LBK nr 362 af 02/04/2014
Kulturministeriet
Børneattestloven § 5
Loven træder i kraft den 1. juli 2005.
Forarbejder til Børneattestloven § 5
RetsinformationTil stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2005.
Lovens ordning vil først blive udmøntet i praksis, når der på de enkelte områder er fastsat nærmere regler i medfør af forslaget til § 2.
I overensstemmelse med almindelige principper vil de regler, der fastsættes, alene kunne have virkning for ansættelse eller beskæftigelse af personer, der finder sted, efter at reglerne er trådt i kraft. Der vil således ikke være hjemmel til i medfør af denne lov at fastsætte regler om indhentelse af børneattester for så vidt angår personer, der er ansat eller beskæftiget før dette tidspunkt. Som nævnt i bemærkningerne til lovforslagets § 2, stk. 1 og 2, er det som hidtil frivilligt, om myndigheder og foreninger m.v. ønsker at indhente børneattest for allerede ansatte eller beskæftigede personer.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at en overførsel af ansatte, der bliver foretaget i forbindelse med en offentlig struktur- og opgavesammenlægning – herunder i forbindelse med den kommende kommunalreform – ikke vil skulle betragtes som nyansættelser m.v. i det foreliggende lovforslags forstand.
Det anførte indebærer, at den myndighed, hvortil ansatte overføres til ansættelse i forbindelse med kommunalreformen, ikke vil være forpligtet til at indhente børneattester i forhold til de pågældende ansatte, der som led i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15 år. De pågældende personer vil således blive betragtet som allerede ansatte eller beskæftigede personer. Der vil imidlertid ikke være noget til hinder for, at myndigheden som hidtil på frivillig basis indhenter en børneattest vedrørende de pågældende personer.
Til stk. 2
Forslag til lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v. er en ny lov, hvorefter der kan fastsættes regler om obligatorisk indhentelse af børneattest, når man som offentlig myndighed eller privat fysisk eller juridisk person ansætter eller beskæftiger folk til at have direkte kontakt med børn under 15 år.
Da det således er første gang, man i en lov laver hjemmel til at fastsætte regler om obligatorisk indhentelse af børneattest, forekommer det hensigtsmæssigt at indsætte en revisionsbestemmelse i loven, der giver Folketinget mulighed for efter en periode at foretage en revision af loven, såfremt dette skønnes nødvendigt.
Lovforslaget er omfattet af lovovervågning. Dette indebærer, at der 2 år efter lovens ikrafttræden vil blive udarbejdet en rapport, som sendes til Folketinget, og som bl.a. redegør for, om formålet med loven er opfyldt, om loven har haft den tilsigtede virkning m.v. Da det følger af § 5, stk. 1, i lovforslaget, at loven træder i kraft den 1. juli 2005, vil denne rapport således skulle sendes til Folketinget omkring den 1. juli 2007. Det foreslås på den baggrund, at en eventuel revision finder sted i det folketingsår, der følger umiddelbart herefter, dvs. folketingsåret 2007-08.
Rapporten vil bl.a. indeholde en vurdering af eventuelle negative konsekvenser af afgrænsningen i loven og de administrative konsekvenser af, hvornår indhentelse af børneattest er obligatorisk.