Search for a command to run...
Dato
27. august 2025
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Familie
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
Købstæderne
Dokument
En forsikringstager klager over sit forsikringsselskabs afvisning af at dække en taske, der forsvandt under en togrejse den 20. december 2024. Sagen belyser den afgørende forskel mellem, om en genstand er 'mistet' eller 'stjålet' i forsikringsmæssig forstand.
Under en travl togrejse op til jul placerede klageren sin duffelbag på bagagehylden over sit sæde. Da passagererne uventet skulle skifte tog på en station, opdagede hun, at tasken var forsvundet. Hun anmeldte straks hændelsen til Lost & Found og efterfølgende til politiet som tyveri.
Klageren sendte den 2. januar 2025 en uformel mail til selskabet, hvor hun spurgte til proceduren for at anmelde "mistet bagage". Selskabet afviste dækning den følgende dag med henvisning til, at policen ikke dækker glemte, tabte eller forlagte genstande.
Den 8. januar 2025 indsendte klageren en officiel skadeanmeldelse, hvor hun præciserede, at tasken var blevet fjernet uden hendes samtykke, og at der derfor var tale om tyveri. Hun vedlagde politianmeldelsen som dokumentation.
Klagerens påstand: Klageren argumenterer for, at hendes første mail var en uformel forespørgsel og ikke en officiel anmeldelse. Brugen af ordet 'mistet' dækker over, at hun ikke længere var i besiddelse af tasken, hvilket også gælder ved tyveri. Hun mener, at selskabet handler i strid med god forsikringsskik ved at basere sin afvisning på en indledende, upræcis formulering frem for den officielle, detaljerede skadeanmeldelse med politirapport.
Forsikringsselskabets påstand: Selskabet fastholder, at den første henvendelse er den mest retvisende. De anser de efterfølgende anmeldelser, hvor hændelsen beskrives som tyveri, for at være en tilretning af forklaringen for at opnå dækning. Selskabet anfører, at hændelsen som oprindeligt beskrevet falder ind under kategorien 'mistet' eller 'glemt', som er undtaget i forsikringsbetingelserne. De argumenterer yderligere for, at selv hvis en anden person har taget en efterladt taske, er der tale om 'ulovlig omgang med hittegods', hvilket heller ikke er dækket.
Klageren får ikke medhold.
Ankenævnet lægger afgørende vægt på klagerens første henvendelse til selskabet den 2. januar 2025. Denne henvendelse betragtes som den mest tidstro beskrivelse af hændelsen. Her skrev klageren, at hun ønskede at anmelde en skade i forbindelse med "mistet bagage".
Nævnet fremhæver, at det er klageren, der har bevisbyrden for, at der er sket en dækningsberettiget hændelse, i dette tilfælde et tyveri. Ifølge forsikringsbetingelserne dækker forsikringen ikke "glemte, tabte eller forlagte genstande". Ved anmeldelse af tyveri skal det sandsynliggøres, at der rent faktisk er tale om tyveri.
Efter en samlet gennemgang af sagen finder nævnet det ikke bevist, at tasken er bortkommet som følge af et tyveri. De efterfølgende anmeldelser den 8. og 17. januar 2025, hvor hændelsen beskrives som tyveri, ændrer ikke ved nævnets vurdering. Derfor kan nævnet ikke kritisere selskabets afgørelse om at afvise dækning.

Kursus afholdes:
1. oktober Hvidovre
6. oktober Vejle
8. december Aalborg
Lønmodtagerforhold - Indeholdelsespligt – Afstemnings...
Læs mereLignende afgørelser

Ankenævnet for Forsikring
Klageren havde en familieforsikring hos Fynbo Forsikring A/S og klagede over selskabets afvisning af dækning for en mistet taske. ...

Ankenævnet for Forsikring
Sagen omhandler en klagers krav om dækning under sin familie/indboforsikring for en taske, der angiveligt blev stjålet under et re...

Ankenævnet for Forsikring
En forsikringstager anmeldte den 30. april 2018 et tyveri af sin dametaske til Alm. Brand Forsikring A/S. Klageren forklared...