LBK nr 169 af 16/02/2025
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) § 199
Finanstilsynet kan endvidere helt eller delvis inddrage tilladelsen til at drive virksomhed som forsikringsselskab i følgende tilfælde:
- Forsikringsselskabet gør sig skyldig i grove eller gentagne overtrædelser af
a) denne lov, hvidvaskloven, lov om kapitalmarkeder eller regler udstedt i medfør af disse love,
b) forordninger udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/138/EF af 25. november 2009 om adgang til og udøvelse af forsikrings- og genforsikringsvirksomhed,
c) forordninger udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/65/EU af 15. maj 2014 om markeder for finansielle instrumenter eller
d) forordninger udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/849 af 20. maj 2015 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvask af penge og finansiering af terrorisme.
-
Forsikringsselskabet opfylder ikke kravene til at få en tilladelse i medfør af kapitel 3.
-
Virksomhed som forsikringsselskab påbegyndes ikke, senest 12 måneder efter at Finanstilsynet har meddelt virksomheden tilladelse.
-
Der udøves ikke forsikringsvirksomhed i en periode på over 6 måneder.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) § 199
RetsinformationDet følger af den gældende § 224 i lov om finansiel virksomhed, at Finanstilsynet kan inddrage en virksomheds tilladelse som forsikringsselskab, hvis virksomheden gør sig skyldig i grove eller gentagne overtrædelser af en række nærmere angivne regler, hvis virksomheden ikke opfylder kravene til at få en tilladelse, hvis virksomheden ikke påbegyndes senest 12 måneder efter, at tilladelse er meddelt, eller hvis der ikke udøves forsikringsvirksomhed i en periode på over 6 måneder.
Den foreslåede § 199 viderefører dele af den gældende § 224 i lov om finansiel virksomhed. Bestemmelsen foreslås videreført med enkelte redaktionelle ændringer og en præcisering af, at der i forhold til forsikringsselskaber i særlige tilfælde kan ske en delvis inddragelse af tilladelsen, hvilket f.eks. kan være aktuelt i forhold til virksomheder, der har tilladelse til både at drive livsforsikringsvirksomhed og skadesforsikringsvirksomhed omfattet af klasse 1 og 2. Derudover indebærer bestemmelsen en materiel ændring, idet det foreslås, at Finanstilsynet også vil kunne inddrage et forsikringsselskabs tilladelse, hvis det gør sig skyldig i grove eller gentagne overtrædelser af forordninger, som er udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/849 af 20. maj 2015 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvask af penge og finansiering af terrorisme.
Den foreslåede bestemmelse gennemfører dele af artikel 144 i Solvens II-direktivet.
Det foreslås i stk. 1, at Finanstilsynet kan inddrage et selskabs tilladelse til at drive virksomhed som forsikringsselskab, hvis en af de omstændigheder, der følger af de foreslåede nr. 1-4 indtræder.
Finanstilsynet kan efter den foreslåede bestemmelse inddrage hele tilladelsen eller inddrage tilladelsen for visse forsikringsklasser, samtidig med at selskabet bevarer tilladelsen til andre forsikringsklasser. I forhold til virksomheder, der har tilladelse til både at drive livsforsikringsvirksomhed og skadesforsikringsvirksomhed samtidig, jf. lovforslagets § 27, stk. 2, vil Finanstilsynet udover at inddrage den samlede tilladelse kunne inddrage tilladelsen for skadesforsikringsvirksomheden særskilt.
Det foreslås i stk. 1, nr. 1, at Finanstilsynet kan inddrage tilladelsen til at drive virksomhed som forsikringsselskab, hvis virksomheden gør sig skyldig i grove eller gentagne overtrædelser af følgende regelsæt.
Det foreslås i stk. 1, nr. 1, litra a, at opliste denne lov, hvidvaskloven, lov om kapitalmarkeder, regler udstedt i medfør af disse love.
Det foreslås i stk. 1, nr. 1, litra b, at opliste forordninger udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/138/EF af 25. november 2009 om adgang til og udøvelse af forsikrings- og genforsikringsvirksomhed.
Det foreslås i stk. 1, nr. 1, litra c, at opliste forordninger udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/65/EU af 15. maj 2014 om markeder for finansielle instrumenter.
Det foreslås i stk. 1, nr. 1, litra d, at opliste forordninger udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/849 af 20. maj 2015 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvask af penge og finansiering af terrorisme.
Bestemmelsen vil eksempelvis kunne finde anvendelse i tilfælde, hvor et forsikringsselskab systematisk tegner forsikringer indenfor forsikringsklasser, som selskabet ikke har tilladelse til i henhold til loven, og som selskabet ikke ville kunne opnå tilladelse til. Bestemmelsen vil endvidere eksempelvis kunne finde anvendelse i tilfælde, hvor et forsikringsselskab har en uforsvarlig formueforvaltning og har anbragt selskabets midler på en måde, der indebærer en fare for de forsikredes interesser.
