LBK nr 789 af 24/06/2024
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Bekendtgørelse af lov om forpligtende kommunale samarbejder § 14
Samarbejdet efter denne lov omfatter ikke kommunalbestyrelsens opgaver efter § 1, stk. 2, nr. 3, litra a-c, i det omfang en kommunalbestyrelse i en gruppe af kommuner udpeget efter § 2, stk. 1, deltager i et kommunalt fællesskab, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, herom.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om forpligtende kommunale samarbejder § 14
RetsinformationBestemmelsen fastsætter, at de forpligtende kommunale samarbejder ikke omfatter kommunalbestyrelsens opgaver efter miljøbeskyttelsesloven, jordforureningsloven og vandforsyningsloven i det omfang, en kommunalbestyrelse i et forpligtende kommunalt samarbejde deltager i et kommunalt fællesskab, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, herom.
Som nærmere beskrevet i bemærkningerne til § 2, stk. 1, følger det af samarbejdets pligtmæssige form, at lovforslaget ikke giver mulighed for, at kommunalbestyrelser, der deltager i forpligtende kommunale samarbejder, samarbejder om løsningen af opgaver omfattet af samarbejderne på andre måder end ved bemyndigelse inden for samarbejdet. Dette indebærer bl.a., at de deltagende kommunalbestyrelser ikke kan overlade opgaver omfattet af samarbejderne til selvstændig varetagelse i et kommunalt fællesskab oprettet i medfør af den kommunale styrelseslovs § 60.
Samarbejde i kommunale fællesskaber er således ikke et alternativ til samarbejdet i de forpligtende kommunale samarbejder, der – i modsætning til, hvad der gælder om samarbejde i kommunale fællesskaber – indebærer, at den delegerende kommunalbestyrelse bevarer ansvaret for opgaven.
Det er dog vurderet, at der for så vidt angår visse opgaver på miljø- og naturområdet er behov for, at kommuner, der indgår i forpligtende kommunale samarbejder, desuagtet fortsat skal kunne vælge at varetage disse opgaver inden for rammerne af kommunale fællesskaber. Dette gælder opgaver efter miljøbeskyttelsesloven, jordforureningsloven og vandforsyningsloven.
I de nævnte love er der fastsat bestemmelser, hvorefter kommunerne kan deltage i kommunale fællesskaber, jf. miljøbeskyttelseslovens § 86, jordforureningslovens § 60 og vandforsyningslovens § 71 a. Beføjelserne er navnlig anvendt på miljøbeskyttelseslovens område til oprettelse af de såkaldte miljøcentre. Miljøcentrene har i dag meget varierende størrelser (omfattende fra 4-58 kommuner), og de enkelte kommuner har i varierende omfang henlagt opgaver til disse centre.
Hertil kommer, at der i vidt omfang er henlagt forsyningsvirksomhed (faktisk forvaltningsvirksomhed) efter de nævnte love til kommunale fællesskaber. Dette gælder navnlig på affaldsområdet efter miljøbeskyttelsesloven, men også i begrænset omfang på vandområdet.
Baggrunden for, at der på disse opgaveområder i det omfang, kompetencen er overført til et kommunalt fællesskab, gøres undtagelse fra kravet om, at udøvelsen af opgaverne skal ske gennem forpligtende kommunale samarbejder, er, at den faglige bæredygtighed normalt bedst tilgodeses i et kommunalt fællesskab, der i praksis i de fleste tilfælde dækker langt flere kommuner end de forpligtende kommunale samarbejder.
For så vidt angår visse opgaver på forsyningsområderne, herunder f.eks. affaldsforbrænding, er det således i vidt omfang en forudsætning for opgavevaretagelsen, at denne sker i et samarbejde mellem et større antal kommuner. Også vedrørende andre opgaver på forsyningsområderne vil varetagelse i et samarbejde mellem et større antal kommuner være mere hensigtsmæssig end deltagelse i et forpligtende samarbejde mellem nogle få kommuner. § 14 muliggør bl.a., at samarbejde inden for rammerne af kommunale fællesskaber kan opretholdes, og at kommunalbestyrelser, der deltager i et forpligtende kommunalt samarbejde, dermed kan undgå de konsekvenser, herunder eventuelle økonomiske konsekvenser, som en udtræden af disse kommunale fællesskaber måtte kunne have.
Bestemmelsen giver således mulighed for, at kommuner i forpligtende kommunale samarbejder kan fortsætte deres deltagelse i allerede oprettede kommunale fællesskaber om opgaver, der er omfattet af bestemmelsen. Bestemmelsen giver tillige mulighed for, at de omhandlede kommuner kan være med til at oprette nye kommunale fællesskaber om sådanne opgaver, samt at de kan overdrage nye kompetencer til allerede oprettede kommunale fællesskaber.
I tilfælde, hvor der er tale om oprettelse af et nyt kommunalt fællesskab eller overdragelse af nye kompetencer til et eksisterende fællesskab, forudsættes det, at de krav til befolkningsgrundlaget, som efter regeringens aftale med Dansk Folkeparti om en strukturreform stilles til den faglige bæredygtighed i opgavevaretagelse i de forpligtende kommunale samarbejder, ikke tilsidesættes. Dette vil blive påset i forbindelse med vedkommende statsforvaltnings godkendelse i medfør af § 60 i lov om kommunernes styrelse af det kommunale fællesskabs vedtægter eller af ændringer af vedtægterne.
Hvis en kommune i et forpligtende kommunalt samarbejde alene har henlagt visse opgaver på de opgaveområder, der er omfattet af § 14, til et kommunalt fællesskab, følger det af § 2, stk. 1, at de øvrige opgaver på området er omfattet af delegationen af udøvelsen af de opgaver, der er omfattet af § 1, stk. 2, nr. 3, inden for det forpligtende samarbejde. Hvis en kommune i et forpligtende samarbejde eksempelvis kun har henlagt sagsforberedelsen, men ikke afgørelseskompetencen, til et miljøcenter, er selve afgørelseskompetencen således omfattet af delegationen inden for det forpligtende samarbejde.