LBK nr 703 af 26/05/2023
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Apotekerloven § 45
Størrelsen af de samlede beløb, der udgør apotekernes bruttoavance ved salg af lægemidler og andre varer m.v. samt regulering af disse, fastsættes ved aftale mellem indenrigs- og sundhedsministeren og apotekernes organisation.
Stk. 2. Aftale indgås for 2 år. I aftalen fastlægges de forudsætninger, under hvilke aftalen kan tages op til forhandling i aftaleperioden.
Gældende§ 45
RetsinformationLov om ændring af lov om apoteksvirksomhed, lov om lægemidler og sundhedsloven (Justeringer af den økonomiske styringsmodel for apotekssektoren, flere muligheder for apotekernes og sygehusapotekernes aflastning af det øvrige sundhedsvæsen og nedlæggelse af voldgiftsnævnet for apoteksovertagelse m.v.)
Dato
12. juni 2024
Ministerium
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Kort navn
LOV nr 646 af 11/06/2024
Nuværende lovtekst
Konsolideret lovtekst
Nuværende lovtekst → Konsolideret lovtekst
RENAMED
@@ -1,6 +1,7 @@
|
|
1 |
Størrelsen af de samlede beløb, der udgør apotekernes bruttoavance ved salg af lægemidler og andre varer m.v. samt
|
2 |
-
regulering af disse, fastsættes ved aftale mellem indenrigs- og sundhedsministeren og apotekernes organisation.
|
3 |
|
4 |
-
Stk. 2.
|
5 |
-
|
|
|
6 |
aftaleperioden.
|
|
|
1 |
Størrelsen af de samlede beløb, der udgør apotekernes bruttoavance ved salg af lægemidler og andre varer m.v. samt
|
2 |
+
regulering af disse, fastsættes ved aftale mellem indenrigs- og sundhedsministeren og apotekernes organisation. En aftale om apotekernes bruttoavance kan indebære, at lægemiddelavancen og frihandelsavancen opgøres adskilt.
|
3 |
|
4 |
+
Stk. 2. I aftalen om apotekernes bruttoavance efter stk. 1 kan der lægges forhold og forudsætninger til grund for den samlede bruttoavanceramme, der, såfremt disse ændres i løbet af aftaleårene, medfører, at den samlede bruttoavanceramme op- eller nedreguleres.
|
5 |
+
|
6 |
+
Stk. 3. Aftale indgås for 2 år. I aftalen fastlægges de forudsætninger, under hvilke aftalen kan tages op til forhandling i
|
7 |
aftaleperioden.
|
Ændringer
Nr 15: | I § 45, stk. 1, indsættes som 2. pkt.:
»En aftale om apotekernes bruttoavance kan indebære, at lægemiddelavancen og frihandelsavancen opgøres adskilt.« |
Nr 16: | I § 45 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. I aftalen om apotekernes bruttoavance efter stk. 1 kan der lægges forhold og forudsætninger til grund for den samlede bruttoavanceramme, der, såfremt disse ændres i løbet af aftaleårene, medfører, at den samlede bruttoavanceramme op- eller nedreguleres.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3. |
Forarbejder
Til nr. 16
Efter apotekerlovens § 52 kan indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte regler for hvilke beløb, der danner grundlag for
beregningen af afgift fra og tilskud til apotekerne.
Hertil kan indenrigs- og sundhedsministeren efter apotekerlovens § 53, stk. 1, fastsætte regler om beregning og betaling af
afgifter fra og tilskud til apotekerne, herunder at der i årets løb skal betales foreløbige afgifter og tilskud.
Endelig følger det af apotekerlovens § 53, stk. 2, at afgifter, der ikke betales rettidigt, tillægges en rente på 1,3 pct.
månedligt for hver påbegyndt måned fra forfaldsdagen at regne.
Det foreslås, at §§ 52
og 53
ophæves.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 15, hvor sektorafgift, tillægssektorafgift, frihandelsafgift,
supplerende frihandelsafgift og tilskud foreslås reguleret og bemærkningerne hertil.
Til nr. 15
(Til § 49)
Det følger af apotekerlovens § 49, at indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler for udligning af apotekernes
indtjeningsgrundlag og regler om apotekernes indbetaling af afgifter til staten og for statens udbetaling af tilskud til
apotekerne.
Bemyndigelsen i apotekerlovens § 49 er sammen med lignende bemyndigelser i lovens § 52 og § 53, stk. 1, udnyttet ved
bekendtgørelse nr. 1816 af 28. december 2023 om beregning af afgift og ydelse af tilskud til apotekerne m.v. Bekendtgørelsen
udstedes efter fast praksis årligt, hvor de gældende beløbssatser for det kommende kalenderår angives. Bekendtgørelsen gælder for
apotekere, forstået som personer, der har modtaget en bevilling fra Lægemiddelstyrelsen til at drive et eller flere apoteker.
I bekendtgørelsens kapitel 2 er der fastsat nærmere regler for apotekernes udligningsordning. Det følger således af
bekendtgørelsens § 3, at beløbsgrænsen for udligningsordningen udgør 41.741.231 kr. i 2024. Apoteker, hvis omsætning i et
kalenderår overstiger den fastsatte beløbsgrænse, skal betale en omsætningsafgift på 3,6 pct. af differencen mellem beløbsgrænsen
og omsætningen. Tilsvarende tildeles apoteker med en omsætning, der i et kalenderår falder under den fastsatte beløbsgrænse, et
omsætningstilskud på 3,9 pct. af differencen mellem omsætningen og beløbsgrænsen. Tilskuddet kan maksimalt udgøre 1 mio. kr.
