LBK nr 1923 af 08/10/2021
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Bekendtgørelse af lov om fremme af energibesparelser i bygninger § 11
Ved opførelse af en ny bygning og ved så omfattende ombygninger af en eksisterende bygning, at det må sidestilles med nybyggeri, skal ejeren inden ibrugtagningen lade udarbejde energimærkning for bygningen, jf. §§ 3 og 4. Energimærkningen skal indeholde oplysninger om bygningen i forhold til de energimæssige krav i bygningsreglementet.
Stk. 2. Ejeren skal fremsende energimærkningen for et nybyggeri til den kommunale bygningsmyndighed senest samtidig med færdigmeldingen af byggeriet. Det er en betingelse for ibrugtagning, at der er afleveret en energimærkning for byggeriet til bygningsmyndigheden.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om fremme af energibesparelser i bygninger § 11
RetsinformationBestemmelserne i kapitel 5 om energimærkning ved opførelse af nye bygninger er nye og implementerer bygningsdirektivets artikel 7, stk. 1, vedrørende energiattest ved opførelse af bygninger.
Det fastsættes derfor i stk. 1, at alle nye bygninger skal energimærkes, inden bygningerne tages i brug. Ved energimærkningen af en ny bygning foretager energikonsulenten en gennemgang af bygningen og de tekniske anlæg. I forbindelse hermed skal energikonsulenten bl.a. udføre en samlet energimæssig vurdering af bygningen og de tekniske anlæg samt give oplysninger om bygningen i forhold til de energimæssige krav i bygningsreglementet.
Der skal ligeledes udarbejdes energimærkning inden ibrugtagningen ved så omfattende ombygninger, at dette kan sidestilles med nybyggeri. Sådanne omfattende ombygninger kan være gennemgribende renovering eller byfornyelse af en ejendom eller indretning af en bygning til en ændret anvendelse, f.eks. fra erhverv til boliger. Vurdering af, om en ombygning er omfattet, vil være baseret på bygningsmyndighedens vurdering af, om bygningsreglementets energikrav til nybyggeri i fuldt omfang finder anvendelse ved ombygningen.
Energimærkningen af et nybyggeri skal ifølge stk. 2, afleveres til den kommunale bygningsmyndighed senest samtidig med færdigmeldingen af byggeriet med henblik på at indgå i byggesagsbehandlingen. Energimærkningen for nybyggeri skal dermed medvirke til at sikre, at energikravene i bygningsreglementet bliver overholdt. Det gøres derfor til en betingelse for ibrugtagning, at der er afleveret en energimærkning for byggeriet til den lokale bygningsmyndighed.
Kravene til energimærkning af nye bygninger er derfor koordineret med nye energikrav i bygningsreglementet, som træder i kraft 1. januar 2006. Det vil fremgå af de nye krav i bygningsreglementet, at bygningens ejer skal fremsende kopi af en energimærkning af bygningen sammen med færdigmelding af bygningen, samt at denne energimærkning skal indgå i de kommunale myndigheders behandling af ibrugtagningstilladelse i store bygninger eller som grundlag for ibrugtagning i småhuse. Den kommunale bygningsmyndighed kan derfor anvende registreringerne i energimærkningen som grundlag for at vurdere, om energikravene i bygningsreglementet og betingelserne i byggetilladelsen er opfyldt.
Energikonsulentens gennemgang af en ny bygning vil derfor i høj grad blive en kontrol af, om bygningen opfylder de energimæssige krav i bygningsreglementet og andre standarder for isolering og energieffektivitet i bygninger og i kedel-, varme-, ventilations- og klimaanlæg. Dette gælder for alle typer af byggeri indenfor de bygningsanvendelser, der er omfattet af lovforslagets bestemmelser, herunder for boliger, offentlige bygninger samt bygninger, der anvendes til administration i industrien eller til handels- og servicevirksomhed.
Samtidig skal energimærkning af nye bygninger medvirke til at fremme byggeri, der er bygget bedre end energirammen, dvs. bygningsreglementets minimumskrav til energieffektivitet. Der er derfor i bygningsreglementet indført nye klasser: lavenergiklasse 2, som svarer til 75 pct. af energirammen, og lavenergiklasse 1, som svarer til 50 pct. af energirammen. Energikonsulenten skal gennem sin kontrol af bygningen og tekniske anlæg samt sin beregning af energiforbruget i den nye bygning vurdere, om disse lavenergikrav (reducerede energirammer) er opfyldt.
Energikonsulentens kontrol og ansvar vil dog blive begrænset på grund af tilgængelighed, idet konsulenten ikke umiddelbart kan kontrollere isoleringen af skjulte bygningsdele og anlæg eller deres energieffektivitet.
Energimærkningen af bygningen vil indgå i den vurdering, som den lokale bygningsmyndighed skal foretage af, om der i medfør af byggelov og bygningsreglement er grundlag for at kræve berigtigelse af forhold, der måtte være i strid med bygningsreglementets energimæssige krav.
Bygningsdirektivets artikel 5 indeholder krav om, at mulighederne for at forsyne ejendomme over 1.000 m ² med kraftvarme, fjernvarme, fjernkøling eller varmepumper m.v. skal overvejes, inden byggeriet indledes.
Bemyndigelsen i stk. 3 giver derfor mulighed for at fastsætte særlige krav om, at mulighederne for forsyning fra kraftvarme, fjernvarme, gruppekøling, decentral energiforsyning baseret på vedvarende energi, varmepumper eller andre forsyningssystemer som nævnt i artikel 5 i bygningsdirektivet skal undersøges inden byggeriets start, og at oplysninger herom skal vedlægges ansøgningen om byggetilladelse. Det kan herunder fastsættes, at oplysningerne er en betingelse for meddelelse af byggetilladelse. Denne betingelse skal medvirke til at sikre, at bygningsdirektivets krav opfyldes.
Bestemmelsen er medtaget i denne lov, idet der ikke er hjemmel til at fastsætte sådanne bestemmelser i byggelovgivningen, og fordi det kan være hensigtsmæssigt at have denne bestemmelse i forbindelse med energilovgivningen. Herunder bliver bygningsdirektivets artikel 5 til dels opfyldt gennem varmeplanlægningen, hvor der tages stilling til bygningernes energiforsyning og kan træffes beslutning om eventuel tilslutningspligt til kollektiv energiforsyning.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.