LBK nr 789 af 24/06/2024
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Bekendtgørelse af lov om forpligtende kommunale samarbejder § 8
En kommunalbestyrelse, der for et af de i § 1, stk. 2, nr. 1-5, nævnte opgaveområder er bemyndiget i medfør af § 2, stk. 1, overtager den 1. januar 2007 de ansatte, der udelukkende eller helt overvejende er beskæftiget med udøvelsen af opgaver på det pågældende opgaveområde.
Stk. 2. Hver delegerende kommunalbestyrelse henholdsvis hvert sammenlægningsudvalg for en delegerende kommune, der oprettes den 1. januar 2007, og den bemyndigede kommunalbestyrelse henholdsvis sammenlægningsudvalget for en bemyndiget kommune, der oprettes den 1. januar 2007, skal på grundlag af et aftaleudkast udarbejdet af den delegerende kommunalbestyrelse henholdsvis sammenlægningsudvalget for en sådan kommune forhandle med henblik på snarest muligt og inden den 15. juli 2006 at indgå en aftale om, hvilke ansatte der skal overføres efter stk. 1. Er sådan aftale ikke indgået inden den 15. juli 2006, eller erklærer den delegerende eller den bemyndigede kommunalbestyrelse henholdsvis sammenlægningsudvalget for en af disse kommuner forhandlingerne afsluttet uden resultat, træffer vedkommende delingsråd, jf. kapitel 4 i lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen, inden den 15. august 2006 beslutning om, hvilke ansatte der skal overføres efter stk. 1. Aftaleudkast og aftale henholdsvis delingsrådsbeslutning efter 1. og 2. pkt. skal tillige omfatte fordelingen af pensionsforpligtelsen vedrørende tjenestemænd og andre ansatte omfattet af § 10, stk. 2.
Stk. 3. § 8, stk. 3, § 9, stk. 2, § 10, stk. 3, § 13, stk. 4 og 5, §§ 14, 15 og 16 samt kapitel 4 i lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen finder tilsvarende anvendelse for fordelingen efter stk. 2 af ansatte og af pensionsforpligtelsen vedrørende tjenestemænd og andre ansatte omfattet af § 10, stk. 2. Regler fastsat i medfør af kapitel 4 i lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen finder tilsvarende anvendelse for fordelingen efter stk. 2 af ansatte og af pensionsforpligtelsen vedrørende tjenestemænd og andre ansatte omfattet af § 10, stk. 2, medmindre indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter andet.
Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren kan efter forhandling med finansministeren fastsætte nærmere regler for fordelingen efter stk. 1 og 2 af de ansatte og af pensionsforpligtelsen vedrørende tjenestemænd og andre ansatte omfattet af § 10, stk. 2.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om forpligtende kommunale samarbejder § 8
RetsinformationTil stk. 1
Bestemmelsen fastsætter, at de ansatte, der udelukkende eller helt overvejende er beskæftiget med opgaver, der delegeres som led i et forpligtende kommunalt samarbejde, overføres til den bemyndigede kommune den 1. januar 2007.
Bestemmelsen omfatter ansatte i de delegerende kommuner samt amtskommunalt ansatte, der indtil 1. januar 2007 udelukkende eller helt overvejende er beskæftiget med opgaver, der som led i kommunalreformen overføres til kommunerne, og som er omfattet af de forpligtende kommunale samarbejder, jf. § 2, stk. 1.
I forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen fastsættes bl.a. regler om overførsel af ansatte til myndigheder, hvortil en opgave overføres i henhold til kommunalreformen. Det følger af disse regler, at amtskommunalt ansatte, der udelukkende eller helt overvejende er beskæftiget med varetagelsen af en opgave, der overføres til en kommune, overføres til ansættelse under den pågældende kommune. Der henvises herved nærmere til det nævnte lovforslag.
