LBK nr 1043 af 17/09/2024
Transportministeriet
Bekendtgørelse af lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport § 12a
Transportministeren udpeger en identifikationsregistreringsorganisation som nævnt i AFI-forordningens artikel 20, stk. 1, 1. pkt.
Stk. 2. Transportministeren kan fastsætte nærmere regler om udstedelse og forvaltning af identifikationskoder.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport § 12a
RetsinformationAFI-lovens § 2, stk. 1, giver transportministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om gennemførelse eller anvendelse af internationale konventioner og EU-regler om forhold vedrørende infrastruktur til transmission af alternative drivmidler, om ad hoc-opladning og priser for opladning og om brugerinformation om fossile brændstoffer og alternative drivmidler, herunder krav om videregivelse af data om solgte køretøjer og priser på fossile brændstoffer og alternative drivmidler.
Det følger af bekendtgørelse nr. 1037 af 28. maj 2021 om krav til offentligt tilgængelig infrastruktur for fossile brændstoffer og alternative drivmidler m.v., at Færdselsstyrelsen på styrelsens hjemmeside stiller henvisninger til relevante data om geografisk placering af infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og alternative drivmidler i Danmark til rådighed for forbrugere. Bestemmelsen er fastsat i medfør af AFI-lovens § 2, stk. 1, og gennemfører AFI-direktivets artikel 7, stk. 7. På nuværende tidspunkt indsamler Færdselsstyrelsen på frivillig basis data om geografisk placering af infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og alternative drivmidler i Danmark.
Det følger af AFI-direktivets artikel 7, stk. 7, at når de data, der angiver den geografiske beliggenhed af offentligt tilgængelige tankstationer og ladestandere med alternative brændstoffer, som er omfattet af direktivet, foreligger, sikrer medlemsstaterne, at de er tilgængelige på et åbent og ikkediskriminerende grundlag for alle brugere. For så vidt angår ladestandere kan sådanne data, hvis de foreligger, omfatte oplysninger om tilgængelighed i realtid såvel som historiske opladningsoplysninger og opladningsoplysninger i realtid.
Det følger af AFI-lovens § 2, stk. 1, sidste led, at transportministeren kan fastsætte regler om krav om videregivelse af data om solgte køretøjer og priser på fossile brændstoffer og alternative drivmidler. Bestemmelsen indebærer, at der kan fastsættes regler om, at en myndighed hvert kalenderkvartal kan indsamle data om priser for fossile brændstoffer og alternative drivmidler samt hvert kalenderår indsamle data om solgte biler i Danmark til brug for udarbejdelse af prissammenligningsskilte til brug for implementering af dele af AFI-direktivets artikel 4, stk. 10, og artikel 7, stk. 3.
Bestemmelsen er anvendt til at fastsætte regler i bekendtgørelse nr. 1037 af 28. maj 2021 om krav til offentligt tilgængelig infrastruktur for fossile brændstoffer og alternative drivmidler m.v. Det følger bl.a. af denne bekendtgørelse, at ejere af offentligt tilgængelige tankstationer og ladeoperatører for hvert kalenderkvartal er forpligtet til at videregive data om listepriser på fossile brændstoffer og alternative drivmidler til Færdselsstyrelsen. Data skal videregives via en af styrelsens hjemmesider. Videregivelsen skal være i et dataformat godkendt af Færdselsstyrelsen.
Med den foreslåede § 12, stk. 1, bemyndiges transportministeren til at fastsætte regler om, at ejere af tankstationer, som giver ikkediskriminerende adgang for brugere, ejere af offentligt tilgængelige LNG-tankstationer og operatører af offentligt tilgængelige ladepunkter skal offentliggøre og videregive brugerrelevante oplysninger og egenskabsdata om tankstationer, som giver ikkediskriminerende adgang for brugere, offentligt tilgængelige LNG-tankstationer og offentligt tilgængelige ladepunkter, herunder data om priser, geografisk placering, ladeeffekt, stiktyper, adgang til brug af betalingskort, skiltning med ad hoc-pris for opladning og den samlede købspris i display, tilgængelighed samt driftsstatus. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at oplysninger efter 1. pkt. skal offentliggøres og videregives i et bestemt format og kvalitet samt med en bestemt hyppighed.
Bestemmelsen vil kunne anvendes til at forpligte ejere af tankstationer, som giver ikkediskriminerende adgang for brugere, ejere af offentligt tilgængelige LNG-tankstationer og operatører af offentligt tilgængelige ladepunkter til at videregive og offentliggøre brugerrelevante oplysninger om infrastrukturen.
