LBK nr 703 af 26/05/2023
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Apotekerloven
Bekendtgørelse af lov om apoteksvirksomhed
Herved bekendtgøres lov om apoteksvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 801 af 12. juni 2018, med de ændringer, der følger af § 3 i lov nr. 1554 af 18. december 2018, § 2 i lov nr. 1555 af 18. december 2018, § 2 i lov nr. 2070 af 21. december 2020, § 2 i lov nr. 2393 af 14. december 2021 og § 3 i lov nr. 908 af 21. juni 2022.
Gældende§ 0
RetsinformationLov om ændring af lov om apoteksvirksomhed, lov om lægemidler og sundhedsloven (Justeringer af den økonomiske styringsmodel for apotekssektoren, flere muligheder for apotekernes og sygehusapotekernes aflastning af det øvrige sundhedsvæsen og nedlæggelse af voldgiftsnævnet for apoteksovertagelse m.v.)
Dato
12. juni 2024
Ministerium
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Kort navn
LOV nr 646 af 11/06/2024
Nuværende lovtekst
Konsolideret lovtekst
Nuværende lovtekst → Konsolideret lovtekst
RENAMED
@@ -1,30 +1,30 @@
|
|
1 |
==Oversigt (indholdsfortegnelse)==
|
2 |
-
| **Kapitel** | **Almindelige bestemmelser**
|
3 |
-
|-------------|-------------------------------|
|
4 |
-
| **Kapitel 1** | Almindelige bestemmelser
|
5 |
| **Kapitel 2** | Oprettelse, nedlæggelse og flytning af apoteker, veterinærafdelinger af apoteker, apoteksfilialer og apoteksudsalg m.v. |
|
6 |
-
| **Kapitel 3** | Apotekers opgaver
|
7 |
-
| **Kapitel 4** | Apotekerbevillinger m.v.
|
8 |
-
| **Kapitel 5** | Apoteksovertagelse
|
9 |
-
| **Kapitel 6** | Ledelse af apotek og apotekspersonale
|
10 |
-
| **Kapitel 7** | Apotekers indretning og drift
|
11 |
-
| **Kapitel 8** | Prisfastsættelse
|
12 |
-
| **Kapitel 9** | Regnskabsoplysninger m.v.
|
13 |
-
| **Kapitel 10** |
|
14 |
-
| **Kapitel 11** | Sygehusapoteker
|
15 |
-
| **Kapitel 11 a** | Private sygehusapoteker
|
16 |
-
| **Kapitel 12** | Pensionsbestemmelser
|
17 |
-
| **Kapitel 13** | Tilsyn, delegation af beføjelser, klage, konsulenter m.v.
|
18 |
-
| **Kapitel 14** | Forskellige bestemmelser
|
19 |
-
| **Kapitel 15** | Straffebestemmelser m.v.
|
20 |
-
| **Kapitel 16** | *Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser*
|
21 |
-
| **Bilag A**
|
22 |
|
|
|
23 |
|
24 |
-
|
25 |
Bekendtgørelse af lov om apoteksvirksomhed
|
26 |
|
27 |
Herved bekendtgøres lov om apoteksvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 801 af 12. juni 2018, med de ændringer, der følger af § 3
|
28 |
i lov nr. 1554 af 18. december 2018, § 2 i lov nr. 1555 af 18. december 2018, § 2 i lov nr. 2070 af 21. december 2020, § 2 i lov
|
29 |
nr. 2393 af 14. december 2021 og § 3 i lov nr. 908 af 21. juni 2022.