Overførsel af amtskommunalt ansatte efter disse regler sker til den kommune, der bliver ansvarlig for opgaven. I det omfang, der er tale om opgaver omfattet af de forpligtende kommunale samarbejder, vil sådan overførsel således efter disse regler kunne ske til en delegerende kommune i et forpligtende kommunalt samarbejde.
Stk. 1 indebærer, at der kan blive tale om, at amtskommunalt ansatte, som indtil den 1. januar 2007 udelukkende eller helt overvejende er beskæftiget med udøvelsen af opgaver, som delegeres inden for et forpligtende kommunalt samarbejde, den 1. januar 2007 overføres til den bemyndigede kommune.
Delegation inden for et forpligtende samarbejde omfatter alene udøvelsen af de kommunale opgaver efter den i § 1, stk. 2, nævnte lovgivning. Det er derfor kun ansatte, som udelukkende eller helt overvejende er beskæftiget med udøvelsen af opgaverne, der efter stk. 1 overføres til den bemyndigede kommune. De delegerende kommuner skal have ansvaret for opgavevaretagelsen på de opgaveområder, der er omfattet af § 1, stk. 2. Derfor omfatter overførslen efter stk. 1 ikke ansatte, som er beskæftiget med de opgaver, der er knyttet til den delegerende kommunes varetagelse af ansvaret for opgaven, herunder med udarbejdelse af overordnede retningslinier for og tilsyn med udøvelsen af opgaverne, medmindre de helt overvejende er beskæftiget med udøvelsen af opgaver efter den i § 1, stk. 2, nævnte lovgivning.
Stk. 1 indebærer, at den bemyndigede kommunalbestyrelse fra 1. januar 2007 er ansættelsesmyndighed for de pågældende ansatte, men regulerer ikke de ansattes rettigheder og pligter i forbindelse med overførslen til en anden ansættelsesmyndighed. Disse forhold er reguleret i §§ 9 og 10.
Om baggrunden for bestemmelsen henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 4.1.
Til stk. 2
Bestemmelsens 1. pkt. fastsætter, at hver delegerende kommunalbestyrelse og den bemyndigede kommunalbestyrelse på grundlag af et aftaleudkast udarbejdet af den delegerende kommunalbestyrelse skal forhandle med henblik på snarest muligt og inden den 15. juli 2006 at indgå en aftale om, hvilke ansatte der skal overføres efter stk. 1. I tilfælde, hvor den delegerende kommune består af flere hidtidige kommuner, der den 1. januar 2007 sammenlægges som led i revisionen af den kommunale inddeling, jf. forslag til lov om revision af den kommunale inddeling, følger det af bestemmelsen, at det er sammenlægningsudvalget i den delegerende kommune, der skal udarbejde aftaleudkast og forhandle. Tilsvarende følger det af bestemmelsen, at i tilfælde, hvor den bemyndigede kommune består af flere hidtidige kommuner, der den 1. januar 2007 sammenlægges som led i revisionen af den kommunale inddeling, er det sammenlægningsudvalget i den bemyndigede kommune, der skal forhandle. Vedrørende sammenlægningsudvalgene og deres opgaver henvises til forslaget til lov om revision af den kommunale inddeling.
Det følger af bestemmelsen, at udkast til aftale skal udarbejdes af den delegerende kommunalbestyrelse henholdsvis sammenlægningsudvalget i den delegerende kommune, som forelægger det for den bemyndigede kommunalbestyrelse henholdsvis sammenlægningsudvalget i den bemyndigede kommune med henblik på forhandling. Bestemmelsen indebærer endvidere, at den delegerende og den bemyndigede kommunalbestyrelse henholdsvis sammenlægningsudvalgene for disse kommuner skal lade sig repræsentere i forhandlingerne og meddele, i hvilket omfang aftaleudkastet og fremsatte forslag til ændringer heri kan accepteres.
