Til nr. 1
Sund & Bælt Holding A/S har ikke i medfør af gældende regler til opgave at opkræve forfaldne fordringer på statens vegne.
Det foreslås, at der i færdselsloven indsættes en § 120 c, der i stk. 1, fastsætter, at Sund & Bælt Holding A/S opkræver forfaldne køretøjsrelaterede kontrolafgifter på transportministerens område i tilfælde, hvor såvel skyldneren som andre, der måtte hæfte for kontrolafgiften, og det motordrevne køretøj, med hvilket overtrædelsen er begået, er hjemmehørende i udlandet. Det fremgår endvidere af den foreslåede § 120 c, stk. 1, at Sund & Bælt Holding A/S med henblik herpå kan afvise at give motordrevne køretøjer, hvortil der er knyttet endelig afgjorte og forfaldne køretøjsrelaterede kontrolafgifter, adgang til passage af faste forbindelser (broer og tunneler), der drives af Sund & Bælt Holding A/S.
Opgaven med at opkræve forfaldne køretøjsrelaterede kontrolafgifter på Transportministeriets område vil herved blive henlagt til Sund & Bælt Holding A/S ved lov.
Den foreslåede bestemmelse omfatter fordringer vedrørende kontrolafgifter, der er udstedt i medfør af regler på Transportministeriets område. Kontrolafgiften vil således skulle være udstedt i medfør af regler, som Transportministeriet administrerer i henhold til den til enhver tid gældende fordeling af forretningerne mellem ministrene. Kontrolafgiften skal være pålagt af eller på vegne af en offentlig myndighed.
Der skal endvidere i medfør af den foreslåede bestemmelse være tale om en køretøjsrelateret kontrolafgift. Det vil sige, at de regler, som kontrolafgiften er udstedt for overtrædelse af, vil skulle regulere forhold vedrørende brug af et motordrevet køretøj eller dertil knyttede forhold. At kontrolafgiften skal være køretøjsrelateret skal forstås i bred forstand og vil omfatte kontrolafgifter, der er udstedt for overtrædelse af både trafikale adfærdsregler og regler om tekniske krav til køretøjet. Det vil imidlertid også omfatte overtrædelse af regler af mere administrativ og kontrolmæssig karakter, herunder krav om medbringelse af forskellige dokumenter m.v. under transport. Som eksempel på en kontrolafgift, der i medfør af den foreslåede bestemmelse vil kunne opkræves via passagenægtelse af faste forbindelser, kan nævnes parkeringsafgifter pålagt i medfør af færdselslovens § 121.
Kontrolafgiften skal være endelig afgjort. Det vil sige, at en frist for indsigelser skal være udløbet, ligesom en eventuelt påbegyndt klagesagsbehandling skal være afsluttet. Sagen må ligeledes ikke af skyldneren være indbragt for domstolene.
Har skyldneren indgået en afdragsordning om betaling af en endelig afgjort kontrolafgift og misligholdes denne afdragsordning, vil den ubetalte del af kontrolafgiften også kunne sendes til opkrævning hos Sund & Bælt Holding A/S.
Kontrolafgiften skal endvidere være forfalden. Det vil sige, at betalingsfristen for den pågældende fordring skal være udløbet. Det er ikke et krav efter den foreslåede bestemmelse, at der af fordringshaver har været iværksat og afsluttet en rykkerprocedure efter forfaldsdagen, før fordringen vil kunne opkræves via passagenægtelse hos Sund & Bælt Holding A/S. Den fordring, der i medfør af bestemmelsen vil kunne opkræves via passagenægtelse hos Sund & Bælt Holding A/S, vil imidlertid omfatte renter, rykkergebyrer og inkassogebyrer m.v., hvis sådanne måtte være tillagt fordringen efter rentelovens regler.
Den pågældende fordring vil i medfør af den foreslåede bestemmelse alene være under opkrævning hos Sund & Bælt Holding A/S. Inddrivelse af kontrolafgifter vil fortsat ske ved Gældsstyrelsen. Hvis fordringer sendes til opkrævning hos Sund & Bælt Holding A/S, vil det således skulle ske forud for overdragelse af fordringen til inddrivelse hos Gældsstyrelsen, ligesom fordringer, der er sendt til inddrivelse hos Gældsstyrelsen, ikke vil kunne opkræves af Sund & Bælt Holding A/S efter den foreslåede ordning.
Den foreslåede adgang til at opkræve forfaldne køretøjsrelaterede kontrolafgifter finder kun anvendelse, hvis både den, som er blevet pålagt kontrolafgiften, som andre, der måtte hæfter for afgiften, og det motordrevne køretøj, med hvilket overtrædelsen er begået, er hjemmehørende i udlandet. Som eksempel på, at andre end føreren kan hæfte for en pålagt kontrolafgift, kan nævnes, at parkeringsafgifter pålagt efter færdselslovens § 121, stk. 1, påhviler den, der har foretaget den uretmæssige standsning eller parkering, men hvis afgiften ikke betales inden en fastsat frist, hæfter tillige ejeren (brugeren) af køretøjet for afgiften, jf. færdselslovens § 121, stk. 4.
En fører, der er pålagt en kontrolafgift, og andre der eventuelt måtte hæfte for afgiften, anses i den foreslåede bestemmelses forstand for hjemmehørende i udlandet, hvis vedkommende ikke har fast bopæl i Danmark. Det motordrevne køretøj anses i bestemmelsens forstand for hjemmehørende i udlandet, hvis køretøjet ikke er indregistreret i Danmark.
Da det er et krav efter den foreslåede bestemmelse, at både skyldneren, og andre der eventuelt måtte hæfte for afgiften, og det motordrevne køretøj skal være hjemmehørende i udlandet, vil opkrævning via passagenægtelse af faste forbindelser ikke kunne ske, hvis den der er blevet pålagt afgiften eller andre der måtte hæfte for afgiften, er hjemmehørende her i landet, selv om køretøjet er indregistreret i udlandet, eller hvis den der er blevet pålagt afgiften eller andre der måtte hæfte for afgiften, er hjemmehørende i udlandet, og køretøjet er indregistreret i Danmark
Ifølge den foreslåede bestemmelses 2. pkt., kan Sund & Bælt Holding A/S med henblik på opkrævning i de ovennævnte tilfælde afvise at give motordrevne køretøjer, hvortil der er knyttet endelig afgjorte og forfaldne køretøjsrelaterede kontrolafgifter, adgang til passage af faste forbindelser.