Det følger endvidere af bekendtgørelsen, at omsætningen, der danner grundlag for beregningen af opkrævning af afgift og ydelse af
tilskud til apotekerne, opgøres som apotekets omsætning eksklusive moms, fratrukket rabatudgifter. Således består
beregningsgrundlaget af omsætningen på apoteksforbeholdte lægemidler, opkrævede dosisekspeditionsgebyrer og opkrævede
dosispakningsgebyrer. For så vidt angår apotekere, der har bevilling til at drive flere apoteker, beregnes afgifter og tilskud på
grundlag af den samlede omsætning for alle apoteker.
En række nærmere angivne apoteker har efter bekendtgørelsen ikke mulighed for at modtage omsætningstilskud. Dette skal ses i lyset
af, at udligningstilskud er rettet mod de mindre apoteker i landområderne, hvor det ikke er lige så rentabelt at drive apotek. De
apoteker, der ikke kan modtage tilskud, er oplistet i bekendtgørelsens bilag 1.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 49, stk. 1
, at apotekerne betaler sektorafgift, tillægssektorafgift, frihandelsafgift og supplerende frihandelsafgift til staten i
overensstemmelse med reglerne i apotekerlovens kapitel 10.
Det foreslåede stk. 1 skal ses i sammenhæng med, at udligningsordningen ophæves, og at der nyaffattes en række bestemmelser
vedrørende apotekernes indbetaling af afgifter.
Der vil herefter ikke længere ske en udligning gennem afgifter fra apoteker, der har en omsætning over et nærmere fastsat beløb,
som finansierer et tilskud til apoteker i landdistrikter, der omsætter under et tilsvarende beløb.
For at sikre apotekerne i landdistrikter, der opfylder et særligt forsyningsmæssigt behov, forudsættes det imidlertid, at
indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om et tilgængelighedstilskud til apotekere, der efter Lægemiddelstyrelsens
konkrete vurdering opfylder et særligt forsyningsmæssigt behov.
Tilgængelighedstilskuddet vil blive finansieret ved en ny tillægssektorafgift, jf. lovforslagets § 1, nr. 15 (§ 50 a). Det
forventes, at tildelingen af et nyt tilgængelighedstilskud efter en konkret vurdering, vil skabe en større gennemsigtighed i
forhold til, hvilke apoteker, der sikrer lægemidlers tilgængelige for borgere i eksempelvis landdistrikter.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 49, stk. 2
, at afgifter, der ikke betales rettidigt, tillægges rente på 1,3 pct. månedligt for hver påbegyndt måned fra forfaldsdagen at
regne.
Det foreslåede stk. 2 vil indebære, at afgifter, der ikke betales rettidigt, vil blive tillagt en rente på 1,3 pct. månedlig for
hver påbegyndt måned fra forfaldsdagen at regne.
Den foreslåede bestemmelse er en direkte videreførelse af apotekerlovens § 53, stk. 2, som af lovtekniske grunde foreslås ophævet.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 49, stk. 3
, at indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter de nærmere regler for apotekernes indbetaling af afgifter til staten samt regler
for statens udbetaling af tilskud og godtgørelser til apotekerne.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med, at udligningsordningen ophæves, og at der nyaffattes en række bestemmelser vedrørende
apotekernes indbetaling af afgifter.
Det foreslåede stk. 3 indebærer, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere administrative og tekniske regler for
apotekernes indbetaling af afgifter.
Det foreslåede stk. 3 indebærer endvidere, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte tilskud for apotekssektoren, som det
er tilfældet efter gældende ret. Den foreslåede bemyndigelse vil være af bred karakter, som det har været tilfældet med de
nugældende bestemmelser for fastsættelse af apotekssektorens tilskud.
Dette vil sikre, at den økonomiske styring af apotekssektoren løbende kan tilrettelægges ud fra ændringer i rammerne for
apoteksdrift, herunder tilskud til nye sundhedsydelser på apotekerne samt en øget digitalisering, og styring af apotekernes
økonomiske forhold, der vil sikre incitament til sundhedsfaglige opgaver eller online tilgængelighed. Indenrigs- og
sundhedsministeren vil også fremover kunne ændre på tilskudsstrukturen, eksempelvis ved at opdele eksisterende tilskud, så der
gives et forskelligt tilskud alt efter om apoteket sælger et lægemiddel online eller fysisk på apoteket.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, hvor formålet med forslaget om at afskaffe
udligningsordningen er nærmere beskrevet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
(Til § 50)
Indenrigs- og sundhedsministeren har i medfør af apotekerlovens § 49, § 52 og § 53, stk. 1, en række bemyndigelser til at
fastsætte regler om apotekernes indbetaling af afgifter til staten og statens udbetaling af tilskud til apotekere.
Det følger af bekendtgørelse nr. nr. 1816 af 28. december 2023 om beregning af afgift og ydelse af tilskud til apotekerne m.v., at
apotekerne betaler en sektorafgift på 0,21 pct. af omsætningen.
Sektorafgifterne finansierer de tilskud, der gives til apotekernes varetagelse af en række forpligtelser og sundhedsydelser m.v.,
og en række myndighedsopgaver hos Lægemiddelstyrelsen, der understøtter apoteksvæsenet.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 15 og beskrivelsen af gældende ret i lovforslagets pkt. 2.1.1.2.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50, stk. 1
, at apotekerne betaler en sektorafgift på 1,215 pct. af omsætningen. Det enkelte apotek indbetaler hver måned til
Lægemiddelstyrelsen 1,215 pct. af den omsætning, apoteket har haft i den forgangne måned.