Det er i 1. pkt. fastsat, at aftalen skal indgås snarest muligt. Det forudsættes herved, at den delegerende kommunalbestyrelse henholdsvis sammenlægningsudvalget for en sådan kommune så hurtigt som muligt udarbejder et udkast til aftale, og at begge kommunalbestyrelser henholdsvis sammenlægningsudvalg fører reelle forhandlinger og bestræber sig på så hurtigt som muligt at nå til enighed om, hvilke ansatte der skal overføres.
Som anført i bemærkningerne til stk. 1, kan der blive tale om, at amtskommunalt ansatte, som indtil den 1. januar 2007 udelukkende eller helt overvejende er beskæftiget med udøvelsen af opgaver, som delegeres inden for et forpligtende kommunalt samarbejde, den 1. januar 2007 skal overføres til den bemyndigede kommune.
Forslaget til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen indeholder en procedure, der bl.a. vedrører indgåelse af aftale eller beslutning ved vedkommende delingsråd om overførsel af ansatte til myndigheder, hvortil en opgave overføres i henhold til kommunalreformen. Dette omfatter overførsel af amtskommunalt ansatte, der udelukkende eller helt overvejende er beskæftiget med varetagelsen af en opgave, der overføres til en kommune, til den pågældende kommune. Det følger af disse regler, at det inden den 15. juni 2006 skal være aftalt eller besluttet, hvilke ansatte der skal overføres.
Indgåelse af aftale om overførsel af sådanne amtskommunalt ansatte til den bemyndigede kommune som led i et forpligtende kommunalt samarbejde, jf. stk. 1, forudsætter, at der efter forslaget til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen er indgået aftale eller truffet beslutning om overførsel af de omhandlede amtskommunalt ansatte til den delegerende kommune.
Derfor fastsættes i bestemmelsens 1. pkt., at den delegerende og den bemyndigede kommunalbestyrelse henholdsvis sammenlægningsudvalgene for disse kommuner skal forhandle med henblik på at indgå en aftale om overførsel af ansatte efter stk. 1 snarest muligt og inden den 15. juli 2006. Det forudsættes således, at parterne påbegynder og gennemfører forhandlingerne så hurtigt, som det af hensyn til en eventuel procedure vedrørende overførsel af amtskommunalt ansatte til den delegerende kommune er muligt.
Det fastsættes i 2. pkt., at i tilfælde, hvor det ikke har været muligt at indgå aftale mellem den delegerende og den bemyndigede kommunalbestyrelse henholdsvis sammenlægningsudvalgene for disse kommuner inden den 15. juli 2006, træffer vedkommende delingsråd inden den 15. august 2006 beslutning om, hvilke ansatte der skal overføres efter stk. 1. Det samme gælder efter bestemmelsen i tilfælde, hvor den delegerende eller den bemyndigede kommunalbestyrelse henholdsvis sammenlægningsudvalget for en af disse kommuner forud for den 15. juli 2006 måtte erklære forhandlingerne afsluttet uden resultat.
Delingsrådene er nedsat og virker efter reglerne i kapitel 4 i lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen.
I bestemmelsens 3. pkt. fastsættes, at aftaleudkast og aftale henholdsvis delingsrådsbeslutning efter 1. og 2. pkt. skal omfatte fordelingen af pensionsforpligtelsen vedrørende tjenestemænd og andre ansatte omfattet af lovforslagets § 10, stk. 2.
I § 10, stk. 2, fastsættes, at tjenestemænd, der som følge af en bemyndigelse inden for et forpligtende samarbejde overføres til en bemyndiget kommune, ved pensionering fra denne ansættelse får udbetalt den samlede tjenestemandspension af den nye ansættelsesmyndighed. Det samme gælder efter den nævnte bestemmelse andre ansatte, der inden for et forpligtende samarbejde overføres til en bemyndiget kommune, og som har en pensionsordning, der i det væsentlige giver samme rettigheder som tjenestemandspensionsordninger.
