LBK nr 145 af 14/02/2024
Børne- og Undervisningsministeriet
Bekendtgørelse af lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse § 5a
Udefrakommende bestyrelsesmedlemmer skal have gennemført en bestyrelsesuddannelse eller have forpligtet sig hertil eller på anden måde have opnået tilsvarende kompetencer som dem, bestyrelsesopgaven forudsætter. Bestyrelsesuddannelse skal være gennemført inden for de første 12 måneder af funktionsperioden. Bestyrelsen giver medarbejder- og elevrepræsentanter mulighed for at gennemføre en bestyrelsesuddannelse. Institutionen afholder udgifterne til den bestyrelsesuddannelse eller del heraf, som et bestyrelsesmedlem deltager i under sin funktionsperiode.
Stk. 2. Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler om kompetencebeskrivelser for bestyrelsesuddannelsen.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse § 5a
RetsinformationTil stk. 2
Forslaget viderefører og præciserer bestemmelsen fra erhvervsskolelovens § 5, stk. 2, om bestyrelsens sammensætning og størrelse. Bestyrelsesmedlemmernes antal kan variere fra den ene institution til den anden afhængig af institutionens virkefelt. Arbejdsgiver- og arbejdstagerrepræsentanter skal være ligeligt repræsenteret og have tilknytning til det geografiske område og det arbejdsmarked, som institutionen dækker, ligesom de så vidt muligt tilsammen skal dække institutionens virkefelt, dvs. de skal have forudsætning for at kunne fastlægge målsætning, strategi og konkrete politikker for institutionen på både kort og langt sigt.
Bestyrelsesrepræsentanter for arbejdsgivere og arbejdstagere skal forstås i vid forstand og repræsentere organisationer, foreninger og virksomheder med de fornødne uddannelsesinteresser.
Bestyrelsesmedlemmerne skal så vidt muligt dække institutionens samlede virkefelt, jf. herved blandt andet den udbudsprofil inden for rammerne af forslagets § 1, som institutionen er godkendt til. Der antages dog at være en overgrænse for, hvor mange medlemmer en bestyrelse kan have for at kunne varetage sine opgaver effektivt, så det vil ikke være således, at hvert uddannelses- og aktivitetsområde kan forvente en særlig repræsentant. I vurderingen af muligheden for at skabe en funktionsdygtig bestyrelse må også inddrages det forhold, at institutionernes lærere, elever og teknisk-administrative personale har krav på repræsentation, jf. stk. 6 - uden stemmeret, men derimod med taleret. Bestemmelsen i AMU-centerloven om, at også relevante lokale institutioner og interesseorganisationer kan opnå sådant tilforordnet medlemskab, videreføres ikke. Der er herved lagt vægt på, at bestyrelserne ikke bør være for store, og på at alle, der deltager i beslutningerne vedrørende institutionerne, bør være fuldt ansvarlige for disse.
Det vil være en betingelse, at vedtægten fastsætter, at formandens stemme er afgørende ved afstemninger med stemmelighed. Herudover kan det være hensigtsmæssigt med en bestemmelse i vedtægten om, at bestyrelsens medlemmer udpeges for en periode af fire år.
Nuværende AMU-centre kan i henhold til det gældende lovgrundlag ofte have større bestyrelser end erhvervsskolerne, nemlig med 12-16 medlemmer. Forslaget indeholder en forudsætning om, at disse institutioner inden for en overgangsperiode, jf. forslagets § 40, stk. 1, reviderer deres vedtægtsbestemmelser på blandt andet dette punkt, således at de lever op til de nye krav. Undervisningsministeren vil dog i særlige tilfælde inden for rammerne af § 5, stk. 2, kunne imødekomme særlige forhold i forbindelse med de enkelte institutioners tilpasning af bestyrelsessammensætningen og kunne fastsætte overgangsordninger. Tilsvarende vil der kunne tages konkrete hensyn i tilfælde af institutionssammenlægninger.
Bestyrelsen kan nedsætte særlige rådgivende udvalg bestående af også eksterne personer med særlig indsigt i institutionens aktivitet eller dele af denne. Dette kan specielt være relevant for institutioner, der er et resultat af sammenlægning af flere institutioner med forskellig uddannelsesprofil.
Til stk. 3 og 4
Bestemmelserne er en videreførelse af de generelle habilitetskrav for bestyrelsesmedlemmer, som blev indført i blandt andet erhvervsskoleloven ved lov nr. 478 af 31. maj 2000, jf. for en nærmere beskrivelse heraf bemærkningerne til lovforslag nr. L 204 (Folketinget 1999-2000). Den mulighed, der hidtil har været for at være medlem af såvel en bestyrelse for en teknisk skole som en handelsskole, bortfalder med forslaget.
Den bemyndigelse, der videreføres med stk. 4, er ikke udnyttet.
Til stk. 5
Institutionerne er ikke en del af den offentlige forvaltning og er ikke omfattet af forvaltningsloven og lov om offentlighed i forvaltningen. Bestemmelsen gør særskilt undtagelse herfra, idet den som det har været tilfældet i erhvervsskoleloven fastsætter, at visse af forvaltningslovens bestemmelser gælder.
Til stk. 6
Uddannelsesdeltagernes tilforordnede repræsentation i bestyrelsen er forbeholdt personer, der deltager i uddannelsesforløb af en varighed over seks måneder (herunder også deltagere i deltidsuddannelse og deltagere i eventuel praktik) og dermed opnår en vis tilknytning til institutionen. Deltagere i blandt andet AMU vil således normalt ikke opnå repræsentation.
I stk. 8 er der givet adgang til at fravige bestemmelsen.
Til stk. 8
For så vidt angår spørgsmålet om bestyrelsens størrelse henvises til bemærkningerne til stk. 2, sidste afsnit.
Både erhvervsskoleloven og AMU-centerloven indeholder bestemmelser om adgang til at fravige bestemmelsen om bestyrelsessammensætningen, og med forslaget videreføres denne adgang også for institutioner for erhvervsrettet uddannelse. Adgangen har været anvendt i forhold til bestyrelsen for Træningsskolen for unge (TAMU) og vil fortsat kunne finde anvendelse herpå under hensyn til denne institutions særlige opgaver. Adgangen har endvidere været anvendt i forhold til landbrugsskoler.
En enkelt erhvervsskole er fortsat omfattet af bestemmelsen i erhvervsskolelovens § 30, stk. 3, hvorefter bestyrelsen for handelsskoler, hvis vedtægter er godkendt før 1. juli 1988, kan beslutte, at reglerne i vedtægterne om bestyrelsens sammensætning fortsat skal have virkning. Denne institution vil fortsat kunne bevare den hidtidige bestyrelsessammensætning med hjemmel i det foreslåede stk. 8.
Bestemmelsens anvendelsesområde forventes ikke i øvrigt udvidet.