Den aktuelle fører af køretøjet vil i disse tilfælde få valget mellem at betale den eller de endelig afgjorte og forfaldne fordringer, eller at vende om. Da de fordringer, der kan opkræves ved passagenægtelse, skal være endelige og forfaldne, vil føreren ikke i selve passagesituationen kunne unddrage sig passagenægtelsen ved at fremsætte indsigelser mod fordringens eksistens eller fordringens størrelse over for Sund & Bælt Holdning A/S. Indsigelser, som føreren måtte have, til trods for, at fordringen er endelig afgjort, for eksempel fordi føreren mener, at der er indberettet en for høj fordring, vil føreren være henvist til efterfølgende at rette til fordringshaveren. For så vidt angår den praktiske gennemførelse af passagenægtelsen henvises til pkt. 2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Kontrolafgifter, der er pålagt udenlandske skyldnere, knytter sig således i medfør af den foreslåede bestemmelses 2. pkt. til det udenlandske køretøj, som overtrædelsen er begået med. Passage vil derfor efter den foreslåede bestemmelse kunne nægtes, selvom den aktuelle fører af køretøjet, der ønsker at passere den pågældende faste forbindelse, ikke er den skyldner, som oprindelig er blevet pålagt afgiften. Det vil for eksempel kunne være tilfældet, hvis køretøjet har skiftet ejer, siden afgiften blev pålagt, eller fordi køretøjet tilhører en transportvirksomhed, hvis køretøjer benyttes af forskellige førere. Det vil for eksempel også kunne være tilfældet, hvis køretøjet er et udenlandsk udlejnings- eller leasingkøretøj, og afgiften tidligere er blevet pålagt en anden udenlandsk fører under brug af samme køretøj. Hvis den aktuelle fører i sådanne situationer vælger at betale kontrolafgiften for at få mulighed for at passere den faste forbindelse, vil et sådant forhold skulle anses som et civilretligt anliggende mellem den betalende, aktuelle fører og den skyldner, der oprindelig blev pålagt afgiften.
Den foreslåede bestemmelse stiller ikke krav om, at den aktuelle fører skal være hjemmehørende i udlandet. Passage vil således kunne nægtes i medfør af bestemmelsen, uanset om den aktuelle fører er hjemmehørende i Danmark eller udlandet.
Muligheden for passagenægtelse efter den foreslåede bestemmelse vil finde anvendelse på faste forbindelser (broer og tunneler), som Sund & Bælt Holding A/S til enhver tid måtte drive. Passagenægtelse i medfør af den foreslåede bestemmelse vil blive etableret på Storebæltsforbindelsen, men er ikke begrænset hertil. Bestemmelsen vil således blandt andet også give mulighed for etablering af passagenægtelse på andre faste forbindelser, som Sund & Bælt Holding A/S måtte komme til at drive.
I det foreslåede § 120 c, stk. 2, fastsættes, at transportministeren vil kunne fastsætte nærmere regler om opkrævningsordningens administration, herunder om sagernes oversendelse til opkrævning, opkrævningsperiodens varighed og afregningsprocedurer.
Der vil i medfør af den foreslåede bestemmelse blandt andet kunne fastsættes nærmere regler om, hvilke oplysninger der inden for rammerne af den foreslåede ændring af Sund & Bælt-lovens § 17 a, stk. 2, 1. pkt. (lovforslagets § 2, nr. 5), skal oversendes til Sund & Bælt Holding A/S ved overgivelse af fordringer til opkrævning, og hvilket format oplysningerne skal oversendes i, herunder eventuelt ved brug af digitale løsninger.
Det forventes, at opkrævningsperioden i medfør af den foreslåede bestemmelse vil blive fastsat til 6 måneder, men det kan tilpasses, hvis det måtte vise sig, at tilbagevendende transport sker indenfor en kortere eller længere periode. Der henvises herved til pkt. 2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
I det foreslåede § 120 c, stk. 3, fastsættes, at transportministeren efter forhandling med justitsministeren kan bestemme, at stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse for opkrævning af endeligt afgjorte og forfaldne køretøjsrelaterede bøder for overtrædelse af regler på Transportministeriets område. Det følger endvidere af den foreslåede bestemmelse, at fastsættelse af regler efter stk. 2 for opkrævning af endeligt afgjorte og forfaldne køretøjsrelaterede bøder skal ske efter forhandling med justitsministeren.
Opkrævning ved Sund & Bælt Holding A/S af køretøjsrelaterede bøder for overtrædelse af regler på Transportministeriets område vil være omfattet af de samme betingelser, som fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 120 c, stk. 1, vedrørende opkrævning af kontrolafgifter. Der vil således blandt andet skulle være tale om endelig afgjorte og forfaldne køretøjsrelaterede bøder. Har skyldneren indgået en afdragsordning om betaling af en endelig afgjort bøde og misligholdes denne afdragsordning, vil den ubetalte del af bøden også kunne sendes til opkrævning hos Sund & Bælt Holding A/S.
Endvidere vil både skyldneren, og andre der måtte hæfte for bøden og det motordrevne køretøj, med hvilket overtrædelsen er begået, skulle være hjemmehørende i udlandet. Endelig afgjorte køretøjsrelaterede bøder vil endvidere også skulle anses som knyttet til det køretøj, med hvilket overtrædelsen er begået.
At en bøde er køretøjsrelateret vil i denne forbindelse sige, at de regler, som bøden er udstedt for overtrædelse af, vil skulle regulere forhold vedrørende brug af et motordrevet køretøj eller dertil knyttede forhold. At bøden skal være køretøjsrelateret skal forstås i bred forstand og vil omfatte bøder, der er udstedt for overtrædelse af både trafikale adfærdsregler og regler om tekniske krav til køretøjet. Det vil imidlertid også omfatte overtrædelse af regler, der har til formål at lette administrationen og håndhævelsen af regler, der vedrører brug af et motordrevet køretøj eller dertil knyttede forhold, herunder krav om medbringelse af forskellige dokumenter m.v. under transport. Køretøjsrelaterede bøder for overtrædelse af regler på Transportministeriets område vil navnlig udgøres af bøder for overtrædelse af færdselsloven, godskørselsloven og synsloven, samt forskrifter udstedt i medfør af de pågældende love, uden dog at være begrænset hertil.
Der henvises i det hele til det ovenfor anførte vedrørende den foreslåede § 120 c, stk. 1, om køretøjsrelaterede kontrolafgifter.
I det foreslåede § 120 c, stk. 4, fastsættes, at regler fastsat i medfør af stk. 3 ikke vil finde anvendelse med hensyn til skyldnere, der er hjemmehørende i Finland, Island, Norge eller Sverige.
