LBK nr 586 af 26/03/2021
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Bekendtgørelse af lov om forbud mod tobaksreklame m.v. § 7
Overtrædelse af §§ 3, 4, 5 og 5 a straffes med bøde.
Stk. 2. I regler, der fastsættes i medfør af § 5 a, stk. 4, kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af bestemmelserne i reglerne.
Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Gældende§ 7
RetsinformationLov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og forskellige andre love (Tredje og sidste del af udmøntning af forebyggelsesplanen målrettet børn og unge – tobak, nikotin og alkohol)
Dato
30. december 2024
Ministerium
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Kort navn
LOV nr 1669 af 30/12/2024
Nuværende lovtekst
Konsolideret lovtekst
Nuværende lovtekst → Konsolideret lovtekst
RENAMED
@@ -1,9 +1,9 @@
|
|
1 |
-
Overtrædelse af §§ 3
|
2 |
|
3 |
Stk. 2.
|
4 |
I regler, der fastsættes i medfør af § 5 a, stk. 4, kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af bestemmelserne i
|
5 |
reglerne.
|
6 |
|
7 |
Stk. 3.
|
8 |
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
|
9 |
|
|
|
1 |
+
Overtrædelse af §§ 3-5 a straffes med bøde.
|
2 |
|
3 |
Stk. 2.
|
4 |
I regler, der fastsættes i medfør af § 5 a, stk. 4, kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af bestemmelserne i
|
5 |
reglerne.
|
6 |
|
7 |
Stk. 3.
|
8 |
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
|
9 |
|
Ændringer
Nr 1: | I § 7, stk. 1, ændres »§§ 3, 4, 5 og 5 a« til: »§§ 3-5 a«. |
Forarbejder
Til nr. 1
Det fremgår af § 7, stk. 1, i lov om forbud mod tobaksreklame m.v., at overtrædelse af §§ 3, 4, 5 og 5 a straffes med bøde.
Forarbejderne til lov om forbud mod tobaksreklame m.v. tager ikke stilling til bødeniveauet for overtrædelse af lovens §§ 3, 4 og
5. Der henvises til Folketingstidende 2000-01, tillæg A, side 3030. Efter lovens § 6, 2. pkt., føres tilsynet med loven efter
markedsføringslovens regler, hvorfor der ved overtrædelse af lov om forbud mod tobaksreklame m.v. skal tages udgangspunkt i
principperne efter markedsføringsloven og praksis i lignende sager. Bøder for overtrædelse af markedsføringsloven fastsættes ud
fra overtrædelsens grov hed, omfang og den tilsigtede økonomiske gevinst. Overtrædelser, der enten er grove, bevidste eller
gentagne, bør desuden straffes med bøder, der har en sådan størrelse, at de har en reel præventiv effekt. Det fremgår af de
almindelige bemærkninger til strafbestemmelsen i markedsføringslovens § 37 (Folketingstidende 2016-2017, tillæg A, L 40 som
fremsat).
Bødeniveauet for overtrædelse af § 5 a, stk. 1, forudsættes at ville blive vurderet efter den nuværende praksis for overtrædelse
af lov om forbud mod tobaksreklame m.v., jf. Folketingstidende 2020-21, tillæg A, L 61, som fremsat, side 35.
Det foreslås i § 7, stk. 1,
at ændre »§§ 3, 4, 5 og 5 a« til »§§ 3-5 a«.
Der er alene tale om en sproglig forbedring af lovteksten, som giver mulighed for i bemærkningerne at præcisere bødeudmåling for
overtrædelse af § 5 a, stk. 1. Hensigten er at understøtte et mere effektivt tilsyn og understøtte, at der går kortere tid fra
overtrædelse til konsekvens.
Forbrugerombudsmanden vil ved bødeudmåling tage udgangspunkt i den erhvervsdrivende omsætning. Samtidig sigtes, at bøden får en
sådan størrelse, at den virker præventivt og sender et kraftigt signal om, at forbuddet skal iagttages. En udmålt bødestraf skal
desuden stå i et passende forhold til den situation, som overtrædelsen har medført eller potentielt kunne have medført.
Ved udmåling af en bøde vil der lægges vægt på overtrædelsens omfang, den erhvervsdrivendes omsætning, og om der er tale om et
førstegangstilfælde eller et gentagelsestilfælde.
Ved valg af omsætningskategori lægges den erhvervsdrivendes samlede omsætning til grund.
I forhold til placering af den erhvervsdrivende indenfor de fire omsætningskategorier vil der ved omsætning forstås den
erhvervsdrivendes nettoomsætning, der i årsregnskabsloven er defineret som salgsværdien af produkter og tjenesteydelser m.v. med
fradrag af prisnedslag, merværdiafgift og anden skat, der er direkte forbundet med salgsbeløbet, jf. bilag 1, C, nr. 13, i
årsregnskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1441 af 14. november 2022.
For så vidt angår omsætning fra de erhvervsdrivende, der ikke skal aflægge årsregnskab efter årsregnskabsloven, vil indplaceringen
i de fire omsætningskategorier afhænge af den erhvervsdrivendes angivelse af den udgående afgift til told- og skatteforvaltningen
i henhold til momsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 209 af 27. februar 2024.
Omsætningen vil opgøres for det år, hvor overtrædelsen foreligger, hvis denne oplysning er tilgængelig. Hvis denne oplysning ikke
er tilgængelig, vil omsætningen opgøres på baggrund af året, der ligger forud for det år, hvor overtrædelsen forelå.
