Search for a command to run...
Dato
29. januar 2025
Udsteder
Domstolen
Land
Rumænien
Dommer
EU’s institutioner og organer, Europa-Kommissionen, Rumænien, Grækenland, EU-medlemsstater
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en præjudiciel anmodning fra Tribunalul Bucureşti i Rumænien vedrørende fortolkningen af Direktiv 2009/73/EF om naturgasmarkedet og anvendelsen af ne bis in idem-princippet (Chartret artikel 50) i forbindelse med kumulation af sanktioner.
Naturgasleverandøren Engie România SA blev mødt med administrative sanktioner og korrigerende foranstaltninger fra to forskellige nationale myndigheder: Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE, energireguleringsmyndigheden) og Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC, forbrugerbeskyttelsesmyndigheden).
Den ulovlige adfærd bestod i, at Engie ensidigt havde underrettet kunder om en prisændring efter kun tre måneder, selvom den oprindelige kontrakt havde lovet en fast pris i 12 måneder. ANPC kvalificerede dette som vildledende og aggressiv handelspraksis, mens ANRE kvalificerede det som tilsidesættelse af gennemsigtighedsforpligtelsen i henhold til naturgaslovgivningen.
Begge myndigheder pålagde administrative bøder og en identisk korrigerende foranstaltning: at forpligte Engie til at vende tilbage til den oprindeligt lovede (lavere) pris.
De præjudicielle spørgsmål vedrørte, om ANRE's påbud om at vende tilbage til den oprindelige pris var i strid med princippet om fri prisdannelse på naturgasmarkedet (Direktiv 2009/73/EF, artikel 3), og om den dobbelte sanktionering for de samme faktiske forhold var i strid med ne bis in idem.
| Spørgsmål | Centrale EU-retsgrundlag | Problemstilling |
|---|---|---|
| Prisintervention | Direktiv 2009/73/EF, art. 3(1) & 3(3) | Må ANRE pålægge genindførelse af gammel pris som sanktion for manglende gennemsigtighed? |
| Kumulation af sanktioner | Chartret art. 50 & 52(1) | Er dobbelt sanktionering fra to myndigheder for identiske forhold i strid med ne bis in idem? |
Domstolen (Tredje Afdeling) fastslog, at de nationale myndigheders handlinger i hovedsagen ikke stred imod EU-retten, forudsat at specifikke betingelser vedrørende ne bis in idem og proportionalitet var opfyldt.
Med hensyn til det første spørgsmål fastslog Domstolen, at Direktiv 2009/73/EF, artikel 3, stk. 1 og 3, ikke er til hinder for, at en national energireguleringsmyndighed, der konstaterer en tilsidesættelse af gennemsigtighedsforpligtelsen, pålægger leverandøren at opretholde den pris, der oprindeligt blev aftalt i kontrakten.
Med hensyn til det andet spørgsmål fastslog Domstolen, at Chartrets artikel 50 (ne bis in idem), sammenholdt med artikel 52, stk. 1, ikke udelukker, at en leverandør pålægges to sanktioner (bøder) for identiske forhold på grundlag af forskellige nationale lovgivninger (energidirektivet og direktivet om urimelig handelspraksis), hvis sanktionerne kvalificeres som strafferetlige i EU-rettens forstand, på betingelse af at en række kumulative krav er opfyldt:
Kravene til nødvendighed og proportionalitet er opfyldt, hvis:
Afgørelsen bekræfter og uddyber Domstolens praksis vedrørende rækkevidden af ne bis in idem i Chartrets artikel 50, især i sager hvor flere administrative myndigheder sanktionerer den samme adfærd under forskellige lovgivningsmæssige regimer.

Kursus afholdes:
8. oktober i Hvidovre
9. oktober i Aarhus
Kurset giver deltagerne en grundig indføring i EU's nye løngennemsigtighedsdirektiv og dets praktiske im...
Læs mereLignende afgørelser

EU-Domstolen
Sagen vedrører præjudicielle spørgsmål fra den italienske Consiglio di Stato (øverste forvaltningsdomstol) om anvendelsen af princ...