Det foreslåede stk. 1 indebærer, at apotekerne betaler en sektorafgift på 1,215 pct. af omsætningen. Det enkelte apotek indbetaler
hver måned til Lægemiddelstyrelsen 1,215 pct. af den omsætning, apoteket har haft i den forgangne måned. Afgiften opgøres på
baggrund af de månedlige indberetninger vedrørende apotekets omsætning, som apoteket indsender til Lægemiddelstyrelsen.
Afgiften vil blive anvendt til dækning af Lægemiddelstyrelsens udbetalinger af en række tilskud og godtgørelser til apotekerne i
henhold til apotekerloven og regler udstedt i medfør heraf. Afgiften vil endvidere blive anvendt til dækning af
Lægemiddelstyrelsens midlertidige drift af apoteker og Lægemiddelstyrelsens lukning af apoteker.
Afgiften forventes således f.eks. anvendt til dækning af tilskud til apoteker, der har fået påbud om at oprette eller opretholde
en apoteksfilial eller et apoteksudsalg samt til dækning af tilskud til apoteker og apoteksfilialer, der har fået påbud om at
varetage en vagtordning, jf. apotekerlovens § 7, stk. 3.
Afgiften forventes endvidere anvendt til f.eks. dækning af tilskud til en række af apotekernes sundhedsydelser, herunder
apotekernes udarbejdelse af attester i henhold til Schengenkonventionens artikel 75, jf. apotekerlovens § 11, stk. 1, nr. 11 samt
til dækning af tilskud til apotekernes ekspedition af dosisdispenserede lægemidler m.v.
Afgiften forventes endvidere anvendt til eventuelle nye sundhedsydelser eller udbredelsen af eksisterende sundhedsydelser.
Afgiften er fastsat ud fra et estimat over Lægemiddelstyrelsens forventede udbetalinger til tilskud og godtgørelser samt
Lægemiddelstyrelsens udgifter til midlertidig drift af apoteker, jf. apotekerlovens § 19, stk. 1 og Lægemiddelstyrelsens udgifter
til lukning af apoteker.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50, stk. 2
, at omsætningen i § 50, stk. 1, opgøres efter den foreslåede bestemmelse i § 50 b.
Der henvises til bemærkningerne til § 50 b.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50, stk. 3
, at Lægemiddelstyrelsen snarest muligt efter årets udgang meddeler apotekerne en foreløbig opgørelse af afgiften for det
forgangne år. Afgiften fastsættes således, at den dækker det forgangne års udbetalinger af tilskud og godtgørelser m.v. Overstiger
de samlede indbetalte afgifter de samlede udbetalte tilskud og godtgørelser m.v., tilbagebetales differencen til de enkelte
apoteker i forhold til det, apotekerne har indbetalt.
Det foreslåede stk. 3 indebærer, at Lægemiddelstyrelsen snarest muligt efter årets udgang og når Lægemiddelstyrelsen har modtaget
alle indberetninger vedrørende omsætningen fra apotekerne for det forgangne år, meddeler apotekerne en foreløbig opgørelse af
afgiften for det forgangne år. Afgiften fastsættes således, at den dækker det forgangne års udbetalinger af tilskud og
godtgørelser m.v. Overstiger de samlede indbetalte afgifter de samlede udbetalte tilskud og godtgørelser m.v., tilbagebetales
differencen til de enkelte apoteker i forhold til det, apotekerne har indbetalt.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50, stk.
4
, at Lægemiddelstyrelsen snarest muligt efter modtagelsen af de endelige årsregnskaber, foretager en endelig opgørelse af afgiften
for det forgangne år. Afgiften fastsættes således, at den dækker det forgangne års udbetalinger af tilskud og godtgørelser m.v.
Har et apotek betalt for meget i forhold til det pågældende apoteks endelige omsætning for året, tilbagebetales differencen til
det pågældende apotek. Har et apotek betalt for lidt i forhold til det pågældende apoteks endelige omsætning for året,
efteropkræves differencen hos det pågældende apotek. Overstiger de samlede indbetalte afgifter de samlede udbetalte tilskud og
godtgørelser m.v., tilbagebetales differencen til de enkelte apoteker i forhold til det, apotekerne har indbetalt.
Det foreslåede stk. 4 indebærer, at Lægemiddelstyrelsen snarest muligt efter modtagelsen af de endelige årsregnskaber foretager en
endelig opgørelse af afgiften for det forgangne år. Afgiften fastsættes således, at den dækker det forgangne års udbetalinger af
tilskud og godtgørelser m.v. Hvis den endelige opgørelse viser, at et apotek har betalt for meget i forhold til det pågældende
apoteks endelige omsætning for året, tilbagebetales differencen til det pågældende apotek. Har et apotek betalt for lidt i forhold
til det pågældende apoteks endelige omsætning for året, efteropkræves differencen hos det pågældende apotek. Overstiger de samlede
indbetalte afgifter de samlede udbetalte tilskud og godtgørelser m.v., tilbagebetales differencen til de enkelte apoteker i
forhold til det, apotekerne har indbetalt.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50, stk. 5
, at indenrigs- og sundhedsministeren kan beslutte, at udbetalingerne af tilskud og godtgørelser nedsættes eller bortfalder.
Beslutning herom meddeles til Danmarks Apotekerforening.
