Search for a command to run...
Dato
29. april 2025
Udsteder
Domstolen
Land
Spanien
Dommer
Europa-Kommissionen, EU’s institutioner og organer, Spanien, EU-medlemsstater
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en præjudiciel anmodning fra en spansk domstol (Juzgado de Primera Instancia de Donostia – San Sebastián) vedrørende fortolkningen af Rådets direktiv 93/13/EØF om urimelige kontraktvilkår i forbrugeraftaler. Tvisten i hovedsagen stod mellem FG (forbrugeren) og Caja Rural de Navarra SCC (banken) om gyldigheden af et kontraktvilkår indgået i 2010. Dette vilkår pålagde forbrugeren et fast oprettelsesgebyr på 0,35% af lånebeløbet for et realkreditlån, hvilket svarer til 588,70 EUR. Forbrugeren anfægtede gebyret, idet banken ikke havde specificeret de konkrete tjenesteydelser, gebyret dækkede.
Den forelæggende ret tvivlede på, om den gældende nationale praksis, som primært begrænsede urimelighedskontrollen til at vurdere, om gebyrets størrelse oversteg gennemsnitlige markedsomkostninger, var forenelig med EU-retten, især i lyset af Domstolens tidligere afgørelser. Retten søgte præcisering af kravene til gennemsigtighed, især når gebyret er fastsat som en procentdel af hovedstolen, og om manglen på detaljerede specifikationer af de betalte ydelser er et brud på gennemsigtighedsprincippet.
Domstolen fastslog indledningsvis, at direktiv 2014/17/EU (MCD) ikke fandt anvendelse ratione temporis, da låneaftalen blev indgået i 2010, før direktivets gennemførelsesfrist. Derfor blev de præjudicielle spørgsmål udelukkende behandlet i lyset af direktiv 93/13/EØF.
Domstolen konkluderede, at direktiv 93/13/EØF ikke nødvendigvis er til hinder for en national praksis, der tillader et fast oprettelsesgebyr i realkreditlån, så længe forbrugerens beskyttelse er sikret gennem en effektiv kontrol af gennemsigtighed og rimelighed.
Artikel 5 i direktiv 93/13/EØF er ikke til hinder for, at en bank opkræver et oprettelsesgebyr, som:
Disse vilkår er acceptable, forudsat at:
Domstolen afviste en national retspraksis, der begrænser urimelighedskontrollen til udelukkende at sammenligne gebyrets størrelse med gennemsnitlige nationale statistikker.
"Undersøgelsen af, om der eventuelt foreligger en betydelig skævhed, kan ikke begrænses til en økonomisk vurdering af kvantitativ art... En betydelig skævhed kan nemlig være den blotte følge af et tilstrækkeligt alvorligt indgreb i den retsstilling, hvori forbrugeren som aftalepart befinder sig..." (Præmis 62).
Afgørelsen præciserer omfanget af direktiv 93/13/EØF i forhold til præformulerede gebyrer i finansielle kontrakter, især kravene til gennemsigtighed og indholdet af den nationale rets urimelighedskontrol.

Kursus afholdes:
8. oktober i Hvidovre
9. oktober i Aarhus
Kurset giver deltagerne en grundig indføring i EU's nye løngennemsigtighedsdirektiv og dets praktiske im...
Læs mereLignende afgørelser

EU-Domstolen
Disse forenede sager omhandler fortolkningen af Rådets direktiv 93/13/EØF om urimelige kontraktvilkår i forbrugeraftaler. Sagen bl...

EU-Domstolen
Sagerne C-84/19, C-222/19 og C-252/19 er forenede anmodninger om præjudiciel afgørelse fra polske retter. De vedrører fortolkninge...