LBK nr 222 af 12/02/2021
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse af lov om fleksydelse § 4b
En person, som visiteres til ressourceforløb efter § 112 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, kan fortsætte med at være tilmeldt fleksydelsesordningen.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om fleksydelse § 4b
RetsinformationTil stk. 1-3
Ved at blive visiteret til et fleksjob tilmeldes pågældende automatisk fleksydelsesordningen og skal som følge heraf indbetale fleksydelsesbidrag med virkning fra den første i måneden efter visitationen. Tilmeldte, som ikke er fyldt 30 år, skal dog ikke betale bidrag, jf. § 7. Dette sker som en service for den enkelte borger, der til enhver tid har mulighed for at fravælge ordningen.
Denne automatiske tilmeldingsprocedure er valgt, fordi følgerne af ikke at tilmelde sig ordningen kan have væsentlige langsigtede konsekvenser for den enkelte. Derfor ønskes et aktivt fravalg, jf. § 5.
Samtidig kan det have stor betydning for muligheden for at optjene ret til fleksydelsen, at indbetaling af bidrag sker fra så tidligt et tidspunkt som muligt, jf. § 2, stk. 1, nr. 3.
Til stk. 4
Det kan være aktuelt for en ansat i fleksjob selv at tilmelde sig, hvis han eksempelvis tidligere har valgt ikke at være tilmeldt, men fortryder sit fravalg.
Af andre mulige situationer, hvor en person ansat i fleksjob kan have brug for selv at foretage tilmeldingen, kan eksempelvis nævnes den situation, hvor pågældende på grund af bidragsrestancer er blevet udmeldt af fleksydelsesordningen, jf. § 9, stk. 1 og fortsat er i samme fleksjob. I en sådan situation vil pågældende have mistet den anciennitet i ordningen, som han eller hun kunne have opnået ved betaling af bidragsrestancerne.
Det skal bemærkes, at hvis en person er blevet meldt ud af ordningen efter § 5, stk. 2, fordi pågældende har mistet retten til fleksjob, vil det være kommunens opgave at foretage en ny tilmelding, hvi s pågældende eventuelt på ny bliver berettiget til fleksjob, jf. § 4, stk. 1.
Til § 5
Det er frivilligt at deltage i fleksydelsesordningen, idet udmeldelse kan finde sted uden anden betingelse, end at det sker skriftligt til Socialministeriet. Hvad eventuel tilbagebetaling af bidrag angår gælder §§ 32 og 33.
Til § 6
Det foreslås, at socialministeren kan fastsætte regler om tilmelding og udmeldelse, herunder krav om skriftlighed og frister. Der forudsættes herunder fastsat regler om, at der hurtigst muligt skal ske en vurdering af, om tilmeldte har mulighed for at optjene ret til fleksydelse, og at tilmeldte skal have meddelelse herom, hvis dette ikke er tilfældet.
Bemyndigelsen omfatter også adgangen til at fastsætte regler om tilbagebetaling af indbetalt fleksydelsesbidrag til personer, der automatisk er blevet tilmeldt efter § 4, stk. 1, men fravælger ordningen, jf. § 5, stk. 1.
Desuden omfatter bemyndigelsen adgang til at fastsætte regler om tilmeldingsproceduren for personer, som er i fleksjob ved lovens ikrafttræden, herunder disse personers frist til at tilmelde sig, når de har modtaget tilbud fra Socialministeriet, jf. § 41.
Til § 7
Tilmeldte, der ikke er fyldt 30 år, skal ikke indbetale bidrag, idet bidragene ikke vil kunne indgå i optjeningstiden, jf. § 2, stk. 1, nr. 1 (fyldt 60 år) sammenholdt med nr. 4 (25 år inden for de sidste 30 år). Denne persongruppe vil være tilmeldt ordningen, men vil først modtage opkrævning af fleksydelsesbidraget fra Socialministeriet, når aldersbetingelsen er opfyldt.
Til § 8
Dagpengenes højeste beløb er i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel opført på ugebasis. Fleksydelsesbidraget udgør 7/5-dele af dette. Bidraget til fleksydelsesordningen er ens for alle tilmeldte.
Til § 9
I § 9 er foreslået en procedure ved manglende indbetaling af fleksydelsesbidrag. Det bemærkes, at restancegebyr, som Socialministeriet opkræver, jf. § 10, ikke betragtes som en del af det skyldige bidrag. Manglende betaling af restancegebyret kan således ikke begrunde, at pågældende udmeldes. Når det drejer sig om personer, der modtager fleksydelse, skal manglende bidragsbetaling så vidt muligt søges indbetalt ved tilbageholdelse af bidrag, jf. stk. 3, før der evt. sker udmeldelse af den pågældende af ordningen, jf. stk. 1.
Til § 10
I § 10 foreslås, at socialministeren bemyndiges til at fastsætte regler om administration af opkrævningen. Det drejer sig for eksempel om tidspunktet for bidragsbetalingerne (forfaldsdato), særlige forlængelser af indbetalingsfristen, opkrævning af restancegebyr og lignende.
Til § 11-14
Reglerne for bidrag til Arbejdsmarkedets Tillægspension er forskellige for de persongrupper, der er tilmeldt fleksydelsesordningen:
Lønmodtagere i fleksjob er obligatorisk medlemmer af Arbejdsmarkedet Tillægspension på samme måde som andre lønmodtagere, jf. § 2, stk. 1, litra a i ATP-loven. Indbetaling af ATP-bidraget sker ved, at arbejdsgiveren tilbageholder medlemmets del af bidraget (1/3) ved lønudbetaling og indbetaler dette og sin egen andel af bidraget (2/3) til Arbejdsmarkedets Tillægspension efter hvert kvartals udløb, jf. § 17 i ATP-loven. (En del af arbejdsgiverens andel betales af kommunen i form af tilskud til lønnen efter § 72 i lov om aktiv socialpolitik.) Størrelsen af ATP-bidraget er fastsat i ATP-lovens § 15.
Modtagere af ledighedsydelse efter § 74 i lov om aktiv socialpolitik er ikke medlemmer af Arbejdsmarkedets Tillægspension, hvorfor der ikke trækkes ATP-bidrag af ledighedsydelsen. Der er samtidig med dette lovforslag, som led i udmøntning af aftalen om det rummelige arbejdsmarked og førtidspension, fremsat lovforslag om, at modtagere af ledighedsydelse omfattes af ATP-ordningen.
Denne lovs § 11 indeholder sammen med en foreslået ændring af § 2 b, nr. 2 i ATP-loven grundlaget for en ordning, hvor modtagere af fleksydelse har mulighed for på frivillig basis at indbetale ATP-bidrag. En sådan ordning gælder også for efterlønsmodtagere og modtagere af seniorydelse.