Det foreslåede stk. 5 indebærer, at indenrigs- og sundhedsministeren kan beslutte, at udbetalingerne af tilskud og godtgørelser
nedsættes eller bortfalder for at undgå, at der udbetales mere end der er dækning for i afgiften. Bestemmelsen skal ses i
sammenhæng med, at der ikke kan opkræves mere end den anførte afgift.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50, stk. 6
, at skifter et apotek ejer i årets løb, afregnes afgiften endeligt med den afgående apoteker med 1,215 pct. af omsætningen for
den del af året, hvor denne har drevet apoteket. Den tiltrædende apoteker betaler hver måned til Lægemiddelstyrelsen 1,215 pct. af
den forgangne måneds omsætning for den del af året, hvor denne driver apoteket. Lægemiddelstyrelsen meddeler snarest muligt efter
årets udgang den tiltrædende apoteker en foreløbig opgørelse af afgiften for det forgangne år. Lægemiddelstyrelsen foretager
snarest muligt efter modtagelsen af det endelige regnskab en endelig opgørelse af afgiften. Skifter et apotek ejer ved udgangen af
året, foretager Lægemiddelstyrelsen en foreløbig og endelig opgørelse af afgiften i forhold til den afgående apoteker, jf. stk. 3
og 4.
Det foreslåede stk. 6 indebærer, at den afgående apoteker ved ihændehaverskifte i løbet af året afregnes endeligt med 1,215 pct.
af omsætningen for den del af året, hvor denne har drevet apoteket. Den tiltrædende apoteker betaler hver måned til
Lægemiddelstyrelsen 1,215 pct. af den forgangne måneds omsætning for den del af året, hvor denne driver apoteket.
Lægemiddelstyrelsen meddeler snarest muligt efter årets udgang den tiltrædende apoteker en foreløbig opgørelse af afgiften for det
forgangne år. Lægemiddelstyrelsen foretager snarest muligt efter modtagelsen af det endelige regnskab i Lægemiddelstyrelsen en
endelig opgørelse af afgiften. Skifter et apotek ejer ved udgangen af året, foretager Lægemiddelstyrelsen en foreløbig og endelig
opgørelse af afgiften i forhold til den afgående apoteker, jf. stk. 3 og 4.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
(Til § 50 a)
Det foreslås med en ny bestemmelse i apotekerlovens § 50 a, stk. 1
, at apotekerne betaler en tillægssektorafgift på 0,062 pct. omsætningen. Det enkelte apotek indbetaler hver måned til
Lægemiddelstyrelsen 0,062 pct. af den omsætning, apoteket har haft i den forløbne måned.
Det foreslåede stk. 1 indebærer, at der indføres en ny afgift til dækning af tilskud til apoteker, der varetager et særligt
forsyningsmæssigt behov (tilgængelighedstilskud). Afgiften opgøres på baggrund af de månedlige indberetninger vedrørende apotekets
omsætning, som apoteket indsender til Lægemiddelstyrelsen.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50 a, stk. 2
, at omsætningen i § 50 a, stk. 1 opgøres efter den foreslåede § 50 b.
Der henvises til bemærkningerne til § 50 b.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50 a, stk. 3,
at Lægemiddelstyrelsen snarest muligt efter årets udgang meddeler apotekerne en foreløbig opgørelse af afgiften for det forgangne
år. Afgiften fastsættes således, at den dækker det forgangne års udbetalinger af tilskud. Overstiger de samlede indbetalte
afgifter de samlede udbetalte tilskud, tilbagebetales differencen til de enkelte apoteker i forhold til det, apotekerne har
indbetalt.
Det foreslåede stk. 3 indebærer, at Lægemiddelstyrelsen snarest muligt efter årets udgang og når Lægemiddelstyrelsen har modtaget
alle indberetninger vedrørende omsætningen fra apotekerne for det forgangne år, meddeler apotekerne en foreløbig opgørelse af
afgiften for det forgangne år. Afgiften fastsættes således, at den dækker det forgangne års udbetalinger af tilskud. Overstiger de
samlede indbetalte afgifter de samlede udbetalte tilskud, tilbagebetales differencen til de enkelte apoteker i forhold til det,
apotekerne har indbetalt.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50 a, stk.
4
, at Lægemiddelstyrelsen snarest muligt efter modtagelsen af de endelige årsregnskaber foretager en endelig opgørelse af afgiften
for det forgangne år. Afgiften fastsættes således, at den dækker det forgangne års udbetalinger af tilskud. Har et apotek betalt
for meget i forhold til det pågældende apoteks endelige omsætning for året, tilbagebetales differencen til det pågældende apotek.
Har et apotek betalt for lidt i forhold til det pågældende apoteks endelige omsætning for året, efteropkræves differencen hos det
pågældende apotek. Overstiger de samlede indbetalte afgifter de samlede udbetalte tilskud, tilbagebetales differencen til de
enkelte apoteker i forhold til det, apotekerne har indbetalt.
Det foreslåede stk. 4 indebærer, at Lægemiddelstyrelsen snarest muligt efter modtagelsen af de endelige årsregnskaber foretager en
endelig opgørelse af afgiften for det forgangne år. Afgiften fastsættes således, at den dækker det forgangne års udbetalinger af
tilskud. Hvis den endelige opgørelse viser, at et apotek har betalt for meget i forhold til det pågældende apoteks endelige
omsætning for året, tilbagebetales differencen til det pågældende apotek. Har et apotek betalt for lidt i forhold til det
pågældende apoteks endelige omsætning for året, efteropkræves differencen hos det pågældende apotek. Overstiger de samlede
indbetalte afgifter de samlede udbetalte tilskud, tilbagebetales differencen til de enkelte apoteker i forhold til det, apotekerne
har indbetalt.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50 a, stk. 5
, at indenrigs- og sundhedsministeren kan beslutte, at udbetalingerne af tilskud nedsættes eller bortfalder. Beslutning herom
meddeles til Danmarks Apotekerforening.
Det foreslåede stk. 5 indebærer, at indenrigs- og sundhedsministeren kan beslutte, at udbetalingerne af tilskud nedsættes eller
bortfalder for at undgå, at der udbetales mere end der er dækning for i afgiften. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med, at der
ikke kan opkræves mere end den anførte afgift.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50 a, stk. 6
, at apoteker, som i løbet af året har modtaget et tilskud for at varetage et særligt forsyningsmæssigt behov
(tilgængelighedstilskud), ved den endelige opgørelse, jf. bestemmelsens stk. 4, får tilbagebetalt den indbetalte afgift.