Der er således behov for, at der i forbindelse med overførsel af tjenestemænd og andre ansatte omfattet af § 10, stk. 2, sker en fordeling af pensionsforpligtelsen mellem den delegerende kommune, hvorfra de pågældende overføres, og den bemyndigede kommune. Dette sikres ved bestemmelsen i 3. pkt., hvorefter dette forhold skal være omfattet af det aftaleudkast, som den delegerende kommunalbestyrelse henholdsvis sammenlægningsudvalget skal udarbejde vedrørende fordelingen af ansatte, og den aftale eller den delingsrådsbeslutning, som fastlægger den endelige fordeling af de ansatte.
Efter 3. pkt. skal aftaleudkast og aftale henholdsvis delingsrådsbeslutning omfatte pensionsforpligtelsen vedrørende alle tjenestemænd og andre ansatte omfattet af § 10, stk. 2. Bestemmelsen gælder således ikke kun pensionsforpligtelsen vedrørende sådanne ansatte, der overføres efter § 8, stk. 1, men også pensionsforpligtelsen vedrørende de ansatte omfattet af § 10, stk. 2, der i øvrigt overføres efter aftale mellem kommunalbestyrelserne som led i et forpligtende kommunalt samarbejde.
Til stk. 3
Efter bestemmelsens 1. pkt. finder visse af bestemmelserne i forslaget til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen tilsvarende anvendelse i forbindelse med indgåelse af aftale og beslutning efter stk. 2.
Dette gælder det nævnte lovforslags § 8, stk. 3, hvorefter aftaleudkastet er fortroligt, indtil aftale er indgået eller der foreligger en beslutning fra delingsrådet, § 9, stk. 2, hvorefter aftaleudkastet skal sendes til vedkommende delingsråd og til Indenrigs- og Sundhedsministeriet, § 10, stk. 3, der indebærer, at den delegerende kommunalbestyrelse henholdsvis sammenlægningsudvalget for en sådan kommune skal underrette delingsrådet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet om forhandlingernes forløb, § 13, stk. 4, der indebærer, at delingsrådets beslutning skal meddeles de involverede myndigheder – dvs. den delegerende og den bemyndigede kommunalbestyrelse henholdsvis sammenlægningsudvalgene for disse kommuner – og Indenrigs- og Sundhedsministeriet, § 13, stk. 5, hvorefter delingsrådet ikke kan ændre sin beslutning, § 14, hvorefter delingsrådets beslutning ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, samt det nævnte lovforslags kapitel 4, der vedrører delingsrådenes nedsættelse og deres virke.
Om de nævnte bestemmelser henvises nærmere til forslaget til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen.
Det fremgår af 1. pkt., at det ikke er hensigten at forpligte delingsrådet til at indkalde til forhandlinger eller fremsætte mæglingsforslag i tilfælde, hvor den delegerende og den bemyndigede kommunalbestyrelse ikke kan nå til enighed. Den i stk. 2 angivne procedure for fordeling af ansatte er således forenklet i forhold til den, som er fastsat i forslaget til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen. Delingsrådet kan imidlertid indkalde til forhandlinger eller høre kommunalbestyrelserne henholdsvis sammenlægningsudvalgene over et udkast til beslutning, inden den træffes.
Endvidere finder efter 1. pkt., §§ 15 og 16 i forslaget til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen tilsvarende anvendelse. Dette indebærer, at bestemmelserne i forvaltningslovens kapitel 4, 5 og 6 ikke finder anvendelse ved forhandlinger, aftaleindgåelse og delingsrådsbeslutninger efter stk. 2, og at de regler om orientering af repræsentanter for de ansatte m.v., som følger af § 16 i forslaget til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen, finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med fordelingen af ansatte efter stk. 2.
