Search for a command to run...
Dato
28. april 2025
Udsteder
Domstolen
Land
Tyskland
Dommer
EU-medlemsstater, EU’s institutioner og organer, Tyskland, Europa-Kommissionen
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en præjudiciel forelæggelse fra Oberlandesgericht Düsseldorf (Tyskland) vedrørende lovligheden af en betydelig ændring af eksisterende koncessionskontrakter for driften af serviceanlæg på tyske motorveje.
De oprindelige koncessioner blev indgået i perioden 1996-1998 uden forudgående udbudsprocedure mellem Forbundsrepublikken Tyskland og Tank & Rast, der på det tidspunkt var en statsejet in house-enhed. Selskabet blev dog fuldt ud privatiseret i 1998, men beholdt de langvarige koncessionskontrakter.
I 2022 indgik Die Autobahn GmbH des Bundes (den ordregivende myndighed) tillægsaftaler med de nu private koncessionshavere for at udvide koncessionernes genstand. Ændringen pålagde koncessionshaverne at etablere, vedligeholde og drive højeffektladeinfrastruktur (HPC) for elbiler på rastepladserne. Dette skete uden et nyt udbud, idet man henviste til »uforudsigelige omstændigheder« i henhold til Koncessionsdirektivet.
Fastned Deutschland, en konkurrent, anfægtede ændringen og gjorde gældende, at den var ugyldig. Sagen rejste to hovedspørgsmål for Domstolen:
Domstolen præciserede indledningsvist, at selvom den forelæggende ret havde henvist til direktiv 2014/24/EU (Udbudsdirektivet), vedrørte tvisten koncessionskontrakter, og den relevante EU-bestemmelse var derfor artikel 43, stk. 1, litra c), i direktiv 2014/23/EU (Koncessionsdirektivet).
Domstolen (Store Afdeling) fastslog, at artikel 43, stk. 1, litra c), i direktiv 2014/23/EU skal fortolkes således, at betingelserne for at ændre en koncession uden en ny tildelingsprocedure finder anvendelse, uanset om koncessionen oprindeligt blev tildelt in house.
Det er uden betydning for anvendelsen af artikel 43, stk. 1, litra c), at koncessionen oprindeligt blev tildelt en in house-enhed uden udbud, og at koncessionshaveren på ændringstidspunktet ikke længere har denne status (præmis 60). Bestemmelsen indeholder ikke noget krav om, at den oprindelige tildeling skal være sket ved udbud, så længe de materielle betingelser for ændringen er opfyldt.
Domstolen afviste kravet om indirekte kontrol af den oprindelige tildeling.
En ændring anses kun for at være »affødt« af uforudsigelige omstændigheder, hvis:
»... uforudsigelige omstændigheder kræver, at den oprindelige koncession skal tilpasses med henblik på at sikre, at den korrekte gennemførelse heraf kan fortsætte.« (Præmis 83)
Den ordregivende myndigheds fleksibilitet i henhold til artikel 43, stk. 1, litra c), tilsigter at beskytte driften af den oprindelige koncession. Den forelæggende ret skal derfor vurdere, om udvidelsen til at omfatte HPC-ladeinfrastruktur var nødvendig for at opretholde den korrekte gennemførelse af de oprindelige forpligtelser, og om det ændrer koncessionens overordnede karakter.
Domstolen bekræftede gyldigheden af artikel 43, stk. 1, litra c), i direktiv 2014/23/EU, som tillader ordregivende myndigheder en vis grad af fleksibilitet til at tilpasse langvarige koncessioner til eksterne, uforudsigelige omstændigheder, forudsat at:
Direktiv 2014/23/EU anerkender princippet om offentlige myndigheders ret til frit at træffe beslutninger (Artikel 2). In house-tildeling (Artikel 17) fritager kontrakten fra udbudsreglerne. Hvis denne status bortfalder (f.eks. ved privatisering), kan ordregiveren ikke længere henvise til in house-undtagelsen for at retfærdiggøre ændringen, men dette udelukker ikke anvendelsen af andre undtagelser for kontraktændringer (Artikel 43, stk. 1, litra c)).

Kursus afholdes:
4. november 2025 i Hvidovre
6. november 2025 i Vejle
Lignende afgørelser

EU-Domstolen
Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Tribunale amministrativo regionale per le Marche (Italien) vedrørende fo...

EU-Domstolen
Denne sag omhandler to forenede præjudicielle forelæggelser fra italienske forvaltningsdomstole (Tribunale Amministrativo Regional...