|
30 |
|
|
|
1 |
==Oversigt (indholdsfortegnelse)==
|
2 |
+
| **Kapitel** | **Almindelige bestemmelser** |
|
3 |
+
|-------------|------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
|
4 |
+
| **Kapitel 1** | Almindelige bestemmelser |
|
5 |
| **Kapitel 2** | Oprettelse, nedlæggelse og flytning af apoteker, veterinærafdelinger af apoteker, apoteksfilialer og apoteksudsalg m.v. |
|
6 |
+
| **Kapitel 3** | Apotekers opgaver |
|
7 |
+
| **Kapitel 4** | Apotekerbevillinger m.v. |
|
8 |
+
| **Kapitel 5** | Apoteksovertagelse |
|
9 |
+
| **Kapitel 6** | Ledelse af apotek og apotekspersonale |
|
10 |
+
| **Kapitel 7** | Apotekers indretning og drift |
|
11 |
+
| **Kapitel 8** | Prisfastsættelse |
|
12 |
+
| **Kapitel 9** | Regnskabsoplysninger m.v. |
|
13 |
+
| **Kapitel 10** | Sektorafgift, tillægssektorafgift, frihandelsafgift, supplerende frihandelsafgift og tilskud |
|
14 |
+
| **Kapitel 11** | Sygehusapoteker |
|
15 |
+
| **Kapitel 11 a** | Private sygehusapoteker |
|
16 |
+
| **Kapitel 12** | Pensionsbestemmelser |
|
17 |
+
| **Kapitel 13** | Tilsyn, delegation af beføjelser, klage, konsulenter m.v. |
|
18 |
+
| **Kapitel 14** | Forskellige bestemmelser |
|
19 |
+
| **Kapitel 15** | Straffebestemmelser m.v. |
|
20 |
+
| **Kapitel 16** | *Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser* |
|
21 |
+
| **Bilag A** | |
|
22 |
|
23 |
+
==Den fulde tekst==
|
24 |
|
|
|
25 |
Bekendtgørelse af lov om apoteksvirksomhed
|
26 |
|
27 |
Herved bekendtgøres lov om apoteksvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 801 af 12. juni 2018, med de ændringer, der følger af § 3
|
28 |
i lov nr. 1554 af 18. december 2018, § 2 i lov nr. 1555 af 18. december 2018, § 2 i lov nr. 2070 af 21. december 2020, § 2 i lov
|
29 |
nr. 2393 af 14. december 2021 og § 3 i lov nr. 908 af 21. juni 2022.
|
30 |
|
Ændringer
Nr 18: | Overskriften til kapitel 10 affattes således:
»Kapitel 10Sektorafgift, tillægssektorafgift, frihandelsafgift, supplerende frihandelsafgift og tilskud«. |
Forarbejder
Til nr. 18 og 19
Efter apotekerlovens § 55, stk. 1, kan en regions sygehusapotek eller sygehusapoteksfilial levere lægemidler og andre varer til
regionens egne sygehuse og tilknyttede behandlingsinstitutioner m.v., jf. sundhedslovens § 74, stk. 2, og § 75, stk. 2-4, som
definerer sygehuse og behandlingsinstitutioner. Det betyder, at sygehusapoteket kan levere lægemidler og andre varer til
afdelingerne på et sygehus og tilknyttede behandlingsinstitutioner.
Efter apotekerlovens § 56 a kan sygehusapoteker for offentlige og private virksomheder og institutioner udføre opgaver, der
naturligt og hensigtsmæssigt knytter sig til et sygehusapoteks virksomhed. Det fremgår af bemærkningerne til apotekerlovens § 56
a, jf. Folketingstidende 1999-00, tillæg A, side 7775, at § 56 a udtømmende regulerer de opgaver, der kan varetages af et
sygehusapotek, herunder eksempelvis fremstilling af magistrelle lægemidler, foretagelse af analyser af råvarer til
lægemiddelfremstilling m.m. Udlevering af lægemidler direkte til patienter er ikke en opgave, der knytter sig naturligt til
sygehusapotekets virksomhed, og dermed ikke en opgave som sygehusapoteket kan varetage i medfør af § 56 a.
Der er således på nuværende tidspunkt ikke regler, som giver sygehusapotekerne adgang til, at et sygehusapotek kan udlevere
lægemidler direkte til patienter, der er i sygehusbehandling, og derved fungere som distributionsled mellem sygehusafdeling og
patienten.
Der henvises i øvrigt til beskrivelsen af gældende ret i pkt. 2.4.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der i apotekerlovens § 55
indsættes et nyt stk. 5
, der giver mulighed for, at et sygehusapotek på vegne af en sygehusafdeling kan udlevere lægemidler direkte til en patient, der
er i sygehusbehandling.
Det foreslåede nye stk. 5 vil betyde, at et sygehusapotek vil kunne fungere som distributionsled mellem en sygehusafdeling og
patient. Den foreslåede hjemmel vil alene give mulighed for, at et sygehusapotek vil kunne indgå en samarbejdsaftale med en
sygehusafdeling om, at sygehusapoteket kan udlevere lægemidler til en patient på vegne af en sygehusafdeling under ledende
overlæges ansvar. En samarbejdsaftale vil også kunne bestå af andre dokumenter som viser, at der er indgået en aftale mellem
sygehusafdelingen og sygehusapoteket om, at sygehusapoteket kan udlevere lægemidler direkte til afdelingens patienter på vegne af
afdelingen.