Baggrunden for, at den foreslåede § 120 c, stk. 3, der vedrører opkrævning af køretøjsrelaterede bøder, ikke vil finde anvendelse med hensyn til skyldnere, som er hjemmehørende i Finland, Island, Norge eller Sverige, er, at der for disse lande er særligt lette muligheder for inddrivelse af strafferetlige bøder, jf. lov om samarbejde med Finland, Island, Norge og Sverige angående fuldbyrdelse af straf m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 555 af 25. maj 2011. I modsætning hertil vil den foreslåede § 120 c, stk. 1, vedrørende opkrævning af køretøjsrelaterede kontrolafgifter, også finde anvendelse med hensyn til skyldnere, der er hjemmehørende i Finland, Island, Norge eller Sverige, idet den lette adgang til inddrivelse af bøder i lovbekendtgørelse nr. 555 af 25. maj 2011 ikke finder anvendelse i forhold til kontrolafgifter.
I den foreslåede § 120 c, stk. 5, fastsættes, at transportministeren efter forhandling med vedkommende minister vil kunne fastsætte regler om, at stk. 1 og regler fastsat i medfør af stk. 2 og 3 finder tilsvarende anvendelse for opkrævning af endelig afgjorte og forfaldne køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter på andre ministerområder.
Køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter på andre ministerområder vil navnlig kunne have karakter af bøder og kontrolafgifter for overtrædelse af afgiftsmæssige regler vedrørende køretøjer og regler om miljømæssige forhold vedrørende køretøjer. Som eksempler herpå kan nævnes bøder idømt efter vejafgiftsloven for manglende betaling af vejafgift og bøder efter miljøbeskyttelsesloven for overtrædelse af reglerne om miljøzoner.
Hvis den strafbelagte regel, der overtrædes, ikke regulerer forhold vedrørende brug af et motordrevet køretøj eller dertil knyttede forhold, vil bøden ikke kunne sendes til opkrævning ved Sund & Bælt Holding A/S i medfør af den foreslåede bestemmelse, blot fordi overtrædelsen er foregået i eller fra et køretøj. For eksempel vil en bøde for besiddelse af euforiserende stoffer eller en kniv ikke kunne sendes til opkrævning hos Sund & Bælt Holding A/S, selvom føreren har besiddet de pågældende genstande i et køretøj. Ligeledes vil for eksempel en bøde for fremsættelse af strafbare trusler ikke kunne sendes til opkrævning hos Sund & Bælt Holding A/S, selvom truslerne er fremsat, mens føreren befandt sig i et køretøj, medmindre føreren tillige har ført køretøjet på en måde, der udgør en overtrædelse af færdselsloven. I sidstnævnte tilfælde vil det alene være den del af bøden, der vedrører færdselslovsovertrædelsen, som vil kunne sendes til opkrævning hos Sund & Bælt Holding A/S.
Opkrævning ved Sund & Bælt Holding A/S af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter på andre ministerområder vil være omfattet af de samme betingelser, som fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 120 c, stk. 1, vedrørende opkrævning af kontrolafgifter. Der vil således blandt andet skulle være tale om forfaldne køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter, og både den skyldner, som er blevet idømt bøden eller pålagt kontrolafgiften, og det motordrevne køretøj, med hvilket overtrædelsen er begået, vil skulle være hjemmehørende i udlandet. Idømte køretøjsrelaterede bøder og pålagt kontrolafgifter vil endvidere også skulle anses som knyttet til det køretøj, med hvilket overtrædelsen er begået. Der henvises i det hele til det ovenfor anførte vedrørende den foreslåede § 120 c, stk. 1, om køretøjsrelaterede kontrolafgifter.
Henvisningen til stk. 3 i den foreslåede § 120 c, stk. 5, medfører, at fastsættelse af regler om opkrævning af bøder på andre ministerområder ved Sund & Bælt Holding A/S, foruden vedkommende minister, også vil skulle ske efter forhandling med justitsministeren.
Det er hensigten, at bestemmelsen til en start vil blive anvendt til efter forhandling med skatteministeren og justitsministeren at fastsætte regler om, at de foreslåede bestemmelser i § 120 c, stk. 1-4, vil skulle finde anvendelse i forhold til forfaldne bøder for overtrædelse af vejafgiftslovens regler. Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse er dog ikke begrænset hertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 1
Det fremgår af lov om Sund & Bælt Holding A/S (herefter Sund & Bælt-lovens) § 16, stk. 1, at for benyttelse af motorvejsforbindelsen over Storebælt opkræver A/S Storebæltsforbindelsen betaling.
Det fremgår af Sund & Bælt-lovens § 16, stk. 2, at transportministeren fastsætter niveauet for betalingen og principperne for regulering af denne, jf. dog stk. 3.
Det foreslås, at der i § 16, stk. 2, efter »jf. dog stk. 3« indsættes: »og regler fastsat i medfør af stk. 9«.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med det nye stk. 9.
Forslaget vil derfor betyde, at det vil fremgå af bestemmelsen, at transportministeren fastsætter niveauet for betalingen og principperne for regulering heraf, og at det skal ske i henhold til regler fastsat i medfør af Sund & Bælt-lovens § 16, stk. 9.
Til nr. 2
Det følger af Sund & Bælt-lovens § 16, stk. 1, at for benyttelse af motorvejsforbindelsen over Storebælt opkræver A/S Storebæltsforbindelsen betaling.
Det følger i forlængelse heraf i Sund & Bælt-lovens § 16, stk. 2, at transportministeren fastsætter niveauet for betalingen og principperne for regulering af denne, jf. dog stk. 3.
Det foreslås, at der indsættes en ny § 16, stk. 9 , i Sund & Bælt-loven, hvorefter transportministeren fastsætter regler om gennemførelse af dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/62/EF om afgifter på køretøjer for benyttelse af vejinfrastrukturer, som senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2022/362 af 24. februar 2022 om ændring af direktiv 1999/62/EF, 1999/37/EF og (EU) 2019/520, for så vidt angår afgifter på køretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det sikres, at direktivet kan blive korrekt implementeret i dansk ret i relation til Storebæltsforbindelsen via en bekendtgørelse. Som det ligeledes følger af de almindelige bemærkninger, vil implementering af eurovignetdirektivet ikke medføre, at der sættes en begrænsning på det generelle betalingsniveau, som transportministeren kan fastsætte, men eurovignetdirektivet vil for eksempel sætte begrænsninger i forhold til, hvor høj rabat der kan ydes for passage af Storebæltsforbindelsen.