Det foreslåede stk. 6 indebærer, at apoteker, som modtager et tilskud for at varetage et særligt forsyningsmæssigt behov
(tilgængelighedstilskud), ikke skal deltage i finansieringen af tilskuddet.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50 a, stk. 7,
at skifter et apotek ejer i årets løb, afregnes afgiften endeligt med den afgående apoteker med 0,062 pct. af omsætningen for den
del af året, hvor denne har drevet apoteket. Den tiltrædende apoteker betaler hver måned til Lægemiddelstyrelsen 0,062 pct. af den
forgangne måneds omsætning for den del af året, hvor denne driver apoteket. Lægemiddelstyrelsens meddeler snarest muligt efter
årets udgang den tiltrædende apoteker en foreløbig opgørelse af afgiften for det forgangne år, jf. stk. 3. Lægemiddelstyrelsen
foretager snarest muligt efter modtagelsen af det endelige regnskab den endelige opgørelse af afgiften, jf. stk. 4. Skifter et
apotek ejer ved udgangen af året, foretager Lægemiddelstyrelsen en foreløbig og endelig opgørelse af afgiften i forhold til den
afgående apoteker, jf. stk. 3 og 4.
Det foreslåede stk. 7 indebærer, at den afgående apoteker ved ihændehaverskifte i løbet af året afregnes endeligt med 0,062 pct.
af omsætningen for den del af året, hvor denne har drevet apoteket. Den tiltrædende apoteker betaler hver måned til
Lægemiddelstyrelsen 0,062 pct. af den forgangne måneds omsætning for den del af året, hvor denne driver apoteket.
Lægemiddelstyrelsen meddeler snarest muligt efter årets udgang den tiltrædende apoteker en foreløbig opgørelse af afgiften for det
forgangne år. Lægemiddelstyrelsen foretager snarest muligt efter modtagelsen af det endelige regnskab en endelig opgørelse af
afgiften. Skifter et apotek ejer ved udgangen af året, foretager Lægemiddelstyrelsen en foreløbig og endelig opgørelse af afgiften
i forhold til den afgående apoteker, jf. stk. 3 og 4.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
(Til § 50 b)
Indenrigs- og sundhedsministeren har i medfør af apotekerlovens § 49, § 52 og § 53, stk. 1, en række bemyndigelser til at
fastsætte regler om afgifter for og tilskud til apotekere.
Det følger af § 4, i bekendtgørelse nr. 1816 af 28. december 2023, at omsætningen, der danner grundlag for beregningen af
opkrævning af afgift og ydelse af tilskud til apotekerne, opgøres som apotekets omsætning eksklusive moms, fratrukket
rabatudgifter.
Det følger endvidere af bestemmelsen, at for apoteker, der i medfør af apotekerlovens § 12, stk. 3, er godkendt til etablering af
pakkefunktion med henblik på samhandel med dosisdispenserede lægemidler til andre apoteker, medregnes omsætningen af lægemidler
ved sådan samhandel ikke ved opgørelsen af omsætningen. Dog medregnes det gebyr (dosispakningsgebyr), som apotekere med
pakkefunktion modtager herfor i opgørelse af omsætningen efter stk. 1.
Ved forhandling af dosisdispenserede lægemidler til forbrugerne, jf. apotekerlovens § 11, stk. 1, nr. 11, medregnes omsætning af
dosisdispenserede lægemidler og det gebyr (dosisekspeditionsgebyr), som apoteker modtager ved udlevering af dosisdispenserede
lægemidler, i opgørelse af omsætning. For apotekere, der er meddelt bevilling til at drive flere apoteker, beregnes afgiften på
grundlag af den samlede omsætning efter stk. 1-3 for alle apoteker, hvortil apotekeren har bevilling.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50 b, stk. 1
, at den omsætning, der danner grundlag for beregningen af sektorafgiften og tillægssektorafgiften, opgøres som apotekets
omsætning, eksklusive apotekets omsætning af lægemidler beregnet til produktionsdyr, rabatudgifter, herunder betalinger til
bestyrere af håndkøbsudsalg og medicinudleveringssteder, og tab på udestående fordringer, opgjort eksklusive moms.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50 b, stk. 2
, at for apotekere, der i medfør af apotekerlovens § 12, stk. 3, er godkendt til etablering af pakkefunktion med henblik på
samhandel med dosisdispenserede lægemidler til andre apoteker, medregnes omsætningen af lægemidler ved en sådan samhandel ikke ved
opgørelsen af omsætningen. Dog medregnes det gebyr (dosispakningsgebyr), som apotekere med pakkefunktion modtager herfor i
opgørelsen af omsætningen.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50 b, stk. 3
, at for apoteker, der forhandler dosisdispenserede lægemidler til forbrugerne, jf. apotekerlovens § 11, stk. 1, nr. 11, medregnes
omsætning af dosisdispenserede lægemidler og det gebyr (dosisekspeditionsgebyr), som apoteker modtager ved udlevering af
dosisdispenserede lægemidler, i opgørelsen af omsætningen.
Det foreslås med bestemmelsens i apotekerlovens § 50 b, stk. 4
, at for apotekere, der er meddelt bevilling til at drive flere apoteker, beregnes afgiften til sektorafgifter på grundlag af den
samlede omsætning for alle apoteker, som apotekeren har bevilling til.