Sygehusapoteket vil eksempelvis kunne indgå en samarbejdsaftale med en afdeling på ethvert offentligt sygehus. Det betyder
eksempelvis, at et sygehusapotek vil kunne udlevere lægemidler til en patient, som er bosiddende i samme region som
sygehusapoteket, og som er under behandling på et sygehus i en anden region, såfremt der foreligger en samarbejdsaftale eller
anden aftale mellem det pågældende sygehusapotek og den pågældende sygehusafdeling, hvor patienten er i behandling. Et
sygehusapotek vil også kunne indgå en aftale med et sygehus, hvor det i aftalen skal være nærmere defineret, hvilke afdelinger på
sygehuset, som sygehusapoteket vil kunne udlevere lægemidler på vegne af.
Sygehusafdelingen vil fortsat have det fulde behandlingsansvar og informationspligten over for patienten. Det er den behandlende
læge, der i samarbejde med patienten beslutter, hvilken udleveringsmetode der egner sig bedst til patientens situation.
Udleveringsmetoderne vil eksempelvis kunne ske ved personligt fremmøde på sygehuset, ved at patienten afhenter lægemidlerne i en
medicinboks på sygehuset, ved at patienten afhenter lægemidlerne på et privat apotek eller via leverance til patientens bopæl.
Den direkte udlevering fra sygehusapoteket til patienten vil for eksempel kunne anvendes til patienter, der er i et stabilt
behandlingsforløb, der blot skal afhente deres sygehusmedicin uden, at patienterne er til kontrol på klinikken, til patienter der
er i et ambulant behandlingsforløb, eller til patienter, der er i behandling på et sygehus beliggende langt fra patientens bopæl.
Derudover foreslås det, at der i apotekerlovens § 55 indsættes et nyt stk. 7,
der bemyndiger Lægemiddelstyrelsen til at fastsætte nærmere regler om et sygehusapoteks udlevering af lægemidler direkte til en
patient efter den foreslåede § 55, stk. 5.
Med det foreslåede nye stk. 7 vil Lægemiddelstyrelsen få bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om sygehusapotekernes
håndtering af lægemidlerne i forbindelse med udleveringen til patienterne, herunder udleveringsmetoder og krav til disse. Hensynet
bag bemyndigelsen er, at der derved vil kunne fastsættes regler, som vil sikre patientsikkerheden.
Det forventes, at reglerne blandt andet vil regulere forholdene omkring sygehusapotekets ansvar for korrekt og sikker opbevaring
af lægemidlerne for eksempel i medicinbokse, skriftlige procedurer, herunder om forholdsregler der skal sikre, at lægemidlerne
udleveres til de rigtige patienter, samt mærkning og etikettering af lægemidlerne.
Derudover forventes det, at der vil blive fastsat regler om oplæring af personale, tilsyn med overholdelse af de fastsatte regler,
og regler om forsendelse af lægemidler. Endvidere forventes der at blive fastsat regler der blandt andet vil regulere forholdende
omkring sygehusapotekets ansvar, hvis sygehusapoteket benytter et privat apotek til at udlevere et sygehuslægemiddel til en
konkret patient på vegne af sygehusafdelingen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 18 og 19
Efter apotekerlovens § 55, stk. 1, kan en regions sygehusapotek eller sygehusapoteksfilial levere lægemidler og andre varer til
regionens egne sygehuse og tilknyttede behandlingsinstitutioner m.v., jf. sundhedslovens § 74, stk. 2, og § 75, stk. 2-4, som
definerer sygehuse og behandlingsinstitutioner. Det betyder, at sygehusapoteket kan levere lægemidler og andre varer til
afdelingerne på et sygehus og tilknyttede behandlingsinstitutioner.
Efter apotekerlovens § 56 a kan sygehusapoteker for offentlige og private virksomheder og institutioner udføre opgaver, der
naturligt og hensigtsmæssigt knytter sig til et sygehusapoteks virksomhed. Det fremgår af bemærkningerne til apotekerlovens § 56
a, jf. Folketingstidende 1999-00, tillæg A, side 7775, at § 56 a udtømmende regulerer de opgaver, der kan varetages af et
sygehusapotek, herunder eksempelvis fremstilling af magistrelle lægemidler, foretagelse af analyser af råvarer til
lægemiddelfremstilling m.m. Udlevering af lægemidler direkte til patienter er ikke en opgave, der knytter sig naturligt til
sygehusapotekets virksomhed, og dermed ikke en opgave som sygehusapoteket kan varetage i medfør af § 56 a.