Det følger for eksempel af artikel 7, stk. 5, hvorefter at vejafgifter og brugsafgifter opkræves uden direkte eller indirekte forskelsbehandling vedrørende trafikantens nationalitet, den medlemsstat eller det tredjeland, hvori transportvirksomheden er etableret, den medlemsstat eller det tredjeland, hvori køretøjet er registreret, eller transportens afsendelses- eller bestemmelsessted. Det opfyldes på motorvejsforbindelsen over Storebælt, idet det bemærkes, at den grønne rabat til erhvervskøretøjer på 13 pct. alene ydes til erhvervskøretøjer, der som minimum opfylder EURO VI-standarden eller er fossilfri, og som kan dokumentere opfyldelsen heraf. Køretøjer fra lande, hvor der ikke er adgang til direkte opslag i de pågældende landes motorkøretøjsregistre, pålægges dog en administrativ udgift for manuelt opslag i motorkøretøjsregistret, så der kan opretholdes den nødvendige kontrol af overholdelsen af vilkåret for opnåelse af rabatten.
Det følger endvidere af artikel 7i, stk. 2, at medlemsstaterne kan indføre rabatter eller nedsættelser i infrastrukturafgiften under forudsætning af, at den deraf følgende afgiftsstruktur er forholdsmæssigt afpasset, offentliggjort og tilgængelig for brugerne på lige vilkår og ikke medfører, at andre brugere pålægges yderligere omkostninger i form af højere vejafgifter, sådanne rabatter eller nedsættelser afspejler faktiske besparelser i administrationsomkostninger ved behandling af hyppige brugere i forhold til behandling af lejlighedsvise brugere og nedsættelserne er på højst 13 pct. af den infrastrukturafgift, der betales af tilsvarende køretøjer, som ikke er berettigede til rabat eller nedsættelse.
Storebæltsforbindelsens rabat for brug af automatisk betalingsløsning er fastsat i overensstemmelse hermed.
Den foreslåede bestemmelse vil dermed medføre, at transportministeren bemyndiges til at udstede en bekendtgørelse, der implementerer dele af eurovignetdirektivet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Sund & Bælt Holding A/S har ikke i medfør af de gældende regler i Sund & Bælt-loven mulighed for at nægte passage af Storebæltsforbindelsen for køretøjer, der tidligere har benyttet forbindelsen uden at betale herfor.
Det foreslås, at der indsættes en § 16 a i Sund & Bælt-loven, der fastsætter, at Sund & Bælt Holding A/S kan afvise at give motordrevne køretøjer adgang til passage af faste forbindelser (broer og tunneler) i tilfælde, hvor der til køretøjet er knyttet forfaldne fordringer vedrørende manglende betaling for benyttelse af forbindelserne, hvis såvel skyldneren som andre, der måtte hæfte for de pågældende fordringer, og det motordrevne køretøj, med hvilket passage uden retmæssig betaling er foretaget, er hjemmehørende i udlandet.
Muligheden for passagenægtelse efter den foreslåede bestemmelse vil finde anvendelse på faste forbindelser (broer og tunneler), som Sund & Bælt Holding A/S til enhver tid måtte drive. Passagenægtelse i medfør af den foreslåede bestemmelse forventes at ville blive etableret på Storebæltsforbindelsen, men er ikke begrænset hertil. Bestemmelsen vil således blandt andet også give mulighed for etablering af passagenægtelse på andre faste forbindelser, som Sund & Bælt Holding A/S måtte komme til at drive.
Den foreslåede bestemmelse vil omfatte fordringer vedrørende manglende betaling for benyttelse af forbindelserne. De omfattede fordringer vil være den almindelige takst for passage af forbindelsen, som ikke er blevet betalt, inklusiv eventuelle tillægsafgifter pålagt i medfør af Sund & Bælt-lovens § 16, stk. 4. Fordringen, der i medfør af den foreslåede bestemmelse vil kunne opkræves via passagenægtelse, vil også omfatte renter, inddrivelsesomkostninger, rykkergebyrer og inkassogebyrer i medfør af renteloven.
Det er ikke en betingelse efter den foreslåede bestemmelse, at fordringen hidrører fra passage af den samme faste forbindelse, hvor passagen aktuelt nægtes. Sund & Bælt Holding A/S vil derfor i medfør af bestemmelsen kunne nægte passage af Storebæltsforbindelsen for forfaldne fordringer vedrørende manglende betaling for benyttelse af en anden fast forbindelse, som Sund & Bælt Holding A/S måtte komme til at drive.
Fordringer omfattet af den foreslåede bestemmelse skal være forfalden. Det vil sige, at betalingsfristen for den pågældende fordring skal være udløbet. Det er ikke et krav efter den foreslåede bestemmelse, at der har været iværksat og afsluttet en rykkerprocedure efter forfaldsdagen, før fordringen vil kunne opkræves via passagenægtelse. Den fordring, der i medfør af bestemmelsen vil kunne opkræves via passagenægtelse, vil imidlertid omfatte renter, rykkergebyrer og inkassogebyrer m.v., hvis sådanne måtte være tillagt fordringen efter rentelovens regler, jf. ovenfor.
Den foreslåede adgang til at opkræve forfaldne fordringer for manglende betaling for benyttelse af faste forbindelser vil kun finde anvendelse, hvis såvel skyldneren, som uberettiget har benyttet forbindelsen uden betaling, som andre, der måtte hæfte for de pågældende fordringer, og det motordrevne køretøj, med hvilket overtrædelsen er begået, er hjemmehørende i udlandet.
Efter Sund & Bælt-lovens § 16, stk. 5, hæfter, udover føreren, tillige ejeren, den registrerede bruger eller den person (juridisk eller fysisk), der har indgået den aftale, som føreren har anvendt, for fordringer vedrørende takst og tillægsafgift. Dette gælder dog ikke, hvis føreren var uberettiget i besiddelse af køretøjet.
En skyldner og en person, som måtte hæfte for fordringen, anses i den foreslåede bestemmelses forstand for hjemmehørende i udlandet, hvis vedkommende ikke har fast bopæl i Danmark. Det motordrevne køretøj anses i bestemmelsens forstand for hjemmehørende i udlandet, hvis køretøjet ikke er indregistreret i Danmark.
Da det er et krav efter den foreslåede bestemmelse, at både skyldneren og andre, der måtte hæfte for den pågældende fordring, og det motordrevne køretøj skal være hjemmehørende i udlandet, vil opkrævning via passagenægtelse af faste forbindelser ikke kunne ske, hvis den der uberettiget har benyttet den faste forbindelse er hjemmehørende her i landet, selv om køretøjet er indregistreret i udlandet.