De foreslåede stykker 1-4 indebærer, at omsætningen, der danner grundlag for beregningen af sektorafgift og tillægssektorafgift,
opgøres som apotekets omsætning eksklusive moms, fratrukket rabatudgifter. Således består beregningsgrundlaget af omsætningen på
apoteksforbeholdte lægemidler, opkrævede dosisekspeditionsgebyrer og opkrævede dosispakningsgebyrer. For så vidt angår apotekere,
der har bevilling til at drive flere apoteker, beregnes afgifterne på grundlag af den samlede omsætning for alle apoteker, som
apotekeren har bevilling til.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
(Til § 50 c)
Indenrigs- og sundhedsministeren har i medfør af apotekerlovens § 49, § 52 og § 53, stk. 1, en række bemyndigelser til at
fastsætte regler om afgifter for og tilskud til apotekere.
Det følger af § 8, i bekendtgørelse nr. 1816 af 28. december 2023 om beregning af afgift og ydelse af tilskud til apotekerne m.v.,
at apotekerne betaler en frihandelsafgift på 4,89 pct. af omsætningen af andre varer end lægemidler (frihandelsvarer).
Afgiften anvendes til dækning af godtgørelser til apotekerne for ekspedition af receptpligtige lægemiddelpakninger samt
godtgørelse for ydelse af medicinsamtaler, som apotekets bruttoomsætning eksklusive moms af andre varer end lægemidler
(frihandelsvarer).
Det følger af bekendtgørelsens § 7, at den omsætning, der danner grundlag for beregningen af afgift til dækning af de nævnte
godtgørelser opgøres som apotekets bruttoomsætning ekskl. moms af andre varer end lægemidler (frihandelsvarer). For apotekere, der
er meddelt bevilling til at drive flere apoteker, beregnes den i stk. 1 nævnte omsætning på grundlag af den samlede omsætning for
de apoteker, hvortil apotekeren har bevilling.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50 c, stk. 1
, at apotekerne betaler en frihandelsafgift på følgende procentsats af omsætningen på andre varer end lægemidler
(frihandelsvarer):
-
I 2025: 5,010 pct.
-
I 2026: 5,159 pct.
-
I 2027: 5,308 pct.
-
I 2028: 5,458 pct.
-
Fra 2029: 5,607 pct.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50 c, stk. 2
, at det enkelte apotek hver måned til Lægemiddelstyrelsen indbetaler en afgift svarende til den procentsats, der er nævnt i stk.
1 af den omsætning, som apoteket har haft i den forgangne måned.
De foreslåede stk. 1 og 2 indebærer, at apotekerne i 2025 betaler en frihandelsafgift på 5,010 pct., i 2026 betaler en
frihandelsafgift på 5,159 pct., i 2027 betaler en frihandelsafgift på 5,308 pct., i 2028 betaler en frihandelsafgift på 5,458
pct., og fra 2029 betaler en frihandelsafgift på 5,607 pct.
Det enkelte apotek indbetalter hver måned til Lægemiddelstyrelsen indbetaler et beløb svarende til den procentsats, der er nævnt i
stk. 1 af den omsætning, apoteket har haft i den forløbne måned. Afgiften opgøres på baggrund af de månedlige indberetninger
vedrørende apotekets omsætning, som apoteket indsender til Lægemiddelstyrelsen.
Afgiften vil blive anvendt til dækning af Lægemiddelstyrelsens udbetalinger af godtgørelser til apotekerne for ekspedition af
receptpligtige lægemiddelpakninger og for udførelse af medicinsamtaler.
Afgiften vil blive indfaset over fem år til finansiering af en gradvis stigning i receptgodtgørelsen fra 1,50 kr. til 1,75 kr. med
henblik på at styrke apotekernes incitament til at fokusere på den sundhedsfaglige opgave.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50 c, stk. 3
, at omsætningen i stk. 1 og 2 opgøres efter § 50 e.
Det foreslåede stk. 3 indebærer, at omsætningen i stk. 1 og 2 opgøres efter § 50 e. Der henvises til bemærkningerne til § 50 e.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50 c, stk. 4
, at Lægemiddelstyrelsen snarest muligt efter årets udgang meddeler apotekerne en foreløbig opgørelse af afgiften for det
forgangne år. Afgiften fastsættes således, at den dækker det forgangne års udbetalinger af godtgørelser. Overstiger de samlede
indbetalte afgifter de samlede udbetalte godtgørelser, tilbagebetales differencen til de enkelte apoteker i forhold til det,
apotekerne har indbetalt.
Det foreslåede stk. 4 indebærer, at Lægemiddelstyrelsen snarest muligt efter årets udgang og når Lægemiddelstyrelsen har modtaget
alle indberetninger vedrørende omsætningen fra apotekerne for det forgangne år, meddeler apotekerne en foreløbig opgørelse af
afgiften for det forgangne år. Afgiften fastsættes således, at den dækker det forgangne års udbetalinger af godtgørelser.
Overstiger de samlede indbetalte afgifter de samlede udbetalte godtgørelser, tilbagebetales differencen til de enkelte apoteker i
forhold til det, apotekerne har indbetalt.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50 c, stk. 5,
at Lægemiddelstyrelsen snarest muligt efter modtagelsen af de endelige årsregnskaber foretager en endelig opgørelse af afgiften
for det forgangne år. Afgiften fastsættes således, at den dækker det forgangne års udbetalinger af godtgørelser. Har et apotek
betalt for lidt i forhold til det pågældende apoteks endelige omsætning for året, efteropkræves differencen hos det pågældende
apotek. Overstiger de samlede indbetalte afgifter de samlede udbetalte godtgørelser, tilbagebetales differencen til de enkelte
apoteker i forhold til det, apotekerne har indbetalt.