Der er således på nuværende tidspunkt ikke regler, som giver sygehusapotekerne adgang til, at et sygehusapotek kan udlevere
lægemidler direkte til patienter, der er i sygehusbehandling, og derved fungere som distributionsled mellem sygehusafdeling og
patienten.
Der henvises i øvrigt til beskrivelsen af gældende ret i pkt. 2.4.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der i apotekerlovens § 55
indsættes et nyt stk. 5
, der giver mulighed for, at et sygehusapotek på vegne af en sygehusafdeling kan udlevere lægemidler direkte til en patient, der
er i sygehusbehandling.
Det foreslåede nye stk. 5 vil betyde, at et sygehusapotek vil kunne fungere som distributionsled mellem en sygehusafdeling og
patient. Den foreslåede hjemmel vil alene give mulighed for, at et sygehusapotek vil kunne indgå en samarbejdsaftale med en
sygehusafdeling om, at sygehusapoteket kan udlevere lægemidler til en patient på vegne af en sygehusafdeling under ledende
overlæges ansvar. En samarbejdsaftale vil også kunne bestå af andre dokumenter som viser, at der er indgået en aftale mellem
sygehusafdelingen og sygehusapoteket om, at sygehusapoteket kan udlevere lægemidler direkte til afdelingens patienter på vegne af
afdelingen.
Sygehusapoteket vil eksempelvis kunne indgå en samarbejdsaftale med en afdeling på ethvert offentligt sygehus. Det betyder
eksempelvis, at et sygehusapotek vil kunne udlevere lægemidler til en patient, som er bosiddende i samme region som
sygehusapoteket, og som er under behandling på et sygehus i en anden region, såfremt der foreligger en samarbejdsaftale eller
anden aftale mellem det pågældende sygehusapotek og den pågældende sygehusafdeling, hvor patienten er i behandling. Et
sygehusapotek vil også kunne indgå en aftale med et sygehus, hvor det i aftalen skal være nærmere defineret, hvilke afdelinger på
sygehuset, som sygehusapoteket vil kunne udlevere lægemidler på vegne af.
Sygehusafdelingen vil fortsat have det fulde behandlingsansvar og informationspligten over for patienten. Det er den behandlende
læge, der i samarbejde med patienten beslutter, hvilken udleveringsmetode der egner sig bedst til patientens situation.
Udleveringsmetoderne vil eksempelvis kunne ske ved personligt fremmøde på sygehuset, ved at patienten afhenter lægemidlerne i en
medicinboks på sygehuset, ved at patienten afhenter lægemidlerne på et privat apotek eller via leverance til patientens bopæl.
Den direkte udlevering fra sygehusapoteket til patienten vil for eksempel kunne anvendes til patienter, der er i et stabilt
behandlingsforløb, der blot skal afhente deres sygehusmedicin uden, at patienterne er til kontrol på klinikken, til patienter der
er i et ambulant behandlingsforløb, eller til patienter, der er i behandling på et sygehus beliggende langt fra patientens bopæl.
Derudover foreslås det, at der i apotekerlovens § 55 indsættes et nyt stk. 7,
der bemyndiger Lægemiddelstyrelsen til at fastsætte nærmere regler om et sygehusapoteks udlevering af lægemidler direkte til en
patient efter den foreslåede § 55, stk. 5.
Med det foreslåede nye stk. 7 vil Lægemiddelstyrelsen få bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om sygehusapotekernes
håndtering af lægemidlerne i forbindelse med udleveringen til patienterne, herunder udleveringsmetoder og krav til disse. Hensynet
bag bemyndigelsen er, at der derved vil kunne fastsættes regler, som vil sikre patientsikkerheden.
Det forventes, at reglerne blandt andet vil regulere forholdene omkring sygehusapotekets ansvar for korrekt og sikker opbevaring
af lægemidlerne for eksempel i medicinbokse, skriftlige procedurer, herunder om forholdsregler der skal sikre, at lægemidlerne
udleveres til de rigtige patienter, samt mærkning og etikettering af lægemidlerne.
Derudover forventes det, at der vil blive fastsat regler om oplæring af personale, tilsyn med overholdelse af de fastsatte regler,
og regler om forsendelse af lægemidler. Endvidere forventes der at blive fastsat regler der blandt andet vil regulere forholdende
omkring sygehusapotekets ansvar, hvis sygehusapoteket benytter et privat apotek til at udlevere et sygehuslægemiddel til en
konkret patient på vegne af sygehusafdelingen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.