Det er hensigten, at bestemmelsen hovedsageligt skal anvendes til at understøtte implementering af AFI-direktivets artikel 7, stk. 7. Den foreslåede bestemmelse kan endvidere anvendes til at understøtte gennemførelsen af AFI-direktivets øvrige brugerinformationsbestemmelser.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse er imidlertid bredere formuleret end AFI-direktivets artikel 7, stk. 7. AFI-direktivets artikel 7, stk. 7, vedrører således krav om, at medlemsstaterne skal sikre, at data om den geografiske beliggenhed af offentligt tilgængelige tankstationer og ladestandere er tilgængelige på et åbent og ikkediskriminerende grundlag for alle brugere. Efter AFI-direktivets artikel 7, stk. 7, kan data om ladestandere dog også omfatte oplysninger om tilgængelighed i realtid såvel som historiske opladningsoplysninger og opladningsoplysninger i realtid.
Såfremt loven vedtages, vil bemyndigelsen konkret blive brugt til at understøtte Færdselsstyrelsens nuværende implementering af bestemmelsen i AFI-direktivets artikel 7, stk. 7, således, at styrelsen kan sikre, at de oplysninger om bl.a. den geografiske placering af infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og alternative drivmidler, driftsstatus for offentligt tilgængelige ladepunkter og oplysninger om ladeeffekt på offentligt tilgængelige ladepunkter, der stilles til rådighed for brugerne på et åbent og ikkediskriminerende grundlag, er opdaterede og korrekte oplysninger, der stammer direkte fra ejere af tankstationer, som giver ikkediskriminerende adgang for brugere, ejere af offentligt tilgængelige LNG-tankstationer og operatører af offentligt tilgængelige ladepunkter.
Bemyndigelsen kan endvidere f.eks. udnyttes til at fastsætte regler om, at Færdselsstyrelsen evt. i samarbejde med andre myndigheder skal modtage, distribuere og udstille standardiserede data fra den offentligt tilgængelig infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og alternative drivmidler i Danmark. I forlængelse heraf kan det fastsættes, at myndighederne hvert kalenderkvartal skal modtage og distribuere statisk data fra ejere af tankstationer, som giver ikkediskriminerende adgang for brugere, ejere af offentligt tilgængelige LNG-tankstationer og operatører af offentligt tilgængelige ladepunkter om bl.a. geografisk placering, antal ladepunkter, antal stiktyper, stiktyper, kontaktinformationer, strømtype (AC/DC), ladeeffekt (kW) og dynamisk data såsom driftsstatus (i drift/ude af drift), tilgængelighed (i brug/ikke i brug) og ad hoc-priser. Det vil ligeledes kunne fastsættes, at forbrugerrelevante data herefter vil blive udstillet af Færdselsstyrelsen, via en af styrelsens hjemmesider, mens samlede datasæt samtidig vil blive distribueret via andre myndigheders distributionsplatform med henblik på at understøtte en bred anvendelse af data for andre myndigheder og tredjeparter.
Det er hensigten, at data skal indsamles direkte fra ejere af tankstationer, som giver ikkediskriminerende adgang for brugere, ejere af offentligt tilgængelige LNG-tankstationer og operatører af offentligt tilgængelige ladepunkter. Det er endvidere hensigten, at det også muliggøres, at ejere af tankstationer og LNG-tankstationer og ladeoperatører kan indberette statisk data løbende eksempelvis i forbindelse med etablering af nye ladepunkter, såfremt ejerne og operatørerne måtte have interesse i dette.
Der vil endvidere kunne fastsættes regler om, at operatører af ladepunkter skal offentliggøre driftsstatus for ladepunktet på operatørens eller tredjeparts hjemmeside, f.eks. således at det hvert 60. minut skal offentliggøres, om et givent ladepunkt fungerer eller er ude af drift. I forlængelse heraf vil det kunne fastsættes, at operatører af ladepunkter skal oplyse Færdselsstyrelsen om, på hvilken hjemmeside operatøren offentliggør driftsstatus, med henblik på at Færdselsstyrelsen på en af styrelsens hjemmesider kan henvise til den relevante hjemmeside. Det vil også kunne fastsættes, at de relevante data skal indberettes til Færdselsstyrelsen, og at Færdselsstyrelsen offentliggør de relevante data på en af styrelsens online platforme.