Det foreslåede stk. 5 indebærer, at Lægemiddelstyrelsen snarest muligt efter modtagelsen af de endelige årsregnskaber foretager en
endelig opgørelse af afgiften for det forgangne år. Afgiften fastsættes således, at den dækker det forgangne års udbetalinger af
godtgørelser. Har et apotek betalt for lidt i forhold til det pågældende apoteks endelige omsætning for året, efteropkræves
differencen hos det pågældende apotek. Overstiger de samlede indbetalte afgifter de samlede udbetalte godtgørelser, tilbagebetales
differencen til de enkelte apoteker i forhold til det, apotekerne har indbetalt.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50 c, stk. 6,
at indenrigs- og sundhedsministeren kan beslutte, at udbetalingerne af godtgørelse nedsættes eller bortfalder. Beslutning herom
meddeles til Danmarks Apotekerforening.
Det foreslåede stk. 6 indebærer, at indenrigs- og sundhedsministeren kan beslutte, at udbetalingerne af godtgørelse nedsættes
eller bortfalder for at undgå, at der udbetales mere end der er dækning for i afgiften. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng, at der
ikke kan opkræves mere end den anførte afgift.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50 c, stk. 7,
at hvis et apotek skifter ejer i årets løb, afregnes afgiften endeligt med den afgående apoteker med den procentsats, der er nævnt
i stk. 1 af omsætningen for den del af året, hvor denne har drevet apoteket. Den tiltrædende apoteker betaler hver måned til
Lægemiddelstyrelsen den procentsats, der er nævnt i stk. 1 af den forgangne måneds omsætning for den del af året, hvor denne
driver apoteket. Når året er gået, meddeler Lægemiddelstyrelsen snarest muligt herefter den tiltrædende apoteker en foreløbig
opgørelse af afgiften for det forgangne år, jf. stk. 4. Lægemiddelstyrelsen foretager snarest muligt efter modtagelsen af det
endelige regnskab en endelig opgørelse af afgiften, jf. stk. 5. Skifter et apotek ejer ved udgangen af året, foretager
Lægemiddelstyrelsen en foreløbig og endelig opgørelse af afgiften i forhold til den afgående apoteker, jf. stk. 4 og 5.
Det foreslåede stk. 7 indebærer, at den afgående apoteker ved ihændehaverskifte i løbet af året afregnes endeligt med den
procentsats, der er nævnt i stk. 1 af omsætningen for den del af året, hvor denne har drevet apoteket. Den tiltrædende apoteker
betaler hver måned til Lægemiddelstyrelsen den procentsats, der er nævnt i stk. 1 af den forgangne måneds omsætning for den del af
året, hvor denne driver apoteket. Når året er gået, meddeler Lægemiddelstyrelsen snarest muligt herefter den tiltrædende apoteker
en foreløbig opgørelse af afgiften for det forgangne år, jf. stk. 4. Lægemiddelstyrelsen foretager snarest muligt efter
modtagelsen af det endelige regnskab en endelig opgørelse af afgiften, jf. stk. 5. Skifter et apotek ejer ved udgangen af året,
foretager Lægemiddelstyrelsen en foreløbig og endelig opgørelse af afgiften i forhold til den afgående apoteker, jf. stk. 4 og 5.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i de almindelige bemærkninger.
(Til § 50 d)
Apotekerne betaler efter gældende regler en afgift på foreløbig 4,89 pct. af den årlige omsætning af andre varer end lægemidler
(frihandelsvarer). Afgiften finansierer godtgørelse for apotekernes ekspedition af receptpligtige lægemiddelpakninger samt
godtgørelse for ydelse af medicinsamtaler.
Der eksisterer ikke i dag en supplerende frihandelsafgift.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50 d, stk
. 1,
at apotekerne betaler en supplerende frihandelsafgift på 1 pct. af omsætningen af andre varer end lægemidler (frihandelsvarer).
Det enkelte apotek indbetaler hver måned 1 procent af den omsætning, apoteket har haft i den forløbne måned.
Det foreslåede stk. 1 indebærer, at der indføres en ny supplerende frihandelsafgift på 1 pct. af omsætningen på andre varer end
lægemidler (frihandelsvarer). Afgiften opgøres på baggrund af de månedlige indberetninger vedrørende apotekets omsætning, som
apoteket indsender til Lægemiddelstyrelsen.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50 d, stk. 2
, at omsætningen i stk. 1 opgøres efter § 50 e. Der henvises til bemærkningerne til § 50 e.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50 d, stk. 3,
at afgiften anvendes til dækning af tilbagereguleringen af den nuværende overskridelse af apotekernes bruttoavanceramme. Når
tilbagereguleringen er afsluttet, meddeles dette til Danmarks Apotekerforening. Afgiften opkræves herefter ikke længere.
Det foreslåede stk. 3 indebærer, at afgiften anvendes til dækning af tilbagereguleringen af apotekernes samlede overskridelse af
bruttoavancereammen, som opgjort ud fra apotekernes endelige regnskaber for 2022.
Det forventes, at dette vil medføre, at overskridelsen tilbagereguleres med omkring 22 mio. kr. årligt og det forventes, at
tilbagereguleringen vil være afsluttet indenfor omkring 20-30 år. Når tilbagereguleringen er afsluttet, vil afgiften ikke længere
blive opkrævet.
Midlerne fra tilbagereguleringen har karakter af en indtægt for staten. Der lægges imidlertid op til, at midlerne blandt andet kan
anvendes til at finansiere nye sundhedsydelser hos apotekerne eller udbredelse af eksisterende sundhedsydelser, så apotekerne i
højere grad kan aflaste det nære sundhedsvæsen.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50 d, stk. 4,
at Lægemiddelstyrelsen snarest muligt efter årets udgang meddeler apotekerne en foreløbig opgørelse af afgiften for det forgangne
år. Har et apotek betalt for meget i forhold til det pågældende apoteks indberettede omsætning for året, tilbagebetales
differencen til det pågældende apotek. Har et apotek betalt for lidt i forhold til det pågældende apoteks indberettede omsætning
for året, efteropkræves differencen hos det pågældende apotek.
