Search for a command to run...
Dato
27. august 2025
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Familie
Afgørelse
Klager medhold
Firma navn
Tryg Forsikring
Dokument
Sagen omhandler en tvist mellem en forsikringstager og dennes forsikringsselskab, Tryg Forsikring, efter et afslag på dækning for tyveri af smykker og kontanter i forbindelse med et indbrud. Afslaget er begrundet i, at forsikringstageren ikke havde installeret et godkendt tyverialarmanlæg, hvilket var et nyt krav i policen.
I november 2024 kontaktede klageren selskabet telefonisk for at forhøje dækningssummen for designermøbler på sin indboforsikring. Efterfølgende fremsendte selskabet en ny police via E-Boks, som indeholdt en ny klausul, der gjorde dækning ved tyveri betinget af, at der var installeret et godkendt tyverialarmanlæg med overførsel til en vagtcentral.
I marts 2025 blev der begået indbrud i klagerens bolig, mens han var bortrejst. Der blev stjålet smykker og kontanter. Da klageren ikke havde installeret en alarm, afviste selskabet at dække tyveriet med henvisning til den nye klausul.
Klagerens argumenter:
Selskabets argumenter:
'Det er en betingelse for dækning af tyveri i din bolig, at der på forsikringsstedet er installeret et godkendt tyverialarmanlæg. Anlægget skal omfatte tyverialarm med alarmoverførsel til vagtcentral.'
Ankenævnets flertal giver klageren medhold.
Selskabet, Tryg Forsikring A/S, skal anerkende, at vilkåret om alarmkrav i policen af 7. november 2024 ikke var gældende for aftaleforholdet på tidspunktet for indbruddet i marts 2025. Selskabet skal derfor genoptage sagsbehandlingen og realitetsbehandle klagerens krav på dækning i henhold til den police, der var gældende før ændringen. En eventuel erstatning skal forrentes i henhold til forsikringsaftalelovens § 24.
Flertallet finder, at selskabets indsættelse af et vilkår om tyverialarm udgjorde en byrdefuld og væsentlig ændring af den eksisterende forsikringsaftale. En sådan ændring kræver klagerens accept og kan betragtes som en ny forsikringsaftale.
Det påhviler selskabet at bevise, at klageren både blev oplyst om alarmkravets indhold og betydning, og at han accepterede denne ændring. Nævnets flertal finder, at selskabets interne telefonnotat ("Informeret om alarm") ikke alene er tilstrækkeligt bevis for, at klageren blev fyldestgørende oplyst og accepterede vilkåret.
Flertallet lægger vægt på, at klageren ikke foretog handlinger, der kunne tolkes som en accept af det nye vilkår. Desuden trådte den nye police i kraft samme dag som telefonsamtalen, hvilket gjorde det umuligt for klageren at nå at etablere det krævede alarmanlæg med øjeblikkelig virkning. Dette bragte klageren i en urimelig situation, hvor han utilsigtet kunne stå uden dækning.
I den forbindelse henviser flertallet til, at et selskab i henhold til bekendtgørelse om god skik for forsikringsdistributører § 4 skal handle redeligt og loyalt over for sine kunder. Væsentlige ændringer, der reelt udgør en ny aftale, skal accepteres af kunden, jf. principperne i bekendtgørelse om god skik for forsikringsdistributører § 19, stk. 1-3.
Et mindretal i nævnet var uenig og fandt, at alarmkravet var en gyldig og objektiv dækningsbetingelse, da det fremgik klart af den fremsendte police, som klageren havde pligt til at læse.

Kursus afholdes:
4. november 2025 i Hvidovre
6. november 2025 i Vejle
Lignende afgørelser

Ankenævnet for Forsikring
Klageren havde en boligforsikring hos Topdanmark Forsikring A/S og klagede over, at selskabet afviste dækning for et indbrudstyver...

Ankenævnet for Forsikring
En forsikringstager med familieforsikring klagede over Forsikrings-Aktieselskabet Alka's afslag på dækning efter et indbrud. K...

Ankenævnet for Forsikring
Denne sag omhandler en tvist mellem en forsikringstager og Lokal Forsikring G/S vedrørende dækning af et indbrudstyveri under en i...