Den aktuelle fører af køretøjet vil i forbindelse med passagenægtelse efter den foreslåede bestemmelse få valget mellem at betale den eller de forfaldne fordringer, eller at vende om.
Fordringer vedrørende manglende betaling for benyttelse af faste forbindelser knytter sig således i medfør af den foreslåede bestemmelse til det udenlandske køretøj, som overtrædelsen er begået med. Passage vil derfor efter den foreslåede bestemmelse kunne nægtes, selvom den aktuelle fører af køretøjet, der ønsker at passerer den pågældende faste forbindelse, ikke er den fører, som er debitor for fordringen. Det vil for eksempel kunne være tilfældet, hvis køretøjet har skiftet ejer, siden afgiften blev pålagt, eller fordi køretøjet tilhører en transportvirksomhed, hvis køretøjer benyttes af forskellige førere. Det vil for eksempel også kunne være tilfældet, hvis køretøjet er et udenlandsk udlejnings- eller leasingkøretøj, og det er en anden udenlandsk fører, der tidligere har benyttet de faste forbindelser uden betaling. Hvis den aktuelle fører i sådanne situationer vælger at betale fordringen for at få mulighed for at passere den faste forbindelse, vil et sådant forhold skulle anses som et civilretligt anliggende mellem den betalende, aktuelle fører og den oprindelige debitor.
Den foreslåede bestemmelse stiller ikke krav om, at den aktuelle fører skal være hjemmehørende i udlandet. Passage vil således kunne nægtes i medfør af bestemmelsen, uanset om den aktuelle fører er hjemmehørende i Danmark eller udlandet.
For så vidt angår den praktiske gennemførelse af passagenægtelsen henvises til pkt. 2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Efter Sund & Bælt-lovens § 17 a, stk. 1, kan Sund & Bælt Holding A/S foretage automatisk registrering af nummerplader i relation til selskabets opgaver efter reglerne om miljøzoneordningen i lov om miljøbeskyttelse. Efter bestemmelsens 2. pkt. kan Sund & Bælt Holding A/S i relation til selskabets opgaver efter reglerne om vejafgiftsordningen i lov om vejafgift anvende fast og mobilt vejsideudstyr til overvågning, herunder tv-overvågning og automatisk registrering af nummerplader, på det afgiftsbelagte vejnet med henblik på at understøtte afgiftsopkrævningen.
Sund & Bælt Holding A/S kan således efter § 17 a, stk. 1, ikke anvende vejsideudstyr til at registrere køretøjer til brug for opkrævning af egne fordringer eller til brug for opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter.
Det foreslås, at der i Sund & Bælt-lovens § 17 a, stk. 1, indsættes et nyt 3. pkt. , der fastsætter, at Sund & Bælt Holding A/S kan anvende fast og mobilt vejsideudstyr til overvågning, herunder tv-overvågning og automatisk registrering af nummerplader, når det er nødvendigt for at udøve passagenægtelse efter § 16 a eller færdselslovens § 120 c eller regler udstedt i medfør heraf.
Den foreslåede bestemmelse vil, sammen med den foreslåede ændring af Sund & Bælt-lovens § 17 a, stk. 2, 1. pkt., jf. lovforslagets § 2, nr. 5, betyde, at Sund & Bælt Holding A/S vil få den fornødne hjemmel til at behandle personoplysninger med henblik på at udøve passagenægtelse efter § 16 a og at kunne varetage de opgaver, som selskabet foreslås pålagt ved lovforslagets § 1, nr. 1 (den foreslåede § 120 c i færdselsloven), og som kræver, at selskabet på forskellig vis kan registrere køretøjer.
Registreringen vil skulle ske via vejsideudstyr, herunder med automatisk nummerpladegenkendelse (ANPG-teknologi), som elektronisk vil opfange de enkelte køretøjer og automatisk differentiere mellem de udenlandske køretøjer, som har tilknyttet fordringer for manglende betaling for benyttelse af Sund & Bælt Holding A/S´ faste forbindelser eller forfaldne køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter, og de køretøjer, som ikke har.
Vejsideudstyr med ANPG-teknologi vil i medfør af den foreslåede bestemmelse kunne anvendes af Sund & Bælt Holding A/S i tilknytning til passagenægtelse af faste forbindelser med henblik på at smidiggøre håndteringen af et køretøj, hvor passage skal nægtes ved fremkomsten til betalingsanlægget.
Konkret vil selskabets udstyr tage et oversigtsbillede af køretøjet og et billede af køretøjets nummerplade. Oversigtsbilledet vil kunne omfatte føreren og eventuelle passagerer. Måtte fører eller passagerer være kommet med på et billede, vil personerne skulle sløres i en efterfølgende proces. Den foreslåede bestemmelse giver ikke mulighed for anvendelse af vejsideudstyr, der gør brug af ansigtsgenkendelse.
Sund & Bælt Holding A/S vil være selvstændig dataansvarlig for de indsamlede oplysninger og vil skulle behandle oplysninger i overensstemmelse med de databeskyttelsesretlige regler, herunder databeskyttelsesforordningen, databeskyttelsesloven og tv-overvågningsloven. Der henvises til pkt. 3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Sund & Bælt Holding A/S vil i nødvendigt omfang til brug for løsning af opgaverne kunne overlade oplysninger til relevante underleverandører. Det vil f.eks. kunne omfatte IT-udviklingsopgaver.
For de nærmere krav til selskabets indsamling og behandling af personoplysningerne henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 5, og pkt. 3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det fremgår af Sund & Bælt-lovens § 17 a, stk. 2, 1. pkt., at Sund & Bælt Holding A/S kan indsamle og behandle personoplysninger, når det er nødvendigt af hensyn til udførelsen af Sund & Bælt Holding A/S’ opgaver i forbindelse med miljøzoneordningen og vejafgiftsordningen.
Sund & Bælt Holding A/S kan efter den gældende bestemmelse i Sund & Bælt-lovens § 17 a, stk. 2, 1. pkt., ikke indsamle og behandle personoplysninger med henblik på opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter.
Sund & Bælt Holding A/S kan i medfør af databeskyttelsesforordningen behandle almindelige personoplysninger, der er nødvendige for at drive forbindelserne, herunder for opkrævning af selskabets tilgodehavender for manglende betaling for benyttelse af de faste forbindelser. Sund & Bælt Holding A/S har dog ikke specifik hjemmel til at kunne behandle oplysninger i form af blandt andet billedmateriale indsamlet via den foreslåede ændring af Sund & Bælt-lovens § 17 a, stk. 1 (lovforslagets § 2, nr. 4).
