LBK nr 169 af 16/02/2025
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) § 132
Et forsikringsselskab og en forsikringsholdingvirksomhed skal have effektive former for virksomhedsstyring, herunder
-
en klar organisatorisk struktur med en veldefineret, gennemskuelig og konsekvent ansvarsfordeling,
-
en god administrativ og regnskabsmæssig praksis,
-
skriftlige forretningsgange for alle de væsentlige aktivitetsområder,
-
effektive procedurer til at identificere, forvalte, overvåge og rapportere om de risici, som virksomheden er eller kan blive udsat for,
-
de ressourcer, der er nødvendige for den rette gennemførelse af dens virksomhed, og hensigtsmæssig anvendelse af disse,
-
procedurer med henblik på adskillelse af funktioner i forbindelse med håndtering og forebyggelse af interessekonflikter,
-
fyldestgørende interne kontrolprocedurer og
-
betryggende kontrol- og sikringsforanstaltninger på it-området.
Stk. 2. Finanstilsynet kan fastsætte nærmere regler om de foranstaltninger, som et forsikringsselskab og en forsikringsholdingvirksomhed skal træffe for at have effektive former for virksomhedsstyring, jf. stk. 1.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) § 132
RetsinformationDen gældende § 71 i lov om finansiel virksomhed fastsætter de overordnede krav til indretningen af et forsikringsselskab og en forsikringsholdingvirksomhed.
Den foreslåede § 132 viderefører den gældende § 71 i lov om finansiel virksomhed med redaktionelle ændringer. Den foreslåede bestemmelse medfører ikke materielle ændringer.
Bestemmelsen indeholder de overordnede krav til selve indretningen af et forsikringsselskab og en forsikringsholdingvirksomhed. Bestemmelsen blev oprindelig foreslået i rapporten om Finanstilsynets kontrol med de danske pengeinstitutter afgivet i august 1995 af det af erhvervsministeren i februar 1995 nedsatte ekspertpanel til undersøgelse og vurdering af Finanstilsynets tilsynsmetoder ved overvågning og gennemgang af danske pengeinstitutter (Koktvedgaard-rapporten).
Det foreslås i stk. 1, at et forsikringsselskab og en forsikringsholdingvirksomhed skal have effektive former for virksomhedsstyring, herunder kravene i nr. 1-8.
De omhandlede former, procedurer og mekanismer skal omfatte hele virksomheden og være proportionale med arten, omfanget og kompleksitetsgraden af virksomhedens aktiviteter. For forsikringsholdingvirksomheder vil intensiteten af kravene skulle afspejle aktiviteten i holdingvirksomheden. Hvis forsikringsholdingvirksomhedens eneste eller primære aktivitet er at besidde kapitalandele i et forsikringsselskab, vil kravene til holdingvirksomhedens indretning være tilsvarende mere simple.
Kravet om effektive former for virksomhedsstyring har den betydning, at de øvrige numre i bestemmelsen skal være opfyldt, for at virksomheden kan have en effektiv form for virksomhedsstyring. Kravet om effektive former for virksomhedsstyring udgør således det overordnede krav i bestemmelsen, mens de efterfølgende krav i nr. 1-8 udgør de enkelte krav til, hvad der indgår i opfyldelsen af kravet.
Det foreslås i nr. 1, at et forsikringsselskab som en del af sine effektive former for virksomhedsstyring skal have en klar organisatorisk struktur med en veldefineret, gennemskuelig og konsekvent ansvarsfordeling.
Virksomheden skal dermed sikre sig, at organisationens opbygning indrettes således, at der er klart definerede ansvars- og arbejdsområder, således at udførelse af opgaver adskilles fra kontrollen af samme.
Det foreslås i nr. 2, at et forsikringsselskab som en del af sine effektive former for virksomhedsstyring skal have en god administrativ og regnskabsmæssig praksis.
Det foreslås i nr. 3, at et forsikringsselskab som en del af sine effektive former for virksomhedsstyring skal have skriftlige forretningsgange for alle de væsentlige aktivitetsområder.
Nr. 3 giver Finanstilsynet en udtrykkelig hjemmel til at kræve, at forsikringsselskaber og forsikringsholdingvirksomheder skal have skriftlige forretningsgange for alle de væsentlige aktivitetsområder. Det vil afhænge af den enkelte virksomhed, hvilke aktivitetsområder der er væsentlige for virksomheden. Forretningsgangene skal dog altid omhandle de områder, som er beskrevet i bestyrelsens instruks til direktionen, jf. lovforslagets § 95, stk. 2.
Skriftlige forretningsgange kan medvirke til at sikre, at de af ledelsen vedtagne retningslinjer kommer til medarbejdernes kundskab og bidrager til at give medarbejderne et godt beslutningsgrundlag. Endelig bidrager skriftlige forretningsgange til at ensrette sagsbehandlingen i den enkelte virksomhed.
Kravet om skriftlighed indebærer, at det ikke er tilstrækkeligt, at virksomheden har en fast indarbejdet praksis, som der ikke er tvivl om bliver efterlevet, hvis denne ikke foreligger på skrift.
Det foreslås i nr. 4, at et forsikringsselskab som en del af sine effektive former for virksomhedsstyring skal have effektive procedurer til at identificere, forvalte, overvåge og rapportere om de risici, virksomheden er eller kan blive udsat for.
Det foreslås i nr. 5, at et forsikringsselskab som en del af sine effektive former for virksomhedsstyring skal have de ressourcer, der er nødvendige for at gennemføre de tjenesteydelser, som selskabet tilbyder. Selskabet skal ligeledes anvende ressourcerne hensigtsmæssigt.