Den foreslåede bemyndigelse kan herudover anvendes til at fastsætte krav om videregivelse af data om priser på fossile brændstoffer og alternative drivmidler, med henblik på at en myndighed hvert kalenderkvartal kan indsamle data om priser for fossile brændstoffer og alternative drivmidler til brug for implementering af AFI-direktivets artikel 7, stk. 3. De relevante data om priser på fossile brændstoffer og alternative drivmidler vil kunne indsamles fra ejere af infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og alternative drivmidler samt operatører af ladepunkter. Dette svarer til det, der i dag gælder efter AFI-lovens § 2, stk. 1, sidste led.
Det er hensigten at udnytte bemyndigelsen til at videreføre de regler om indsamling af data til brug for udarbejdelse af prissammenligningsskilte på tankstationer, der i dag gælder efter bekendtgørelse nr. 1037 af 28. maj 2021 om krav til offentligt tilgængelig infrastruktur for fossile brændstoffer og alternative drivmidler m.v. Det er imidlertid ikke hensigten at videreføre de regler, der i dag gælder om opsætning af prissammenligningsskilte på offentligt tilgængelige ladestandere. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 11.
Bestemmelsen finder anvendelse for tankstationer som defineret i lovforslagets § 2, nr. 7, som giver ikkediskriminerende adgang til brugere. Tankstationer vil således kunne omfatte optankningsfaciliteter, hvor ethvert brændstof, med undtagelse af LNG, kan tankes. At tankstationen giver ikkediskriminerende adgang til brugere, skal forstås i overensstemmelse med den tilsvarende formulering i lovforslagets § 2, nr. 9. I modsætning til definitionen af en offentligt tilgængelig tankstation i § 2, nr. 9, vil en tankstation som nævnt i § 12 dog både kunne omfatte tankstationer til fossile brændstoffer og alternative drivmidler. Derudover finder bestemmelsen anvendelse for offentligt tilgængelige LNG-tankstationer som defineret i lovforslagets § 2, nr. 8 og 9, og for offentligt tilgængelige ladepunkter som defineret i lovforslagets § 2, nr. 9.
Bemyndigelsen vil herudover kunne anvendes til at fastsætte krav om, at statisk og dynamisk data skal udveksles i et bestemt standardiseret og digitaliseret format, og at ministeren kan videreudvikle eller ændre standarden, såfremt dette bliver nødvendigt. Ministeren vil endvidere kunne fastsætte regler om, i hvilken kvalitet og med hvilken hyppighed data skal offentliggøres og videregives.
Indberettes data ikke hvert kalenderkvartal, påtænkes det, at den pågældende ejer eller operatør af infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer eller alternative drivmidler evt. efter udstedelse af påbud vil kunne straffes med bøde.
Det foreslås i § 12, stk. 2, at transportministeren kan fastsætte regler om, at videregivelse, distribution og udstilling af data efter stk. 1 kan ske til og af myndigheder under Transportministeriet eller efter forhandling med den relevante minister til og af myndigheder under andre ministerier.
Med bestemmelsen vil der således kunne fastsættes regler om, at Færdselsstyrelsen, andre myndigheder under Transportministeriet eller myndigheder under ministerier efter aftale med transportministeren vil kunne indsamle og modtage brugerrelevante oplysninger om tankstationer, som giver ikkediskriminerende adgang for brugere, offentligt tilgængelige LNG-tankstationer og offentligt tilgængelige ladepunkter, med henblik på at myndighederne kan stille opdaterede og korrekte oplysninger til rådighed for brugerne på et åbent og ikkediskriminerende grundlag. Det forudsættes, at henlæggelse af opgaver til myndigheder under andre ressortområder sker efter forhandling med vedkommende minister.
Det foreslås i § 12, stk. 3, at transportministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at danske bilimportører skal offentliggøre og videregive oplysninger om solgte køretøjer til ministeren.
Den foreslåede bemyndigelse kan anvendes til at fastsætte krav om videregivelse af data om solgte køretøjer, med henblik på at en myndighed hvert kalenderår kan indsamle data om solgte biler i Danmark til brug for implementering af AFI-direktivets artikel 7, stk. 3. De relevante data om solgte biler vil kunne indsamles fra danske bilimportører. Data om solgte biler i Danmark vil dog som udgangspunkt indkøbes for at minimere de økonomiske og administrative omkostninger forbundet med lovforslaget for danske bilimportører. Dette svarer til det, der i dag gælder efter AFI-lovens § 2, stk. 1, sidste led.
Det er hensigten at udnytte bemyndigelserne i § 12, stk. 1 og 3, til at videreføre de regler om indsamling af data til brug for udarbejdelse af prissammenligningsskilte på tankstationer, der i dag gælder efter bekendtgørelse nr. 1037 af 28. maj 2021 om krav til offentligt tilgængelig infrastruktur for fossile brændstoffer og alternative drivmidler m.v.