Det foreslås i Sund & Bælt-lovens § 17 a, stk. 2, 1. pkt., at ændre »miljøzoneordningen og vejafgiftsordningen« til »miljøzoneordningen, vejafgiftsordningen, passagenægtelse efter § 16 a og færdselslovens § 120 c eller regler udstedt i medfør heraf«.
Den foreslåede ændring vil betyde, at Sund & Bælt Holding A/S også vil kunne indsamle og behandle personoplysninger, når det er nødvendigt af hensyn til udførelsen af Sund & Bælt Holding A/S’ opkrævning af egne fordringer ved hjælp af passagenægtelse i medfør af den foreslåede § 16 a i Sund & Bælt-loven, jf. lovforslagets § 2, nr. 3, og af hensyn til udførelsen af opgaver i forbindelse med færdselslovens opkrævningsordning for køretøjsrelaterede bøder og afgifter, som foreslået i lovforslagets § 1, nr. 1.
Det vil blandt andet kunne drejer sig om nummerpladeoplysninger, registreringsdata om køretøj og ejeroplysninger (navn, eventuelt firmaoplysninger og adresse), beløbsstørrelse på forfaldne fordringer, hvilken overtrædelse en bøde eller kontrolafgift er idømt eller pålagt for, oplysninger til brug for betaling af fordringer (herunder IBAN-nummer og SWIFT-adresse) samt andre relevante oplysninger, som relaterer sig til ovenstående.
Det er en forudsætning for Sund & Bælt Holding A/S’ gennemførsel af passagenægtelse, at selskabet modtager de nødvendige oplysninger fra fordringshaverne.
Oplysningerne vedrørende endelig afgjorte og forfaldne køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter vil være modtaget (indsamlet) fra de myndigheder, der overlader fordringerne til opkrævning hos Sund & Bælt Holding A/S. Oplysningerne vil blive registreret på en spærreliste, der indlæses i den faste forbindelses betalingsanlæg.
Sund & Bælt Holding A/S´ oplysninger vedrørende udenlandske personer og køretøjer, der har benyttet selskabets faste forbindelser uden retmæssig betaling herfor, vil endvidere blive registreret på en spærreliste, der indlæses i den faste forbindelses betalingsanlæg.
Oplysninger på spærrelisten vil, for de køretøjer, der antræffes på Storebæltsforbindelsen, og hvor betaling i den forbindelse finder sted, blive slettet så hurtigt som det teknisk set er muligt, efter at betaling er bekræftet.
Oplysninger på spærrelisten vedrørende køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter med relation til køretøjer, der ikke antræffes på Storebæltsforbindelsen, eller som antræffes, men hvor betaling ikke finder sted, fordi føreren vælger at vende om, vil senest blive slettet, når opkrævningsperioden hos Sund & Bælt Holding A/S er udløbet. Opkrævningsperiodens længde vil blive fastsat nærmere i de administrative regler, der vil blive udstedt i medfør af den foreslåede § 120 c, stk. 2, i færdselsloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 1. Det forventes, at perioden vil blive fastsat til 6 måneder, men vil i de administrative regler kunne justeres efter behov. For så vidt angår oplysninger vedrørende Sund & Bælt Holding A/S´ egne fordringer vil oplysninger i de omtalte situationer blive slettet efter de almindelige databeskyttelsesretlige regler, når behandling af oplysningerne ikke længere er nødvendige for Sund & Bælt Holding A/S´ opkrævning af fordringerne.
Selskabets indsamling og behandling af personoplysninger vil også kunne omfatte det billedmateriale, herunder nummerpladeoplysninger, som selskabets udstyr vil kunne registrere som følge af den foreslåede ændring af Sund & Bælt-lovens § 17 a, stk. 1, jf. lovforslagets § 2, nr. 4.
Omfanget af behandlingen af billedmateriale vil afhænge af, om der til køretøjet er knyttet forfaldne fordringer vedrørende manglende betaling for benyttelse af Sund & Bælt Holding A/S´ faste forbindelser eller forfaldne køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter. Det vil i praksis sige, om køretøjet figurerer på den spærreliste, som er indlæst i den faste forbindelses betalingsanlæg.
For så vidt angår de køretøjer, som ikke figurerer på spærrelisten, slettes billeder af køretøjet umiddelbart. For så vidt angår de køretøjer, der figurerer på spærrelisten, slettes billedmaterialet senest efter 30 dage. Sletning af billedmateriale, som vil kunne indsamles efter den foreslåede ændring af Sund & Bælt-lovens § 17 a, stk. 2, 1. pkt., vil dermed ske inden for den slettefrist på 30 dage, der følger af tv-overvågningslovens § 4 c, stk. 4, jf. stk. 1.
Systemet til behandling af oplysningerne vil kunne være baseret på samme systemplatform og teknologi, som Sund & Bælt Holding A/S anvender til løsning af selskabets opgaver i relation til henholdsvis miljøzoneordningen og vejafgiftsordningen. Der vil dog være tale om adskilte systemer, hvorfor der vil være dataseparation i Sund & Bælt Holding A/S´ systemer i relation til selskabets opgaveportefølje.
Sund & Bælt Holding A/S vil være selvstændig dataansvarlig for de indsamlede oplysninger og vil skulle behandle oplysninger i overensstemmelse med de databeskyttelsesretlige regler, herunder databeskyttelsesforordningen, databeskyttelsesloven og tv-overvågningsloven. Der henvises til pkt. 3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det følger af Sund & Bælt-lovens § 17 a, stk. 5, at Sund & Bælt Holding A/S kan foretage tv-overvågning af vejarealer og tekniske anlæg i forbindelse med selskabets opgaver vedrørende miljøzoneordningen og vejafgiftsordningen og foretage registrering og opbevaring af billeder. Der skal ved skiltning eller på anden tydelig måde gives oplysninger herom.
Sund & Bælt Holding A/S kan således efter § 17 a, stk. 5, ikke foretage tv-overvågning af vejarealer og tekniske anlæg m.v. til brug for selskabets opkrævning af egne fordringer eller til brug for opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter.
Det foreslås at ændre § 17 a, stk. 5, 1. pkt., således at »miljøzoneordningen og vejafgiftsordningen« ændres til »miljøzoneordningen, vejafgiftsordningen, passagenægtelse efter § 16 a og færdselslovens § 120 c eller regler udstedt i medfør heraf«.