Ydermere vil bestemmelsen eksempelvis kunne finde anvendelse i tilfælde, hvor et forsikringsselskab, der har tilladelse til at udøve livsforsikringsvirksomhed, systematisk har undladt at identificere og kontrollere kunder i overensstemmelse med hvidvasklovens bestemmelser om kundekendskabsprocedurer. Tilsvarende vil bestemmelsen eksempelvis kunne finde anvendelse i tilfælde, hvor et forsikringsselskab, der har omsættelige værdipapirer optaget til handel på et reguleret marked, systematisk har undladt at offentliggøre intern viden om selskabet eller et finansielt instrument i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 596/2014 af 16. april 2014 om markedsmisbrug (forordningen om markedsmisbrug).
Det foreslås derudover, at også forordninger udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/138/EF af 25. november 2009 om adgang til og udøvelse af forsikrings- og genforsikringsvirksomhed (Solvens II), Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/65/EU af 15. maj 2014 om markeder for finansielle instrumenter og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/849 af 20. maj 2015 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvask af penge og finansiering af terrorisme omfattes af bestemmelsen. Direktiverne indeholder således en række bemyndigelser, hvorefter Kommissionen kan udstede delegerede retsakter, reguleringsmæssige tekniske standarder og gennemførelsesmæssige tekniske standarder. Disse retsakter og tekniske standarder udstedes som forordninger, der vil være direkte gældende i dansk lovgivning.
Inddragelse af en virksomheds tilladelse som forsikringsselskab er en indgribende foranstaltning, idet virksomheden ved en inddragelse af sin tilladelse mister muligheden for at udøve de aktiviteter, der kræves tilladelse til. Det vil som regel betyde, at virksomheden helt må ophøre med at eksistere.
Det fremgår af bestemmelsen, at der skal være tale om grove eller gentagne overtrædelser. Inddragelse af tilladelse vil typisk først være aktuel efter, at der har været givet en frist til berigtigelse af forholdet, og dette ikke er sket.
Det forudsættes som udgangspunkt, at en mindre indgribende reaktion er anvendt over for forsikringsselskabet, før tilladelsen inddrages, eller at forholdene i forsikringsselskabet indebærer, at forsikringsselskabet ikke har mulighed for at rette op på overtrædelserne indenfor en tilpas kort tidshorisont. Kan forholdene i forsikringsselskabet rettes op ved en mindre indgribende reaktion end at trække virksomhedens tilladelse som forsikringsselskab, skal den mindre indgribende reaktion vælges. En mindre indgribende reaktion kan bl.a. være, at Finanstilsynet giver påbud om, at forsikringsselskabet retter op på de kritisable forhold i forsikringsselskabet, at forholdet anmeldes til politiet, eller at Finanstilsynet giver påbud om afsættelse af direktør eller påbud om nedlæggelse af bestyrelseshverv. Hvor det er muligt, vil det endvidere skulle overvejes, om det er tilstrækkeligt at inddrage en del af tilladelsen.
En afgørelse om inddragelse af et forsikringsselskabs tilladelse træffes af Finanstilsynets bestyrelse i medfør af § 345, stk. 7, nr. 4, i lov om finansiel virksomhed og kan påklages til Erhvervsankenævnet, jf. § 372, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed.
Det foreslås i stk. 1, nr. 2, at Finanstilsynet kan inddrage tilladelsen til at drive virksomhed som forsikringsselskab, hvis virksomheden ikke opfylder kravene til at få tilladelse i medfør af lovens kapitel 3.
Bestemmelsen vil eksempelvis kunne finde anvendelse i tilfælde, hvor et forsikringsselskab ikke har efterkommet et påbud fra Finanstilsynet om at afsætte en direktør, en ansat, der er identificeret som nøgleperson i medfør af loven, eller et medlem af bestyrelsen, der ikke længere opfylder lovens krav om egnethed og hæderlighed.
Endvidere vil bestemmelsen eksempelvis kunne finde anvendelse i tilfælde, hvor et forsikringsselskab ikke har været i stand til at sikre effektive former for virksomhedsstyring, herunder effektive processer for identifikation, overvågning, kontrol og rapportering af væsentlige risici, som selskabet er eller kan blive udsat for. Det kan eksempelvis være tilfældet, hvor et forsikringsselskab har outsourcet en eller flere kritiske eller vigtige funktioner eller aktiviteter, og selskabet ikke er i stand til at etablere en effektiv overvågning af de funktioner eller aktiviteter, som selskabet har outsourcet.
I forhold til forsikringsselskaber, der har tilladelse til at drive livsforsikring og skadesforsikring samtidig, kan der ske inddragelse af virksomhedens tilladelse i forhold til skadesforsikringsdelen, hvis virksomheden ikke formår at leve op til de krav, der gælder herfor, herunder ikke har sikret tilstrækkelig adskillelse og særskilt forvaltning, og de livs- og skadesforsikredes respektive interesser er tilsidesat.
Det foreslås i stk. 1, nr. 3, at Finanstilsynet kan inddrage tilladelsen til at drive virksomhed som forsikringsselskab, hvis virksomheden som forsikringsselskab ikke er påbegyndt senest 12 måneder efter, at Finanstilsynet har meddelt virksomheden tilladelse.
