Search for a command to run...
Dato
28. juli 2025
Hoved Emner
Personskat, virksomhedsskat, aktionærer og selskaber samt ejendomsavancebeskatning
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Skønsmæssig ansættelse, Omsætning, Driftsomkostninger, Fradrag, Fakturafabrikker, Ekstraordinær genoptagelse, Grov uagtsomhed, Bogføringsloven
Sagen omhandler Landsskatterettens (LSR) vurdering af, hvorvidt Skattestyrelsen var berettiget til at tilsidesætte regnskaberne for klagerens enkeltmandsvirksomhed (transportbranchen) for indkomstårene 2019-2022 og foretage en skønsmæssig ansættelse af indkomsten. Samtidig skulle retten tage stilling til spørgsmålet om fradrag for driftsomkostninger, især relateret til underleverandører, og gyldigheden af den ekstraordinære genoptagelse for indkomståret 2019.
LSR fandt, at der var grundlag for at tilsidesætte virksomhedens regnskaber, da de ikke opfyldte kravene i bogføringsloven, årsregnskabsloven og mindstekravsbekendtgørelsen. Begrundelsen herfor var flerfoldig:
LSR anså herefter den skønsmæssige ansættelse, baseret på samtlige ukendte indsætninger på klagerens konti, som det mest virkelighedsnære grundlag, jf. Skattekontrolloven § 74. Klageren havde ikke løftet bevisbyrden for, at beløbene stammede fra allerede beskattede eller undtagne midler, jf. SKM2008.905.HR.
Klageren blev nægtet fradrag for udgifter til 15 underleverandører/selskaber, idet dokumentationen i form af fremsendte fakturaer ikke var tilstrækkelig til at godtgøre realiteten af ydelserne, jf. Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a. Mange af fakturaerne led af formelle mangler, f.eks. i henhold til Momsbekendtgørelsen § 57, stk. 1. LSR lagde vægt på Skattestyrelsens kontroloplysninger, der indikerede, at flere af leverandørerne fungerede som fakturafabrikker, ikke havde reel aktivitet, eller manglede den nødvendige arbejdskraft i forhold til det fakturerede omfang.
LSR anerkendte dog fradrag for udgifter til tre veletablerede og aktive selskaber (virksomhed18, virksomhed15 A/S og virksomhed21 ApS) i 2020, da deres fakturaer indeholdt tilstrækkelig præcisering af ydelse, timeantal og periode.
Spørgsmålet om fradrag for de øvrige driftsomkostninger i perioden 2019-2022 blev hjemvist til Skattestyrelsen. Dette skyldtes, at klageren i løbet af klagesagen havde indsendt 2.961 siders udgiftsbilag, som Skattestyrelsen ikke havde haft mulighed for at gennemgå og behandle i første instans.
LSR godkendte den ekstraordinære genoptagelse af indkomståret 2019, som lå uden for den ordinære frist, jf. Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1. Retten fandt, at betingelsen i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 5 var opfyldt, idet klageren havde handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at selvangive en betydelig del af virksomhedens omsætning.
LSR fastslog, at 6-måneders fristen i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2 først løb fra den 3. marts 2024, hvor Skattestyrelsen modtog det sidste regnskabsmateriale for 2019, som muliggjorde den talmæssige fastsættelse. Da Skattestyrelsen sendte et fornyet forslag, der erstattede det første forslag, den 13. marts 2024 og den endelige afgørelse den 22. april 2024, var både varslings- og afgørelsesfristerne overholdt.
Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse om tilsidesættelse af regnskaberne og den skønsmæssige fastsættelse af omsætningen for indkomstårene 2019, 2020 og 2022.
LSR ændrede dog Skattestyrelsens fastsættelse af omsætningen for indkomståret 2021, som blev forhøjet til 7.532.849 kr. (Skattestyrelsens oprindelige ansættelse: 6.619.236 kr.), for at inkludere posteringer på varesalgskontoen uden tilsvarende bankindsætninger.
LSR stadfæstede samtidig retten til ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2019.
Spørgsmålet om fradrag for driftsomkostninger i klagerens virksomhed for indkomstårene 2019-2022, herunder lønudgifter og behandling af de fremsendte udgiftsbilag, blev hjemvist til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.

Kursus afholdes:
22. oktober i Hvidovre
24. oktober i Vejle
Lignende afgørelser

Landsskatteretten
Sagen omhandlede en skønsmæssig forhøjelse af et malerfirmas skattepligtige indkomst for 2021 og 2022, da selskabet ikke havde ind...

Landsskatteretten
Sagen omhandler SKATs forhøjelse af klagerens indkomst for indkomståret 2015, primært på grund af mangelfuld dokumentation og regn...

Landsskatteretten
Sagen omhandler en tømrervirksomhed, der blev nægtet fradrag for udgifter til syv underleverandører for indkomstårene 2019 og 2020...