Med den foreslåede ændring vil Sund & Bælt Holding A/S fremover også kunne foretage tv-overvågning af vejarealer og tekniske anlæg, der anvendes til brug for løsning af selskabets opgaver vedrørende passagenægtelse efter § 16 a og færdselslovens opkrævningsordning for køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og foretage behandling, herunder indsamling, registrering og videregivelse, af personoplysninger.
Formålet hermed er i kriminalitetsforebyggende øjemed at sikre det tekniske udstyr mod hærværk og tyveri samt i tilfælde af hærværk eller tyveri at kunne videregive optagelserne til politiet til brug for politiets efterforskning.
Den foreslåede ændring af § 17 a, stk. 5, 1. pkt., vil betyde, at § 17 a, stk. 5, 2. pkt., også vil finde anvendelse. Efter sidstnævnte bestemmelse, vil der ved skiltning eller på anden tydelig måde skulle gives oplysninger om overvågning foretaget efter stk. 5, 1. pkt. Tv-overvågningen vil skulle begrænses mest muligt. Det vurderes, at den vil kunne udstrækkes til op til 50 meter fra vejarealet og tekniske anlæg, hvis særlige forhold gør sig gældende.
Der vil alene ske registrering (optagelse) af billedtransmission fra tv-overvågningen i 72 timer, hvorefter optagelserne løbende vil blive slettet. Dermed vil der umiddelbart være adgang til de optagelser, der er nødvendige i de tilfælde, hvor Sund & Bælt Holding A/S kan konstatere, at udstyret har været udsat for hærværk, tyveri eller lignende. Selskabet vil i disse tilfælde kunne videregive optagelserne til politiet, hvorefter optagelserne vil blive slettet fra selskabets egne systemer. Sletning af billedmateriale, som vil kunne indsamles efter den foreslåede ændring af Sund & Bælt-lovens § 17 a, stk. 5, 1. pkt., vil dermed ske inden for den slettefrist på 30 dage, der følger af tv-overvågningslovens § 4 c, stk. 4, jf. stk. 1.
Sund & Bælt Holding A/S vil som selvstændig dataansvarlig skulle behandle optagelserne i overensstemmelse med de databeskyttelsesretlige regler, herunder databeskyttelsesforordningen og reglerne i tv-overvågningsloven.
Sund & Bælt Holding A/S vil i nødvendigt omfang til brug for løsninger af opgaverne kunne overlade oplysninger til relevante underleverandører via databehandleraftale med Sund & Bælt Holding A/S som dataansvarlig.
Til nr. 1
Ifølge vejafgiftslovens § 16, stk. 1, straffes den, der overtræder § 7, stk. 1, eller § 8, stk. 1 eller 5, med bøde, uanset om overtrædelsen ikke kan tilregnes den pågældende som forsætlig eller uagtsom.
Vejafgiftslovens § 7, stk. 1, og § 8, stk. 1, fastlægger en pligt til enten at anvende aktivt køretøjsudstyr, eller at købe rutebillet før kørsel på det afgiftsbelagte vejnet. § 8, stk. 5, indeholder regler om efterfølgende ændring af rute ved brug af forudgående rutebillet.
Det følger af vejafgiftslovens § 17, stk. 1, at i sager om overtrædelse af § 16, stk. 1, kan Færdselsstyrelsen i et bødeforelæg tilkendegive, at sagen kan afgøres uden retssag, hvis den afgiftspligtige erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden for en nærmere angivet frist at betale en bøde som angivet i bødeforelægget.
Afgiftspligtige hæfter solidarisk for betaling af vejafgift, jf. § 3, stk. 2. Det følger af § 3, stk. 1, at afgiftspligten påhviler den registrerede ejer af køretøjet, men er der både registreret en bruger og en ejer af køretøjet, påhviler afgiftspligten dem begge. Det følger af § 7, stk. 1, at det er den afgiftspligtige ejer, jf. § 3, som har pligt til at sørge for, at køretøjsudstyret er aktiveret under kørsel i Danmark. Hvis der er registreret en afgiftspligtig bruger, jf. § 3, af køretøjet, har brugeren dog pligten. Det følger af § 8, stk. 1, at ved kørsel med et afgiftspligtigt køretøj, hvor der ikke er tilknyttet køretøjsudstyr, jf. § 7, eller hvor køretøjsudstyret er uvirksomt, har den afgiftspligtige ejer, jf. § 3, pligt til at sikre, at der købes en elektronisk rutebillet, inden kørsel på det afgiftspålagte vejnet påbegyndes. Hvis der er registreret en afgiftspligtig bruger, jf. § 3, af køretøjet, har brugeren dog pligten.
Af bemærkninger til vejafgiftsloven, jf. Folketingstidende 2022-23 (2. samling), tillæg A, L 74 som fremsat, side 716, følger, at det vejledende bødeniveau er angivet til 4.500 kr. pr. overtrædelse, uanset om der er tale om et gentagelsestilfælde eller ej.
Det foreslås i § 16, stk. 1, at ændre »der« til »som«.
Der er alene tale om en sproglig ændring af lovteksten, som har til formål at give mulighed for i bemærkningerne at ændre de vejledende retningslinjer om strafniveauet efter bestemmelsen ved overtrædelser af vejafgiftslovens § 7, stk. 1, og § 8, stk. 1 og stk. 5. Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.2. og 2.3.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Med ændringen er det forudsat, at det vejledende bødeniveau for overtrædelser af vejafgiftslovens § 7, stk. 1, og § 8, stk. 1 og 5, hæves fra 4.500 kr. pr. overtrædelse til 9.000 kr. pr. overtrædelse, uanset om der er tale om gentagelsestilfælde eller ej. Der henvises til pkt. 2.3.2. og 2.3.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne bødeniveau vil således kunne fraviges i både op- og nedadgående retning, hvis der foreligger skærpende eller formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke medføre materielle ændringer af § 16, stk. 1, ligesom den foreslåede bestemmelse ikke vil medføre ændringer af vejafgiftslovens øvrige regler, herunder § 7, stk. 1, og § 8, stk. 1 og 5, § 16, stk. 2 og 3, og § 17. Den foreslåede bestemmelse vil heller ikke ændre ved, hvem der kan ifalde strafferetligt ansvar for overtrædelse af lovens regler.
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2025.
Sund & Bælt Holding A/S vil således i medfør af lovforslagets § 1, nr. 1, og § 2, nr. 3, fra 1. juli 2025 kunne nægte passage af faste forbindelser for udenlandske køretøjer, hvis der pr. 1 juli 2025 til køretøjet er knyttet forfaldne fordringer vedrørende manglende betaling for benyttelse af faste forbindelser og endelig afgjorte og forfaldne køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter.