Det foreslås i stk. 1, nr. 4, at Finanstilsynet kan inddrage tilladelsen til at drive virksomhed som forsikringsselskab, hvis der ikke udøves forsikringsvirksomhed i en periode på over 6 måneder.
Inddragelse af tilladelse kan blive aktuel, når blot én af de ovenfor nævnte situationer indtræder. En afgørelse om inddragelse af tilladelse vil være af indgribende karakter for virksomheden, forsikringstagerne og investorer, og inddragelsen af tilladelsen bliver derfor typisk kun aktuel efter, at der har været givet frist til afhjælpning eller påbegyndelse af virksomhed, og dette ikke er sket.
Det foreslås i stk. 2, at Finanstilsynet kan inddrage et gruppe 1-forsikringsselskabs tilladelse, hvis selskabet ikke har gennemført foranstaltningerne i planen for genoprettelse, jf. den foreslåede § 223, stk. 1, til opfyldelse af solvenskapitalkravet indenfor fristerne i den foreslåede § 223, stk. 2 eller 3. Finanstilsynet skal inddrage et gruppe 1-forsikringsselskabs tilladelse, hvis selskabet ikke har gennemført foranstaltningerne i finansieringsplanen, jf. § 224, stk. 1, til opfyldelse af minimumskapitalkravet indenfor fristerne i § 224, stk. 2.
Derudover indebærer bestemmelsen, at Finanstilsynet skal inddrage et gruppe 1-forsikringsselskabs tilladelse, hvis selskabet ikke har gennemført de foranstaltninger til opfyldelse af minimumskapitalkravet, som er angivet i finansieringsplanen, indenfor de frister, som fremgår af den foreslåede § 224, stk. 2.
Til forskel fra solvenskapitalkravet betragtes minimumskapitalkravet som et såkaldt hårdt kapitalkrav, og manglende opfyldelse heraf indebærer, at Finanstilsynet skal inddrage selskabets tilladelse, jf. denne bestemmelses stk. 3, mens Finanstilsynet ved selskabets manglende opfyldelse af solvenskapitalkravet ikke er pålagt at inddrage tilladelsen, men får mulighed herfor.
Det foreslås i stk. 3, at Finanstilsynet skal inddrage et gruppe 2-forsikringsselskabs tilladelse, hvis selskabet ikke har gennemført de foranstaltninger til opfyldelse af minimumsbasiskapitalen, som er angivet i selskabets plan for genoprettelse indenfor de frister, som Finanstilsynet har fastsat i medfør af den foreslåede § 225.
Minimumsbasiskapitalen er udtryk for, hvad basiskapitalen som minimum skal udgøre, for at forsikringstagernes interesser ikke udsættes for unødig risiko. Kravet til minimumsbasiskapitalens størrelse betragtes som et hårdt kapitalkrav, og manglende opfyldelse heraf indebærer, at Finanstilsynet skal inddrage selskabets tilladelse.
Det foreslås i stk. 4, at virksomheder, der har tilladelse til i samme selskab at drive både livsforsikringsvirksomhed og skadesforsikringsvirksomhed, jf. § 19, stk. 2, kan få inddraget deres tilladelse for henholdsvis livsforsikringsvirksomheden og skadesforsikringsvirksomheden særskilt.
For forsikringsselskaber, der har tilladelse til både at drive livsforsikringsvirksomhed og skadesforsikringsvirksomhed omfattet af klasse 1 og 2, jf. bilag 1, kan der i særlige tilfælde ske en delvis inddragelse af tilladelsen.
Finanstilsynet kan i forhold til virksomheder, der har tilladelse til både at drive livsforsikringsvirksomhed og skadesforsikringsvirksomhed samtidig, ud over at inddrage den samlede tilladelse, tillige inddrage tilladelsen for skadesforsikringsvirksomheden særskilt.
Dette vil bl.a. være relevant, hvis virksomheden ikke formår at leve op til de krav, der gælder herfor, herunder ikke har sikret tilstrækkelig adskillelse og særskilt forvaltning, og de livs- og skadesforsikredes respektive interesser er tilsidesat. De relevante krav fremgår bl.a. af bekendtgørelse nr. 2003 af 1. november 2021 om livsforsikringsselskabers syge- og ulykkesforsikringsvirksomhed.
Ved inddragelse af en tilladelse skal almindelige principper om proportionalitet iagttages. Derudover skal en mindre indgribende foranstaltning vurderes at være utilstrækkelig. Det forudsættes som udgangspunkt, at en mindre indgribende reaktion er anvendt over for forsikringsselskabet, før tilladelsen inddrages, eller at forholdene i forsikringsselskabet indebærer, at forsikringsselskabet ikke har mulighed for at rette op på overtrædelserne indenfor en tilpas kort tidshorisont. Kan forholdene i forsikringsselskabet rettes op ved en mindre indgribende reaktion end at trække virksomhedens tilladelse som forsikringsselskab, skal den mindre reaktion vælges. En mildere reaktion kan bl.a. være, at Finanstilsynet giver påbud om, at forsikringsselskabet retter op på de kritisable forhold i forsikringsselskabet.