LBK nr 1172 af 12/08/2022
Børne- og Undervisningsministeriet
Bekendtgørelse af lov om efterskoler og frie fagskoler § 52b
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler om elektronisk kommunikation mellem skolen og Børne- og Undervisningsministeriet, mellem skolen og andre offentlige myndigheder og uddannelsesinstitutioner omfattet af Børne- og Undervisningsministeriets lovgivning samt mellem skolen og brugerne af skolen, herunder om anvendelse af digital signatur.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om efterskoler og frie fagskoler § 52b
RetsinformationBestemmelsen om tilsyn afløser den gældende lovs § 13. Den gældende tilsynsforpligtelse er knyttet til lovens bestemmelser om godkendelse. Efter denne bestemmelse fører undervisningsministeren tilsyn med godkendte skoler uafhængigt af, om disse modtager tilskud i henhold til loven. Ændringen er en konsekvens af den foreslåede ændring i § 6, hvorefter nye skoler fremover alene kan godkendes til tilskud af ministeriet. Der henvises til bemærkninger til § 6 om nye skolers ansøgning om tilskud. Tilsynet fremover vil derfor alene omfatte skoler, som modtager tilskud efter loven.
For skoler, der modtager tilskud i henhold til loven, er ministeriets tilsyn som efter gældende lovs § 13. Dette tilsyn omfatter, om skolen opfylder samtlige bestemmelser i loven og regler udstedt med hjemmel i loven. Ministeriet kan indhente alle nødvendige oplysninger til brug for dette tilsyn. For god ordens skyld indføres en klar hjemmel for ministeriet til at udstede påbud til en skole, hvis ministeriet finder, at skolen ikke følger loven eller de regler, der er fastsat i medfør af loven. Det er i overensstemmelse med ministeriets hidtidige praksis ved tilsynsførelsen i de mindre grove tilfælde, hvor sanktioner efter den gældende lovs § 21, stk. 2, ikke straks bør bringes i anvendelse, at pålægge en skole, som ikke følger bestemmelserne i den gældende lov eller regler fastsat i medfør af denne lov, at ændre skolens praksis, så denne er i overensstemmelse med reglerne.
Undervisningsministeriets tilsyn skal bl.a. sikre, at undervisningen af undervisningspligtige elever står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, jf. folkeskolelovens § 33, stk. 1. Det fremgår af denne bestemmelse, at undervisningspligtens opfyldelse uden for folkeskolen forudsætter, at den pågældende undervisning står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Viser tilsynet, at elevernes standpunkt, efter at påbud er givet, fortsat ikke står mål med, hvad der almindeligvis opnås i folkeskolen, kan Undervisningsministeriet anvende sanktionerne i § 46.
For skoler, som ikke modtager tilskud efter denne lov, og hvor Undervisningsministeriet således ikke fører tilsyn, vil tilsynet med undervisningen af undervisningspligtige elever være omfattet af kommunalbestyrelsens almindelige tilsyn med undervisningen af undervisningspligtige børn og unge, der har bopæl i kommunen. Ifølge folkeskolelovens § 40 er det bopælskommunen, der har ansvar for, at de i kommunen hjemmehørende børn får en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligevis kræves i folkeskolen.
Modtager en skole, som har optaget elever med henblik på opfyldelsen af disses undervisningspligt, ikke længere tilskud efter denne lov, jf. forslagets §§ 46-47, vil Undervisningsministeriet underrette kommunerne herom for at gøre disse opmærksomme på forpligtelsen efter folkeskolelovens § 40.
Ved bortfald af tilskudsretten efter forslagets § 12 er konsekvensen ved manglende opfyldelse af årselevtalskravet, at tilskuddet bortfalder i det kommende finansår. Ved manglende opfyldelse af kravet om lange kurser bortfalder tilskudsretten for det indeværende finansår. Konstateres dette først ved skolens indsendelse af oplysninger til brug for beregning af det kommende års tilskud, jf. forslagets § 18, vil ministeriets tilsyn falde bort, indtil skolen igen modtager tilskud.
Hvis en skoles tilskud bortfalder umiddelbart op til afholdelse af en af folkeskolens prøver, vil ministeriet tage hensyn hertil i sin afgørelse om bortfald af tilsynsforpligtelsen og fortsætte med at føre tilsyn med skolen, indtil prøven er afsluttet. Herved sikres elevernes afslutning af skoleåret.
Efter stk. 2 giver lovforslaget undervisningsministeren hjemmel til at fastsætte nærmere regler om indhentning af oplysninger i elektronisk form, herunder indhentning af oplysningerne i et bestemt format. Hvis påbuddet om at indsende materiale ikke efterkommes, har ministeriet mulighed for at anvende sanktionerne i § 46, herunder tilbageholde skolens tilskud.