LBK nr 703 af 26/05/2023
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Apotekerloven § 26
Indenrigs- og sundhedsministeren kan tilbagekalde en apotekerbevilling, såfremt indehaveren ikke inden en frist, der er fastsat af Lægemiddelstyrelsen i henhold til § 4, stk. 2 eller § 28, stk. 1, opretter eller overtager et apotek.
Gældende§ 26
RetsinformationLov om ændring af lov om apoteksvirksomhed, lov om lægemidler og sundhedsloven (Justeringer af den økonomiske styringsmodel for apotekssektoren, flere muligheder for apotekernes og sygehusapotekernes aflastning af det øvrige sundhedsvæsen og nedlæggelse af voldgiftsnævnet for apoteksovertagelse m.v.)
Dato
12. juni 2024
Ministerium
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Kort navn
LOV nr 646 af 11/06/2024
Nuværende lovtekst
Konsolideret lovtekst
Nuværende lovtekst → Konsolideret lovtekst
RENAMED
@@ -1,2 +1,2 @@
|
|
1 |
Indenrigs- og sundhedsministeren kan tilbagekalde en apotekerbevilling, såfremt indehaveren ikke inden en frist, der er
|
2 |
-
fastsat af Lægemiddelstyrelsen i henhold til § 4, stk. 2 eller § 28,
|
|
|
1 |
Indenrigs- og sundhedsministeren kan tilbagekalde en apotekerbevilling, såfremt indehaveren ikke inden en frist, der er
|
2 |
+
fastsat af Lægemiddelstyrelsen i henhold til § 4, stk. 2 eller § 28, opretter eller overtager et apotek.
|
Ændringer
Nr 12: | I § 26 ændres »§ 28, stk. 1« til: »§ 28«. |
Forarbejder
Til nr. 12
Det følger af apotekerlovens § 45, stk. 1, at størrelsen af de samlede beløb, der udgør apotekernes bruttoavance ved salg af
lægemidler og andre varer m. v., herunder reguleringen af disse beløb, fastsættes ved aftale mellem indenrigs- og
sundhedsministeren og apotekernes organisation. Bestemmelsen fastsætter de rammer, hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren og
apotekernes organisation forhandler en aftale om apotekernes bruttoavance.
I den samlede bruttoavanceramme, som er grundlag for forhandlinger, indregnes apotekernes fortjeneste ved salg af både lægemidler
og frihandelsvarer. Det er således forudsat i bemærkningerne til den gældende § 45, stk. 1, at den samlede ramme for apotekernes
indtjening inkluderer både fortjenesten ved lægemidler og frihandelsavancen, jf. Folketingstidende 1983-84 (2. samling), tillæg A,
spalte 2553.
Denne forudsætning betyder, at indenrigs- og sundhedsministeren og apotekernes brancheorganisation ikke med bruttoavanceaftalen
kan aftale særskilte avancerammer for henholdsvis apotekernes salg af lægemidler og frihandelsvarer.
Der henvises i øvrigt til beskrivelsen af gældende ret i pkt. 2.1.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der i apotekerlovens § 45, stk. 1, indsættes et nyt 2. pkt.,
hvorefter en aftale om apotekernes bruttoavance kan indebære, at lægemiddel- og frihandelsavancen opgøres adskilt.
Den foreslåede ændring vil medføre, at indenrigs- og sundhedsministeren og apotekernes organisation fremover vil kunne indgå en
aftale om apotekernes bruttoavanceramme, hvor fortjenesten på frihandelsvarer helt eller delvist ikke indregnes i den totale
bruttoavanceramme, idet frihandelsavancen adskilles fra lægemiddelavancen. Der vil med den foreslåede ændring fortsat kunne indgås
en bruttoavanceaftale, hvor avancen på frihandelsvarer vil indgå i den samlede fastsatte bruttoavanceramme.
Med ændringen vil det endvidere, som en del af de enkelte bruttoavanceforhandlinger, kunne aftales, at der ikke i den pågældende
bruttoavanceaftale skal fastsættes en øvre grænse for apotekernes salg af frihandelsvarer.
Formålet med forslaget er at skabe rammer for, at indenrigs- og sundhedsministeren og apotekernes brancheorganisation ved
indgåelse af de næste bruttoavanceaftaler får bedre mulighed for at indgå aftaler, hvor gentagne overskridelser af tidligere
bruttoavancerammer tilbagereguleres samtidig med, at der skabes større incitament for apotekerne til at fokusere på deres
sundhedsfaglige kerneopgaver. Hvis den foreslåede ændring ikke gennemføres, vil en tilbageregulering som udgangspunkt skulle ske
ved at sænke fastkroneavancen på lægemidler. Dette forventes at ville medføre, at apotekernes fokus i endnu højere grad vedrører
salg af frihandelsvarer, hvilket må forventes at skabe fortsatte avanceoverskridelser.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.