§ 16 i forslaget til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen indeholder i stk. 1 regler om pligt for myndigheder, hvorfra der overføres ansatte, til at orientere repræsentanter for de ansatte om aftaleudkastet forud for forelæggelsen og i stk. 2 og 3, regler om pligt for myndigheder, hvorfra der overføres ansatte, og myndigheder, hvis ansatte berøres af overførslerne, til at orientere repræsentanter for de ansatte om det forelagte aftaleudkast, forhandlingernes forløb, aftale og delingsrådsbeslutning. I overensstemmelse med forståelsen af § 16 i forslaget til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen forstås i forbindelse med forpligtende kommunale samarbejder ved myndigheder, hvorfra der overføres ansatte, den delegerende kommune eller sammenlægningsudvalget for en sådan kommune og ved myndigheder, hvis ansatte berøres af overførslerne, bemyndigede kommuner, hvortil der overføres ansatte efter § 8, stk. 1, eller sammenlægningsudvalget for en sådan kommune. Endvidere indeholder § 16, stk. 4, i forslaget til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen regler om de nævnte myndigheders orientering af og drøftelse med repræsentanter for de ansatte om fremgangsmåden for orienteringen af de ansatte om forelæggelse af aftaleudkast, forhandlingernes forløb, aftale og delingsrådsbeslutning. Videre indeholder § 16, stk. 5, i det nævnte lovforslag bestemmelser om pligt for den myndighed, hvorfra der overføres ansatte, til så hurtigt som muligt at orientere de ansatte om aftaleindgåelse eller delingsrådsbeslutning. Endelig indeholder § 16, stk. 6, i lovforslaget en bestemmelse om, at repræsentanterne for de ansatte har tavshedspligt om orientering, der vedrører aftaleudkast, som efter det nævnte lovforslags § 8, stk. 3, er fortrolige. Med hensyn til det nærmere indhold af § 16 i forslaget til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen henvises til dette lovforslag.
Efter 2. pkt., finder regler fastsat i medfør af kapitel 4 i forslaget til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen tilsvarende anvendelse, medmindre indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter andet. Denne henvisning omfatter nærmere regler om delingsrådenes nedsættelse og deres virke m.v.
Til stk. 4
Efter bestemmelsen kan indenrigs- og sundhedsministeren efter forhandling med finansministeren fastsætte nærmere regler for fordelingen efter stk. 1 og 2 af de ansatte og af pensionsforpligtelsen vedrørende tjenestemænd og andre ansatte omfattet af § 10, stk. 2.
For så vidt angår fordelingen af ansatte svarer bestemmelsen til de bemyndigelser, som indenrigs- og sundhedsministeren i § 17, stk. 2 og 3, i forslaget til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen gives til at fastsætte nærmere regler om fordelingen af ansatte m.v., der efter reglerne i det nævnte lovforslag skal overføres til en anden myndighed.
For så vidt angår fordelingen af pensionsforpligtelsen vedrørende tjenestemænd og andre ansatte omfattet af § 10, stk. 2, svarer bestemmelsen til den bemyndigelse, som indenrigs- og sundhedsministeren i § 7, stk. 3, henholdsvis § 7, stk. 7, jf. § 7, stk. 3, i forslaget til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen gives til at fastsætte regler om fordelingen mellem den hidtidige og den nye ansættelsesmyndighed af pensionsforpligtelsen, hvor såvel den hidtidige som den nye ansættelsesmyndighed eksisterer efter 1. januar 2007.
De regler, der fastsættes efter stk. 4, kan vedrøre såvel den i stk. 2, 1. pkt. omhandlede aftale mellem den delegerende og den bemyndigede kommunalbestyrelse henholdsvis sammenlægningsudvalg som delingsrådets beslutning efter stk. 2, 2. pkt.
Der henvises herved nærmere til forslaget til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen.
De kommunale parter vil blive inddraget i forbindelse med udarbejdelse af de regler, der måtte blive udstedt i medfør af bestemmelsen. Sådanne regler vil endvidere i udkast blive sendt i høring hos de myndigheder og organisationer, som er blevet hørt over lovforslaget.