Forbrugerombudsmanden vil i medfør af forvaltningslovens § 31 have adgang til oplysning om den erhvervsdrivendes omsætning via
andre offentlige myndigheder.
Såfremt der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder, vil fastsættelse af straffen som altid bero
på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige sagens omstændigheder, og de angivne bødeniveauer vil derfor
kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel
10.
En skærpende omstændighed kan f.eks. være, at virksomheden tidligere har vedtaget en bøde for en lignende overtrædelse, eller at
Forbrugerombudsmanden tidligere har orienteret virksomheden om forbuddet og konsekvenserne ved en eventuel overtrædelse.
For fysiske salgssteder vil bødeudmåling tage udgangspunkt i antal forhold. Ved opgørelsen af antal forhold vil det i forhold til
fysiske salgssteder have betydning, hvor mange dage Forbrugerombudsmanden kan føre bevis for, at der har været tobaksvarer,
tobakssurrogater eller urtebaserede rygeprodukter synligt for kunderne enten ved billeddokumentation, vidneudsagn el.lign.,
hvorfor én dag udgør ét forhold/én overtrædelse. Antallet af synlige produkter har ikke betydning for bødens størrelse.
Ved førstegangstilfælde for overtrædelse af udstillingsforbuddet jf. lov om forbud mod tobaksreklame m.v. i fysiske salgssteder,
vil følgende bødemodel lægge til grund. Har den erhvervsdrivende en omsætning for 1.499.999,99 kr. eller derunder straffes
overtrædelse med bøde på 10.000 kr. Med en omsætning mellem 1.500.000,00 kr. og 2.999.999,99 kr. straffes overtrædelse med bøde på
20.000 kr. Med en omsætning mellem 3.000.000,00 kr. og 4.999.999,99 kr. straffes overtrædelse med bøde på 30.000 kr. Med en
omsætning på 5.000.000,00 kr. og derover straffes overtrædelse med bøde på 50.000 kr. Ved andengangstilfælde og efterfølgende
tilfælde forhøjes bødetaksterne med 50 pct.
Således vil en bøde eksempelvis, i tilfælde hvor et salgssted, med en årlig omsætning på 1 mio. kr., har haft tobaksvarer,
tobakssurrogater eller urtebaserede rygeprodukter stående synligt fremme for kunderne på salgsstedet i én dag, blive udmålt til
10.000 kr. Ligeledes vil en bøde eksempelvis, i tilfælde hvor der i fem forskellige salgssteder i en dagligvarekæde med samme
ejer, der hver én dag har haft tobaksvarer, tobakssurrogater eller urtebaserede rygeprodukter stående synligt fremme for kunderne,
og der har en omsætning på 25.000.000 mio. kr., blive udmålt til 250.000 kr. Ligeledes vil en bøde eksempelvis, i tilfælde hvor et
salgssted, med en årlig omsætning på 1 mio. kr., der har haft tobaksvarer, tobakssurrogater eller urtebaserede rygeprodukter
stående synligt fremme for kunderne i butikken i én dag, men hvor der tidligere er udstedt bøde for lignende overtrædelse, blive
udmålt til 15.000 kr.
For online salgssteder vil bødeudmåling ikke følge samme model som for fysiske butikker, idet der ved online salg generelt set er
langt flere kunder, der eksponeres for synlige produkter, hvis udstillingsforbuddet ikke iagttages. Online salgssteder er ikke
geografisk afgrænset, som det er tilfældet for fysiske butikker. Hertil kommer, at der i forhold til online salgssteder vil være
nemmere at dokumentere overtrædelsens tidsmæssige længde, modsat de fysiske butikker, hvor der typisk vil være tale om et
øjebliksbillede.
Ved førstegangstilfælde for overtrædelse af udstillingsforbuddet jf. lov om forbud mod tobaksreklame m.v. på online salgssteder,
vil følgende bødemodel lægge til grund. Har tobaksvarer, tobakssurrogater eller urtebaserede rygeprodukter været synlige i en
gerningsperiode på op til 6 måneder, straffes overtrædelsen med en bødetakst på 50.000 kr. Har tobaksvarer, tobakssurrogater eller
urtebaserede rygeprodukter været synlige i en gerningsperiode på over 6 måneder, straffes overtrædelsen med en bødetakst på 75.000
kr. og derudover 50 pct. pr. påbegyndt 6. måned. Ved andengangstilfælde og efterfølgende tilfælde forhøjes bødetaksten med 50 pct.
Således vil en bøde eksempelvis, i tilfælde hvor et online salgssted i en periode på 3 måneder har haft tobaksvarer,
tobakssurrogater eller urtebaserede rygeprodukter fremvist, blive udmålt til 50.000 kr. Ligeledes vil en bøde eksempelvis, i
tilfælde hvor et online salgssted i en periode på 8 måneder har haft tobaksvarer, tobakssurrogater eller urtebaserede
rygeprodukter fremvist, blive udmålt til 75.000 kr.
Såfremt der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder, vil fastsættelse af straffen som altid bero
på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige sagens omstændigheder, og de angivne bødeniveauer vil kunne
fraviges i op- eller nedadgående retning, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
En skærpende omstændighed kan f.eks. være, hvis den erhvervsdrivende bevidst overtræder forbuddet, f.eks. ved at den
erhvervsdrivende fortsætter med at vise tobaksvarer, tobakssurrogater eller urtebaserede rygeprodukter på trods af, at
Forbrugerombudsmanden forinden har orienteret den erhvervsdrivende bag hjemmesiden om lovgivningen.