Ved »anvende disse hensigtsmæssigt« forstås, at virksomhederne skal anvende deres ressourcer til gavn for kunderne. Virksomhederne kan således ikke tilbyde tjenesteydelser, som de ikke har mandskab og forretningsgange til at gennemføre på en for kunderne tilfredsstillende måde.
Det foreslås i nr. 6, at et forsikringsselskab som en del af sine effektive former for virksomhedsstyring skal have procedurer med henblik på adskillelse af funktioner i forbindelse med håndtering og forebyggelse af interessekonflikter.
Det foreslås i nr. 7, at et forsikringsselskab som en del af sine effektive former for virksomhedsstyring skal have fyldestgørende interne kontrolprocedurer.
Det foreslås i nr. 8, at et forsikringsselskab som en del af sine effektive former for virksomhedsstyring skal have betryggende kontrol- og sikringsforanstaltninger på it-området.
Kravet er nærmere præciseret i bekendtgørelse nr. 1723 af 16. december 2015 om ledelse og styring af forsikringsselskaber m.v. udstedt i medfør af stk. 2.
Formålet med bestemmelsen er at understøtte bestyrelsens arbejde med at sikre, at bestyrelsens medlemmer samlet set har en tilstrækkelig kollektiv viden, faglig kompetence og erfaring til at kunne forstå virksomhedens aktiviteter, herunder de største risici, jf. lovforslagets § 96, stk. 4, samt at direktionen har den fornødne viden og erfaring til at varetage sit hverv med den daglige ledelse. Hvis bestyrelsen finder, at ændringer i virksomhedens forretningsmodel eller risikoprofil giver anledning til at supplere bestyrelsens samlede kompetencer eller direktionens kompetencer, skal virksomheden sikre, at der afsættes de fornødne ressourcer hertil. Og hvis bestyrelsen i øvrigt finder, at den har brug for at supplere de tilstedeværende kompetencer i bestyrelsen og/eller direktionen, og at dette ville kunne opnås ved efteruddannelseskurser, skal virksomheden sikre, at der afsættes de fornødne ressourcer hertil.
Sikring af tilstrækkelige personalemæssige ressourcer kan bl.a. være relevant i situationer, hvor nye medlemmer af bestyrelsen og direktionen tiltræder og gennemgår introduktionsforløb eller andre interne kurser.
Ved Finanstilsynes generelle tilsyn vil Finanstilsynet i forbindelse med vurderingen af, om en virksomhed lever op til kravene, tage hensyn til, hvilken type af virksomhed vurderingen vedrører. Finanstilsynet kan i forbindelse med en sådan vurdering inddrage eventuelle retningslinjer på området fra EIOPA og ICP, i det omfang sådanne retningslinjer foreligger, og i det omfang inddragelse af retningslinjerne er relevant.
Det foreslås i stk. 2, at Finanstilsynet kan fastsætte nærmere regler om de foranstaltninger, som et forsikringsselskab og en forsikringsholdingvirksomhed skal træffe for at have effektive former for virksomhedsstyring, jf. stk. 1.
Hjemlen i den gældende § 71 i lov om finansiel virksomhed er udnyttet ved udstedelse af bekendtgørelse om ledelse og styring af forsikringsselskaber m.v., jf. bekendtgørelse nr. 1723 af 16. december 2015. Bekendtgørelsen indeholder en række nærmere krav til indretningen af et forsikringsselskab og en forsikringsholdingvirksomhed. Udgangspunktet er, at de virksomheder, der er omfattet af bekendtgørelsen, skal leve op til alle kravene i bekendtgørelsen, men at det afhænger af den enkelte virksomheds forhold, hvilke foranstaltninger der på grundlag af et proportionalitetsprincip skal til, for at kravet i bekendtgørelsen kan anses for opfyldt. Det er virksomhedens bestyrelse og direktion, der beslutter, hvilke foranstaltninger der er tilstrækkelige til, at virksomheden drives på betryggende vis, og at bestemmelserne overholdes. Virksomhedens ledelse skal ved vurderingen af, hvilke foranstaltninger der er nødvendige, tage udgangspunkt i virksomhedens forretningsmodel, herunder virksomhedens størrelse, kompleksiteten af virksomhedens aktiviteter og strukturen af den koncern, som virksomheden er en del af. Bekendtgørelsen forventes videreført.
Fokus for kravene til forsikringsholdingvirksomheder er på styring af risici forbundet med den enkelte virksomheds aktivitet. Da forsikringsholdingvirksomheder ikke nødvendigvis har aktiviteter, der kan begrunde en så detaljeret regulering, som er gældende for forsikringsselskaber, finder bekendtgørelsens bestemmelser for gruppe 1-forsikringsselskaber tilsvarende anvendelse for forsikringsholdingvirksomheder, med de tilpasninger koncernforholdet nødvendiggør.
Det følger af lovforslagets § 312, stk. 1, at overtrædelse af § 132, stk. 1, kan straffes med bøde. Ansvarssubjektet for overtrædelse af stk. 1 er det pågældende forsikringsselskab. Den strafbare handling består i ikke at efterkomme et af de i stk. 1 nævnte krav og dermed sikre, at virksomheden har de nødvendige effektive former for virksomhedsstyring. Et eksempel herpå er, hvis forsikringsselskabet ikke har en klar organisatorisk struktur med en veldefineret, gennemskuelig og konsekvent ansvarsfordeling.