Det vil medføre, at lovforslagets § 1, nr. 1, og § 2, nr. 3-6, om opkrævning via passagenægtelse af Storbæltsforbindelsen vil finde anvendelse på ubetalte bøder og kontrolafgifter samt fordringer vedrørende manglende betaling for benyttelse af forbindelserne, der er endelig afgjorte og forfaldne på tidspunktet for lovens ikrafttræden. Det vil således indebære, at der via Storebæltsforbindelsen vil kunne opkræves forfaldne bøder og kontrolafgifter, der er idømt, vedtaget eller udstedt for forhold begået før lovens ikrafttræden. Det samme vil gøre sig gældende for fordringer vedrørende manglende betaling for benyttelse af forbindelserne.
I forhold til lovforslagets § 3, nr. 1, bemærkes, at det følger af straffelovens § 3, stk. 1, at spørgsmålet om strafbarhed og straf afgøres efter den straffelovgivning, som er gældende på det tidspunkt, hvor sagen pådømmes. Er handlingen foretaget før den nye lovs ikrafttræden, må straffen dog ikke blive strengere end efter de regler, som var gældende på gerningstidspunktet. Straffelovens § 3, stk. 1, medfører således, at lovforslagets § 3, nr. 1, om forhøjelse af bødestraffen alene vil omfatte overtrædelser af vejafgiftslovens § 7, stk. 1, og § 8, stk. 1 og 5, som begås efter lovens ikrafttræden.
Sager, der er pådømt i byretten før lovens ikrafttræden, og som pådømmes i landsretten efter lovens ikrafttræden, vil skulle endeligt afgøres efter de nye regler, som ikke var gældende ved pådømmelsen i første instans. Straffen må dog ikke blive strengere end efter de tidligere regler, jf. straffelovens § 3, stk. 1.
Ifølge færdselslovens § 143 og vejafgiftslovens § 19 gælder lovene ikke for Færøerne og Grønland, og lovene indeholder ikke anordningsbestemmelser om, at lovenes regler kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland. Lovforslagets § 1, nr. 1, og § 3, nr. 1, vil derfor ikke finde anvendelse eller ved kongelig anordning kunne sættes i kraft for Færøerne eller Grønland.
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1312 af 26. november 2024, foretages følgende ændring:
1. Efter § 120 b indsættes før overskriften før § 121:
**»§ 120 c. ** Sund & Bælt Holding A/S opkræver forfaldne køretøjsrelaterede kontrolafgifter på transportministerens område i tilfælde, hvor såvel skyldneren som andre, der måtte hæfte for kontrolafgiften, og det motordrevne køretøj, med hvilket overtrædelsen er begået, er hjemmehørende i udlandet. Sund & Bælt Holding A/S kan med henblik herpå afvise at give motordrevne køretøjer, hvortil der er knyttet endeligt afgjorte og forfaldne køretøjsrelaterede kontrolafgifter, adgang til passage af faste forbindelser (broer og tunneller), der drives af Sund & Bælt Holding A/S.
Stk. 2. Transportministeren kan fastsætte nærmere regler om administration af opkrævningsordningen, herunder om oversendelse af sager til opkrævning, opkrævningsperiodens varighed og afregningsprocedurer.
Stk. 3. Transportministeren kan efter forhandling med justitsministeren bestemme, at stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse for opkrævning af endeligt afgjorte og forfaldne køretøjsrelaterede bøder for overtrædelse af regler på Transportministeriets område. Fastsættelse af regler efter stk. 2 om opkrævning af endeligt afgjorte og forfaldne køretøjsrelaterede bøder sker efter forhandling med justitsministeren.
Stk. 4. Regler fastsat i medfør af stk. 3, 1. pkt., finder ikke anvendelse for skyldnere, der er hjemmehørende i Finland, Island, Norge eller Sverige.
Stk. 5. Transportministeren kan efter forhandling med vedkommende minister fastsætte regler om, at stk. 1 og regler fastsat i medfør af stk. 2 og 3 finder tilsvarende anvendelse for opkrævning af endeligt afgjorte og forfaldne køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter på andre ministerområder.«
I lov om Sund & Bælt Holding A/S, jf. lovbekendtgørelse nr. 1335 af 26. november 2024, som ændret ved § 18 i lov nr. 626 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer:
1. I § 16, stk. 2, indsættes efter »jf. dog stk. 3«: »og regler fastsat i medfør af stk. 9«.
2. I § 16 indsættes som stk. 9:
»Stk. 9. Transportministeren fastsætter regler om gennemførelse af dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om afgifter på køretøjer for benyttelse af vejinfrastrukturer.«
3. Efter § 16 indsættes før overskriften før § 17:
»§ 16 a. Sund & Bælt Holding A/S kan afvise at give motordrevne køretøjer adgang til passage af faste forbindelser (broer og tunneller) i tilfælde, hvor der til køretøjet er knyttet forfaldne fordringer vedrørende manglende betaling for benyttelse af forbindelserne. 1. pkt. finder alene anvendelse, hvis såvel skyldneren som andre, der måtte hæfte for den pågældende fordring, og det motordrevne køretøj, med hvilket passage uden retmæssig betaling er foretaget, er hjemmehørende i udlandet.«
4. I § 17 a, stk. 1, indsættes som 3. pkt.:
»Sund & Bælt Holding A/S kan anvende fast og mobilt vejsideudstyr til overvågning, herunder tv-overvågning og automatisk registrering af nummerplader, når det er nødvendigt for at udøve passagenægtelse efter § 16 a eller færdselslovens § 120 c eller regler udstedt i medfør heraf.«
5. I § 17 a, stk. 2, 1. pkt., ændres »miljøzoneordningen og vejafgiftsordningen« til: »miljøzoneordningen, vejafgiftsordningen og passagenægtelse efter § 16 a og færdselslovens § 120 c eller regler udstedt i medfør heraf«.
6. I § 17 a, stk. 5, 1. pkt., ændres »miljøzoneordningen og vejafgiftsordningen« til: »miljøzoneordningen, vejafgiftsordningen og passagenægtelse efter § 16 a og færdselslovens § 120 c eller regler udstedt i medfør heraf«.
I lov nr. 763 af 13. juni 2023 om vejafgift, som ændret ved § 1 i lov nr. 1489 af 10. december 2024 og § 10 i lov nr. 1694 af 30. december 2024, foretages følgende ændring:
1. I § 16, stk. 1, ændres »der« til: »som«.
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
/ Thomas Danielsen