Det foreslåede stk. 4 indebærer, at Lægemiddelstyrelsen, når året er gået og styrelsen har modtaget indberetninger af omsætningen
fra apotekerne for det forgangne år, foretager en foreløbig opgørelse af afgiften for det forgangne år. Har et apotek betalt for
meget i forhold til det pågældende apoteks indberettede omsætning for året, tilbagebetales differencen til det pågældende apotek.
Har et apotek betalt for lidt i forhold til det pågældende apoteks indberettede omsætning for året, efteropkræves differencen hos
det pågældende apotek.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50 d, stk. 5
, at Lægemiddelstyrelsen snarest muligt efter modtagelsen af de endelige årsregnskaber foretager den endelige opgørelse af
afgiften for det forgangne år. Har et apotek har betalt for meget i forhold til det pågældende apoteks endelige omsætning for
året, tilbagebetales differencen til det pågældende apotek. Har et apotek har betalt for lidt i forhold til det pågældende apoteks
endelige omsætning for året, efteropkræves differencen hos det pågældende apotek.
Det foreslåede stk. 5 indebærer, at Lægemiddelstyrelsen, når apotekernes endelige årsregnskaber foreligger hos
Lægemiddelstyrelsen, snarest muligt herefter foretager en endelig opgørelse af afgiften for det forgangne år. Har et apotek har
betalt for meget i forhold til det pågældende apoteks endelige omsætning for året, tilbagebetales differencen til det pågældende
apotek. Har et apotek har betalt for lidt i forhold til det pågældende apoteks endelige omsætning for året, efteropkræves
differencen hos det pågældende apotek.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50 d, stk. 6
, at skifter et apotek ejer i årets løb afregnes afgiften endeligt med den afgående apoteker med 1 pct. af omsætningen for den del
af året, hvor denne har drevet apoteket. Den tiltrædende apoteker betaler hver måned til Lægemiddelstyrelsen 1 pct. af den
forgangne måneds omsætning for den del af året, hvor denne driver apoteket. Lægemiddelstyrelsen meddeler snarest muligt efter
årets udgang den tiltrædende apoteker en foreløbig opgørelse af afgiften for det forgangne år, jf. stk. 4. Når den tiltrædende
apotekeres endelige regnskab foreligger hos Lægemiddelstyrelsen, foretager styrelsen snarest muligt herefter en endelig opgørelse
af afgiften, jf. stk. 5. Skifter et apotek ejer ved udgangen af året, foretager Lægemiddelstyrelsen en foreløbig og endelig
opgørelse af afgiften i forhold til den afgående apoteker, jf. stk. 4 og 5.
Det foreslåede stk. 6 indebærer, at den afgående apoteker ved ihændehaverskifte i løbet af året afregnes endeligt med 1 pct. af
omsætningen for den del af året, hvor denne har drevet apoteket. Den tiltrædende apoteker betaler hver måned til
Lægemiddelstyrelsen 1 pct. af den forgangne måneds omsætning for den del af året, hvor denne driver apoteket. Lægemiddelstyrelsen
meddeler snarest muligt efter årets udgang den tiltrædende apoteker en foreløbig opgørelse af afgiften for det forgangne år.
Lægemiddelstyrelsen foretager snarest muligt efter modtagelsen af det endelige regnskab i Lægemiddelstyrelsen en endelige
opgørelse af afgiften. Skifter et apotek ejer ved udgangen af året, foretager Lægemiddelstyrelsen en foreløbig og endelig
opgørelse af afgiften i forhold til den afgående apoteker, jf. stk. 4 og 5.
(Til § 50 e)
Indenrigs- og sundhedsministeren har i medfør af apotekerlovens § 49, § 52 og § 53, stk. 1, en række bemyndigelser til at
fastsætte regler om afgifter for og tilskud til apotekere.
Det følger af § 7, i bekendtgørelse nr. nr.1816 af 28. december 2023 om beregning af afgift og ydelse af tilskud til apotekerne
m.v., at omsætningen, der danner grundlag for beregningen af frihandelsafgiften, opgøres om apoteks bruttoomsætning, eksklusive
moms af andre varer end lægemidler (frihandelsvarer). For apotekere, der er meddelt bevilling til at drive flere apoteker,
beregnes den i stk. 1 nævnte omsætning på grundlag af den samlede omsætning for de apoteker, hvortil apotekeren har bevilling.
Det foreslås med bestemmelsen i apotekerlovens § 50 e, stk. 1
og 2
, at den omsætning, der danner grundlag for beregningen af frihandelsafgiften efter § 50 c og den supplerende frihandelsafgift
efter § 50 d, opgøres som apotekets bruttoomsætning, eksklusive moms, af andre varer end lægemidler (frihandelsvarer). For
apotekere, der er meddelt bevilling til at drive flere apoteker, beregnes omsætningen på grundlag af den samlede omsætning for de
apoteker, hvortil apotekeren har bevilling.
De foreslåede stk. 1 og 2 indebærer at omsætningen, der danner grundlag for beregningen af frihandelsafgiften og den supplerende
frihandelsafgift, opgøres som apotekets bruttoomsætning, eksklusive moms, af andre varer end lægemidler (frihandelsvarer). For så
vidt angår apotekere, der er meddelt bevilling til at drive flere apoteker, beregnes afgiften på grundlag af den samlede omsætning
for de apoteker, hvortil apotekeren har bevilling.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.