Search for a command to run...
Dato
24. september 2025
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Arbejdsmarkedsp
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
Pension Danmark
Dokument
Sagen omhandler en klagers ønske om genoptagelse af en arbejdsmarkedspensionsforsikring, der bortfaldt efter udløbet af en bidragsfri dækningsperiode. Klagers indbetalinger stoppede den 31. marts 2024, hvorefter forsikringerne fortsatte i 12 måneder indtil 1. april 2025 i henhold til selskabets betingelser (bidragsfri dækning).
Klageren anførte, at forsikringsselskabet, PensionDanmark, havde stoppet forsikringerne uden klagerens viden. Tvisten centrerer sig om selskabets skift af digital kommunikationsplatform fra E-Boks til Mit.dk. Klageren hævdede, at han ikke var bekendt med skiftet, da orienteringen herom (sendt 22. december 2022) var endt i spamfilteret. Klageren fastholdt, at han havde en forventning og en aftale om, at kommunikation skulle foregå via e-mail.
Den 2. februar 2025 sendte selskabet et brev via Mit.dk, hvori klageren blev oplyst om, at forsikringerne ville bortfalde den 1. april 2025, men at han kunne forlænge dækningen med op til fire år. Svarfristen for dette tilbud var den 24. marts 2025.
Klageren blev først opmærksom på forsikringernes bortfald den 12. maj 2025, da han kontaktede selskabet for at forhøje sine pensionsindbetalinger. Klagerens hovedpåstand var, at manglende adgang til Mit.dk umuliggjorde reaktion på forlængelsestilbuddet, og han ønskede derfor forsikringerne genoptaget, særligt i lyset af en forestående førtidspension pga. svær slidgigt.
Selskabet fastholdt afslaget og henviste til, at klageren havde fået besked om platformsskiftet, og at henvendelsen om genoptagelse først kom efter svarfristens udløb. Selskabet støttede sig til sine forsikringsbetingelser, specifikt § 7, stk. 4 og 5, som fastsætter, at forsikringer bortfalder, når den bidragsfri dækning ophører, hvis medlemmet ikke vælger at forlænge dækningen inden for fristen.
Klageren fik ikke medhold i Ankenævnet for Forsikring.
Nævnet lagde vægt på, at selskabet havde informeret klageren om både skiftet til Mit.dk og om muligheden for at forlænge forsikringsdækningerne ved at lægge brevene i klagerens digitale postkasse på Mit.dk. Nævnet fandt, at denne informationspligt var opfyldt på tilstrækkelig vis.
Nævnet bemærkede, at selskabet allerede den 22. december 2022 havde varslet klageren om overgangen fra E-Boks til Mit.dk. Desuden blev det centrale forlængelsesbrev fremsendt den 2. februar 2025 med en klar frist den 24. marts 2025.
Ankenævnet kunne ikke finde bevis for, at klageren havde aftalt med selskabet, at kommunikation udelukkende skulle foregå via e-mail. I overensstemmelse med forsikringsbetingelsernes § 2, stk. 1, blev medlemmet informeret om, at fremtidige meddelelser ville blive sendt til Mit.dk, hvilket også er i overensstemmelse med de generelle regler i .
Da klageren først kontaktede selskabet den 14. maj 2025 – et godt stykke tid efter svarfristens udløb den 24. marts 2025 – fandt nævnet ikke grundlag for at pålægge selskabet at genåbne de forsikringer, der lovmæssigt var ophørt pr. 1. april 2025.

Kursus afholdes:
21. oktober Aarhus
Lignende afgørelser

Ankenævnet for Forsikring
Sagen drejer sig om en klage fra en forsikringstager over, at PensionDanmark ikke tilstrækkeligt informerede ham om muligheden for...

Ankenævnet for Forsikring
Klageren havde en livsforsikring i PensionDanmark. Selskabet sendte et brev til klagerens e-Boks, hvor de oplyste, at forsikringer...

Ankenævnet for Forsikring
Denne sag omhandler en tvist mellem en forsikringstager og PensionDanmark vedrørende bortfald af pensionsforsikringer som følge af...