hvor langt de fleste kommuner vil have gennemført den fulde tilpasning til den øvrige del af reformen. Til en enkelt kommune, der ikke før 2010 har gennemført den fulde tilpasning, vil der blive ydet overgangstilskud via særtilskudsmidlerne til at imødegå et eventuelt tab på reguleringsmekanismen for landsudligningen i de år, hvor den øvrige del af reformen endnu ikke er fuldt indfaset.
Ved en forhøjelse af udligningsprocenten i landsudligningen med 1 procentpoint nedsættes samtidig udligningsprocenten i hovedstadsudligningen og udligningsprocenten for ugunstigt stillede kommuner uden for hovedstadsområdet med hver 1 procentpoint. Samlet vil der med disse tilpasninger i udligningsprocenterne ske en øget udligning fra kommunerne i hovedstadsområdet til kommunerne uden for hovedstadsområdet og en øget udligning til de ugunstigt stillede kommuner uden for hovedstadsområdet. Den foreslåede automatiske reguleringsmekanisme er endvidere fastsat således, at kommunerne i hovedstadsområdet også efter opreguleringen i udligningen vil få gavn af væksten.
I det tilfælde, hvor væksten i beskatningsgrundlaget pr. indbygger for kommunerne i hovedstadsområdet overstiger væksten i beskatningsgrundlaget pr. indbygger for kommunerne uden for hovedstadsområdet med mere end 1 procentpoint henstår forhøjelsen af udligningsprocenten til det eller de følgende år. Ligeledes vil en eventuel mindrevækst i beskatningsgrundlaget pr. indbygger for kommunerne i hovedstadsområdet i forhold til beskatningsgrundlaget pr. indbygger for kommunerne i det øvrige land fragå i næste års regulering.
I følgende tabel er der til illustration vist et eksempel på anvendelse af reguleringsmekanismen.
Den procentvise vækst i beskatningsgrundlaget pr. indbygger i hovedstadsområdet sammenlignet med øvrige land: Et eksempel på anvendelsen af reguleringsmekanismen
År
Højvækst i hovedstad (+), lavvækst i hovedstad (-) i forhold til året før
Akkumuleret vækstprocent til brug for regulering, basisår 2007
Udløsning af øget udligningsniveau i landsudligning, pct.point
2008
-0,40
-0,40
0
2009
0,60
0,20
0
2010
0,80
1,00
1
2011
2,30
3,30
1
2012
0,10
3,40
1
2013
-1,20
2,20
0
2014
-2,30
-0,10
0
I eksemplet er der i det første år tale om en mindrevækst i hovedstadsområdet. Denne mindrevækst medregnes i opgørelsen af den akkumulerede vækstprocent.
I de to efterfølgende år er der en mervækst i hovedstadsområdet, som giver en samlet akkumuleret vækst på 1,00 procent og som udløser en forhøjelse af udligningsprocenten i landsudligningen med 1 procentpoint.
I eksemplets år 2011 er mervæksten i hovedstadsområdet på 2,3 procent, der udløser to forhøjelser af udligningsprocenten på hver 1 procentpoint i de to følgende tilskudsår.
Herefter aftager mervæksten i hovedstadsområdet i eksemplet, for efterfølgende at blive afløst af lavvækst i hovedstadsområdet. Lavvæksten i hovedstadsområdet medfører ikke en nedsættelse af allerede gennemførte forhøjelser af udligningsniveauet. Forhøjelsen af udligningsprocenten i landsudligningen ved mervækst i hovedstadsområdet er således permanent.
Ved kommunerne i hovedstadsområdet forstås kommunerne afgrænset i lovforslagets § 26.
Ved opgørelsen af væksten i beskatningsgrundlaget pr. indbygger anvendes det beskatningsgrundlag og det indbyggertal, der indgår ved beregningen af tilskud og bidrag for tilskudsåret og som udmeldes senest 1. juli i året før tilskudsåret. Der er således tale om en endelig beregning, som opgøres senest den 1. juli i året før tilskudsåret.